Test: Škoda Scala 1.0 TSI. Manuál litrovému motoru svedčí, cena je prijateľná

Martin Domček, Pravda | 24.04.2023 07:00
Scala nás prekvapila vnútorným priestorom, manuál dokázal prebudiť dynamický potenciál motoru viac než dvojspojkový automat. Spotreba aj cena sú prijateľné.
Aj keď stojí Scala na rovnakej platforme ako... Foto: Martin Domček, Pravda
Škoda Scala 1.0 TSI (2023) Aj keď stojí Scala na rovnakej platforme ako Fabia, rozmerovo je úplne inde.

Scala je pre mladoboleslavskú automobilku mimoriadne dôležité auto, minimálne v našom regióne. Je to totiž model stojaci najbližšie kombi verzii Fabie, ktorá sa už nevyrába. Zo Scaly sa v uplynulom roku na Slovensku predalo 1 599 kusov, čo je dokonca o niečo viac, než sa predalo z Octavie v prevedení kombi.

Porovnávať predajné čísla za minulý rok však v prípade Škody nemá veľký význam, pretože autá jej jednoducho chýbali a predávala to, čo práve mala, takže čísla priamo nereprezentujú zákaznícke preferencie.

Scala má rázvor 2 649 mm, čo sa podpísalo na... Foto: Martin Domček, Pravda
Škoda Scala 1.0 TSI (2023) Scala má rázvor 2 649 mm, čo sa podpísalo na veľmi dobrých priestorových pomeroch vpredu a najmä vzadu

Prekvapila priestorom

Scala stojí na platforme MQB A0, teda na rovnakej ako Fabia alebo Polo, no porovnávať ju s nimi nemožno. Dizajnérom v „škodovke“ sa podarilo totiž na tejto platforme navrhnúť podstatne väčšie a priestrannejšie auto. Len pre zaujímavosť – Scala je vyše 250 mm dlhšia, má o 85 mm dlhší rázvor a takmer o 90 litrov väčší kufor. Subjektívne, respektíve pocitovo je však priestorový rozdiel cítiť podstatne viac, než by sa mohlo zdať podľa čísiel. A to nielen vpredu, ale aj na zadných sedadlách.

Oproti štandardu má prístrojovka príplatkovú... Foto: Pravda, Martin Domček
Škoda Scala 1.0 TSI (2023) Oproti štandardu má prístrojovka príplatkovú dekoračnú lištu a väčší infotainment s 8-palcovým displejom.

Z hľadiska dizajnu auto určite netreba bližšie predstavovať. Scala je na trhu už nejaký rok a onedlho ju čaká facelift. Ten však tiež bude skôr decentný než revolučný. Na druhej strane – Scala má mimoriadne vydarený vzhľad, ktorý nestarne, je proporčne dobre vyvážená a oproti svojim dvom konkurentom z opačných strán modelového spektra, teda Fabii aj Octavii, si zachováva vlastnú originálnu tvár.

Škoda Scala 1.0 TSI (2023)
Škoda Scala 1.0 TSI (2023)
+11Škoda Scala 1.0 TSI (2023)

Tu si dovolíme jednu subjektívnu odbočku – Scala má podobne čistý a pomerne puristický vzhľad, ako mala napríklad Fabia kombi prvej generácie. Keď sa na túto Fabiu pozriete, roky samozrejme vidno, ale rozhodne nezostarla natoľko ako niektorí jej konkurenti, ktorí tiež prišli na trh plus-mínus v rovnakom období, teda približne pred štvrťstoročím. Dokonca najnovší koncept Vision 7S pôsobí tak, akoby sa Škoda k tomuto čistému a puristickému dizajnu s minimom prelisov opäť vracala.

My sme mali možnosť vyskúšať Scalu vo verzii s modernizovaným litrovým benzínovým trojvalcom TSI s výkonom 81 kW a 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. „Litrák“ je dostupný v dvoch výkonových verziách, slabšia má 70 kW a 5-stupňový manuál.

Batožinový priestor ponúka naozaj slušný objem... Foto: Martin Domček, Pravda
Škoda Scala 1.0 TSI (2023) Batožinový priestor ponúka naozaj slušný objem takmer 470 litrov.

Testované auto bolo v strednej výbave Ambition. Táto výbava je podľa nás z pohľadu cena/hodnota rozumnou voľbou. Pri testovanom motore je medzi základnou výbavou Active a strednou Ambition rozdiel necelých 1 800 eur (17 700 verzus 18 890 eur).

Oproti základu máte vo výbave už disky z ľahkých zliatin, dvojzónovú klimatizáciu, tempomat, zadné parkovacie senzory, vyhrievané predné sedadlá, štyri reproduktory navyše, systém Smart link pre jednoduché prepojenie smartfónu a niekoľko ďalších drobností. Ak si chcete auto viac individualizovať, je možné priplatiť si rôzne vylepšenia (virtuálny kokpit, navigáciu, full LED svetlá a pod.), ktoré pre základnú verziu Active nie sú dostupné.

Manuál jej svedčí

Vráťme sa ale k motoru, ktorý bol spojený so šesťstupňovým manuálom. Alternatívou je automatická 7-stupňová dvojspojková DSG prevodovka. Za ňu si však priplatíte takmer dve tisícky. To je pomerne dosť. Navyše – a opäť budeme subjektívni – manuál podľa nás umožňuje lepšie využiť potenciál tohto motora. S automatom sme sa skôr „vozili“, s manuálom sme jazdili s oveľa väčšou chuťou.

Je pomerne presný, dráhy sú krátke, spojka zaberá vtedy, keď to očakávate. Ak nepreferujete automat z dôvodu väčšieho jazdného komfortu, manuál bude dobrou voľbou a určite s ním nebudete bojovať.

Škoda Scala 1.0 TSI (2023)
Škoda Scala 1.0 TSI (2023)
+8Škoda Scala 1.0 TSI (2023)

Samozrejme, so spomínanými výkonovými parametrami nebude Scala ani s manuálom žiadnym trhačom asfaltu, no určite je zábavnejšia a dynamickejšia. A navyše budete mať nižšiu priemernú spotrebu. Rozdiel ale nebude nijako závratný. Podľa nás, v závislosti od štýlu jazdu, cca pol litra.

My sme mali po odjazdení necelých 800 kilometrov na zimných pneumatikách a v chladnejšom počasí priemer približne 6,3 litra. Jazdy boli takmer rovnomerne rozdelené medzi mesto, okresky a diaľnice.

Scala je pomerne ľahké auto, takže 81 kW a krútiaci moment 200 Nm sú absolútne dostatočné hodnoty, s predbiehaním žiadny problém nebudete mať a ani plne naložené auto nebude strácať v stúpaniach dych. K tomu treba prirátať výborný podvozok, ktorý veľmi dobre filtruje priečne aj pozdĺžne nerovnosti a až prekvapivo kultivovaný chod trojvalca.

Záver

Testovaná Scala nás príjemne prekvapila v dvoch smeroch. Predovšetkým vnútorným priestorom. A to najmä na zadných sedadlách. Druhým prekvapením bol výrazne odlišný pocit z jazdy oproti automatu, čím nechceme ani v najmenšom tvrdiť, že automat je zlý. Len motor s ním skrátka pôsobí podstatne utlmenejším dojmom.

Vzadu sú výrazné horizontálne orientované... Foto: Martin Domček, Pravda
Škoda Scala 1.0 TSI (2023) Vzadu sú výrazné horizontálne orientované delené svetlá.

Scala sa s cenami drží stále relatívne pri zemi. Len pre zaujímavosť: najlacnejšia Fabia s 81 kW trojvalcom a 6-stupňovým manuálom stojí vo výbave Ambition 15 640 eur, Scala s rovnakým motorom, prevodovkou a výbavou 18 890 eur a Octavia v identickej kombinácii 23 340 eur. Takže Scala je o 3 250 eur drahšia než Fabia a o 4 450 eur lacnejšia než Octavia.

Z nášho pohľadu je Scala praktické a dobre vyzerajúce auto, ktoré sa vás síce nesnaží ohúriť dizajnom a ani žiadnymi extra hi-tech „fičúrami“, no má pritom veľmi dobre nastavenú základnú bezpečnostnú výbavu, výborný jazdný komfort a ovládateľnosť a pohodlný interiér. Najmä v strednej výbave Ambition je z pohľadu cena/hodnota dobrou voľbou.

Rozmery, objemy, hmotnosti Škoda Scala 1.0 TSI
Dĺžka (mm) 4 362
Šírka (mm) 1 793
Výška (mm) 1 4719
Rázvor (mm) 2 649
Objem batožinového priestoru(l) 467
Objem palivovej nádrže (l) 50
Pohotovostná hmotnosť, vrátane vodiča 75 kg (kg) 1 216 – 1 402
Technické údaje Škoda Scala 1.0 TSI 81 kW man. 6 st.
Typ motora zážihový preplňovaný motor s priamym vstrekovaním
Zdvihový objem motora (cm3) 999
Počet valcov 3
Výkon (kW/k pri ot. za min.) 81/110 pri 5 500
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 200 pri 2 0000 – 3 000
Prevodovka manuál, 6 stupňov
Poháňaná náprava predná
Max. rýchlosť (km/h) 202
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 10,0
Spotreba (kombinovaná, WLTP) (l/100km) 5,2 – 5,6
Spotreba (kombinovaná, test) (l/100km) 6,3
Ceny (vrátane DPH)  
Základná cena Škoda Scala (1.0 TSI 70kW, man. 5 st.) 16 770 eur
Základná cena Škoda Fabia 1.0 TSI 81 kW man. 6 st. 17 700 eur
Cena test. auta 20 292 eur

ŠKODA SCALA s financovaním cez ŠKODA Financial Services

Výhodné financovanie bez poplatkov, s akontáciou od 10% do 40%.

Výška mesačnej splátky: 212€ vrátane poistenia*

Model ŠKODA SCALA 1.0TSI 81kW
Cena vozidla 18.890 €
Typ financovania ŠKODA NaMieru (3 možnosti ukončenia financovania)
Akontácia: 30% (5.667 €)
Spracovateľský poplatok: 0 %
Výška úveru: 13.223 €
Posledná navýšená splátka vrátane poistenia: 10.399 €
Dĺžka splácania: 48 mesiacov
Poistenie v splátke: PZP, HP, GAP, poistenie čelného skla, náhradné vozidlo  

*Kalkulácia platí pre právnickú osobu. Výška splátka sa môže meniť v závislosti od aktuálnej úrokovej sadzby. Viac info o možnostiach financovania vozidiel zn. ŠKODA nájdete na stránkach koncernovej lízingovky www.vwfs.sk alebo u autorizovaných predajcov zn. ŠKODA.

Naskenuj QR kód a vypočítaj si splátku!

odkaz
skoda, pr nepouzivat

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ