Test: Toyota Yaris Cross Hybrid 2WD – drsný imidž, nevinná spotreba

Toyota sa vrhla do triedy SUV v triede B o čosi neskôr ako konkurenti, no rovno „po hlave“. Nový Yaris Cross sa totiž na SUV naozaj nehrá. Ako jedno z mála áut tejto kategórie môže mať pohon 4×4 a jeho dizajnu nechýba naozaj nič, čo k SUV patrí. Je to taká Toyota RAV4 v malom balení. Veď na dĺžku má Yaris Cross len 4 180 mm. Je to síce o 240 mm viac ako bežný Yaris, no rázvor náprav 2 560 mm ho pevne drží v segmente mestských áut. Toyota možno mohla ísť aj ďalej, pretože konkurenti sú v tomto smere o čosi veľkorysejší, ale to by zas Yaris Cross už liezol do kapusty crossoveru VH-R. Na druhej strane priam šokuje svojím dospeláckym vzhľadom.
Malý, ale dospelý
Zvlášť vo verzii Premiere Edition, ktorá má až 18-palcové disky, navyše obuté pomerne vysokým profilom 215/50 R18. To spolu s väčšou svetlou výškou, masívnou ochranou podvozka, úplne kolmou maskou a „hranatými“ blatníkmi podporuje drsný imidž Yarisu Cross. V tomto smere dáva súperom poriadne na frak. No a verziou Premiere Edition, ktorá stavia Yaris Cross ešte nad Adventure, získavate aj kontrastnú čiernu strechu, čierne lesklé zrkadlá, strešné lyžiny, lesklú masku či špecifické off-rodové nárazníky s mohutnými plastovými vložkami. Vyzerá to naozaj dobre. V sérii sú tiež dospelácke full-LED svetlá s automatickým prepínaním diaľkového režimu. Diódy nájdete dokonca aj vzadu.

Takže ak chcete skutočné malé SUV, tak Yaris vaše predstavy určite splní. Dokonca aj v interiéri sa Cross tvári nesmierne dospelácky. Má perfektný volant s hrubým vencom, pôsobivo tvarované sedadlá, i keď pomerne malé, a robustne spracovanú palubnú dosku a výplne dverí. Chválime aj materiály, napríklad „kožené“ čalúnenie, kožou pokrytú časť „palubovky“, solídne textílie a miesto sa našlo aj na klavírnu čerň či chrómové dekorácie. To, čím vás však Cross nepoteší, je priestor. Oklamať príbuznosť s najmenšou Toyotou, ak vynecháme Aygo X, nedokáže. Vpredu to ešte ujde, aj vďaka vyššie situovanej streche, ale vzadu je Yaris Cross na svojom limite. Najmä v priestore pre kolená, ktorý je naozaj minimálny.
Dobrá ergonómia a praktický kufor
Na druhej strane sa nám páčila ergonómia. Niektoré ovládače, ako napríklad aktivácia automatického prepínania svetiel či vyhrievania sedadiel, sú „porozhadzované“ v kabíne tak trochu v japonskom štýle, napríklad vľavo od volantu a na stredovom tuneli, ale to hlavné je v poriadku. Oceňujeme najmä samostatný panel klimatizácie, výborné ovládanie funkcií na multifunkčnom volante, skvelú polohu tlačidiel ovládania okien aj veľký a prehľadný prístrojový panel s analógovým zobrazením rýchlosti a troma klasickými ručičkami. Navyše ho dopĺňa head-up displej, ktorý sa za svoju veľkosť a rozlíšenie nemusí hanbiť v porovnaní s oveľa drahšími a väčšími modelmi Toyoty. Tak ako 9-palcová obrazovka infotainmentu.

Ide o novú, najvyššiu verziu rozhrania, ktorá je konečne kompatibilná s mobilmi cez bezdrôtové funkcie Apple CarPlay a Android Auto. Na druhej strane z nej zmizlo viacero tlačidiel. Z pôvodne desiatich hardvérových ovládačov ostali štyri, takže ovládanie cez displej si vyžaduje cvik a viacero „klikov“ než predtým. Nie je to ideálne najmä preto, lebo systém reaguje dosť pomaly. Jednoducho, nie je to zážitok z moderných a výkonných tabletov. K výhradám pridáme aj mierne obmedzený výhľad cez široké predné stĺpiky a výhľad na semafory cez predsunutú strechu. To je daň za off-roadové proporcie a imidž Yarisu Cross. Trošku nelogická je aj odkladacia schránka na mobil pod displejom bez indukčného nabíjania. To totiž ostalo v spodnej časti stredovej konzoly. Zato nás príjemne prekvapil kufor.


V porovnaní s predchádzajúcou verziou s pohonom AWD-i má totiž dvojkolka aj vďaka jednoduchšej náprave s torznou priečkou batožinový priestor väčší až o 77 litrov. Ale tam sa to nekončí. Prístup zabezpečuje elektricky ovládané veko, navyše s tlačidlom na zatvorenie aj s tlačidlom na súčasné zatvorenie aj zamknutie vozidla, čo je riešenie, ktoré často nenájdete ani v prémiových autách. Prémiové je aj delenie zadných operadiel v pomere 40:20:40. A úplnou novinkou je prestaviteľná dvojitá podlaha, rozdelená pozdĺžne v pomere 2:3. Takže každú jej časť môžete mať v inej výškovej polohe. Ak sú však oba diely hore, vytvorí sa po sklopení operadiel takmer vodorovná ložná plocha. Využiteľnosť ešte viac zlepšuje mäkké plató, ktoré sa prispôsobí nákladu bez toho, aby komplikovalo zatvorenie veka.
Hybrid funguje, ale nie na diaľnici
Yaris Cross si môžete dopriať buď s preplňovaným 3-valcom 1,5 Dynamic Force, alebo v hybridnej 1,5 Hybrid Dynamic Force, ktorá využíva atmosférickú verziu spaľovacieho motora s nepriamym vstrekovaním v kombinácii s elektromotorom a planétovou prevodovkou e-CVT. Spaľovací motor má 68 kW, elektromotor 59 kW a celá sústava dáva systémových 85 kW. Prednosť dostala ekológia, takže nejakú extra dynamiku od hybridného Crossu nečakajte. Stovku zvláda za 11,2 sekundy. Na mestský crossover to však bohato stačí. Ak sa vám zdá zrýchlenie predsa len nedostatočné, je tu mód Power, ktorý zabezpečí pohotovejšie reakcie, keďže spaľovací motor nevypína tak často a akceleračný pedál je citeľne „vnímavejší“. Viac výkonu by i tak predné kolesá nezvládli. Už takto pri prudkej akcelerácii v zákrute zvykne prešmyknúť vnútorné koleso a cítiť mierne strhávanie volantu.

Hybrid je tu však najmä kvôli spotrebe. A tá vie byť naozaj čarovne nízka. V meste sa dokážete aj pri nižších teplotách, keď motor beží pre vykurovanie kabíny častejšie, dostať k štvorlitrovej hranici, čo by sa vám asi s bežným malým SUV nepodarilo. Lenže karta sa obráti na diaľnici, kde si trojvalec siaha na dno svojich schopností a hranatá karoséria s relatívne veľkým odporom vzduchu mu rozhodne nepomáha. Takže pri diaľničnom tempe si môže Yaris Cross pýtať aj viac ako 6,5 litra benzínu na 100 km. Len čo sa však Yaris Cross dostane na okresné cesty a do obcí, kde vie naplno využiť výhody elektromotora, priemer prudko klesá. Nám sa po niekoľko sto kilometroch ustálil na 5,4 litra. To je príjemné, aj keď nie omračujúce. V porovnaní s ťažšou štvorkolkou to bol rozdiel pol litra.


Tieto čísla považujeme za objektívne, keďže sám palubný počítač vyhodnotil ekonomiku nášho jazdného štýlu zväčša na viac ako 90 %, čo je podľa neho „excelentná jazda“. Príliš nižšie sa ísť nedá, aspoň nie v chladnom počasí. Jarné teploty však môžu ušetriť aj pol litra. Skôr vás sklame prejav motora. Je pomerne hlučný a na rozdiel od konkurenčných trojvalcov vibruje viac, ako by sa patrilo. Škoda, pretože pri dlhších cestách a prudšom zrýchlení sa slabučký motor jednoducho nevyhne vysokým otáčkam. Práve pri nich pôsobí dosť otravne. Ak k tomu pripočítame šetrenie na izoláciu podvozka a pomerne vysoký aerodynamický hluk, až máte pocit, že ste zle dovreli okno, a práve akustický komfort kazí celkový dojem.
Na ceste prekvapí
Napriek krátkemu rázvoru náprav a pomerne veľkým previsom, ktoré sú výrazne väčšie ako na klasickom Yarise, sa môžete cítiť za volantom bezpečne. Aj s jednoduchšou zadnou nápravou je Yaris prekvapujúco stabilný a dokáže odolávať nedotáčavým tendenciám. Komfortom odpruženia však nedokáže zatajiť svoj pôvod v triede malých mestských áut. Takže nejaké extra filtrovanie nerovností nečakajte. Na druhej strane nejde o nič dramatické, čo by vás malo na Crosse odradiť. Rozhodne však oceníte jeho svetlú výšku a vysoký profil pneumatík, ktoré mu uľahčujú život mimo asfaltu. Prašné cesty či mestskú džungľu s obrubníkmi a výtlkmi zvláda s prehľadom.
Za svoje malé SUV si však Toyota pýta dosť peňazí. Cenník síce štartuje na 16 990 eurách za nehybridný Yaris Cross 1,5 Dynamic Force s manuálom, ale pri hybridnej verzii Premiere Edition je v kolónke suma 26 490 eur. A to je už viac, ako dáte napríklad za podstatne väčšie a praktickejšie Suzuki Vitara v novej full-hybridnej verzii 1,5 DualJet s pohonom oboch náprav. Samozrejme, je to dané extrémne bohatou výbavou tejto úvodnej série, v ktorej nechýba kompletný balík asistentov, aparatúra Bose, kožené čalúnenie, head-up displej, najnovší infotainment, dvojfarebné lakovanie, parádne osemnástky či elektrické veko. Takže do tejto verzie by sme asi nešli.
V mestskom crossoveri nemusíte mať úplne všetko. Možno ani hybrid, pretože ľahšia, a dokonca výkonnejšia verzia 1,5 Dynamic Force (92 kW) nebude oveľa smädnejšia a na diaľnici možno aj úspornejšia.
Rozmery, objemy, hmotnosť
Dĺžka (mm) | 4 180 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 765 |
Výška (mm) | 1 595 |
Rázvor náprav (mm) | 2 560 |
Svetlá výška (mm) | 170 |
Objem kufra (l) | 397 |
Objem nádrže (l) | 37 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | od 1 170 |
Technické údaje
Model | Toyota Yaris Cross 1,5 Hybrid Dynamic Force 2WD |
---|---|
Počet valcov/ventilov | 3/12 |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 490 |
Výkon spaľovacieho motora (kW/ot.) | 68/5 500 |
Výkon elektromotora (kW) | 59 |
Krútiaci moment spaľovacieho motora (Nm/ot.) | 120 (3 600) |
Krútiaci moment elektromotora vpredu (Nm) | 141 |
Systémový výkon (kW) | 85 |
Prevodovka | e-CVT |
0 – 100 km/h (s) | 11,2 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 170 |
Normovaná spotreba na 100 km (l) | 4,4 – 5,0 |
Spotreba počas testu (l) | 5,4 |
Ceny
Základná cena | 16 990 € |
---|---|
Cena testovanej verzie Hybrid Premiere Edition 26 490 € | |
Cena testovaného exempláru | 26 940 € |
© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ