Test: Škoda Scala 1.0 TSI. Manuál litrovému motoru svedčí, cena je prijateľná
Scala je pre mladoboleslavskú automobilku mimoriadne dôležité auto, minimálne v našom regióne. Je to totiž model stojaci najbližšie kombi verzii Fabie, ktorá sa už nevyrába. Zo Scaly sa v uplynulom roku na Slovensku predalo 1 599 kusov, čo je dokonca o niečo viac, než sa predalo z Octavie v prevedení kombi.
Porovnávať predajné čísla za minulý rok však v prípade Škody nemá veľký význam, pretože autá jej jednoducho chýbali a predávala to, čo práve mala, takže čísla priamo nereprezentujú zákaznícke preferencie.
Prekvapila priestorom
Scala stojí na platforme MQB A0, teda na rovnakej ako Fabia alebo Polo, no porovnávať ju s nimi nemožno. Dizajnérom v „škodovke“ sa podarilo totiž na tejto platforme navrhnúť podstatne väčšie a priestrannejšie auto. Len pre zaujímavosť – Scala je vyše 250 mm dlhšia, má o 85 mm dlhší rázvor a takmer o 90 litrov väčší kufor. Subjektívne, respektíve pocitovo je však priestorový rozdiel cítiť podstatne viac, než by sa mohlo zdať podľa čísiel. A to nielen vpredu, ale aj na zadných sedadlách.
Z hľadiska dizajnu auto určite netreba bližšie predstavovať. Scala je na trhu už nejaký rok a onedlho ju čaká facelift. Ten však tiež bude skôr decentný než revolučný. Na druhej strane – Scala má mimoriadne vydarený vzhľad, ktorý nestarne, je proporčne dobre vyvážená a oproti svojim dvom konkurentom z opačných strán modelového spektra, teda Fabii aj Octavii, si zachováva vlastnú originálnu tvár.
Tu si dovolíme jednu subjektívnu odbočku – Scala má podobne čistý a pomerne puristický vzhľad, ako mala napríklad Fabia kombi prvej generácie. Keď sa na túto Fabiu pozriete, roky samozrejme vidno, ale rozhodne nezostarla natoľko ako niektorí jej konkurenti, ktorí tiež prišli na trh plus-mínus v rovnakom období, teda približne pred štvrťstoročím. Dokonca najnovší koncept Vision 7S pôsobí tak, akoby sa Škoda k tomuto čistému a puristickému dizajnu s minimom prelisov opäť vracala.
My sme mali možnosť vyskúšať Scalu vo verzii s modernizovaným litrovým benzínovým trojvalcom TSI s výkonom 81 kW a 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. „Litrák“ je dostupný v dvoch výkonových verziách, slabšia má 70 kW a 5-stupňový manuál.
Testované auto bolo v strednej výbave Ambition. Táto výbava je podľa nás z pohľadu cena/hodnota rozumnou voľbou. Pri testovanom motore je medzi základnou výbavou Active a strednou Ambition rozdiel necelých 1 800 eur (17 700 verzus 18 890 eur).
Oproti základu máte vo výbave už disky z ľahkých zliatin, dvojzónovú klimatizáciu, tempomat, zadné parkovacie senzory, vyhrievané predné sedadlá, štyri reproduktory navyše, systém Smart link pre jednoduché prepojenie smartfónu a niekoľko ďalších drobností. Ak si chcete auto viac individualizovať, je možné priplatiť si rôzne vylepšenia (virtuálny kokpit, navigáciu, full LED svetlá a pod.), ktoré pre základnú verziu Active nie sú dostupné.
Manuál jej svedčí
Vráťme sa ale k motoru, ktorý bol spojený so šesťstupňovým manuálom. Alternatívou je automatická 7-stupňová dvojspojková DSG prevodovka. Za ňu si však priplatíte takmer dve tisícky. To je pomerne dosť. Navyše – a opäť budeme subjektívni – manuál podľa nás umožňuje lepšie využiť potenciál tohto motora. S automatom sme sa skôr „vozili“, s manuálom sme jazdili s oveľa väčšou chuťou.
Je pomerne presný, dráhy sú krátke, spojka zaberá vtedy, keď to očakávate. Ak nepreferujete automat z dôvodu väčšieho jazdného komfortu, manuál bude dobrou voľbou a určite s ním nebudete bojovať.
Samozrejme, so spomínanými výkonovými parametrami nebude Scala ani s manuálom žiadnym trhačom asfaltu, no určite je zábavnejšia a dynamickejšia. A navyše budete mať nižšiu priemernú spotrebu. Rozdiel ale nebude nijako závratný. Podľa nás, v závislosti od štýlu jazdu, cca pol litra.
My sme mali po odjazdení necelých 800 kilometrov na zimných pneumatikách a v chladnejšom počasí priemer približne 6,3 litra. Jazdy boli takmer rovnomerne rozdelené medzi mesto, okresky a diaľnice.
Scala je pomerne ľahké auto, takže 81 kW a krútiaci moment 200 Nm sú absolútne dostatočné hodnoty, s predbiehaním žiadny problém nebudete mať a ani plne naložené auto nebude strácať v stúpaniach dych. K tomu treba prirátať výborný podvozok, ktorý veľmi dobre filtruje priečne aj pozdĺžne nerovnosti a až prekvapivo kultivovaný chod trojvalca.
Záver
Testovaná Scala nás príjemne prekvapila v dvoch smeroch. Predovšetkým vnútorným priestorom. A to najmä na zadných sedadlách. Druhým prekvapením bol výrazne odlišný pocit z jazdy oproti automatu, čím nechceme ani v najmenšom tvrdiť, že automat je zlý. Len motor s ním skrátka pôsobí podstatne utlmenejším dojmom.
Scala sa s cenami drží stále relatívne pri zemi. Len pre zaujímavosť: najlacnejšia Fabia s 81 kW trojvalcom a 6-stupňovým manuálom stojí vo výbave Ambition 15 640 eur, Scala s rovnakým motorom, prevodovkou a výbavou 18 890 eur a Octavia v identickej kombinácii 23 340 eur. Takže Scala je o 3 250 eur drahšia než Fabia a o 4 450 eur lacnejšia než Octavia.
Z nášho pohľadu je Scala praktické a dobre vyzerajúce auto, ktoré sa vás síce nesnaží ohúriť dizajnom a ani žiadnymi extra hi-tech „fičúrami“, no má pritom veľmi dobre nastavenú základnú bezpečnostnú výbavu, výborný jazdný komfort a ovládateľnosť a pohodlný interiér. Najmä v strednej výbave Ambition je z pohľadu cena/hodnota dobrou voľbou.
Rozmery, objemy, hmotnosti | Škoda Scala 1.0 TSI |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 362 |
Šírka (mm) | 1 793 |
Výška (mm) | 1 4719 |
Rázvor (mm) | 2 649 |
Objem batožinového priestoru(l) | 467 |
Objem palivovej nádrže (l) | 50 |
Pohotovostná hmotnosť, vrátane vodiča 75 kg (kg) | 1 216 – 1 402 |
Technické údaje | Škoda Scala 1.0 TSI 81 kW man. 6 st. |
---|---|
Typ motora | zážihový preplňovaný motor s priamym vstrekovaním |
Zdvihový objem motora (cm3) | 999 |
Počet valcov | 3 |
Výkon (kW/k pri ot. za min.) | 81/110 pri 5 500 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 200 pri 2 0000 – 3 000 |
Prevodovka | manuál, 6 stupňov |
Poháňaná náprava | predná |
Max. rýchlosť (km/h) | 202 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 10,0 |
Spotreba (kombinovaná, WLTP) (l/100km) | 5,2 – 5,6 |
Spotreba (kombinovaná, test) (l/100km) | 6,3 |
Ceny (vrátane DPH) | |
---|---|
Základná cena Škoda Scala (1.0 TSI 70kW, man. 5 st.) | 16 770 eur |
Základná cena Škoda Fabia 1.0 TSI 81 kW man. 6 st. | 17 700 eur |
Cena test. auta | 20 292 eur |
ŠKODA SCALA s financovaním cez ŠKODA Financial Services
Výhodné financovanie bez poplatkov, s akontáciou od 10% do 40%.
Výška mesačnej splátky: 212€ vrátane poistenia*
Model | ŠKODA SCALA 1.0TSI 81kW |
---|---|
Cena vozidla | 18.890 € |
Typ financovania | ŠKODA NaMieru (3 možnosti ukončenia financovania) |
Akontácia: | 30% (5.667 €) |
Spracovateľský poplatok: | 0 % |
Výška úveru: | 13.223 € |
Posledná navýšená splátka vrátane poistenia: | 10.399 € |
Dĺžka splácania: | 48 mesiacov |
Poistenie v splátke: PZP, HP, GAP, poistenie čelného skla, náhradné vozidlo |
*Kalkulácia platí pre právnickú osobu. Výška splátka sa môže meniť v závislosti od aktuálnej úrokovej sadzby. Viac info o možnostiach financovania vozidiel zn. ŠKODA nájdete na stránkach koncernovej lízingovky www.vwfs.sk alebo u autorizovaných predajcov zn. ŠKODA.
Naskenuj QR kód a vypočítaj si splátku!
© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ