Test: VW ID.4 GTX - ako jazdí 300 koní s dvomi poháňanými nápravami?
VW ID.4 má ambíciu stať sa najpredávanejším elektromobilom značky VW a chce výrazne prehovoriť aj do koncoročného rebríčku najpredávanejších európskych elektromobilov. Pomôcť mu v tom má aj nová verzia, určená zákazníkom, preferujúcim pohon všetkých štyroch kolies.
Práve pre ňu je určené aj nové označenie GTX. Podľa predpokladov písmená GT odkazujú na športovosť modelu, dôležitejšie je však to tretie písmeno – X. To označuje prítomnosť elektrického pohonu všetkých kolies. Takže pri elektromobiloch sa rozlúčime s označením 4Motion, aj všetky ďalšie elektrické autá, počnúc modelom ID.5, budú v prípade štvorkolky označené ako GTX.
GTX nie je len o „štvorkolke“
A v čom sa, samozrejme okrem pohonu oboch náprav, odlišuje nami testovaná verzia GTX od štandardnej? Vpredu je to pozmenená maska chladiča a svetlá, na dverách a aj vzadu je logo GTX a má špeciálne doplnkové denné svetlá v spodnej časti nárazníku.
Zadný nárazník je inak tvarovaný a nižšie položený, ochranné lišty dvier sú lakované vo farbe karosérie, vzadu sú sériovo 3D LED svetlá a na výber sú dve animácie, ktorými sa rozblikajú svetlá, keď sa k autu priblížite s kľúčom. Prítomnosť pohonu 4×4 nemá žiadny vplyv na veľkosť batožinového priestoru a aj rozmery verzie GTX sú identické so štandardnou verziou.
To znamená, že auto je dlhé 4 582 mm, široké 1 852 mm, vysoké 1 601 mm a rázvor má 2 769 mm. Ten definuje aj vnútorný priestor, ktorý je v tomto aute v porovnaní s konkurentmi naozaj nadštandardný – a to ako vpredu, tak aj vzadu.
V interiéri je použité červené prešívanie v kombinácii s modrými doplnkami, modrá je aj prístrojovka a čiastočne aj obklad dverí, nástupné prahy sú kryté chrómovými lištami s nápisom GTX.
Rozdiel medzi základnou verziou označovanou ako ID.4 Pro a testovanou verziou GTX je v základe 10 300 eur. Nie je to málo, najmä ak zvážime, že obe majú podľa aktuálneho cenníku rovnakú batériu s využiteľnou kapacitou 77 kW.
Hlavná odlišnosť spočíva v tom, že testovaná verzia GTX je vybavená druhým elektromotorom a má tým pádom poháňané obe nápravy. Pohon 4×4 ale prichádza k slovu, iba ak auto vyhodnotí, že ho treba, trvalo ho nemožno zapnúť. Aj vďaka nemu v rámci jazdných režimov pribudol nový režim Traction, zlepšujú trakciu auta na povrchoch s nižšou adhéziou. Štandardne je preferovaný pohon zadnej nápravy.
Exkluzívnejší vzhľad, silnejšia výbava
Desaťtisíc eur však neplatíte len za štvorkolku. GTX má v základe podstatne silnejšiu výbavu. Patria do nej napríklad Matrix LED adaptívne predné svetlomety, 3D-LED zadné svetlá, automatická 3-zónová klimatizácia, 20-palcové kolesá, palubná doska v modrej farbe s červeným prešívaním, ambientné podsvietenie interiéru s 30 farbami a množstvo ďalších dizajnových prvkov v exteriéri aj interiéri.
Nami testované auto malo navyše dva silné príplatkové balíky, každý v cene okolo 2 200 eur. Jeden obsahoval rozšírenú „paletu“ asistenčných systémov vrátane bezdotykového ovládania (dverí aj kufra), monitoringu okolia vozidla pri cúvaní, automatického zastavenia vozidla v núdzovej situácii, proaktívneho bezpečnostného systému vpredu a aj takej drobnosti, akou je svietiaca línia medzi prednými svetlometmi a logom. Druhý obsahoval pokročilý infotainment s 12-palcovým dotykovým displejom, navigáciou a head-up displejom.
Do príplatkovej výbavy (965 eur) patrilo aj tepelné čerpadlo, využívajúce odpadové teplo od komponentov pohonu pre úsporu energie pri vykurovaní a tým pádom predlžujúce dojazd. Aj vďaka vyššie uvedenej nadštandardnej výbave sa cena testovaného auta napokon vyšplhala cez 60-tisícovú hranicu.
Dojazd? Môže byť 600, ale kľudne aj 350 km
Pokiaľ ide o technológie pohonu, tak auto využíva 77 kWh batériu (využiteľná kapacita, celková je 82 kWh) v kombinácii s dvomi elektromotormi. Vzadu je trvalo vybudený synchrónny elektromotor s výkonom 150 kW a maximálnym krútiacim momentom 310 Nm, vpredu je asynchrónny motor s maximálnym výkonom 70 kW a maximálnym krútiacim momentom 150 Nm. Systémový výkon je 220 kW, respektíve 299 koní. Dosiahnuť sa však dá iba pri určitom stupni nabitia a hlavne teploty batérie.
Ak sa bližšie pozrieme na dojazd, tak pri približne rovnomernom rozložení ciest medzi mesto, okresky a diaľnice sme sa dostali na 350 – 370 kilometrov, čo je vcelku výrazne pod deklarovanými hodnotami. Na druhú stranu: jazdili sme v pomerne chladnom počasí, často sme museli kúriť, pomerne skoro sa stmievalo, takže sme si dosť užili aj adaptívne LED svetlomety. Jednoducho sme s elektrickým ID.4 GTX jazdili bez nejakých obmedzovaní sa, úplne rovnako, akoby sme jazdili s autom so spaľovacím motorom. Zostali sme teda mierne pod minimálnymi deklarovanými hodnotami, ale napriek tomu pokladáme reálny dojazd ID.4 GTX za veľmi slušný.
Volkswagen ID.4 GTX možno nabíjať s výkonom až 125 kW, takže 30 minút zastávky na rýchlonabíjacej stanici vám zabezpečí predĺženie dojazdu o takmer 300 km – a to je super. Doma to ide pomocou striedavého prúdu a 11-kilowattovej palubnej nabíjačky. Nabitie na 100 % potom trvá 7,5 hodiny.
Športiak to síce nie je, ale zabaví vás
Ak sa sústredíme na celkový pocit z jazdy, tak Golf GTI to jednoducho nie je (aj keď v šprinte na stovku si to s ním ID.4 GTX môže smelo rozdať), ale neznamená to, že si testovaný elektromobil nemôžete z pozície dynamického šoféra skutočne užiť. Aj pri hmotnosti približne 2,2 tony má na to dostatok výkonu a aj krútiaceho momentu a k tomu sa v zákrutách správa isto a predvídateľne.
V rámci príplatkovej výbavy sme mali aj adaptívne pruženie DCC, ale po krátkom experimentovaní sme tlmiče väčšinu času napokon ponechali v komfortnom nastavení. V športovom na náš vkus auto trochu znervóznelo. Chválime však priame riadenie, kladúce optimálny odpor, takže kontakt s kolesami nechýba a tiež aj účinné brzdy, ktoré sa pri dynamickejšej jazde tohto relatívne ťažšieho auta naozaj zídu.
Volkswagen ID.4 GTX je dynamický, elegantný, ale možno predsa len trochu zavádza tým „GT“ vo svojom názve a mierne mu chýba aureola výnimočnosti, akou disponujú jeho – inak cenovo dosť podobne nastavení konkurenti, konkrétne Tesla Model 3 s dlhým dojazdom a Hyundai Ioniq 5. Vyvažuje to však praktickosťou a naozaj precíznym spracovaním s veľkým dôrazom na vnímanú kvalitu.
Rozmery, objemy, hmotnosti | VW ID.4 GTX |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 582 |
Šírka (mm) | 1 852 |
Výška (mm) | 1 601 |
Rázvor náprav (mm) | 2 769 |
Objem kufra (l) | 543 – 1 575 |
Pohotovostná hmotnosť (min., kg) | od 2 211 |
Technické údaje, spotreba a dojazd | VW ID.4 GTX |
---|---|
Max. výkon (kW/k) | 220/299 |
Max. krút. moment (Nm) | 162/310 |
Prevodovka | jednostupňová, automatická |
Kapacita batérií (využiteľná, kWh) | 77 |
0 – 100 km/h (s) | 6,2 |
Maximálna rýchlosť km/h | 180 |
Spotreba na 100 km (kWh) | 18,3 |
Spotreba počas testu (l) | 20 – 21 (apríl) |
Dojazd (komb./mesto, km) | 479/611 |
Dojazd počas testu (km) | cca 350 – 370 (október/november) |
Čas nabíjania | VW ID.4 GTX |
---|---|
DC 125 kW 5% – 80% (min) | 38 |
AC 11 kW 0% – 100% (h) | 7,5 h |
Ceny a výbavy | Volkswagen ID.4 GTX |
---|---|
Zákl. cena VW ID.4 | 44 190 |
Zákl. cena VW ID.4 GTX (€) | 54 490 |
Cena test. auta (€) | 61 835 |
© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ