Do roku 2040 prepustia každého štvrtého zamestnanca v obchode s autami
Svet áut sa mení razantným tempom. Nejde len o masívnu elektrifikáciu, ale aj o nové formy predaja áut. To, čo odštartovala Tesla, keď odstránila medzi automobilkou a zákazníkmi klasických dílerov, nesmierne imponuje aj tradičným značkám. Predstava, že si môžu privlastniť maržu dílera, je jednoducho príliš lákavá. Dopady na sféru obchodu s autami však budú dramatické. Podľa nemeckého Inštitútu pre ekonomiku automobilového priemyslu (IfA) a Fraunhoferovho inštitútu (FIAO) zanikne v tomto sektore do roku 2040 viac ako 25 percent všetkých pracovných pozícií.
Čítajte viac Automobilky našli novú ‘zlatú baňu‘. Účtovať nám budú za softvér!Stáť za tým má práve on-line predaj a tiež redukcia servisných služieb, keďže elektromobily sú menej poruchové, a navyše sa dajú niektoré servisné úkony zvládnuť aktualizáciou softvéru na diaľku. Už do roku 2030 by len v Nemecku mal klesnúť počet zamestnancov v predajniach áut zo súčasných 435 000 na 365 000. O ďalších desať rokov ifA a FIAO predpokladajú, že o prácu príde v tomto sektore viac ako štvrtina ľudí – konkrétne až 28 %, čo by znamenalo len asi 313 000 pracovných pozícií. A ak sa tak bude diať v Nemecku, na najväčšom automobilovom trhu v Európe, môžeme tento scenár uplatniť na celý kontinent.
Čítajte viac Je nový Moskvič prepadák? Zo 600 vyrobených predali šesťŠtúdia vypracovaná pre štátnu agentúru e-mobil BW a ministerstvo hospodárstva spolkovej krajiny Bádensko-Württembersko predpokladá, že pokiaľ ide o segment predaja nových áut, ovplyvnené bude dokonca každé tretie pracovné miesto. Zaniknúť má až 36 % pozícií na strane importérov zodpovedných za plánovanie, administratívu a organizáciu. V sektore samotných predajcov je odhadovaná redukcia na úrovni 34 % a v servisoch 24 %. Otázkou ostáva, či sa takáto úspora prejaví pozitívne na cenách áut, teda či ušetrené peniaze „rozpustia“ automobilky v prospech zákazníkov. Tomu teraz ale nič nenasvedčuje.
© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ