Test: VW Golf Variant R - 320 koní v dokonale rodinnom balení!
Volkswagen už dlhší čas intenzívne ku klientom vysielal odkaz, že chce byť „európskou Teslou“ a jedinú zmysluplnú budúcnosť vidí v elektromobiloch. S nimi mu to však, minimálne v našich končinách, zatiaľ až tak veľmi nejde.
Situácia na slovenskom trhu
V predaji elektrických áut ho zatiaľ, presnejšie za prvých osem mesiacov tohto roku, výrazne predbehli Škoda, Mercedes-Benz, Hyundai, Kia a len o jediné elektrické auto menej predalo BMW. V spaľovacích autách sa mu však darí oveľa lepšie. Predaje v tomto roku samozrejme poznačil nedostatok čipov a ďalších komponentov, ktoré koncernové značky, vrátane samotného Volkswagenu, trápia o niečo viac, než väčšinu konkurencie.
Napriek tomu dokázal v kategórii M1 umiestniť za osem mesiacov na slovenskom trhu 4 626 áut. Bestsellerom bol Tiguan, ktorý už niekoľko rokov patrí do prvej desiatky najpredávanejších SUV na svete.
Hneď za ním však z hľadiska predaja na Slovensku skončil Golf, ktorý sa predával dokonca lepšie ako crossovery T-Cross a T-Roc. Za prvých osem mesiacov sa u nás predalo 681 Golfov a ak by nebol už zmienený problém s nedostatkom komponentov, bolo by to podstatne viac.
„Over the Top“
My sme vyskúšali Golf v prevedení, pre ktoré by sme asi mohli ukradnúť názov filmovej klasiky so Sylvestrom Stallonem z roku 1987 a označiť ho „over the top“. Konkrétne išlo o vrcholnú verziu kombíku, nesúcu na kapote ikonické písmeno R. Jej kompletné modelové označenie je Golf Variant R 2.0 TSI 4Motion 7DSG.
Za týmto označením sa skrýva silný benzínový dvojliter s výkonom 320 koní a najvyššou rýchlosťou 250 km/h, ktorý je schopný na stovku zrýchliť za necelých 5 sekúnd. Ten náš mal „maximálku“ dokonca 270 km/h, pretože do jeho príplatkovej výbavy patril aj balík R Performance, ktorého súčasťou je aj deaktivovaný obmedzovač rýchlosti a špeciálne 19-palcové disky s nízkoprofilovými pneumatikami 235/35.
Ešte dôležitejšie však je, že jeho súčasťou je volič jazdných režimov, rozšírený o dva – Drift a Special. O nich však bude reč neskôr. Za tento balík dáte necelé dve tisícky a pokiaľ si kupujete tak výkonné auto, akým Golf Variant R nepochybne je, z nášho pohľadu sa do neho oplatí investovať.
Neplatíte za „zbytočnosti“
Samotný Golf Variant R nie je lacný ani bez tohto balíku. Zatiaľ čo za základný Golf Variant s litrovým motorom s výkonom 81 kW a 6-stupňovým manuálom dáte 23 590 eur, nami testovaná verzia R začína tesne pod hranicou 50-tisíc eur a cena testovaného auta s doplnkovou výbavou presiahla 58-tisíc eur.
Je to ale adekvátna suma, dostanete totiž za ňu auto akoby z iného sveta, ktoré so základnou verziu okrem karosérie nemá spoločné asi nič. Navyše neplatíte za nejaké „čačky“ a gýčové zbytočnosti, ale za naozaj do posledného detailu vyladené auto, nabité špičkovými technológiami a jazdiace famózne. Takže áno, Golf variant R nie je lacný – ale napriek tomu k cene nemáme výhradu. Dostávate za ňu viac než adekvátnu protihodnotu.
V prvom rade treba povedať, že sa ani v najmenšom nenaplnili naše obavy, že v dobe „priškrcovania“ výkonu kvôli emisiám dostaneme na test nejaké „ani ryba, ani rak“ auto, ktoré bude paródiou na niekdajšie ostré autá. V skutočnosti tento model môže byť vo svojej triede etalónom, podľa ktorého bude konkurencia svoje autá nastavovať a ladiť.
A svoj extrém rozhodne nijako neskrýva. Stačí sa pozrieť dozadu na štyri koncovky výfukov, ktoré sú nielen funkčné, ale vychádza z nich hlboký dunivý barytón, ktorý ani nepotrebuje byť hlasný na to, aby ste o sile tohto auta nepochybovali. Motor je neuveriteľne živý už v nižších otáčkach a jeho dynamika nijako neochabuje ani keď stláčate plynový pedál viac k podlahe. Vtedy si pomôže výrazným podradením – podľa situácie aj o niekoľko stupňov. A ak chcete, v každom z nich môžete nemilosrdne ručičku otáčkomeru tlačiť až do červeného pásma.
Na ceste skvelý
Z hľadiska jazdných vlastností je kombík mierne znížený (o 20 mm) a má aj o 50 mm predĺžený rázvor, čo prispieva k lepšej jazdnej stabilite. V športovom režime je auto naozaj výrazne tvrdé, v zákrutách sa prakticky nenakláňa, ale cítite v ňom prejazd každou nerovnosťou. Ale to mu nemožno vyčítať, práve naopak. Ak chcete komfortnú jazdu, pomôže adaptívny podvozok, je za príplatok vo výške 830 eur, ale popri balíku R Performance je to ďalší prvok doplnkovej výbavy, ktorý určite odporúčame.
V štandardnom režime (Comfort) sa aj vďaka nemu z tohto hot-kombi stane celkom civilné auto, v ktorom môžete absolvovať aj dlhé trasy bez toho, aby z vás „vytriaslo dušu“. Zvukový prejav sa utlmí, prevodovka začne radiť plynule a temer nepostrehnuteľne a auto udržiava v ekonomických nízkych otáčkach. Je len málo áut, ktoré vedia zmeniť svoj charakter a nastavenie tak výrazne, ako tento športový Golf.
Ak ho chcete vrátiť späť do extrému, stačí stlačiť červené tlačidlo R na multifunkčnom volante a ste znovu v športovom režime. Riadenie opäť výrazne stuhne, stane sa chirurgicky presným, ozve sa ostrý zvuk, otáčky sa posunú výrazne doprava a DSG prevodovka reaguje na váš pokyn, či už pedálom, alebo páčkou pod volantom, takmer okamžite. A to myslíme úplne vážne.
Driftovací a okruhový režim
Keď sme už pri jazdných režimoch, spomenuli sme, že Golf R má dva navyše – Drift a Special. Význam prvého z nich je jasný, jazdu „dverami napred“ umožňuje zmenou nastavenia ESC a rozdelením výkonu pomocou vektorovania krútiaceho momentu R-Performance. Pri ňom sa rozdeľuje hnacia sila variabilne medzi ľavé a pravé zadné koleso, slúžia na to dve lamelové spojky. Je to efektívne a zákrutami môžete prechádza rýchlejšie pri zachovaní vynikajúcej trakcie.
Režim Special je de facto okruhovým nastavením, vyladeným pre okruh Nürburgring-Nordschleife. Golf R Variant sa v ňom závodnej dráhe dokonale prispôsobuje nastavením podvozku, motoru a aj prevodovky. Len pre zaujímavosť – v digitálnom kokpite si môžete zvoliť aj špeciálnu športovú grafiku s vertikálne orientovaným otáčkomerom, čo vyzerá naozaj dobre.
O spotrebe sa ťažko píše, výrazne závisí od jazdného štýlu. Najazdili sme s týmto autom relatívne dosť kilometrov, pretože sme ho mali možnosť vyskúšať dvakrát. Najprv v Tatrách, dokonca aj na uzavretej ceste a následne v bežnej premávke v Bratislave.
Podľa nás pri miernej prevahe mesta nad okreskami a diaľnicami a s občasným vyskúšaním potenciálu auta sa dá dlhodobo jazdiť s priemerom niekde okolo 9-litrovej hranice, respektíve skôr mierne nad ňou. To je z nášho pohľadu reálna spotreba pri bežnom užívaní auta s ohľadom na jeho potenciál. Ak sa rozhodnete dlhodobo pre to, čo sa zvykne označovať ako „defenzívna jazda“, budete vedieť skresať priemer aj pod osemlitrovú hranicu.
Športový Golf Variant samozrejme rozoznáte nielen podľa jeho správania, ale aj podľa výzoru. Nechýba typická čierna linka masky, tmavé pozadie full-LED reflektorov ani emblémy R. Zboku zaujmú okrem kolies s modrými strmeňmi rozšírené prahy. V kabíne nechýbajú športové sedadlá s integrovanými opierkami hláv, nový 3-ramenný športový volant, digitálny prístrojový štít a na stredovom displeji si môžete vyvolať menu s telemetrickými údajmi pri jazde na okruhu.
Nie je dokonalý
Ale aby sme len nechválili – v interiéri to s mäkčenými plastami nepreháňali, ale je to športové auto, berieme to. Pravdou je, že pretrvávajú stále problémy s infotainmentom, ktorý je radikálne nový a ak si dobre pamätáme, tak má nejaké tri milióny riadkov kódu. Je fajn, že umožňuje aktualizácie na diaľku, ale niekedy vám prestane spolupracovať so smartfónom tak, že to jednoducho už nerozchodíte ani s káblom a ani bez neho a objavujú sa aj iné nedostatky.
To je problém, ktorý sa dlhšie tiahne naprieč všetkými koncernovými autami a len veľmi pomaly sa ho darí naprávať. Ďalším problémom sú kapacitné tlačidlá na volante. Sú totiž až príliš citlivé a pri práci s volantom sa vám zákonite stane, že z času na čas si nechtiac aktivujete nejaké funkcie alebo asistent.
Záver
Napriek tomu je Golf Variant R vynikajúcim autom, jedným z najlepších, aké sme v tomto roku mali možnosť odjazdiť. Ponúka takmer dokonalý kompromis medzi tuhosťou a komfortom, je dostatočne priestranné a pohodlné aj pre dlhé rodinné výlety, pri ktorých oceníte aj kufor s objemom 611 litrov. V športovom alebo špeciálnom režime sa však zmení na ostré a nekompromisné okruhové auto, s ktorým si možno užiť naozaj dosť zábavy.
A to sme s v súvislosti so zábavou ešte nespomenuli driftovací mód. Aj spotreba je, s ohľadom na 320 koní pod kapotou, pri bežnom jazdení viac než prijateľná. Pokiaľ by sme hodnotili autá nejakou bodovou škálou, toto by, aj so zohľadnením popísaných problémov, dostalo od nás bez akéhokoľvek váhania maximum.
Technické údaje, rozmery a ceny
Rozmery, objemy, hmotnosti
Volkswagen Golf Variant R | |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 644 |
Šírka (mm) | 1 789 |
Výška (mm) | 1 452 |
Rázvor náprav (mm) | 2 678 |
Zákl. objem kufra (l) | 611 |
Objem pal. nádrže (l) | 55 |
Skutočná hmotnosť* (kg) | 1 649 |
*_zahŕňa hmotnosť vozidla s naplnenými nádržami najmenej na 90% ich objemu (palivo, voda atď.), vodiča (75 kg) a prípadne doplnkovú výbavu
Technické údaje
Motor | 2.0 TSI 4MOTION 7 st. DSG 235 kW |
---|---|
Počet valcov/ventilov | 4/16 |
Zdvihový objem (ccm) | 1 984 |
Max. výkon (kW/k) | 235/320 |
Max. krút. moment (Nm pri ot. za min.) | 420 Nm pri 2 100 ‐ 5 350 |
Prevodovka | automat 7 st., DSG |
0 – 100 km/h (s) | 4,9 |
Max. rýchlosť (km/h) | 250 |
Komb. spotreba na 100 km WLTP (l) | 7,8 |
Komb. spotreba na 100 km, test (l) | 8,7 |
Ceny (vrátane DPH) | |
---|---|
Zákl. cena Volkswagen Golf Variant (1,0 TSI EVO 81 kW, man. 6 stupňov) | 23 590 eur |
Zákl. cena Volkswagen Golf Variant R (2.0 TSI 4MOTION DSG7 | 49 790 eur |
Cena testovaného auta Volkswagen Golf Variant R s doplnkovou výbavou | 58 290 eur |
Financovanie VW NEXT cez Volkswagen Financial Services
Zažite novú formu nezávislosti a pôžitok z jazdy s výhodným financovaním bez poplatkov, s nízkou splátkou a s akontáciou od 10% do 40%.
Model | VW Golf Variant 2.0 TSI R-line |
---|---|
Cena vozidla | 58.290 € |
Typ financovania | VW NEXT (3 možnosti ukončenia financovania) |
Akontácia: | 30% (17.487 €) |
Spracovateľský poplatok: | 0 % |
Výška úveru: | 40.803 € |
Posledná navýšená splátka: | 29.857 € |
Dĺžka splácania: | 60 mesiacov |
Poistenie v splátke (Allianz – SP a.s.) : PZP, HP, GAP, poistenie čelného skla, náhradné vozidlo |
Výška mesačnej splátky: 571€ vrátane poistenia *
*Kalkulácia platí pre právnickú osobu. Výška splátky sa môže meniť v závislosti od aktuálnej úrokovej sadzby. Viac info o možnostiach financovania vozidiel zn. Volkswagen nájdete na stránkach koncernovej lízingovky www.vwfs.sk alebo u autorizovaných predajcov zn. VW.
© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ