Test: Mitsubishi Eclipse Cross s elektrickou výpomocou
Mitsubishi Eclipse Cross patrí z hľadiska dizajnu k autám, ktoré sa nedajú prehliadnuť. Má výraznú prednú masku, z nášho pohľadu je až príliš výstrednou kombináciou rôznych oblúkov, kriviek a ostrých uhlov, extravagancia dostala evidentne prednosť pred eleganciou. Ale práve to mnohým vyhovuje, pretože jednoducho nechcú „tuctové“ auto.
S technológiou z Outlanderu
Tento rok Eclipse na náš trh prišiel aj v plug-in hybridnom variante, vybavený technológiou, prakticky úplne prebranou z väčšieho Outlanderu. A to vôbec nie je na škodu. V praxi to znamená, že auto má pod kapotou silný hladký spaľovací motor s objemom 2,4 litra a výkonom 72 kW, resp. 98 koní. Ten dopĺňajú dva elektromotory, predný má výkon 60 kW (82 koní), zadný má o 10 kW (13 koní) viac.
Aj vďaka nim sa plug-in hybridná verzia môže vo všetkých výbavových stupňoch pochváliť pohonom 4×4. Pokiaľ ide o elektrický dojazd, auto je vybavené batériou s kapacitou 13,8 kWh, vďaka ktorej má deklarovaný dojazd podľa prísnejšieho testovacieho protokolu WLTP približne 57 kilometrov. Ako je to v skutočnosti, sme sa snažili zistiť aj v našom redakčnom teste.
Pri jazde len so šoférom a v meste je plug-in hybrid naozaj výborný. Deklarovaný dojazd sme nedosiahli, ale na 45 – 47 kilometrov sme sa dostali úplne v pohode. Pri čisto elektrickej jazde a s ľahšou nohou na plyne sme navyše jazdili s priemerom niekde okolo 18 kWh, čo je naozaj super. Pomerne ťažké SUV si však vypýta svoju daň na diaľnici, kde sa v čisto elektrickom režime ani neoplatí jazdiť, pretože spotreba vám pri jazde tesne pod povoleným diaľničným limitom stúpne o polovicu. Tam skôr príde k slovu spaľovací motor.
A keď sme už pri ňom – v meste v hybridnom režime zvládnete 100 kilometrov s plne nabitou batériou aj niekde pod tromi litrami, ak ju však máte vybitú, razom budete so spotrebou atakovať aj dvojcifernú hranicu. Uvedená kombinácia relatívne „žravého“ benzínového motoru a dvoch elektromotorov má význam len vtedy, ak budete plug-in hybridný motor aktívne a na dennej báze využívať.
A to znamená – premyslite si, koľko denne najazdíte a či ho máte kde nabíjať tak, aby ste napríklad do práce a späť naozaj jazdili viac-menej v čisto elektrickom režime. Vtedy naozaj dáva zmysel. Z hľadiska kombinácie spaľovacieho motoru s elektormotormi totiž využíva osvedčenú technológiu z Outlanderu a oba typy pohonu sa veľmi dobre dopĺňajú. Ak však elektrina dôjde, od 2,4-litrového benzínového motoru jednoducho nemôžete chcieť nejakú 5 – 6 litrovú priemernú spotrebu.
S nabíjaním to zas – na rozdiel od väčšiny ostatných dostupných plug-in hybridov – až tak hrozné nie je. Eclipse totiž podporuje rýchle nabíjanie, takže v praxi ho v rýchlonabíjačke na 80 percent nabijete za necelú polhodinku. A vďaka technológii V2H môžete auto, ak je to nutné, použiť aj ako zdroj elektriny pre rôzne spotrebiče, ktoré sa z neho dajú priamo napájať prostredníctvom štandardnej 220V zásuvky.
Spolu s pohonom 4×4 máte k dispozícii aj rôzne jazdné režimy, určené pre rôzne typy vozovky: pre štandardnú jazdu, jazdu v snehu, na nespevných povrchoch a dynamickejšiu jazdu v zákrutách. Ten posledný sa volá Tarmac a občas sa ho oplatí vyskúšať. Aj keď konštruktéri umiestnili batérie do podvozku medzi nápravy a znížili tak ťažisko, predsa len sa Eclipse pri dynamickejšom prejazde zákrutami relatívne nakláňa.
Na druhú stranu – pravdou je, že na tento typ jazdy Eclipse nie je stavaný a ani nemá dostatočnú dynamiku. Zato však jeho podvozok vynikajúco eliminuje aj relatívne väčšie nerovnosti, jazdný komfort je z tohto pohľadu špičkový. Je to skôr mestské SUV, určené tým, ktorí sa chcú výraznejšie odlíšiť a hľadajú trochu extravagantnejšie a expresívnejšie vyzerajúce SUV, pri ktorom bol kladený vysoký dôraz na bezpečnosť a bezpečnostné technológie.
Pár menších výhrad
„Rodinným“ by sme ho celkom nenazvali, na to by potrebovalo o niečo väčší kufor. Necelých 360 litrov v základe je skôr mierne podpriemerná hodnota. S priestorom však v kabíne problém nie je, vpredu je pomerne veľkorysý a vzadu je to tiež podstatne lepšie, než by ste podľa zošikmenej strechy možno očakávali.
Napriek tomu máme z pohľadu vodiča jednu zásadnú výhradu, ktorú k Eclise Crossu nevznášame prvý krát. Ak ste vyšší – v našom prípade hovoríme o výške vodiča 188 cm, tak rozsah výškového nastavenia sedadla a výškového nastavenia head-up displeju vám neumožňuje prispôsobiť si ho tak, aby údajne na ňom boli dobre čitateľné. Japonci evidentne v tomto prípade zobrali ako bernú mincu priemernú výšku Japoncov.
Chválime však kvalitu spracovania interiéru a bohatosť výbavy už v základe. Iste, Eclipse v plug-in hybridnom prevedení nie je najlacnejší, jeho základná cena je 36 490 eur. Už v základe má však vyššie spomínaný pohon 4×4, denné LED svietenie, parkovaciu kameru vzadu, vyhrievané sedadlá vpredu, 18-palcové disky z ľahkých zliatin, automatickú 2-zónovú klimatizáciu, audiosystém s 8-palcovým farebným dotykovým displejom a množstvo ďalších prvkov, vrátane naozaj silnej bezpečnostnej výbavy.
Z nášho pohľadu patrí Eclipse Cross na ceste k naozaj neprehliadnuteľným autám, môže sa pochváliť osvedčenou a oceňovanou plug-in hybridnou technológiou prevzatou z Outlanderu, rýchlym nabíjaním a veľmi dobrým cestovným komfortom. Dynamika nie je jeho silnou stránkou, určite viac bude vyhovovať kľudnejším a ekologicky založeným šoférom. Aby ste jeho potenciál – podobne, ako prakticky každého plug-in hybridu – naozaj mohli naplno využiť, veľmi dobre si vopred zvážte, kde s ním budete jazdiť, ako dlhé vzdialenosti a hlavne aké máte reálne možnosti jeho dobíjania.
Rozmery a hmotnosť
Dĺžka (mm) | 4 545 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 805 |
Výška (mm) | 1 680 |
Rázvor náprav (mm) | 2 870 |
Objem kufra (l) | 359 (471 s orig. príslušenstvom) – 1 108 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 900 |
Technické údaje
Verzia | 2,4 MiVEC PHEV |
---|---|
Zdvihový objem (ccm) | 2 360 |
Počet valcov/ventilov | 4/16 |
Výkon spaľovacieho motora (kW/k) | 72/98 |
Krútiaci moment spaľovacieho motora (Nm pri ot./min.) | 193 pri 2 500 |
Výkon predného elektromotora (kW/k) | 60/82 |
Výkon zadného elektromotora (kW/k) | 70/95 |
Výkon generátora (kW) | 80 |
Systémový výkon sústavy (kW/k) | 138/188 |
Max. rýchlosť (km/h) | 162 |
Prevodovka | jednostupňová |
Kapacita batérií (kWh) | 13,8 |
0 – 100 km/h (s) | 10,9 |
Spotreba na 100 km (l) | 2,0 |
Elektrický dojazd (km) | 57 |
Čas nabíjania zo zásuvky (h) | cca 6 |
Čas DC nabíjania (min.) | 25 (0 – 80 %) |
Ceny (vrátane DPH) | |
---|---|
Základná cena Mitsubishi Eclipse Cross 2WD (1.5 TURBO MIVEC 120 kW) | 19 990 eur |
Základná cena Mitsubishi Eclipse Cross PHEV 4WD (2,4 MiVEC 138 kW) | 36 490 eur |
© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ