Diaľnica je pre elektromobily stále 'smrť'. Takto klame 36 z nich!

Vývoj elektromobilov ide brutálnym tempom vpred. V mestskej doprave a ani na okreskách sa už o dojazd báť naozaj nemusíte. Navyše sa tie najmodernejšie nabíjajú extrémne rýchlo. Stále je tu však neuralgický bod – diaľnica. Odpor vzduchu, ktorý prudko rastie už od rýchlosti 80 km/h, sa podpisuje na spotrebe energie z batérií. Tie zatiaľ neoplývajú takou kapacitou, aby sa vyrovnali dojazdu klasických áut, najmä nie tým naftovým. Pri diaľničnom tempe si už elektrické autá jednoducho siahnu na dno. O to viac zamrzí, ak výrobcovia udávajú hodnoty dojazdu, ktoré nemajú s tým reálnym veľa spoločného. A presne na to sa pozrel magazín Auto Evolution.


Ten si požičal dáta z nedávneho veľkého testu diaľničného dojazdu 36 najrozšírenejších elektromobilov nemeckého AutoBildu a porovnal ich s oficiálnym dojazdom. Samozrejme, spotreba na diaľnici je vyššia ako tá priemerná, ale odchýlky medzi normou a skutočnosťou dosiahli naozaj extrémne hodnoty. Pohybujú sa totiž od 17 % až po neuveriteľných viac ako 54 %! Najväčším „klamárom“ sú z tohto pohľadu Cupra Born, Mercedes-Benz EQB. VW ID.3. Dojazd všetkých troch je na diaľnici minimálne o polovicu kratší. A to test prebiehal v prívetivých poveternostných teplotách. Chváliť sa však nemá čím ani mnoho iných elektromobilov.

Odchýlka 30 až 40 % je totiž takmer štandardom. A len jeden jediný model zaznamenal odchýlku pod 20 %. Je ním kórejský elektrický sedan Genesis, ktorého dojazd sa na diaľnici skracuje iba o 17 %. Prekvapením však je, že v tejto disciplíne nijako nevynikajú superaerodynamické elektromobily ako Mercedes-Benz EQE a EQS. Asi by ste tipovali, že vďaka zníženému odporu vzduchu si s diaľnicou poradia hravo. No celkom tak to nie je. Aj u nich sa rozdiel pohybuje od 35 do 38 %. Majú však výhodu veľkej batérie, takže aj reálny dojazd je stále veľmi slušný.


Horšie je to, ak sa stretne zlá aerodynamika s malou batériou. Potom je dojazd bez ohľadu na odchýlku naozaj tragédiou. Ako príklad môžu poslúžiť Mazda MX-30 (140 km), Honda e (135 km), ale aj Mercedes-Benz EQB. Ani ten nie je schopný prejsť na diaľnici na jedno nabitie viac ako 200 km. A teraz si predstavte, že s takýmto autom jazdíte v zime, keď spotrebúva veľkú časť energie batérie na udržiavanie jej teploty a zároveň na vyhriatie kabíny. Razom sa tak môžeme dosť s dojazdom pod 100 km! To môže byť v poriadku len v situácii, ak takýto elektromobil používate výlučne v meste a v garáži máte ešte jedno „normálne“ auto. Napokon, pozrite si výsledky.
Rozdiel medzi udávaným a reálnym dojazdom
Model | Udávaný dojazd (km) | Reálny dojazd pri 130 km/h (km) | Odchýlka |
---|---|---|---|
1. Genesis Electrified G80 | 520 | 427 | –17,88 % |
2. Mercedes-Benz EQV 300 | 349 | 273 | –21,78 % |
3. Renault Zoe E-Tech EV5 | 377 | 292 | –22,5 % |
4. Opel Zafira e-Life M | 330 | 250 | –24,24 % |
5. Opel Zafira e-Life M | 330 | 250 | –24,24 % |
6. Porsche Taycan Turbo S | 468 | 336 | –28,21 % |
7. Genesis GV60 Sport Plus | 466 | 330 | –29,18 % |
8. Mazda MX-30 | 200 | 140 | –30,00 % |
9. Hyundai Kona Electric | 484 | 336 | –30,58 % |
10. VW ID.4 GTX | 480 | 332 | –30,83 % |
11. Polestar 2 Single Motor Long Range | 542 | 374 | –31,00 % |
12. Honda e | 222 | 153 | –31,08 % |
13. BMW iX xDrive50 | 630 | 434 | –31,11 % |
14. VW UD.5 Pro Performance | 520 | 340 | –34,62 % |
15. Mercedes-Benz EQE 350+ | 660 | 423 | –35,91 % |
16. VW ID.4 Pro 77 kWh RWD | 520 | 328 | –36,92 % |
17. Audi Q4 e-tron 40 | 520 | 326 | –37,31 % |
18. Škoda Enyaq iv80 | 510 | 318 | –37,65 % |
19. Kia e-Soul 64 kWh | 452 | 280 | –38,05 % |
20. Mercedes-Benz EQS 450+ | 785 | 482 | –38,60 % |
21. Opel Combo e-Life | 280 | 171 | –38,93 % |
22. Tesla Model 3 Long Range | 602 | 363 | –39,70 % |
23. Hyundai Ioniq 5 AWD | 481 | 290 | –39,71 % |
24. BMW i4 M50 | 510 | 299 | –41,23 % |
25. Peugeot e-Rifter | 280 | 164 | –41,96 % |
26. Kia EV6 | 528 | 305 | –42,23 % |
27. Tesla Y Long Range Dual Motor | 533 | 304 | 42,98 % |
28. Renault Mégane E-Tech EV60 220 | 470 | 268 | –42,98 % |
29. Ford Mustang Mach-E GT | 610 | 337 | –44,75 % |
30. Polestar 2 Dual Motor Long Range | 482 | 258 | –46,47 % |
31. Volvo XC40 Recharge P6 | 425 | 227 | –46,59 % |
32. Mercedes-Benz EQA 250 | 426 | 222 | –47,89 % |
33. Hyundai Ioniq 5 160 kW RWD | 507 | 261 | –48,52 % |
34. VW ID.3 Pro 150 kW 58 kWh | 426 | 216 | –49,30 % |
35. Mercedes-Benz EQB 350 | 423 | 200 | –52,72 % |
36. Cupra Born 170 kW 77 kWh | 496 | 226 | –54,44 % |
Dojazd elektromobilov pri 130 km/h | ||
---|---|---|
Model | Udávaný dojazd (km) | Reálny dojazd pri 130 km/h (km) |
1. Mercedes-Benz EQS 450+ | 785 | 482 |
2. BMW iX xDrive50 | 630 | 434 |
3. Genesis Electrified G80 | 520 | 427 |
4. Mercedes-Benz EQE 350+ | 660 | 423 |
5. Polestar 2 Single Motor Long Range | 542 | 374 |
6. Tesla Model 3 Long Range | 602 | 363 |
7. VW UD.5 Pro Performance | 520 | 340 |
8. Ford Mustang Mach-E GT | 610 | 337 |
9. Porsche Taycan Turbo S 468 | 336 | |
10. Hyundai Kona Electric | 484 | 336 |
11. VW ID.4 GTX | 480 | 332 |
12. Genesis GV60 Sport Plus | 466 | 330 |
13. VW ID.4 Pro 77 kWh RWD | 520 | 328 |
14. Audi Q4 e-tron 40 | 520 | 326 |
15. Škoda Enyaq iv80 | 510 | 318 |
16.. Kia EV6 | 528 | 305 |
17. Tesla Y Long Range Dual Motor | 533 | 304 |
18. BMW i4 M50 | 510 | 299 |
19. Renault Zoe E-Tech EV50 | 377 | 292 |
20. Hyundai Ioniq 5 AWD | 481 | 290 |
21. Kia e-Soul 64 kWh | 452 | 280 |
22. Mercedes-Benz EQV 300 | 349 | 273 |
23. Renault Mégane E-Tech EV60 220 | 470 | 268 |
24. Hyundai Ioniq 5 160 kW RWD | 507 | 261 |
25. Polestar 2 Dual Motor Long Range | 482 | 258 |
26. Opel Zafira e-Life M | 330 | 250 |
27. Opel Zafira e-Life M | 330 | 250 |
28. Volvo XC40 Recharge P6 | 425 | 227 |
29. Cupra Born 170 kW 77 kWh | 496 | 226 |
30. Mercedes-Benz EQA 250 | 426 | 222 |
31. VW ID.3 Pro 150 kW 58 kEh | 426 | 216 |
32. Mercedes-Benz EQB 350 | 423 | 200 |
33. Opel Combo e-Life | 280 | 171 |
34. Peugeot e-Rifter | 280 | 164 |
35. Honda e | 222 | 153 |
36. Mazda MX-30 | 200 | 140 |
© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ