Test: SEAT Tarraco - vyzerá skvelo a spravíte s ním až 1 000 km na nádrž

SEAT Tarraco je naozaj poriadny „kus auta“ – aspoň pokiaľ ide o rozmery. Dlhé je 4,74 metra, široké 1,84 metra a s rázvorom 2,79 metra sa môže pochváliť naozaj veľkorysým priestorom v kabíne – aj na zadných sedadlách. A k tomu obrovským kufrom s objemom 760 litrov. Ten však klesne „len“ na 700, ak máte 7-miestnu verziu a pokiaľ využívate všetkých sedem sedadiel, zmenší sa na 230 litrov.
Rodinné SUV
My sme však mali štandardnú 5-miestnu verziu a pod kapotou slabší z ponúkaných naftových dvojlitrov s výkonom 110 kW, respektíve 150 koní. Výhodou tohto motoru je, že má naozaj mimoriadne nízku spotrebu, nevýhodou, že ho nemožno kombinovať s pohonom 4×4. Veľké SUV s pohonom prednej nápravy, nízkou spotrebou a veľkým kufrom je kandidátom na praktické rodinné auto, najmä ak má relatívne slušne nastavenú cenu.

Tarraco aktuálne začína s benzínovým motorom 1,5 TSI s výkonom 110 kW a manuálnou 6-stupňovou prevodovkou na cene 31 240 eur a nami testovaný naftový dvojliter s rovnakým výkonom a 7-stupňovou automatickou dvojspojkovou prevodovkou DSG štartuje na sume 36 800 eur.
Len pre zaujímavosť – cenové porovnanie s jeho najväčším konkurentom, ktorým je v našich končinách Škoda Kodiaq s takmer identickými rozmermi, postavená na rovnakej platforme. Modernizovaný Kodiaq v rovnakom základnom prevedení ako Tarraco začína na cene rovných 30-tisíc eur a „náš“ dvojliter s DSG stojí v základe 35 640, takže škodovka vychádza o niečo lacnejšie.
Pokiaľ sa pozrieme na predaje, tak tu je porovnanie komplikované. Škoda sa snažila zabezpečiť na Slovensku v rámci možností čo najviac kusov Kodiaqu, ktorý má ako SUV relatívne vyššiu cenu a samozrejme aj maržu. SEAT sa v našich končinách koncernovej podpore tešil menej a na Slovensko sa dostával v minimálnom počte a ani v súčasnosti to s jeho dodávkami nevyzerá práve ideálne. Za prvých 8 mesiacov sa predalo 945 kusov Kodiaqu, no len 135 kusov Tarraca. Ak by mal slovenský importér dostatok áut, čísla by boli úplne iné. A pri Tarracu je to naozaj škoda.
Z nášho, samozrejme subjektívneho, pohľadu sú ceny veľmi podobné, ale Tarraco sa nám páči viac, asi by bolo v priamom porovnaní oboch modelov našou prvou voľbou.
Chýba štvorkolka
No s jedným zásadným rozdielom. Ako sme napísali vyššie, jazdili sme s predokolkou, lebo testovaný 110 kW naftový dvojliter sa s pohonom 4×4 neponúka. Kodiaq však áno, v tejto kombinácii stojí 39 800 eur. Absencia štvorkolky s testovaným motorom je pri Tarracu jedným z dvoch dôležitých hendikepov. Druhým je, že Kodiaq nám pripadal o niečo komfortnejší.
SEAT je však braný ako športovejšia značka než Škoda, tak je naladený aj podvozok. Prejazd väčšími nerovnosťami v ňom budete občas cítiť viac, než je vám milé. Ale zas, nie je to žiadny extrém, Tarraco sa z vás rozhodne nebude snažiť vytriasť dušu pri prejazde nerovnosťami a výmoľmi, len nimi skrátka neprechádza tak plavne, ako niektoré konkurenčné modely.
Na druhej strane, ak mimo mesta trochu viac šliapnete na plynový pedál, Tarraco bude pri dynamickejšej jazde o niečo istejšie. Každé pre má jednoducho aj svoje proti. Jazdný komfort možno výrazne zvýšiť adaptívnym podvozkom, k dispozícii je približne za 850 eur. Tento príplatkový prvok by sme pri Tarracu odporúčali aspoň zvážiť.
A keď sme už pri výbave, tá je naozaj silná, testovali sme totiž verziu FR, čo je najvyšší z troch ponúkaných výbavových stupňov. Sympatické je, že z hľadiska bezpečnosti máte už v základe rovnako silnú výbavu, ako v nami testovanej verzii FR, vrátane núdzového brzdenia, monitorovania situácie pred autom, asistenta pre kontrolu jazdy vo zvolenom jazdnom pruhu, full LED svetiel a svetelného a dažďového senzora.

Už v základnej výbave máte napríklad aj trojzónovú klimatizáciu, vyhrievané sedadlá vpredu, digitálny kokpit, tempomat, audio s 8 reproduktormi a 17-palcové zliatinové disky (vo zvyšných dvoch výbavách sú 19-palcové).
Výbava FR, ktorú malo aj testované auto na fotkách, má napríklad pozmenenú prednú masku a oba nárazníky, rozšírené lemy blatníkov, vzadu spojler, spätné zrkadlá v špecifickej šedej farbe a spodnú časť dverí lakovanú vo farbe karosérie. V kabíne sú športové sedadlá s integrovanými opierkami. Zelená farba, ktorú testované malo, je príplatková, volá sa Dark Camouflage a spomíname ju preto, lebo autu naozaj mimoriadne svedčí.
Silnou stránkou tohto modelu je úspornosť. Ak hľadáte veľké a naozaj priestranné SUV a nepotrebujete pohon 4×4, tak 150-koňový dvojliter môžeme naozaj odporučiť. Najazdili sme s ním takmer 1 000 kilometrov (na jednu nádrž), pričom priemerná spotreba po teste bola tesne pod 6-litrovou hranicou. Približne polovicu kilometrov sme najazdili na diaľnici, zväčša tesne pod povoleným rýchlostným limitom, štvrtinu v meste a štvrtinu po okreskách.

Spolupráca s dvojspojkovou prevodovkou DSG je na rodinné auto dobrá, prevodovka radí plynulo, kvôli spotrebe sa však snaží držať v štandardnom jazdnom režime otáčky relatívne nízko, takže občas motoru chvíľku trvá, kým na plynový pedál výraznejšie zareaguje. Ale dynamike je dobrá, auto veľmi slušne zrýchľuje aj v nižších otáčkach. Navyše máte k dispozícii aj rôzne jazdné režimy, vrátane športového.
Ten sa občas oplatí vyskúšať, pretože Tarraco aj s predným pohonom jazdí famózne, vďaka tvrdšiemu podvozku, ktorý cítia najmä cestujúci vzadu, má výbornú smerovú stabilitu, aj pri ostrejšej jazde sa v zákrutách správa neutrálne a predvídateľne. Jazda v ňom je kultivovaná a kabína veľmi slušne odhlučnená.
Záver
Z nášho pohľadu sú silnými stránkami Tarraca atraktívny dizajn, veľký vnútorný priestor a úsporný motor, ktorý má dostatočnú dynamiku. A nesmieme zabudnúť ani na pomerne silnú výbavu už v základe.

K nedostatkom pri testovanej verzii patrí absencia možnosti zvoliť si pohon 4×4. Pri ňom treba zvážiť, kam jazdíte. Ak chodíte niekoľkokrát v zime na lyžovačku a máte napríklad chatu s komplikovanejším prístupom, určite sa oplatí, nám pri bežnom jazdení absolútne nechýbal. Trakciu malo totiž testované auto aj bez neho naozaj až prekvapivo dobrú. Čo by sme asi zvážili skôr, je už spomínaný adaptívny podvozok, ktorý najmä pri dlhších jazdách výrazne zvýši cestovný komfort.
Veríme, že v prípade tohto modelu sa SEAT-u podarí čo najskôr vyriešiť logistické problémy a priniesť ho na slovenský trh v dostatočnom množstve. Je totiž naozaj zaujímavou alternatívou k dominantnému Kodiaqu, z nášho pohľadu prináša určite atraktívnejší dizajn a ak sa pozriete do cenníku a detailnejšie porovnáte výbavu a výbavové balíky, tak toto auto je mladoboleslavskému modelu naozaj zdatným súperom.
Technické údaje, rozmery a ceny
Rozmery, objemy, hmotnosti | |
---|---|
SEAT Tarraco FR 2,0 TDI | |
Dĺžka (mm) | 4 735 |
Šírka (mm) | 1839 (bez zrkadiel) |
Výška (mm) | 1 665 |
Rázvor náprav (mm) | 2 787 |
Zákl. objem kufra (l) | 760 (700/235 7-miest. verzia) |
Objem pal. nádrže (l) | 58 |
Skutočná* hmotnosť s vodičom 75 k (kg) | 1 754 |
*_zahŕňa hmotnosť vozidla s naplnenými palivovými nádržami najmenej na 90% ich objemu (palivo, voda atď.), vodiča (75 kg) a prípadne doplnkovú výbavu
Technické údaje | |
---|---|
Motor | 2,0 TDI 150 k, automat 7 DSG |
Počet valcov/ventilov | 4/16 |
Zdvihový objem (ccm) | 1 968 |
Max. výkon (kW/k) | 110/150 |
Max. krút. moment (Nm pri ot. za min.) | 360 pri 1 600 – 2 750 |
Prevodovka | automat 7 st., DSG |
0 – 100 km/h (s) | 10,1 |
Max. rýchlosť (km/h) | 196 |
Komb. spotreba na 100 km WLTP (l) | 5,4 – 5,7 |
Komb. spotreba na 100 km, test (l) | 5,9 |
Ceny (vrátane DPH) | |
---|---|
Zákl. cena SEAT Tarraco (1,5 TSI 150k, man. 6 | 31 240 eur |
Zákl. cena SEAT Tarraco FR 2,0 TDI 150 7DSG | 36 800 eur |
Cena testovaného auta s doplnkovou výbavou | 42 927 eur |
© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ