Univerzitné projekty posúvajú vývoj elektromobilov

Anton Kóňa | 21.09.2011 10:00
StreetScooter Foto:
Dvojdverový, dvojmiestny Streesccoter by stál bez batérie 5950 eur.
Dve technické univerzity v Nemecku si konkurujú vo vývoji nového typu elektromobilu.

Jedna stavila na nízku cenu, druhá na dva typy akumulátorov. Čo bude dôležitejšie pri uvedení na trh? Cena alebo dojazd?

Technická univerzita v Aachene vyvíja elektrické vozidlo Streetscooter. Na tom by nebolo nič zvláštneho, lebo podobných univerzitných projektov je v poslednom čase ako húb po daždi. Profesor Achim Kempker však ide cestou maximálnej redukcie výrobných a materiálových nákladov, od čoho si sľubuje nízku koncovú cenu sériového modelu.

Sériová podoba vozidla, ktorá by sa mala objaviť o dva roky, bude stáť 5950 eur. K tomu si však kupujúci musí prirátať 200 eur mesačne za prenájom batérie. Pritom sa kalkuluje, že tri 6 kWh akumulátorové bloky, budú stáť o polovicu menej ako dnes. Streetscooter má dojazd 130 km a v základnej cene má ABS, ESP a klimatizáciu. Sériový model bude vyrábať dcérska firma automobilky Mitsubishi. Už dnes má registrované predbežné objednávky od nemeckej pošty na 20 000 kusov.

Mute má okrem základnej Li-ion batérie aj... Foto: Mute
Mute Mute má okrem základnej Li-ion batérie aj rezervnú Zn-vzduch.

Na mníchovskej univerzite pracuje vývojárky tím elektromobilu Mute. Zatiaľ nemajú dohodnutého ani výrobcu ani predbežné objednávky, ale ich projekt zaujal motoristický svet dvojakumulátorovou kombináciou. Základ pohonu tvoria lítiovo-iónové batérie, ktoré dávajú autu dojazd 100 km. Ako záložný zdroj energie slúžia zinkovo-vzduchové batérie, ktoré predĺžia dojazd o ďalších 50 kilometrov. „Rezervu“ by mal vodič použiť len v prípade skutočnej núdze, a to maximálne dva až trikrát do roka. Aby sa záložné akumulátory dobili, musia byť vymontované z auta. Vedúci projektu, Richard Eckl, tvrdí, že Mute bude mať konečnú hmotnosť len 500 kilogramov, takže aj neveľký elektromotor s výkonom 15 kW mu dokáže udeliť cestovnú rýchlosť 120 km/h.