Dekra: Ktoré modely strednej triedy sú spoľahlivé a ktorým je lepšie sa vyhnúť?

Matej Mikula | 03.04.2023 06:00
Ak sú nové autá cenovo nedostupné, na rad prichádza kúpa ojazdených. Pri starších kusoch je možné uvažovať aj o kúpe z väčšieho segmentu. S nižšou cenou však prichádza aj viac najazdených kilometrov, a preto je spoľahlivosť jedným z kľúčových parametrov.
Po najazdení minimálne 100 000 kilometrov Dekra... Foto: Dekra
dekra-report-2013-nestandard2 Po najazdení minimálne 100 000 kilometrov Dekra rozoberie testovacie auto takmer do poslednej skrutky. Odhalí tak prípadné netesnosti, koróziu na neviditeľných miestach, opotrebenie komponentov či únavu materiálov.

Ceny nových automobilov neustále rastú, a tak čoraz viac ľudí zvažuje kúpu auta z druhej ruky. Zároveň sa im otvára možnosť zaobstarať si model strednej triedy, ktorý by bol pre nich za iných okolností pridrahý. Z hľadiska úspory nákladov je ale rovnako dôležité, aby ojazdené auto neprinášalo náklady na opravy, ktoré by túto voľbu premenili na nočnú moru. Preto je dobré mať prehľad, ktoré modely majú perspektívu vydržať slúžiť čo najdlhšie bez drahých návštev servisov.

dekra-report-2013-nestandard2 Čítajte aj Dekra: Toto je 12 najspoľahlivejších áut v testoch na 100-tisíc km. Nemajú chybu

Či je automobil spoľahlivý alebo nie, možno posudzovať z niekoľkých hľadísk, ale najlepšou previerkou je zväčša dlhodobý test. Presne toho sa od roku 2014 drží nemecký Autobild v spolupráci s Dekrou, pričom ich rukami prešlo viac ako 100 vozidiel. Test trvá jeden až tri roky a zaznamenaná je každá porucha a každý nedostatok. Na konci testu je auto kompletne rozmontované a technici odhalia aj skryté poruchy a opotrebenie súčiastok. To všetko je zahrnuté do výslednej známky.

Consumer Reports Čítajte aj Dekra: Toto je 12 najporuchovejších áut v testoch na 100-tisíc km. Pozor na ne

V nasledujúcom zozname sme vybrali päť najspoľahlivejších a päť najporuchovejších modelov strednej a vyššej strednej triedy, ktoré podstúpili spomínaný test a následnú demontáž a hĺbkovú kontrolu.

1. Audi A6 Avant 40 TDI

- chybové body: 2, výsledná známka: 1

Audi A6 Avant 2017 Foto: Audi
Audi A6 Avant 2017 Audi A6 Avant 2017

Nemecké prémiové kombi zvládlo test výnimočne dobre. Jediná výčitka smeruje k chybovým hláseniam parkovacieho senzora. Inak je Audi príkladne spoľahlivé.

2. Audi A4 Avant

- chybové body: 2, výsledná známka: 1

Audi A4 Avant 2016 Foto: Audi
Audi A4 Avant 2016 Audi A4 Avant 2016

Potvrdenie mimoriadnej kvality nemeckej značky predstavuje výsledok menšieho kombi A4 Avant. Ani v jeho prípade neboli zistené žiadne nedostatky alebo známky opotrebenia po demontáži a následnej kontrole.

3. BMW 320d Touring

- chybové body: 3, výsledná známka: 1

BMW radu 3 Touring 2016 Foto: BMW
BMW radu 3 Touring 2016 BMW radu 3 Touring 2016

Tretím najspoľahlivejším modelom v rámci strednej triedy je opäť nemecké prémiové kombi, ale tentoraz Mníchova. Okrem zanedbateľných detailov nemali testeri dôvod tomuto auto nič vytknúť.

4. Mercedes triedy C 250d 4Matic

- chybové body: 8, výsledná známka: 1-

Škoda Superb 2016 Foto: Škoda
Mercedes-Benz triedy C 2015 Škoda Superb 2016

Ani posledná značka z nemeckej prémiovej trojice sa nenechala zahanbiť a tiež v teste potvrdila, že vyrába spoľahlivé kombi strednej triedy. Napriek pokročilej technike na palube nebolo treba počas 100 tisíc kilometrov absolvovať návštevu servisu.

5. Škoda Superb

- chybové body: 8, výsledná známka: 1-

Škoda Superb 2016 Foto: Škoda
Skoda Superb 2016 Škoda Superb 2016

Česká vlajková loď patrí medzi tradičných zástupcov strednej triedy a teší sa obľube aj v bazároch. Dlhodobý test potvrdil, že ide o dobrú voľbu, lebo je to spoľahlivý model. Mierne výhrady mali testeri len k práci dvojspojkovej automatickej prevodovky DSG, ktorej trhanie môže byť otravné.

1. Ford Mondeo 1.5 EcoBoost Titanium

- chybové body: 27, výsledná známka: 3

Ford Mondeo Vignale 2016 Foto: Ford
Ford Mondeo Vignale 2016 Ford Mondeo Vignale 2016

Najhorší výsledok v rámci strednej triedy dosiahol Ford. Mondeo malo problémy s podvozkom a uvoľnená skrutka na medzichladiči bola dôvodom na opravu v servise.

2. BMW 540i xDrive Touring

- chybové body: 25, výsledná známka: 3

BMW radu 5 Touring 2018 Foto: BMW
BMW radu 5 Touring 2018 BMW radu 5 Touring 2018

Hoci malo BMW zástupcu aj medzi najlepšími, tentoraz sa testeri stretli s viacerými problémami. Už po 90 tisíc kilometroch bežal motor nepravidelne a opravu si vyžiadalo aj riadenie.

3. Kia Optima 1,7 CRDi

- chybové body: 20, výsledná známka: 2-

Kia Optima 2016 Foto: Kia
Kia Optima 2016 Kia Optima 2016

Kórejský model v rámci dlhodobého testu neprepadol, no vyskytli sa problémy s poškodením spojky a do elektroniky tlmičov prenikla voda. Okrem týchto dvoch návštev servisu sa Optime poruchy vyhýbali.

4. Hyundai i40 kombi 1,7 CRDI

- chybové body: 17, výsledná známka: 2-

Hyundai i40 2015 Foto: Hyundai
Hyundai i40 2015 Hyundai i40 2015

S rovnakou motorizáciou test absolvoval aj sesterský model Kie Optima, ktorým je Hyundai i40. Celkovo so spoľahlivosťou problém nemal, len sa mu nevyhli nedostatky ako nefunkčný parkovací senzor, nefunkčný CD prehrávač a na dverách batožinového priestoru našli po teste hrdzu.

5. Volvo V60 D2

- chybové body: 15, výsledná známka: 2

Volvo V60 2014 Foto: Volvo
Volvo V60 2014 Volvo V60 2014

Švédsky model s naftovým motorom pod kapotou preukázal kvalitu spracovania, ale mal aj niekoľko problémov. Tým hlavným bolo zlyhanie informačno-zábavného systému a dojem pokazila aj vŕzgajúca kľučka dverí.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ