Kia EV6: Vyskúšali sme kórejské elektrické ‘Porsche‘. Jazdí úžasne

Tomáš Andrejčák | 16.10.2021 07:00
Kia sa rozhodla vyvinúť „zabijaka“ Tesly. A asi sa jej to aj podarilo. Nový elektromobil EV6 totiž nasadzuje technologickú latku poriadne vysoko. Osemstovoltovou elektrickou architektúrou pripomína dokonca Porsche Taycan. A zrýchlením od neho nie je tiež ďaleko. Presvedčili sme sa o tom na prvých jazdách na juhu Španielska.
Kia EV6 prezentuje ako prvá nový štylistický... Foto: Kia
Kia EV6 - 2021 Kia EV6 prezentuje ako prvá nový štylistický jazyk „jednota protikladov“. Pôsobí veľmi inovatívne. Vzdala sa síce „tigrieho nosu“, no zato má celú „tigriu tvár“. Denné diódy totiž evokujú oči tejto šelmy.

Kia ukázala revolučné EV6 prvýkrát v marci. Už vtedy bolo jasné, že do elektrického ringu prichádza silný hráč. Novinku vyvinula doslova od podlahy s ambíciou postaviť auto, ktoré ju katapultuje do elektrickej budúcnosti. EV6 je jej prvým batériovým elektromobilom na modulárnej platforme E-GMP (Electric Global Modular Platform), ktorá sa stane základom pre rodinu siedmich modelov s nulovými emisiami. Do konca dekády by mali mať elektromobily na celosvetových predajoch kórejskej značky podiel až 40 %, čo predstavuje približne 920 000 kusov ročne. EV6 je štartom tejto ofenzívy. Kia preto nenechala nič na náhodu. Toto auto je vo všetkých aspektoch pokrokové, nielen v oblasti pohonu, ale aj dizajnu či architektúry interiéru.

Revolučný dizajn

EV6 zaútočí v populárnom segmente crossoverov. A to je dobré rozhodnutie. Elektrických SUV síce pribúda ako húb po daždi, ale crossovery sú takmer rovnako praktické a čo je podstatné, majú lepšiu aerodynamiku. Tá je pre dojazd kľúčová. Kia hovorí, že dizajnéri uplatnili pri návrhu nový štylistický jazyk „jednoty protikladov“. Ak si však aj odmyslíme túto ťažko dešifrovateľnú marketingovú „vatu“, EV6 je jednoducho neprehliadnuteľným autom s mimoriadne inovatívnym dizajnom. Až naživo si pritom uvedomíte, že to nie je žiaden drobček. EV6 je dlhé 4 680 mm, na šírku má až 1 880 mm, no na výšku meria len umiernených 1 550 mm. Rázvorom náprav 2 900 mm pritom poráža aj veľké Sorento.

Pri dĺžke necelých 4,7 metra má EV6 rázvor... Foto: Kia
Kia EV6 - 2021 Pri dĺžke necelých 4,7 metra má EV6 rázvor náprav až 2,9 metra. To dáva tomuto crossoveru veľmi športové proporcie. Zaujímavá je plávajúca strecha aj dynamická línia, ktorá sa dvíha od predných blatníkov až k zadným svetlám.
Kia EV6 - 2021
Kia EV6 - 2021
+11Kia EV6 - 2021

V prednej časti prekvapí absencia „tigrieho nosa“. Zato tu máme celú „tigriu tvár“, ktorú definuje najmä grafika denných diód, evokujúca oči tejto šelmy. Z profilu zaujme masívny pontón, robustná ochrana spodných partií karosérie, zapustené kľučky, bohato zasklená kabína a jemne klesajúca strecha s plávajúcim efektom. Zaujímavá je tiež predná aerodynamická kapota, ktorá siaha k oblúkom kolies, takže nahrádza klasické blatníky. Zvláštnosťou je zvýraznená spodná línia, ktorá sa tiahne od predného nárazníka cez podbehy a postupne sa dvíha až k úzkym zadným svetlám. Zadná časť s prudko skloneným C stĺpikom a dvojicou spojlerov, ktoré sú umiestnené na streche aj veku, redukuje turbulencie za vozidlom. Kryt nabíjacieho konektora je citlivo zapracovaný napravo od piatych dverí.

Zadná časť s prepojenými svetlami je doslova... Foto: Kia
Kia EV6 - 2021 Zadná časť s prepojenými svetlami je doslova futuristická. A najmä aerodynamická. Turbulencie za vozidlom znižuje veľký strešný spojler aj odtrhová hrana pod oknom.

Veľkorysý interiér

Rovnako inovatívny je dizajn interiéru. Po usadnutí za volant rýchlo pochopíte, že EV6 nemá nič spoločné s ostatnými Kiami. Pri rázvore, ktorý atakuje limuzíny vyššej strednej triedy, a úplne rovnej podlahe asi neprekvapí dostatok priestoru. Cítiť to nielen vpredu, ale aj vzadu, kde majú cestujúci na nohy až 990 mm. Jediná výčitka smeruje k malej priestorovej rezerve nad hlavou vzadu, čo je výsledkom klesajúcej strechy. Kia nešetrila ani na rozmeroch sedadiel. Vpredu navyše oceníte slušnú bočnú oporu, no bez pocitu stiesnenosti. Počas nabíjania možno využiť relaxačnú polohu. Stlačením tlačidla sa sedadlá sklopia a nadvihnú. Futuristické opierky hláv zas pripomínajú riešenie z kokpitov lietadiel.

Kabína nepripomína žiadnu súčasnú Kiu. Má... Foto: Kia
Kia EV6 - 2021 Kabína nepripomína žiadnu súčasnú Kiu. Má štíhlu palubnú dosku, ktorá nesie veľký zakrivený displej. Ovládacích prvkov radikálne ubudlo. Elektronický volič prevodovky má kruhový tvar.

Vzdušnosť podporuje úzka, vznášajúca sa palubná doska. Jej objem bolo možné zmenšiť vďaka premiestneniu časti systému klimatizácie pod prednú kapotu. Vodič má pred sebou nový dvojramenný volant s klasickými mechanickými ovládačmi a navyše tlačidlom pre priamu voľbu jazdných režimov. Na stĺpiku riadenia sa nachádzajú krídelká pre aktiváciu rekuperácie. Modernú atmosféru umocňuje otočný elektronický volič „prevodovky“ a najmä ojedinelý zakrivený displej, ktorý tvoria dve 12,3-palcové obrazovky prekryté spoločným sklom. Majú funkciu prístrojového panela a infotainmentu. „Prístrojovka“ mení zobrazenie podľa zvoleného jazdného režimu (Eco, Comfort, Sport), vo všetkých sa ale údaj rýchlosti zobrazuje len digitálne v ľavej časti. A potom tu nájdete informácie o dojazde či stave nabitia akumulátora. Stred patrí palubnému počítaču, asistenčným systémom alebo grafike energetických to­kov.

Kokpit ako v lietadle

Analógové zobrazenie chýba, čo je škoda, pretože v klasických modeloch Kie je k samozrejmosťou. O to viac oceníte obrí head-up displej s rozšírenou realitou, ktorý zobrazuje údaje až 7,5 metra pred vozidlom. Obrazovka multimédií má skvelé rozlíšenie a rýchle reakcie. Oceníte aj odolnosť proti reflexom a dobrú čitateľnosť v slnečnom počasí. Stará sa o to antireflexná vrstva a automatický jas. Funguje to perfektne, čo sme si potvrdili na slnkom zaliatom juhu Španielska. Na druhej strane zamrzí obmedzený výhľad cez masívne predné stĺpiky a príliš robustný kryt spätných zrkadiel. Daňou za minimalizmus a redukciu ovládačov je chýbajúca lišta pre vstup do hlavných vetiev menu priamo na obrazovke či pod ňou.

Rovná podlaha a dlhý rázvor znamenajú veľký... Foto: Kia
Kia EV6 - 2021 Rovná podlaha a dlhý rázvor znamenajú veľký priestor v kabíne. A to aj pre cestujúcich vzadu.

Túto úlohu prevzal nový dotykový panel na stredovej konzole, ktorý je tiež domovom nastavenia klimatizácie. Má teda dve funkcionality, ktoré sa prepínajú dotykom. Buď sa zobrazí vstup do médií, rádia, navigácie a podobne, alebo klimatizačné funkcie. Spolu s tým sa mení aj funkcia dvoch analógových prvkov. V móde infotainmetu nimi ovládate napríklad hlasitosť audiosústavy a v móde klimatizácie zasa teplotu. I keď oceňujme, že Kia sa pokúsila o menšiu integráciu funkcií do obrazovky a teda de facto zachovala samostatný panel klimatizácie, na prepnutie spomínaných módov musíte nájsť malú dotykovú plôšku, čo si počas jazdy vyžaduje zvýšenú pozornosť.

Druhý „kufor“ vpredu

Prekvapí, že na palubnej doske nájdete pomerne veľa tvrdých plastov. Možno aj preto, že EV6 uprednostňuje recyklované materiály. Jej povrch je však štruktúrovaný a dekorovaný, takže výsledný efekt nepôsobí lacno. Na druhej strane si dala Kia záležať, aby všetky plochy, s ktorými prichádzate do kontaktu, boli príjemné na dotyk. Týka sa to napríklad výplní dverí. Interiér tiež prináša množstvo odkladacích priestorov. Nájdete ich vo dverách alebo pod plávajúcou stredovou konzolou. Konektory USB-C zabezpečujú kompatibilitu so smartfónmi. Samostatnou kapitolou je batožinový priestor. Pod zadným, elektricky ovládaným vekom, je až 520 litrov. To ale len v prípade, ak máte operadlá zadných sedadiel v priamejšej polohe.

Pod zadným vekom je 520 litrov pre batožiny aj... Foto: Kia
Kia EV6 - 2021 Pod zadným vekom je 520 litrov pre batožiny aj dvojitá podlaha. Prístup uľahčuje elektrické zadné veko.
Kia EV6 - 2021
Kia EV6 - 2021
+17Kia EV6 - 2021

Po sklopení operadiel narastie využiteľný objem na 1 300 litrov s takmer vodorovnou ložnou plochou a dĺžkou 1 900 mm. Okrem toho má EV6 dvojitú prestaviteľnú podlahu. Ale pozor, tam EV6 ešte nekončí. Kompaktná elektrická technológia priniesla ďalší bonus – úžitkový priestor pod prednou kapotou. Nájdete tu 52 litrov na menšiu batožinu. Verzie s pohonom oboch náprav AWD majú síce len 20 litrov, ale je to dosť napríklad na nabíjacie káble, ktoré sa bežne kdesi povaľujú. Z tohto pohľadu je EV6 priam ideálne rodinné auto, i keď za volantom vás dokáže zahrnúť emóciami, ktoré majú bližšie k športovým kupé.

GT-Line jazdí ako superšport

Platforma E-GMP prináša možnosť variovať kapacitu akumulátorov, výkon aj voľbu medzi pohonom zadných alebo všetkých štyroch kolies. Základný batériový blok má kapacitu 58 kWh. Kombinuje sa so zadným elektromotorom s výkonom 125 kW, alebo, pokiaľ sa rozhodnete pre pohon oboch náprav, výkon dvoch motorov vzrastie na 173 kW. Verzie s predĺženým dojazdom Long Range a kapacitou 77,4 kWh sú tiež dve. Základná má zadný elektromotor s výkonom 168 kW. Nad ňou stojí verzia AWD s dvojicou motorov a systémovým výkonom až 239 kW, označovaná ako GT-Line. Práve túto sme si v Španielsku vyskúšali. Spolu s krútiacim momentom 605 Nm ponúka toto auto priam omamné zrýchlenie. Veď na stovku to zvláda za 5,2 sekundy.

Modulárna elektrická platforma E-MPG ponúka dve... Foto: Kia
Kia EV6 - 2021 Modulárna elektrická platforma E-MPG ponúka dve kapacity akumulátorov a pohon zadných alebo všetkých kolies. Podľa toho sa odvíja výkon od 125 až do 239 kW. A neskôr to bude až 430!

Zvlášť šprinty z miesta sú doslova nirvánou. Stačí zvoliť režim Sport, stlačiť pedál na podlahu a v tom okamihu vás to vtlačí do sedadla. Trakciu má GT-Line zvládnutú na jednotku. Čosi ako preklz kolies EV6 nepozná. Aj vďaka pneumatikám Michelin Pilot Sport4 SUV s profilom 225/45 R20 dokáže preniesť výkon na asfalt bez najmenšieho zaváhania. To, že bude EV6 brutálne v zrýchlení, sme napokon očakávali, ale najviac nás prekvapilo v serpentínach nad Marbellou. Je šokujúce, ako dobre vie tajiť pri rýchlom prejazde zákrut svoju skutočnú hmotnosť. Tá sa pritom pohybuje nad hranicou dvoch ton – od 2 030 do 2 120 kg. Nízke ťažisko, široký postoj, rozloženie hmotnosti v pomere 53 : 47 a kolesá umiestnené takmer v rohoch karosérie robia svoje.

Utajená hmotnosť

EV6 sa správa prekvapivo neutrálne, nenakláňa sa a urputne drží zvolenú stopu, akoby vážilo o pol tony menej. Riadenie je príjemne priame. Výjazdy zo zákrut sú doslova pôžitkom. Veľkým prínosom je plynulosť dávkovania výkonu, ktorú v aute s viacstupňovou prevodovkou jednoducho nezažijete. Najmä ak zvolíte vyšší stupeň rekuperácie a rýchlosť ovládate len plynovým pedálom. Pred zákrutou trošku uberiete a potom EV6 opäť „stúpite na krk“. Reakcia je bleskurýchla. Predbiehacie manévre sú hračkou. Stačí pár sekúnd a „nepriateľov“ máte v spätnom zrkadle. Všetko sa to deje v dokonalom tichu, keďže Kii sa podarilo potlačiť na minimum aerodynamický hluk aj hluk odvaľujúcich sa pneumatík. Až tak, že strácate odhad okamžitej rýchlosti. Na to si treba dať pozor. Chúťky po rýchlosti napokon ukončí obmedzovač pri údaji 185 km/h.

Druhý kufor sa ukrýva pod prednou kapotou. Má... Foto: Kia
Kia EV6 - 2021 Druhý kufor sa ukrýva pod prednou kapotou. Má buď 52 alebo 20 litrov. To podľa toho, či sa rozhodnete pre verziu so zadným náhonom, alebo so štvorkolkou.

Samozrejme, s EV6 nemusíte jazdiť ako s kupé. Stačí zvoliť mód Comfort alebo Eco, keď sa mení prevažne na zadokolku a uberie z výkonu. Razom je z EV6 rodinné auto. A veľmi pohodlné. Zadný pomocný rám je ku karosérii upevnený pomocou hydraulických puzdier. Systém tlmičov a pruženia je navyše doplnený o ďalší piest, ktorý reguluje silu tlmenia pri spätnom odskoku. Ani s 20-palcovými diskami sa tak neprenášajú do kabíny rázy. EV6 sa cíti dobre na hladkom asfalte aj na dlažobných kockách. Na 100 km si má EV6 AWD GT-Line potiahnuť z batérií necelých 20 kWh. Pri našom štýle jazdy sa ale spotreba vyšplhala takmer k tridsiatim. Potom by dojazd klesol z deklarovaných 490 km na čosi vyše dvesto. Až taký problém to ale nie je, pretože EV6 podporuje, podobne ako Porsche Taycan a Audi e-tron GT, nabíjanie s napätím 800 V.

Ultrarýchle nabíjanie

To znamená, že batéria sa nabije z 10 na 80 % za 18 minút a necelých päť minút stačí na predĺženie dojazdu o 100 km. Samozrejme, chce to aj utravýkonné nabíjačky, napríklad tie zo siete Ionity. EV6 si však rozumie aj so 400-voltovým nabíjaním, a to bez dodatočných adaptérov. My sme nabíjať nemuseli, trasy boli navrhnuté tak, aby sme aj pri dynamickom jazdnom štýle prišli bezpečne do cieľa. Po absolvovaní asi 180 km nám ostalo v batériách 26 % kapacity, pričom sme štartovali s kapacitou 87 %. Energiou sa EV6 snaží šetriť pomocou tepelného čerpadla. Kia tvrdí, že pri teplote mínus sedem stupňov Celzia má vďaka tomu EV dojazd kratší len o 20 % v porovnaní s tým, ktorý by dosiahlo pri ideálnych 25 stupňoch. Rekuperáciu možno úplne deaktivovať alebo zvyšovať v štyroch stupňoch, pričom pri najvyššej (i-Pedal) regulujete rýchlosť v podstate len „plynom“.

Nabíjanie zrýchľuje batéria, ktorá pracuje s... Foto: Kia
Kia EV6 - 2021 Nabíjanie zrýchľuje batéria, ktorá pracuje s napätím 800 V. Chce to však aj poriadne výkonnú nabíjačku. Potom sa akumulátor nabije z 10 na 80 % za 18 minút. EV6 môže byť zároveň „elektrárňou“ na kolesách. Vďaka funkcii V2L a adaptéru môže napájať rôzne zariadenia s výkonom až 3,6 kW.

EV6 môže byť zároveň zdrojom energie pre externé zariadenia. Funkcia V2L premení pomocou adaptéra konektor nabíjania na zásuvku pre spotrebiče s výkonom až 3,6 kW. Batéria potom utiahne 24 hodín klimatizáciu a súčasne 55-palcový televízor. Kia EV6 má ale omnoho viac vychytávok. Napríklad systém diaľkového parkovania a celú plejádu asistenčných systémov. Od adaptívneho tempomatu a obmedzovača rýchlosti, ktoré spolupracujú s inteligentnou rekuperáciou aj navigáciou, cez udržiavanie v jazdnom prúde, asistenta pre jazdu v kolónach až po systém predchádzania zrážkam pri prejazde cez križovatky a automatické svetlá s technológiou Matrix LED. Jednoducho, EV6 je technologickou výkladnou skriňou Kie.

Cena a technické údaje

Dnes už poznáme dokonca slovenskú cenu. Zatiaľ ale len verzií s väčšou kapacitou akumulátorov (77,4 kWh). Za zadokolku RWD s výkonom 168 kW dáte 52 290 eur a za vrcholovú štvorkolku AWD vo verzii GT-line (239 kW) 61 590 eur. Nie je to málo, ale vo svete elektromobilov sa s touto cenovkou EV6 rozhodne nestratí. Pohybuje sa napríklad v oblasti Škody Enyaq iV, pričom prináša modernejšiu 800 V architektúru, ktorá skracuje čas nabíjania, jeden z neuralgických bodov, pre ktorý ľudia elektromobily často zatracujú. A to nás najväčšia „bomba“ ešte len čaká. V budúcom roku dorazí ostré EV6 GT s výkonom 430 kW (!), ktoré bude šprintovať na stovku za 3,5 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 280 km/h. To sa už na Taycan naozaj podobá.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 680 – 4 695
Šírka (mm) 1 880 – 1 890
Výška (mm) 1 550
Rázvor náprav (mm) 2 900
Svetlá výška (mm) 170
Objem kufra vpredu/vzadu (l) 52/520 (RWD), 20/520 (AWD)
Pohotovostná hmotnosť (kg) 2 030 – 2 120 (77,4 kWh)

Technické údaje

Verzia 58 kWh RWD 58 kWh AWD 77,4 kWh RWD 77,4 kWh AWD
Výkon (kW) 125 173 168 239
Krútiaci moment (Nm) 350 605 350 605
0 – 100 km/h (s) 7,3 5,2
Max. rýchlosť (km/h) 185 185 185 185
Spotreba na 100 km (kWh) 17,2 18,4
Dojazd (km) 504 472

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ