Test: BMW X7 M60i. Vyskúšali sme brutálny 8-valec v superluxusnom aute

Martin Domček, Pravda | 21.03.2023 10:00
Aj keď obrovské BMW X7 dokáže so svojimi 530 koňmi na stovku zrýchliť pod 5 sekúnd, k ostrej jazde neláka. Osloví skôr komfortom dotiahnutým do maxima.
Impozantné rozmery auta sa podpísali aj na... Foto: Pravda, Martin Domček
BMW X7 M60i xDrive (2023) Impozantné rozmery auta sa podpísali aj na hmotnosti, ktorá sa pohybuje okolo hranice 2,7 tony.

Ako prvé sa asi o BMW X7 nedá napísať nič iné než to, že ide o obrovské a naozaj impozantné auto. Nielen na prvý pohľad, ale aj v reči konkrétnych čísiel. Dlhé je takmer 5,2 metra, široké rovné dva metre a ponúka naozaj obrovský rázvor 3,1 metra. Samozrejme, ako sa na najväčšie a najluxusnejšie mníchovské SUV patrí, je doslova nabité hi-tech výbavou a rôznymi luxusnými prvkami, čo sa odráža aj na pohotovostnej hmotnosti, blížiacej sa hranici 2,7 tony.

Osemvalce ešte žijú

V prípade tohto auta je však hmotnosť absolútne zanedbateľným údajom, o ktorý možno prejaviť maximálne zdvorilostný záujem. Pod kapotou testovaného BMW X7 M60i xDrive sa totiž skrýva výkonný 530-koňový benzínový osemvalec s objemom 4,4 litra kombinovaný s 8-stupňovým automatom. S týmto agregátom sa auto správa, akoby vážilo o tonu menej.

V rámci „honu na emisie“, ktorý v Európe pri osobných autách nabral až fanatické rozmery, je zázrak, že takéto motory ešte aspoň pri niektorých topmodeloch zostali v ponuke.

BMW X7 M60i xDrive (2023)
BMW X7 M60i xDrive (2023)
+14BMW X7 M60i xDrive (2023)

V prípade testovaného auta ide o najvýkonnejšiu verziu najväčšieho mníchovského SUV, aké je v súčasnosti v ponuke. Využíva 48V mild-hybridnú architektúru s elektromotorom s výkonom 9 kW, ktorý BMW v rámci systémového výkonu nijako nezohľadňuje.

Auto má aj inteligentný pohon všetkých kolies s elektronicky riadenou viaclamelovou spojkou, ktorý podľa aktuálnej situácie rozdeľuje výkon medzi predné a zadné kolesá, pričom uprednostňuje zadnú nápravu, kam môže smerovať až 100 percent výkonu.

V rámci faceliftu sa výraznejšie zmenila... Foto: Pravda, Martin Domček
BMW X7 M60i xDrive (2023) V rámci faceliftu sa výraznejšie zmenila prístrojová doska, dominujú jej dva spojené veľké displej.

S týmto agregátom pod kapotou je maximálna rýchlosť auta obmedzená na 250 km/h a šprint na stovku zvládne výrazne pod 5-sekundovou hranicou, čo sú parametre takmer superšportu. Asi každému napadne ako jedna z prvých otázok: koľko, preboha, takéto monštrum „žerie“? Pravdupovediac – dosť. My sme sa dostali s priemernou spotrebou na hranicu 15 litrov.

Kto si však môže dovoliť auto so základnou cenou takmer 100-tisíc eur (model BMW X7 40i xDrive s výkonom 280 kW), asi ekonomiku prevádzky príliš nerieši. Len pre zaujímavosť – základná cena „našej“ testovanej verzie M60i xDrive bola 125 360 eur a testované auto aj so všetkou výbavou navyše stálo viac než 155-tisíc eur.

Sedemmiestna verzia ponúka dostatok miesta aj v... Foto: Pravda, Martin Domček
BMW X7 M60i xDrive (2023) Sedemmiestna verzia ponúka dostatok miesta aj v treťom rade sedadiel.

Keďže obľúbeným športom väčšiny automobiliek v priebehu posledných rokov je prepisovanie cenníkov takmer na týždennej báze, samozrejme nahor (česť výnimkám), tak v čase, keď tento materiál čítate, už môžu byť odlišné.

Ale späť k vyššie uvedenej spotrebe – 15 litrov vyzerá ako pomerne vysoké číslo, najmä ak sme väčšinu času jazdili (takmer) predpisovým štýlom. Pravdou však je, že sa bavíme o 2,7 tony vážiacom 7-miestnom SUV s výkonom 390 kW, respektíve 530 koní a maximálnym krútiacim momentom 750 Nm dostupným už od 1 800 otáčok. Navyše sme jazdili v pomerne chladnom počasí a s autom obsadeným tromi až štyrmi ľuďmi.

K ostrej jazde neláka

Aj keď píšeme o úctyhodných dynamických parametroch tohto auta, pravdou je, že k nejakej dynamickej jazde vôbec neláka. Je to veľké, možno až trochu opulentné SUV, ktoré je vo všetkých ohľadoch nastavené tak, aby ste si v ňom mohli užívať počas jazdy maximálny komfort. Oceníte to počas dlhších jázd, keď vás neunavuje – a to si ani nemusíte zapínať masážne sedadlá. Ono – aj tak sa nám zdalo, že masáž a ani „revitalizačné“ programy nefungujú úplne efektívne, sedadlá vás skôr symbolicky „pošťuchovali“, než naozaj masírovali.

BMW X7 M60i xDrive (2023)
BMW X7 M60i xDrive (2023)
+18BMW X7 M60i xDrive (2023)

Ďalším komfortným prvkom je vzduchový podvozok s aktívnymi stabilizátormi, pričom auto aktívne skenuje cestu vpredu a podľa jej povahy (kvality) v predstihu upravuje tlmiče, takže o nejakých nerovnostiach prakticky ani neviete.

Taktiež v zákrutách sa auto nakláňa len minimálne, aj keď svoju hmotnosť a hybnosť úplne poprieť nemôže, fyzika jednoducho nepustí. Život vám uľahčí – najmä v meste a pri parkovaní aj natáčacia zadná náprava. Parkovanie toho naozaj veľkého auta však pokojne môžete prenechať aj parkovaciemu asistentu, funguje výborne.

Kruhový ovládač iDrive zostal aj po facelifte... Foto: Pravda, Martin Domček
BMW X7 M60i xDrive (2023) Kruhový ovládač iDrive zostal aj po facelifte zachovaný.

BMW X7 v testovanom prevedení však nie je len o „sightseeingu“, je schopné aj dynamickej jazdy. Vo výbave máte okrem už spomínaného natáčania zadných kolies a adaptívneho vzduchového odpruženia na oboch nápravách aj M športový diferenciál, M športový brzdový systém a M športový výfukový systém, všetko už v základnej cene. A nezabúdajme na 750 Nm krútiaci moment dostupný už pri 1 800 otáčkach, ktorý má svoju výpovednú hodnotu sám osebe.

4,4-litrový osemvalec pod kapotou vyzerá naozaj... Foto: Pravda, Martin Domček
BMW X7 M60i xDrive (2023) 4,4-litrový osemvalec pod kapotou vyzerá naozaj impozantne.

Overiť si je dynamický potenciál môžete v športovom režime, v ktorom sa všetky systémy priostria, zmohutnie beztak výrazný zvuk, prevodovka reaguje rýchlejšie a plyn citlivejšie. Reálne sme ale väčšinu času jazdili v komfortnom režime, pretože BMW X7 je skôr diaľničný krížnik než nejaký ostrý trhač asfaltu.

Čo priniesol facelift

Za zmienku stoja aj niektoré zmeny v interiéri. V prvom rade – jazdili sme v 7-miestnej verzii, pričom konfiguráciu sedadiel v druhom a treťom rade viete komfortne ovládať tlačidlami z kufra, všetko ide pomocou motorčekov, nič netreba robiť manuálne.

Taktiež priamo z kufra môžete na minimum znížiť svetlú výšku auta, aby sa vám veci nakladali/vykladali pohodlnejšie. Piate dvere sú kvôli komfortnejšiemu prístupu delené, samostatne môžete vyklopiť ich spodnú alebo vrchnú časť – ako inak, automaticky, sú ovládané motorčekmi.

Sedadlá v treťom rade možno sklopiť do podlahy.... Foto: Pravda, Martin Domček
BMW X7 M60i xDrive (2023) Sedadlá v treťom rade možno sklopiť do podlahy. Ovládajú sa elektricky, rovnako ako dvojdielne piate dvere.

Aj v 7-miestnej konfigurácii je vzadu dostatok miesta pre dospelých cestujúcich s priemernou postavou. Auto si môžete zvoliť dokonca aj v 6 miestnej konfigurácii (2 + 2 + 2), keď už sedenie vzadu možno označiť za komfortné. Ak sedadlá v treťom rade nepotrebujete (sklopíte ich do podlahy), tie v druhom rade majú taký rozsah posunu, že pasažieri sa na nich budú cítiť ako v luxusnej biznis-limuzíne.

Keďže auto má 5-zónovú klimatizáciu, možno ju aj v treťom rade sedadiel samostatne nastavovať/ovládať. V 7-miestnej konfigurácii máte na batožinu priestor s objemom 300-litrov, pri 5-miestnej je to až 750 litrov.

Súčasťou mierneho faceliftu, ktorým auto v minulom roku prešlo, je zmenená predná maska, kde pribudli užšie delené predné svetlá. Samozrejme, ide o LED matrixové svetlomety s funkciou natáčania do zákrut. Zmenili sa aj zadné LED svetlá. Majú trojrozmerný efekt a spája ich chrómová lišta pod skleneným krytom.

Modernizácia priniesla aj nový tvar... Foto: Pravda, Martin Domček
BMW X7 M60i xDrive (2023) Modernizácia priniesla aj nový tvar horizontálnych zadných svetiel s 3D efektom, ktoré sú prepojené chrómovou lištou.

Výraznými zmenami prešiel aj vzhľad interiéru. Vpredu je dvojica displejov spojená do jedného celku. Ide o kombináciu 12,3-palcového digitálneho prístrojového štítu a 14,9-palcového displeja infotainmentu. Celkovo sa znížil počet klasických tlačidiel, ktorých funkciu vstrebala dotyková obrazovka. Dôležitou zmenou je aj nahradenie joysticku automatickej prevodovky menším voličom. Tradičný kruhový ovládač systému iDrive ostal zachovaný.

Záver

BMW X7 patrí k najväčším SUV, aké momentálne jazdia po našich cestách. A to môže byť čiastočne problém, pretože ak nemáte doma a v práci „XXL parkovacie miesta“ všade inde budete mať väčšie či menšie problémy. Bežné parkovacie miesta na parkoviskách, v garážach a nákupných centrách sú tomuto autu jednoducho priúzke a manévrovať s ním v preplnených centrách miest tiež nie je žiadna sláva.

Z nášho pohľadu éra týchto impozantných „diaľničných krížnikov“ pomaly končí a nič na tom nemení ani fakt, že ponúkajú obrovský vnútorný priestor v kombinácii s maximálnym luxusom a cestovným komfortom, čo pre testované BMW X7 platí dvojnásobne. Na dnešnú dobu sú už skrátka priveľké, čo im výrazne uberá na praktickosti a aj opuletná okázalosť, ktorou sa prezentujú, už taktiež pomaly vychádza z módy.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 5 181
Šírka (mm) 2 000 (bez zrkadiel)
Výška (mm) 1 835
Rázvor náprav (mm) 3 105
Objem kufra 750
Objem nádrže (l) 83
Pohotovostná hmotnosť (kg) 2 675

Technické údaje

Model X7 M60i xDrive, benzínový 48V mild hybrid
Počet valcov/ventilov 8/32
Zdvihový objem (ccm) 4 395
Max. výkon (kW/k pri ot/min) 390/530 pri 5 500 – 6 000
Max. krút. moment (Nm pri ot/min) 750 pri 1 800 – 4 600
Elektromotor max. výkon (kW/k) 9/12
Elektromotor max. krút. moment (Nm) 200
Prevodovka 8-stupňový automat
0 – 100 km/h (s) 4,7
Max. rýchlosť (km/h) 250
Spotreba na 100 km (l) 12,1 – 13
Spotreba počas testu (l) 15,1

Ceny

Základná cena BMW X7 (40i xDrive, 280 kW) 98 060 €
Základná cena BMW X7 M60i xDrive, 390 kW 125 360 €
Cena testovaného auta 155 238 €  

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ