Test: Mitsubishi Eclipse Cross s elektrickou výpomocou

Martin Domček, Pravda | 03.10.2021 07:00
Dobíjateľný Eclipse Cross je silný najmä v meste, na diaľniciach dáva batérii zabrať. Zaujal nás cenou, nenadchol veľkosťou kufra.
Eclipse Cross na prvý pohľad zaujme výraznou... Foto: Martin Domček, Pravda
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (2021) Eclipse Cross na prvý pohľad zaujme výraznou prednou maskou.

Mitsubishi Eclipse Cross patrí z hľadiska dizajnu k autám, ktoré sa nedajú prehliadnuť. Má výraznú prednú masku, z nášho pohľadu je až príliš výstrednou kombináciou rôznych oblúkov, kriviek a ostrých uhlov, extravagancia dostala evidentne prednosť pred eleganciou. Ale práve to mnohým vyhovuje, pretože jednoducho nechcú „tuctové“ auto.

S technológiou z Outlanderu

Tento rok Eclipse na náš trh prišiel aj v plug-in hybridnom variante, vybavený technológiou, prakticky úplne prebranou z väčšieho Outlanderu. A to vôbec nie je na škodu. V praxi to znamená, že auto má pod kapotou silný hladký spaľovací motor s objemom 2,4 litra a výkonom 72 kW, resp. 98 koní. Ten dopĺňajú dva elektromotory, predný má výkon 60 kW (82 koní), zadný má o 10 kW (13 koní) viac.

Interiér je spracovaný prehľadne, jednoducho a... Foto: Pravda, Martin Domček
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (2021) Interiér je spracovaný prehľadne, jednoducho a elegantne, s dôrazom na vnímanú kvalitu.

Aj vďaka nim sa plug-in hybridná verzia môže vo všetkých výbavových stupňoch pochváliť pohonom 4×4. Pokiaľ ide o elektrický dojazd, auto je vybavené batériou s kapacitou 13,8 kWh, vďaka ktorej má deklarovaný dojazd podľa prísnejšieho testovacieho protokolu WLTP približne 57 kilometrov. Ako je to v skutočnosti, sme sa snažili zistiť aj v našom redakčnom teste.

Pri jazde len so šoférom a v meste je plug-in hybrid naozaj výborný. Deklarovaný dojazd sme nedosiahli, ale na 45 – 47 kilometrov sme sa dostali úplne v pohode. Pri čisto elektrickej jazde a s ľahšou nohou na plyne sme navyše jazdili s priemerom niekde okolo 18 kWh, čo je naozaj super. Pomerne ťažké SUV si však vypýta svoju daň na diaľnici, kde sa v čisto elektrickom režime ani neoplatí jazdiť, pretože spotreba vám pri jazde tesne pod povoleným diaľničným limitom stúpne o polovicu. Tam skôr príde k slovu spaľovací motor.

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (2021)
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (2021)
+11Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (2021)

A keď sme už pri ňom – v meste v hybridnom režime zvládnete 100 kilometrov s plne nabitou batériou aj niekde pod tromi litrami, ak ju však máte vybitú, razom budete so spotrebou atakovať aj dvojcifernú hranicu. Uvedená kombinácia relatívne „žravého“ benzínového motoru a dvoch elektromotorov má význam len vtedy, ak budete plug-in hybridný motor aktívne a na dennej báze využívať.

A to znamená – premyslite si, koľko denne najazdíte a či ho máte kde nabíjať tak, aby ste napríklad do práce a späť naozaj jazdili viac-menej v čisto elektrickom režime. Vtedy naozaj dáva zmysel. Z hľadiska kombinácie spaľovacieho motoru s elektormotormi totiž využíva osvedčenú technológiu z Outlanderu a oba typy pohonu sa veľmi dobre dopĺňajú. Ak však elektrina dôjde, od 2,4-litrového benzínového motoru jednoducho nemôžete chcieť nejakú 5 – 6 litrovú priemernú spotrebu.

S nabíjaním to zas – na rozdiel od väčšiny ostatných dostupných plug-in hybridov – až tak hrozné nie je. Eclipse totiž podporuje rýchle nabíjanie, takže v praxi ho v rýchlonabíjačke na 80 percent nabijete za necelú polhodinku. A vďaka technológii V2H môžete auto, ak je to nutné, použiť aj ako zdroj elektriny pre rôzne spotrebiče, ktoré sa z neho dajú priamo napájať prostredníctvom štandardnej 220V zásuvky.

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (2021)
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (2021)
+15Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (2021)

Spolu s pohonom 4×4 máte k dispozícii aj rôzne jazdné režimy, určené pre rôzne typy vozovky: pre štandardnú jazdu, jazdu v snehu, na nespevných povrchoch a dynamickejšiu jazdu v zákrutách. Ten posledný sa volá Tarmac a občas sa ho oplatí vyskúšať. Aj keď konštruktéri umiestnili batérie do podvozku medzi nápravy a znížili tak ťažisko, predsa len sa Eclipse pri dynamickejšom prejazde zákrutami relatívne nakláňa.

Na druhú stranu – pravdou je, že na tento typ jazdy Eclipse nie je stavaný a ani nemá dostatočnú dynamiku. Zato však jeho podvozok vynikajúco eliminuje aj relatívne väčšie nerovnosti, jazdný komfort je z tohto pohľadu špičkový. Je to skôr mestské SUV, určené tým, ktorí sa chcú výraznejšie odlíšiť a hľadajú trochu extravagantnejšie a expresívnejšie vyzerajúce SUV, pri ktorom bol kladený vysoký dôraz na bezpečnosť a bezpečnostné technológie.

Pár menších výhrad

„Rodinným“ by sme ho celkom nenazvali, na to by potrebovalo o niečo väčší kufor. Necelých 360 litrov v základe je skôr mierne podpriemerná hodnota. S priestorom však v kabíne problém nie je, vpredu je pomerne veľkorysý a vzadu je to tiež podstatne lepšie, než by ste podľa zošikmenej strechy možno očakávali.

Napriek tomu máme z pohľadu vodiča jednu zásadnú výhradu, ktorú k Eclise Crossu nevznášame prvý krát. Ak ste vyšší – v našom prípade hovoríme o výške vodiča 188 cm, tak rozsah výškového nastavenia sedadla a výškového nastavenia head-up displeju vám neumožňuje prispôsobiť si ho tak, aby údajne na ňom boli dobre čitateľné. Japonci evidentne v tomto prípade zobrali ako bernú mincu priemernú výšku Japoncov.

Rovnako nápadito a expresívne ako predok,... Foto: Pravda, Martin Domček
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV (2021) Rovnako nápadito a expresívne ako predok, pôsobí aj zadná časť auta s výrazným spojlerom.

Chválime však kvalitu spracovania interiéru a bohatosť výbavy už v základe. Iste, Eclipse v plug-in hybridnom prevedení nie je najlacnejší, jeho základná cena je 36 490 eur. Už v základe má však vyššie spomínaný pohon 4×4, denné LED svietenie, parkovaciu kameru vzadu, vyhrievané sedadlá vpredu, 18-palcové disky z ľahkých zliatin, automatickú 2-zónovú klimatizáciu, audiosystém s 8-palcovým farebným dotykovým displejom a množstvo ďalších prvkov, vrátane naozaj silnej bezpečnostnej výbavy.

Z nášho pohľadu patrí Eclipse Cross na ceste k naozaj neprehliadnuteľným autám, môže sa pochváliť osvedčenou a oceňovanou plug-in hybridnou technológiou prevzatou z Outlanderu, rýchlym nabíjaním a veľmi dobrým cestovným komfortom. Dynamika nie je jeho silnou stránkou, určite viac bude vyhovovať kľudnejším a ekologicky založeným šoférom. Aby ste jeho potenciál – podobne, ako prakticky každého plug-in hybridu – naozaj mohli naplno využiť, veľmi dobre si vopred zvážte, kde s ním budete jazdiť, ako dlhé vzdialenosti a hlavne aké máte reálne možnosti jeho dobíjania.

Rozmery a hmotnosť

Dĺžka (mm) 4 545
Šírka (mm) 1 805
Výška (mm) 1 680
Rázvor náprav (mm) 2 870
Objem kufra (l) 359 (471 s orig. príslušenstvom) – 1 108
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 900

Technické údaje

Verzia 2,4 MiVEC PHEV
Zdvihový objem (ccm) 2 360
Počet valcov/ventilov 4/16
Výkon spaľovacieho motora (kW/k) 72/98
Krútiaci moment spaľovacieho motora (Nm pri ot./min.) 193 pri 2 500
Výkon predného elektromotora (kW/k) 60/82
Výkon zadného elektromotora (kW/k) 70/95
Výkon generátora (kW) 80
Systémový výkon sústavy (kW/k) 138/188
Max. rýchlosť (km/h) 162
Prevodovka jednostupňová
Kapacita batérií (kWh) 13,8
0 – 100 km/h (s) 10,9
Spotreba na 100 km (l) 2,0
Elektrický dojazd (km) 57
Čas nabíjania zo zásuvky (h) cca 6
Čas DC nabíjania (min.) 25 (0 – 80 %)
Ceny (vrátane DPH)  
Základná cena Mitsubishi Eclipse Cross 2WD (1.5 TURBO MIVEC 120 kW) 19 990 eur
Základná cena Mitsubishi Eclipse Cross PHEV 4WD (2,4 MiVEC 138 kW) 36 490 eur

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ