Test: Vynovený Citroën C3 Aircross dospel, avšak nestratil nič z hravosti

Martin Domček, Pravda | 10.10.2021 07:00
Citroën C3 Aircross PureTech 130 (2021) Foto: ,
Citroën C3 Aircross má po facelifte kompletne zmenenú prednú masku.
Citroën C3 Aircross nás príjemne prekvapil spotrebou a jazdnými vlastnosťami, s niektorými riešeniami v interiéri sme však neboli spokojní.

Hatchback C3 je na našom trhu jedným z kľúčových modelov Citroënu, minimálne pokiaľ ide o predaj. Za prvý polrok tohto roku sa dostal aj do prvej pätnástky najpredávanejších áut na Slovensku a medzi cenovo dostupnými modelmi so základnou cenou pod 12-tisíc eur mu dokonca za spomínané obdobie patrilo z hľadiska predaja 2. miesto. Pred ním bol už len dlhoročný bestseller Škoda Fabia.

Dve rôzne autá

Rovnaký úspech značka očakáva od vynoveného a dizajnovo pozmeneného crossoveru C3 Aircross, ktorý by mal patriť k najsilnejším hráčom v kategórii malých mestských crossoverov. Či na to naozaj má, sme zisťovali v redakčnom teste.

Citroën C3 Aircross PureTech 130 (2021)
Citroën C3 Aircross PureTech 130 (2021)
+6Citroën C3 Aircross PureTech 130 (2021)

Citroën C3 boduje hlavne cenou, v základe je totiž stále tesne pod 12-tisíc eurami. Za crossover C3 Aircross zaplatíte približne o 3 500 eur viac. Ten však má už v základe výrazne silnejší motor s výkonom 110 koní a 6-stupňovým manuálom, zatiaľčo základná C3-ka ponúka 5-stupňový manuál a motor s výkonom 81 koní.

Navyše Aircross je podstatne väčší a priestrannejší. Od C3-ky je so svojou dĺžkou 4 160 mm dlhší o 160 mm, širší o 20 mm a samozrejme, keďže ide o crossover, je aj vyšší – a to o 123 mm. Jeho výška je 1 597 mm – a to bez lyžín. Aircross má taktiež väčší rázvor, definujúci vnútorný priestor. Ten má 2 604 mm, čo je o 65 mm viac, než ponúka klasická C3-ka. Celkovo väčšie rozmery Aircrossu sa samozrejme prejavujú aj na veľkosti kufra. Batožinový priestor C3 Aircrossu má 410 litrov, čo je o tretinu viac, než ponúka klasická C3-ka.

V interiéri je asi najväčšou zmenou 9-palcový... Foto: Pravda, Martin Domček
Citroën C3 Aircross PureTech 130 (2021) V interiéri je asi najväčšou zmenou 9-palcový displej infotainmentu. Pod ním si všimnite neestetický výrez, v ktorom by inak bol ovládač príplatkového systému Grip Control na kontrolu trakcie.

Toto obsiahlejšie porovnanie uvádzame preto, lebo už sme sa stretli s názorom, že C3 Aircross je len takou „oplastovanou a vyššou verziou“ klasického hatchbacku C3. Nie je to pravda. Je to úplne iné auto, postavené navyše na odlišnej platforme, ktoré treba porovnávať skôr s modelmi ako Renault Captur alebo SEAT Arona.

Facelift možno na prvý pohľad rozoznať podľa zmenenej prednej masky, pri ktorej denné svetlá priamo nadväzujú na logo značky v strede kapoty a sú, rovnako ako hlavné svetlomety, úzke a horizontálne orientované. Kompletne je zmenený aj celý predný nárazník.

Citroën C3 Aircross PureTech 130 (2021)
Citroën C3 Aircross PureTech 130 (2021)
+14Citroën C3 Aircross PureTech 130 (2021)

Na tomto aute je nám sympatické, že dizajnéri sa vybrali osobitou cestou a vytvorili auto, ktoré vyzerá naozaj originálne bez najmenšieho náznaku agresivity, respektíve zdôrazňovania dynamiky. A originalita v prostredí čoraz väčšej automobilovej unifikácie má byť jeho silnou zbraňou, na ktorej si Francúzi naozaj zakladajú. Aj preto si auto ďalej môžete dotvárať podľa svojich predstáv nielen zvonku, ale aj zvnútra v oveľa väčšej miere, než je bežné pri konkurencii. V praxi to znamená, že na výber máte 70 farebných kombinácií.

Rozmenené na drobné – kombinovať môžete sedem farieb karosérie, štyri dekoratívne farebné pakety a dve farby strechy. Nové sú tiež ozdobné dekory zadných bočných okien za stĺpikom C (to je to orámovanie okienka, ktoré je na fotografiách testovaného auta biele, môže však byť aj oranžové alebo pásikavé).

Interiér: Nie všetko je dokonalé

V interiéri je nový 9-palcový farebný displej, okrem najvyššej výbavy Shine si ho ale priplácate. Dostanete ho však aj s navigáciou. Inak je štandardom 7-palcový displej bez navigácie. Pri oboch však môžete rátať s podporou Apple Car Play a Android Auto. Daňou za väčší displej a dotykové ovládanie klimatizácie je nezmyselný prázdny výrez, ktorý zostáva na stredovej konzole pod displejom a keďže sa nijako prakticky nedá využiť, naozaj inak zaujímavý a originálne riešený interiér hyzdí.

V aute sa výrazne redukoval počet hardvérových ovládačov, takže niektoré bežné funkcie sú dostupné pomerne komplikovane a musíte sa pri ich nastavovaní ponoriť hlbšie do menu. Toto si naozaj pýta zjednodušenie, napríklad vyššie spomínaná „hyzdiaca“ polička pod displejom na stredovej konzole by bola super pre ovládanie klimatizácie a možno ešte jeden malý modul s pár mechanickými tlačidlami.

Vzadu to s miestom nie je zlé, výrezy v... Foto: Pravda, Martin Domček
Citroën C3 Aircross PureTech 130 (2021) Vzadu to s miestom nie je zlé, výrezy v predných sedadlách sú navyše pomerne mäkké, takže v kolenách netlačia.

Technicky vzaté – určená je pre príplatkový ovládač systému Grip Control a asistent pre kontrolovanú jazdu z kopca, zmestí sa tam aj tlačidlo pre bezkľúčové štartovanie. Ale nič to nemení na tom, že ak si Grip Control neobjednáte, ten priestor mal byť využitý inak, pretože riešenie, ktoré dizajnéri zvolili je síce lacné, ale naozaj doslova „kole oči“.

Pri oboch verziách infotainmentu navyše absentujú novšie USB-C konektory, použité je USB typ A. K príplatkovým prvkom (350 eur), dostupným ale len pre najvyššiu výbavu, patrí aj farebný head-up displej. Ten dáta nepremieta na čelné sklo, ale na projekčnú plochu, ktorá sa vysunie z hornej časti palubnej dosky pred vodičom.

Sedenie vpredu je naozaj komfortné a veľmi pohodlné, sedáky sú široké a aj keď tak sedadlá na prvý pohľad nevyzerajú, poskytujú telu pomerne slušnú oporu. Vzadu je to už o niečo horšie posuvná delená lavica je všetko iné, len nie pohodlná. Zato však je tam vcelku dosť miesta aj pre kolená a aj pre hlavu. Navyše je zadná lavica posuvná, vďaka čomu môžete ešte zvýšiť objem kufra na úkor priestoru vzadu.

Predné sedadlá sú mimoriadne komfortné, za ne... Foto: Pravda, Martin Domček
Citroën C3 Aircross PureTech 130 (2021) Predné sedadlá sú mimoriadne komfortné, za ne si auto zaslúži určite pochvalu.

Zato kufor so základným objemom 410 litrov je naozaj dostatočný na to, aby C3 Aircross plnil aj úlohu rodinného auta. Navyše po posunutí zadnej lavice ho môžete zvýšiť zhruba o ďalších sto litrov. Len potom si dozadu naozaj nikto nesadne. Praktické je v interiéri aj to, že predné sedadlo spolujazdca možno sklopiť do polohy stolčeka. Okrem iného to uľahčuje aj prepravu dlhších vecí. Aj táto vymoženosť je však v rámci rozšíreného balíku pre komfort sedenia za príplatok.

Príjemne prekvapil

Pokiaľ ide o jazdu, pod kapotou sme mali 91 kW benzínový motor s objemom 1,2 litra, doplnený 6-stupňovou automatickou prevodovkou. Výkonovo na pomerne ľahké auto bohato stačí, správa sa kultivovane a je dokonca aj pomerne tichý. A to hovoríme stále o trojvalci.

Občas skôr pri vyšších rýchlostiach ruší aerodynamický hluk. Taktiež dobrá je spolupráca s automatickou prevodovkou, čo by malo vyústiť do nízkej spotreby. Iste – tá nie je extra rýchla a občas trochu váhavá, ale zas – netlačí vás nasilu do jazdy v ultranízkych otáčkach.

Z hľadiska riadenia máte s vozovkou minimálny kontakt, je pomerne „gumové“, ale zas – bavíme sa o crossovere, ktorý je vyložene „rodinne orientovaný“, vyčítať mu to určite nemôžeme a ani nebudeme. Na dynamickú jazdu sú určené iné autá. My sme sa na konci testu s miernou prevahou ciest v meste a okresiek nad diaľnicami dostali na spotrebu mierne pod hranicou 6,5 litra, čo je super. Oceňujeme aj jazdný komfort, podvozok je výborný a veľmi dobre filtruje priečne aj pozdĺžne nerovnosti, pričom ale nie je prehnane mäkký až húpavý.

Kufor má základný objem 410 litrov, čo je na... Foto: Pravda, Martin Domček
Citroën C3 Aircross PureTech 130 (2021) Kufor má základný objem 410 litrov, čo je na túto triedu veľmi slušná hodnota.

Z nášho pohľadu je nový Citroën C3 Aircross výborným rodinným crossoverom, ktorý má naozaj pomerne veľký kufor, veľmi slušne jazdí pokiaľ ho nebudete nasilu nútiť do športového štýlu a má až prekvapivo dobrú spotrebu. Nás oslovil aj originálnym vzhľadom, bez najmenšieho náznaku agresivity a obsedantného zdôrazňovania (aero)dynamiky, pričom si ho možno pomerne jednoducho – a nie prehnane draho ďalej individualizovať.

Napríklad farebné balíčky, obsahujúce kryty vonkajších spätných zrkadiel vo zvolenej farbe, okno stĺpiku C s motívom, farebný ozdobný prvok na prednom nárazníku a zatmavené sklá zadných okien je dostupný pre všetky výbavové stupne okrem základu za 200 eur, čierna alebo biela strecha ku ktorejkoľvek z dostupných farieb karosérie stojí 350 eur.

Rozmery, objemy, hmotnosti Citroën C3 Aircross PureTech 130 S&S EAT6
Dĺžka (mm) 4 160
Šírka (mm) 1 824 (sklop. zrkadlá)
Výška (mm) 1 597 (1 637 s lyžinami)
Rázvor (mm) 2 604
Objem batožinového priestoru(l) 410
Objem palivovej nádrže (l) 45
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 205
Technické údaje Citroën C3 Aircross PureTech 130 S&S EAT6
Typ motora zážihový
Zdvihový objem motora (cm3) 1 199
Počet valcov 3
Výkon (kW/k pri ot. za min.) 96/130 pri 5 500
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 230 pri 1 750
Prevodovka automat, 6 st., dvojspojková
Poháňaná náprava predná
Max. rýchlosť (km/h) 195
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 9,1
Spotreba (kombinovaná, WLTP) (l/100km) 6,1 – 6,2
Spotreba (kombinovaná, test) (l/100km) 7,1
Ceny (vrátane DPH)  
Základná cena Citroën C3 Aircross (PureTech 110 S&S) 15 490 eur
Základná cena Citroën C3 Aircross PureTech 130 S&S EAT6 18 690 eur
Cena test. auta 20 660 eur

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ