Do roku 2040 prepustia každého štvrtého zamestnanca v obchode s autami

Tomáš Andrejčák | 03.02.2023 14:00
Automobilkám imponuje on-line predaj áut, vďaka ktorému si môžu „uchmatnúť“ maržu predajcu. Prechod na tento systém bude mať však dramatické dosahy na zamestnanosť. Tvrdí to nemecká štúdia.
Model predaja áut prechádza veľkou... Foto: Ivan Majerský
Renault Zoe Model predaja áut prechádza veľkou transformáciou – z klasického na predaj cez internet. Bezbolestný proces to nebude.

Svet áut sa mení razantným tempom. Nejde len o masívnu elektrifikáciu, ale aj o nové formy predaja áut. To, čo odštartovala Tesla, keď odstránila medzi automobilkou a zákazníkmi klasických dílerov, nesmierne imponuje aj tradičným značkám. Predstava, že si môžu privlastniť maržu dílera, je jednoducho príliš lákavá. Dopady na sféru obchodu s autami však budú dramatické. Podľa nemeckého Inštitútu pre ekonomiku automobilového priemyslu (IfA) a Fraunhoferovho inštitútu (FIAO) zanikne v tomto sektore do roku 2040 viac ako 25 percent všetkých pracovných pozícií.

Mercedes-Benz EQS - 2021 Čítajte viac Automobilky našli novú ‘zlatú baňu‘. Účtovať nám budú za softvér!

Stáť za tým má práve on-line predaj a tiež redukcia servisných služieb, keďže elektromobily sú menej poruchové, a navyše sa dajú niektoré servisné úkony zvládnuť aktualizáciou softvéru na diaľku. Už do roku 2030 by len v Nemecku mal klesnúť počet zamestnancov v predajniach áut zo súčasných 435 000 na 365 000. O ďalších desať rokov ifA a FIAO predpokladajú, že o prácu príde v tomto sektore viac ako štvrtina ľudí – konkrétne až 28 %, čo by znamenalo len asi 313 000 pracovných pozícií. A ak sa tak bude diať v Nemecku, na najväčšom automobilovom trhu v Európe, môžeme tento scenár uplatniť na celý kontinent.

Moskvič 3 - 2022 Čítajte viac Je nový Moskvič prepadák? Zo 600 vyrobených predali šesť

Štúdia vypracovaná pre štátnu agentúru e-mobil BW a ministerstvo hospodárstva spolkovej krajiny Bádensko-Württembersko predpokladá, že pokiaľ ide o segment predaja nových áut, ovplyvnené bude dokonca každé tretie pracovné miesto. Zaniknúť má až 36 % pozícií na strane importérov zodpovedných za plánovanie, administratívu a organizáciu. V sektore samotných predajcov je odhadovaná redukcia na úrovni 34 % a v servisoch 24 %. Otázkou ostáva, či sa takáto úspora prejaví pozitívne na cenách áut, teda či ušetrené peniaze „rozpustia“ automobilky v prospech zákazníkov. Tomu teraz ale nič nenasvedčuje.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ