Test: Audi Q4 e-tron 50 quattro - tichá voda brehy myje

Martin Domček, Pravda | 31.10.2021 07:00
Testované Audi Q4 e-tron síce váži približne 2,2 tony, dva elektromotory a dobrý krútiaci moment mu však poskytujú naozaj mimoriadnu dynamiku. Dokonca aj spotreba tentokrát príjemne prekvapila.
Auto možno na prvý pohľad nezaujme dizajnom, má... Foto: Pravda, Martin Domček
Audi Q4 50 e-tron quattro (2021) Auto možno na prvý pohľad nezaujme dizajnom, má však naozaj obrovský vnútorný priestor, výborné jazdné vlastnosti a čo je dôležité - minimálne v základe rozumne nastavenú cenu.

Vyzerá to tak, že situácia s predajom elektromobilov vo vyspelej Európe a na Slovensku je v tomto roku diametrálne odlišná. V Európe bol pre elektrické autá – a hlavne pre Teslu – neuveriteľne úspešný najmä september. Ukazujú to údaje od agentúr JATO Dynamics a aj Focus2Move.

Elektrické Slovensko verzus Európa

V septembri sa Tesla Model 3 stal historicky vôbec prvým elektromobilom, ktorý kraľuje európskemu rebríčku najpredávanejších áut a zároveň sa do čela európskeho predaja prvýkrát v histórii dostalo auto, ktoré bolo vyrobené mimo Európy. Navyše pokiaľ ide o rebríček najpredávanejších čisto elektrických áut, tam mu kraľuje nie jedna, ale hneď dve Tesly. Popri Modeli 3 to bol Model Y, ktorý sa dostal na 2. priečku.

Na Slovensku sa však modely využívajúce alternatívne palivá v tomto roku predávajú naozaj zle. Veľmi nepriaznivé sú podľa údajov ZAP registrácie vozidiel, ktoré využívajú nabíjaciu infraštruktúru. Elektrických vozidiel a plug-in hybridných vozidiel bolo od začiatku roku spolu zaregistrovaných len 1 545. Ich podiel na celkových registráciách kategórie M1 je iba 2,63 percenta. Týmto stavom podľa ZAP patrí Slovensko k najhorším krajinám v Európskej únii (EÚ).

Čistých elektromobilov sa za prvé tri kvartály v kategórii M1 na Slovensku predalo len 714 a aspoň jeden predalo 21 značiek. Rebríček Top 10 značiek s najvyšším predajom elektromobilov za prvých 9 mesiacov tohto roku vyzerá nasledovne:

Značka Predaj 01–09/21 (ks)
1. Volkswagen 129  
2. Škoda 108  
3. Mercedes-Benz 72  
4. Kia 59  
5. – 6. Hyundai 44  
5. – 6. Peugeot 44  
7. Opel 40  
8. – 9. Audi 34  
8. – 9. Renault 34  
10. Citroën 28  
  Zdroj: ZAP  

Vynesené tromfy: Q4 e-tron proti Enyaqu iV

Audi sa, aj napriek intenzívnej elektrifikácii svojho portfólia, zatiaľ nedarí najlepšie, najmä s ohľadom na svojich koncernových súrodencov, okupujúcich prvé dve miesta nášho rebríčku najpredávanejších „elektrických“ značiek.

Samozrejme, dá sa namietnuť, že Volkswagen aj Škoda sú mainstreamové značky, zatiaľ čo Audi je prémiová, takže ich porovnanie nie je celkom na mieste. To je síce pravda, ale na treťom mieste je Mercedes-Benz, a ten predáva na Slovensku dvakrát viac čisto elektrických áut než Audi.

Situáciu by však výraznejšie mohlo zmeniť auto, ktorého test práve čítate. Elektrická Q4-ka, presnejšie Audi Q4 e-tron, je aktuálne cenovo najdostupnejším elektrickým modelom od Audi, z hľadiska ceny ho dokonca možno porovnávať aj s „neprémiovým“ Enyaqom iV alebo VW ID.4.

Audi Q4 50 e-tron quattro (2021)
Audi Q4 50 e-tron quattro (2021)
+13Audi Q4 50 e-tron quattro (2021)

Kým sa však pozrieme na ceny, dve poznámky k názvu testovaného auta. Audi by si už malo v portfóliu elektromobilov, presnejšie v ich názvosloví, konečne spraviť poriadok, pretože, ak sa pozriete do cenníkov, nájdete tam ako samostatné modely g-tron, e-tron a e-tron GT, pričom prvý z nich nie je vôbec elektromobilom a zvyšné dva „e-trony“ nemajú s tým „naším“ nič spoločné. Ten sa v ňom nachádza pod označením Q4, takže kto nevie, netuší, že sa tam skrýva elektrické auto.

My sme testovali verziu Audi Q4 e-tron 50 quattro. To „50“ značí zaradenie do konkrétnej výkonovej kategórie, v tomto prípade medzi autá s výkonom od 210 do 230 kW, čo rozhodne nie je málo. Pokiaľ vás zaujíma logika označovania modelov Audi podľa výkonu, detailne ju ukazuje nasledujúci obrázok:

zväčšiť Označovanie motorov Audi podľa výkonu. Foto: Audi
oznacovanie-motorov AUdi Označovanie motorov Audi podľa výkonu.

Auto, ktoré sme testovali, malo vďaka kombinácii dvoch elektromotorov maximálny systémový výkon 220 kW, respektíve 299 koní a k tomu poháňané obe nápravy, teda pohon 4×4, označovaný ako Quattro. Batérie s celkovou kapacitou 82 kWh (76,6 kWh využiteľná kapacita) mu podľa prísnejšej testovacej procedúry dávajú maximálny dojazd až 488 kilometrov a na základe našej týždňovej skúsenosti treba povedať, že aj keď sme ho nedosiahli, podarilo sa nám na jedno nabitie prejsť vyše 450 kilometrov, čo je výborné.

A teraz porovnajme ceny. Pozrime sa na Škodu Enyaq iV, ktorá sa pred pár dňami pochválila už 100 predanými kusmi za tento rok a zároveň faktom, že je aktuálne najpredávanejším elektromobilom na Slovensku.

Najbližšie k testovanému Audi má verzia Enyaq 80X, ponúkajúca systémový výkon 195 kW, pohon 4×4 a batériu s kapacitou 82 kWh. V tejto kombinácii jej cena začína na 50 680 eurách. Testované Audi Q4 e-tron 50 quattro, ktoré je nielen najmenším elektrickým SUV z Ingolstadtu, ale aj prvým elektromobilom Audi, postaveným na platforme MEB, s porovnateľnými parametrami (avšak podstatne vyšším výkonom) s cenou začína na 55 870 eurách.

Treba si samozrejme detailnejšie porovnať výbavy, ale už z naznačeného vyplýva, že prémiové Audi to z hľadiska ceny rozhodne neprestrelilo a bude pre elektrický Enyaq iV silným súperom. Ak sa pozrieme aj na porovnateľné ceny Volkswagenu ID.4 a kórejských elektromobilov, hlavne Ioniqu 5 od Hyundai, máme pocit, že o kráľa elektromobilov sa tento rok v našich končinách povedie riadne tuhý boj a „škodovka“ tento titul rozhodne ešte nemá ani zďaleka v rukáve.

Enyaq iV, rovnako ako testované Audi Q4 e-tron, patria z hľadiska dizajnu k zaujímavo vyzerajúcim elektromobilom, no v porovnaní s už spomínaným Ioniqom 5 skôr k tým konzervatívnejšie navrhnutým. Samozrejme, Audi zaujme zozadu elegantnými prepojenými LED svetlometmi a môže sa pochváliť aj veľmi slušným objemom batožinového priestoru 520 litrov a pri sklopených operadlách zadných sedadiel dokonca až 1 490 litrov. To ho predurčuje, vrátane veľmi dobrého dojazdu, do polohy už naozaj praktického rodinného elektromobilu.

Q4 e-tron: v kabíne a na ceste

Navyše – vzhľadom na kategóriu elektromobilov aj s konkurencies­chopnou cenou. A cenu ako silnú stránku testovaného auta veru pri Audi neuvádzame často. Keď sme už vzadu – poloha sedenia v druhom rade je takmer o sedem centimetrov vyššia ako vpredu, napriek tomu je tam však dosť priestoru na hlavu a kolená aj pre vyšších dospelých.

Ak sme už spomenuli zadné svetlá, pristavme sa aj pri predných. Za príplatok dostanete svetlá s technológiou Matrix LED, ktoré prinášajú svetovú premiéru. Vodič si totiž môže nastaviť jednu z troch grafík svetelného podpisu. Z profilu zaujmú svalnaté tvary a veľké kolesá s priemerom 19 až 21 palcov. Prednej časti okrem svetiel dominuje obrovská zaslepená 8-uholníková maska, ktorá z nášho pohľadu a v porovnaní s konkurenciou rozhodne nepatrí k najvydarenejším.

Audi Q4 50 e-tron quattro (2021)
Audi Q4 50 e-tron quattro (2021)
+13Audi Q4 50 e-tron quattro (2021)

V interiéri zaujme aj plnohodnotný virtuálny kokpit s uhlopriečkou 10,25 palca, ku ktorému Audi pridáva rozhranie MMI (10,1 alebo 11,6 palca). Do výbavy patrí head-up displej s rozšírenou realitou, ktorý zobrazuje údaje a piktogramy vo vzdialenosti až 10 metrov pred vozidlom. Za príplatok je k dispozícii aj audio od spoločnosti Sonos – táto audiofilská značka má v Audi premiéru, rovnako ako nový volant s kapacitnými ovládačmi na ramenách.

Pozrime sa pod kapotu testovanej vysokovýkonnej verzie. Okrem batérie s kapacitou 82 kWh sa testované auto môže pochváliť dvojicou elektromotorov. Predný má 80 kW a zadný 150 kW. To znamená nielen pohon oboch náprav, ale aj vyššie spomínaných systémových 220 kW a 460 Nm krútiaceho momentu. S takou výzbrojou zvládne stovku za 6,2 sekundy a maximálna rýchlosť stúpne zo 160 na 180 km/h. Aby však quattro šetrilo energiou, predný elektromotor sa zapája do hry len v prípade potreby – pri prudkej akcelerácii alebo pri zlej trakcii.

Pokiaľ ide o jazdnú dynamiku, faktom je, že auto je pomerne ťažké, váži približne 2,2 tony, z toho okolo 500 kg pripadá na batérie. Napriek tejto hmotnosti však treba povedať, že nemá s dynamikou ani najmenší problém a zrýchlenie z nuly na stovku za 6,2 sekundy má samo osebe dostatočne výpovednú hodnotu. Aj vzhľadom na vysoký krútiaci moment, dostupný prakticky od nulovej rýchlosti má auto miestami až dychvyrážajúce zrýchlenie. Pôsobí o to impozantnejšie, že prebieha v temer úplnom tichu, kabína je totiž odhlučnená na jednotku.

Prepojené zadné svetlá vytvárajú zaujímavý... Foto: Pravda, Martin Domček
Audi Q4 50 e-tron quattro (2021) Prepojené zadné svetlá vytvárajú zaujímavý svetelný podpis. Dizajnéri si našťastie v prípade tohto auta ušetrili snahu "dozdobovať" elektromobily falošnými koncovkami výfukov.

Energiu šetrí Q4 e-tron trojstupňovou rekuperáciou brzdnej energie. Inteligentná rekuperácia pritom využíva topografické údaje navigácie, ale aj dáta čítačky značiek. Nám sa bez väčšieho obmedzovania sa a s plným komfortom na palube darilo udržiavať priemernú spotrebu aj po vyše 700 najazdených kilometroch tesne pod 20 kWh na 100 kilometrov, čo je na takto veľké a ťažké auto naozaj obdivuhodné. Komfort jazdy, respektíve spôsob, akým si auto poradí s priečnymi nerovnosťami, sme čakali o niečo lepší, no stále je dostatočný na to, aby sme tomuto modelu priznali titul dobrého rodinného menšieho SUV.

Aby bolo nabíjanie čo najrýchlejšie, podporuje testovaná verzia nabíjací výkon až 125 kW. Za ideálnych podmienok tak e-tronu teoreticky stačí na predĺženie dojazdu o 130 km len 10-minútová zastávka na rýchlonabíjacej stanici. Domáce nabíjanie striedavým prúdom môže prebiehať výkonom 7,4 alebo 11 kW.

Záver, technické údaje a cena

Z nášho pohľadu aj keď Audi Q4 e-tron stojí na rovnakej koncernovej platforme ako „neprémiové“ modely a využíva z väčšej časti rovnaké technológie, predsa len vnímanou kvalitou a niektorými technologickými a luxusnými prvkami dáva najavo, že stojí „o kúsok vyššie“. Určite chválime aj spotrebu a vnútorný priestor, ktorým nás toto auto naozaj veľmi príjemne prekvapilo.

Cenovo od svojich „neprémiových“ kolegov tiež nie je veľmi vzdialené, ale pozor – takmer „nekonečný“ cenník príplatkovej výbavy a rôznych doplnkov dokáže cenu tohto modelu vystreliť aj priam do astronomických výšok, takže dvakrát zvážte, čo všetko v elektrickej Q4-ke naozaj chcete mať a či to stojí za ponúkaný príplatok.

Rozmery, objemy, hmotnosti Audi Q4 e-tron 50 quattro
Dĺžka (mm) 4 588
Šírka (mm) 1 865 (bez zrkadiel)
Výška (mm) 1 632
Rázvor náprav (mm) 2 764
Objem kufra (dm3) 520
Pohotovostná hmotnosť (min., kg) 2 210
Technické údaje, spotreba a dojazd Audi Q4 e-tron 50 quattro
Max. výkon (kW/k) 220/299
Max. krút. moment (Nm) 460
Prevodovka jednostupňová, automatická
Kapacita batérií (kWh) 82 (76,6 využiteľná)
0 – 100 km/h (s) 6,2
Maximálna rýchlosť km/h 180
Spotreba na 100 km (podľa WLTP, kWh) 17,9 –21,3
Spotreba počas testu (l)  
Dojazd (km) 412 – 488
Dojazd počas testu (km) cca 420 – 450 km
Čas nabíjania Audi Q4 e-tron 50 quattro
DC 126 kW 10% – 80% (min) 34 min
Wallbox, AC 11 kW 0% – 100% (h) 8 h 15 min
Ceny a výbavy Audi Q4 e-tron
Zákl. cena Audi Q4 e-tron (35 e-tron)(€) 43 110
Zákl. cena Audi Q4 e-tron 50 quattro (€) 55 870

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ