Test: BMW M3 Competition - vyše 500 koní a ‘stovka‘ pod štyri sekundy!

Martin Domček, Pravda | 12.12.2021 07:00
BMW M3 Competition je skutočne ultimatívny extrémny stroj, aký nemá na trhu takmer vôbec obdobu. Prispôsobiť si na ňom možno skoro všetko.
Pri BMW M3 sa veľa diskutovalo o zmysle... Foto: Pravda, Martin Domček
BMW M3 Competition (2021) Pri BMW M3 sa veľa diskutovalo o zmysle "obrích" ľadviniek, no v reále nevyzerajú až tak zle, ako na fotkách.

Základné technické parametre nového BMW M3 Competition majú výpovednú hodnoty samy osebe a ani ich netreba príliš komentovať. Auto má pod kapotou trojlitrový benzínový šesťvalec s výkonom 375 kW, respektíve 510 koní a krútiacim momentom 650 Nm, dostupným v rozpätí od 2 750 do 5 500 otáčok. S týmto agregátom je auto schopné na stovku zrýchliť za necelé štyri sekundy (pri váhe mierne cez 1,8 tony) a ak budete skúšať maximálku, tak trojciferná hodnote pri nej môže začínať trojkou, aj keď oficiálne je maximálna rýchlosť limitovaná na 250 km/h.

Extrém umocnený na druhú

Celý výkon sa prenáša na zadnú nápravu, takže auto je pri ostrejšej práci s plynom nervózne aj na rovinke, nieto ešte v zákrutách. Treba na to myslieť, pokiaľ si niekde chcete užiť dynamickejšiu jazdu serpentínami. Teraz by asi mal nasledovať dôvetok: „ale limity tohto auta objavíte až na okruhu a aby ste si ho naozaj užili, musíte byť veľmi, veľmi skúsený jazdec…“

BMW M3 Competition (2021)
BMW M3 Competition (2021)
+20BMW M3 Competition (2021)

Ale nie je to tak. Z BMW M3 Competition môže mať radosť takmer každý a nemusí mať za sebou desiatky okruhových tréningov. Svojim spôsobom vás toto auto dokáže rovnako uspokojiť pri jazde v meste, na okreskách predpisovými rýchlosťami, na nemeckých diaľniciach (s tou vyššie spomínanou „trojkou“ na tachometri), alebo skutočne na limitoch, či už vašich vlastných, alebo auta na uzavretých okruhoch.

Aby vám M3 Competition skutočne prinieslo radosť, jeden dôležitý predpoklad by ste mali spĺňať. Musíte mať chuť hrať sa – v tomto prípade s jeho nastaveniami, pretože auto ponúka takmer neobmedzenú prispôsobivosť. Môžete si ho nakonfigurovať ako (takmer) pohodlné auto na bežné jazdenie, ale zároveň aj ako ultimatívny okruhový špeciál. A samozrejme, k dispozícii je všetko medzi týmito dvomi extrémami.

Úplne pohodlné nebude BMW M3 Competition nikdy, ale to ani nemožno chcieť od auta, pri ktorom, ak sa k nemu postavíte a bude ho chcieť zo strany na stranu rozkývať, tak ním nepohnete ani o milimeter. Napriek tomu vie byť pri bežnom jazdení a „civilnom“ nastavení „takmer znesiteľné“. A to v tomto prípade vôbec nemyslíme ironicky, ale práve naopak, BMW M3 má za to u nás obrovský rešpekt a (zďaleka nie posledné) veľké plus.

BMW M3 Competition (2021)
BMW M3 Competition (2021)
+16BMW M3 Competition (2021)

Našťastie sme v ňom nemali karbónové športové škrupinové sedadlá, ale celokožené, ktoré boli aj napriek svojmu športovému tvaru a športovému bočnému vedeniu až prekvapivo pohodlné. Aj keď tie karbónové vyzerajú (a aj fungujú) fakt dobre, ak nemáte v garáži tri ďalšie autá na bežné jazdenie a M3 Competition si necháte iba na občasnú okruhovú zábavu – v tom prípade sa k nemu dajú dokúpiť aj špeciálne pneumatiky na okruhy – , tak na tieto sedadlá radšej zabudnite.

Ak je niečo maximálne vzdialené pojmu komfort, sú to tieto športové „škrupiny“. Na druhú stranu, sú to skutočne profesionálne športové sedadlá – obsahujú výrezy pre dodatočnú montáž viacbodových bezpečnostných pásov a časť hlavovej opierky pri nich možno odmontovať pre jazdu s prilbou. To by sme ale v bežnej premávke nerobili.

Interiér auta vyzerá naozaj exkluzívne. Foto: Pravda, Martin Domček
BMW M3 Competition (2021) Interiér auta vyzerá naozaj exkluzívne.

A keď sme už pri karbóne, ten v M3 Competition rozhodne nenájdete len ako dekoráciu na palubnej doske, alebo v spomínaných sedadlách. Karbónová je napríklad strecha, a to už v základe, karbónovo-keramické môžu byť aj brzdy. My sme ich nemali, spoznáte ich podľa zlatých strmeňov. Za ne si síce priplatíte takmer 8 500 eur, no sú vysoko odolné proti teplu aj pri maximálne intenzívnom používaní. Z karbónu môže byť tiež zadný spojler, predná kapota a množstvo ďalších doplnkových dekoračných a aj funkčných prvkov.

Dokonale individualizo­vateľné

Ale vráťme sa k možnostiam konfigurácie. Tie sú rovnako široké a komplexné ako pri high-endovom smartfóne. A je ich toľko, že občas sa v nich možno stratiť. Aj preto má auto na volante dve programovateľné tlačidlá M1 a M2, kde si možno navoliť dva individuálne jazdné režimy. A popri nich môžete napríklad rýchlosť radenia 8-stupňového športového automatu ad hoc prispôsobovať ďalším tlačidlom priamo na páke.

Individuálne si možno naladiť motor, podvozok, riadenie, brzdy, radenie a dokonca aj kontrolu trakcie – a to až v desiatich stupňoch. A aby to nebolo málo, respektíve, ak sa vám nechce ísť až takto „do hĺbky“, máte k dispozícii tri prednastavené základné režimy – cestný, športový a okruhový. A len pre zaujímavosť: tak, ako vám v niektorých autách za ekologickú a defenzívnu jazdu pribúdajú hviezdičky na displeji palubného počítača, v BMW M3 vám budú pribúdať za kvalitu a dĺžku prevedeného driftu. Dokáže vám ho totiž naozaj merať a hodnotiť.

A keď sa začnete s jeho temer nekonečnými možnosťami individuálneho nastavenia hrať, tak vo výsledku dostanete naozaj niekoľko svojimi vlastnosťami zásadne sa líšiacich áut. To možno najviac pocítite na okruhu, ale rozhodne nielen na ňom. BMW M3 Competiton si takto možno prispôsobiť pre niekoľko jazdných štýlov a najmä menej skúsení šoféri by nemali vypínať všetko, čo sa manuálne vypnúť dá.

zväčšiť V BMW M3 Competition si možno prispôsobiť... Foto: Martin Domček, Pravda
BMW M3 Competition (2021) V BMW M3 Competition si možno prispôsobiť takmer všetko.

Na druhej strane – aj keď sa s týmto autom budete „hrať“, tak pri bežnej jazde vie byť, samozrejme vzhľadom k svojim parametrom a možnostiam, až prekvapivo úsporné. Kombinovaný priemer je síce udávaný tesne pod 10 litrami, ale to je len utopická hranica. Niežeby sa nedala dosiahnuť, ale s týmto autom sa skrátka nedá jazdiť takým štýlom, aby sa vám to naozaj podarilo. Aspoň nie dlho.

Stále vás bude lákať skúsiť aspoň trochu ostrejšie ďalšiu zákrutu, užiť si zrýchlenie na každej rovinke, ktorá stojí zato a podobne. Ale aj keď to budete robiť, avšak bez toho, aby ste auto za každú cenu a pri každej príležitosti hnali do úplného extrému, tak sa s priemerom pravdepodobne dokážete zmestiť niekam medzi 12 až 13 litrov, čo je úplne super.

Štyri (funkčné) koncovky výfukov už čo to o... Foto: Pravda, Martin Domček
BMW M3 Competition (2021) Štyri (funkčné) koncovky výfukov už čo to o reálnej sile auta napovedajú aj samy osebe. Zadný spojler je z karbónu.

Nebudeme to ani rozpisovať, manuálne jednoducho vypnete prakticky akúkoľvek asistenciu a prevodovka vás kľudne nechá ísť „až úplne vpravo“ a nebude vám do radenia z pozície automatu nič hovoriť. K BMW M3 Competition treba pristupovať s veľkou dávkou vnútorného rešpektu, pretože na jednej strane dokáže byť neuveriteľne rýchle a presné, no na druhej, chyby len tak ľahko neodpúšťa. A ani tie drobné z nepozornosti.

Technické údaje, rozmery a ceny

Rozmery, objemy, hmotnosti BMW M3 Competition
Dĺžka (mm) 4 794
Šírka (mm) 1 903
Výška (mm) 1 433
Rázvor (mm) 2 857
Objem batožinového priestoru(l) 480
Objem palivovej nádrže (l) 59
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 805
Technické údaje BMW M3 Competition
Typ motora zážihový
Zdvihový objem motora (cm3) 2 993
Počet valcov 6
Výkon (kW/k pri ot. za min.) 375/510 pri 6250
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 650 pri 2750 – 5500
Prevodovka automat, 8 stupňov
Poháňaná náprava zadná
Max. rýchlosť (km/h) 250
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 3,9
Spotreba (kombinovaná, WLTP) (l/100km) 9,8
Spotreba (kombinovaná, test) (l/100km) 12,3
Ceny (vrátane DPH)  
Základná cena BMW M3 (353 kW/480 k) 86 200 eur
Základná cena BMW M3 Competition (373 kW/510 k) 90 250 eur
Cena test. auta 109 431 eur

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ