Test: Dacia Duster Journey. Vyskúšali sme jedinú verziu s automatom. Oplatí sa?

Martin Domček | 28.05.2023 07:00
Dizajnový "refresh" Dusteru prospel. Má skvelý podvozok, trochu spomalený automat, dobrú spotrebu a cenu, ktorá neustále rastie.
V poslednom období zmenilo logo viacero... Foto: Pravda, Martin Domček
Dacia Duster Journey TCE 150 EDC (2023) V poslednom období zmenilo logo viacero automobiliek. Pri Dacii sa nám zdá jeho zmena najvydarenejšia.

Po odznení covidu a v doznievajúcej čipovej kríze začala Dacia ako značka excelovať. A to najmä vďaka tomu, že ju objavili v západnej Európe. V posledných dvoch rokoch totiž autá zdraželi tak, že aj v ekonomicky silnejších štátoch, než je Slovensko, sú skrátka pre bežných ľudí pridrahé. Dacia má však aj naďalej pre nich výborný pomer cena/hodnota a kvalita áut je bez problému akceptovateľná, rovnako ako aj dizajn.

Dacie exceluje vo svete a aj na Slovensku

A tak sa napríklad vo februári aj v tak ekonomicky silnej krajine, akou je Belgicko stali medzi súkromnými (nefiremnými) klientami dvomi najpredávanejšími modelmi Sandero a Duster. A to už je čo povedať.

Okrem zmeny loga sú v testovanom aute nahradené... Foto: Pravda, Martin Domček
Dacia Duster Journey TCE 150 EDC (2023) Okrem zmeny loga sú v testovanom aute nahradené okrúhle ventilačné výduchy obdĺžnikovými. Prístrojovka s nimi vyzerá oveľa lepšie.

Aby to však nevyzeralo, že sme vytiahli náhodný príklad v štýle „výnimka potvrdzuje pravidlo“ – Sandero sa v roku 2022 stalo druhým najpredávanejším autom v Európe, navyše s minimálnou stratou za prvým Peugeotom 208. A keď sa pozrieme na výkonnosť jednotlivých značiek v uplynulom roku, tak Dacia je veľkoobjemovou značkou, ktorá v ňom dokázala zvýšiť predaj najviac.

Konkrétne to znamená, že v roku 2022 v EÚ Dacia dokázala medziročne zvýšiť predaje takmer o 14 percent, respektíve o vyše 53 000 áut. Celkovo ich v roku 2022 predala v Európe 440 193 a stala sa deviatou najsilnejšou značkou v EÚ. Za sebou nechala aj také značky ako Kia a Hyundai a na ôsmu Škodu strácala necelých 22 000 áut.

Dacia Duster Journey TCE 150 EDC (2023)
Dacia Duster Journey TCE 150 EDC (2023)
+16Dacia Duster Journey TCE 150 EDC (2023)

A v spanilej jazde Európou pokračuje Dacia aj v tomto roku. Len pred pár dňami sme publikovali článok o predajoch áut v Európe za prvé štyri mesiace roku 2023 a Dacia za toto obdobie dokázala medziročne zvýšiť predaj o vyše 42 percent. To značí takmer 179-tisíc predaných áut za január až apríl 2023. Ak sa nestane nič nečakané, tak s pravdepodobnosťou hraničiacou s istotou sa Dacia dostane v tomto roku medzi značky, ktoré dokázali na trhu v EÚ umiestniť vyše pol milióna áut.

Ak sa pozrieme do našich končín, tak za prvé štyri mesiace tohto roku Dacia predala na Slovensku 1 420 áut a priebežne je šiestou najsilnejšou značkou. Bezmála polovica z predaných áut na Slovensku pritom pripadá práve na Duster.

Ceny rastú

Úspech Dacie na západných trhoch má pre nás jedno negatívum – tam sú aj silnejšie vybavené verzie stále mimoriadne cenovo zaujímavé, takže rumunská značka si môže dovoliť predávať nielen silnejšie výbavy, ale postupne aj zvyšovať ceny tých základných. Bohužiaľ nielen na Západe, ale aj na Slovensku.

Prístrojový štít je jednoduchý, avšak prehľadný. Foto: Pravda, Martin Domček
Dacia Duster Journey TCE 150 EDC (2023) Prístrojový štít je jednoduchý, avšak prehľadný.

V reči konkrétnych čísiel to znamená, že dlhoročná základná cena Dusteru 9 990 eur je už dávno minulosťou, no najlacnejší Duster (90 TCe 67 kW) ste ešte začiatkom minulého roku vedeli kúpiť v úplnom základe za 11 190 eur. Po ukončení uvádzacej ponuky stúpla jeho cena na 13 490 eur , v auguste 2022 už po „vizuálnom facelifte“ bola 14 290 eur a aktuálne je 15 790 eur. A auto sa aj napriek tomu predáva „ako teplé rožky“.

Úprimne povedané, ani sa veľmi nedivíme. V pomere cena/hodnota ešte stále patrí Duster k najlacnejším kompaktným SUV na našom trhu, navyše vizuálny „refresh“ mu naozaj prospel. V poslednom čase menilo alebo aspoň modernizovalo logo niekoľko značiek, vrátane Kie, Peugeotu, Renaultu, alebo aj Audi.

Zmena pri Dacii patrí podľa nás nielen k najvýraznejším, ale aj najvydarenejším. Dizajn loga organicky zapadá do prednej masky, opticky ju rozširuje a auto pôsobí robustnejšie. Navyše biela farba loga v kombinácii so zaujímavou zelenou farbou „Dusty“, ktorú malo testované auto a s čiernymi doplnkami vyzerá naozaj dobre. Biela je použitá aj v označení vzadu a na volante. Koniec-koncov, dobre to vidno aj na fotografiách v našej galérii.

„Rodinne“ nastavené auto

Duster, ktorý sme testovali ešte v auguste, mal pod kapotou rovnaký agregát, no bol vybavený manuálnou 6-stupňovou prevodovkou a pohonom 4×4. V aute, ktorého test čítate práve teraz, bola použitá automatická dvojspojková prevodovka, absentoval však pohon 4×4. Tieto dve verzie Dusteru sú vo výbave Journey z hľadiska ceny postavené takmer rovnako, delí ich len približne 350 eur. Verzia TCe 150 4×4 v čase publikovania tohto textu stála 21 480 eur, TCe 150 EDC s dvojspojkovým automatom vychádza na 21 130 eur.

Dacia Duster Journey TCE 150 EDC (2023)
Dacia Duster Journey TCE 150 EDC (2023)
+12Dacia Duster Journey TCE 150 EDC (2023)

Testované auto je jediná verzia Dusteru, ktorá sa predáva s automatom, pri iných nie je automat vôbec k dispozícii – a to ani za príplatok. Takže ak ho chcete, jedine s motorom TCe 150 a jedine vo výbave Journey. Je to osvedčený automat, ktorý je na trhu už dlhšie a nájdete ho aj v niektorých modeloch Renaultu. Nepatrí síce k najrýchlejším a občas možno budete mať pocit, že v aute máte bezspojkovú prevodovku CVT, no je to úplne v poriadku.

Niektorým našim kolegom sa táto prevodovka nepáči kvôli oneskoreným reakciám a je pravda, že keď si do Dusteru presadnete napríklad z Golfu GTI, bude sa vám zdať fakt pomalá. To je ale problém motoristických novinárov, Duster smeruje na celkom inú cieľovú skupinu, je to skôr rodinné SUV, pri ktorom sa cenia oveľa viac iné kvality auta, napríklad komfort.

Predné sedadlá sú dostatočne pohodlné, všimnite... Foto: Pravda, Martin Domček
Dacia Duster Journey TCE 150 EDC (2023) Predné sedadlá sú dostatočne pohodlné, všimnite si výrazne prehnuté a pomerne tenké opierky hlavy.

Duster má v tomto smere vynikajúci podvozok, dosť sme s ním najazdili po naozaj rozbitých panelkách a nerovnosti na nich zvládal s takou bravúrou, s akou to „nedávali“ ani niektoré prémiové autá. A pritom náklony auta nie sú také, aby ste sa v ostrejších serpentínach v ňom cítili neisto.

Ak sa na okreskách rozhodnete pre dynamickejšiu jazdu, samozrejme pocítite, že prevodovka je pomalšia, navyše ak budete ostrejšie stúpať na plyn, dá Duster o sebe vedieť aj z hľadiska hluku. Ale to nie je problém auta, ale entity za volantom, ktorá ho používa neadekvátnym spôsobom. Na „rezanie zákrut“ sú úplne iné autá, nie Duster. Akonáhle zvoľníte, tak jazda bude príjemná, prevodovka bude radiť plynule a vy si naozaj jazdu užijete.

Navyše dvojspojkový automat vám nijako nezdvíha spotrebu. My sme po približne 700 odjazdených kilometroch, približne rovnomerne rozložených medzi mesto, okresky a diaľnice dosiahli priemer 6,7 litra, čo je len mierne nad hodnotou, deklarovanou výrobcom. Je to dokonca o niečo nižšia hodnota, než sme dosiahli s Dusterom s rovnakým motorom, manuálnou prevodovkou a pohonom 4×4 na temer identických trasách.

A keď sme už pri porovnaní, test Dacie Duster Extreme nájdete na tomto odkaze. Ak si ho pozriete, upozorníme na jeden drobný rozdiel v interiéri. Vo verzii Extreme je ešte „predfaceliftový“ a v ňom sú na prístrojovke okrúhle ventilačné otvory. V aktuálnej verzii sú nahradené obdĺžnikovými a všimnite si, ako takýto zdanlivo drobný detail môže po vizuálnej stránke pôsobiť oveľa hodnotnejším dojmom. V teste Dusteru Extreme sa viac zaoberáme aj interiérom a niektorými ďalšími dizajnovými detailmi.

Záver

Z nášho pohľadu je testovaný Duster komfortným rodinným SUV s dostatočným vnútorným priestorom, ktoré vyzerá dobre, má rozumnú spotrebu a aj slušný batožinový priestor. Ak chcete jazdiť dynamicky, je verzia s dvojspojkovým automatom nevhodná, inak ju však môžeme odporučiť. Jazda s ňou je komfortná, auto bude “trochu hučať“ iba pri razantnejšom zošliapnutí plynu, napríklad pri predbiehaní, nie je to však žiadna katastrofa.

Vzadu upúta veľký biely nápis... Foto: Pravda, Martin Domček
Dacia Duster Journey TCE 150 EDC (2023) Vzadu upúta veľký biely nápis "Dacia", rovnaký je aj na venci volantu.

Prekáža nám, že automat je na výber iba s testovaným motorom a len v testovanej výbave, myslíme si, že aspoň za príplatok by mohol byť k dispozícii aj v iných verziách. Pravdou je aj to, že aktuálne už Duster nie je „superlacným autom“ , no z pohľadu cena/hodnota stále patrí k tým najzaujímavejším na trhu.

Aj keď v testovanej verzii stojí vyše 21-tisíc eur, máte v ňom však už automat, 17-palcové disky z ľahkých zliatin, zatmavené zadné okná, lyžiny, automatickú klimatizáciu, navigáciu, bezdrôtovú podporu Apple CarPlay a Android Auto a 8-palcovú dotykovú obrazovku infotainmentu so síce jednoduchým, ale zato veľmi prehľadným menu. A aby sme nezabudli ešte na jednu vec, ktorá je podľa nás pri tomto aute dôležitá – temer všetky základné funkcie sú ľahko prístupné cez hardvérové ovládače, alebo hneď v prvej úrovni digitálneho menu.

Technické údaje, rozmery a ceny

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dacia Duster Journey 1.3 TCe EDC
Dĺžka (mm) 4 341
Šírka (mm) 1 804 (bez zrkadiel)
Výška (mm) 1 693
Rázvor náprav (mm) 2 676
Objem kufra (l) 467
Objem pal. nádrže (benzín, l) 50
Prevádzková hmotnosť 1 399
   

Technické údaje

Motor 1.3 TCe 150, EDC
Počet valcov/ventilov 4/16
Zdvihový objem (ccm) 1 332
Max. výkon (kW/k pro ot. za min.) 110/150 pri 5 250 – 6 000
Max. krút. moment (Nm pri ot. za min.) 250 pri 1 700 – 3 250
Prevodovka automatická dvojspojková, 6 st.
0 – 100 km/h (s) 9,7
Max. rýchlosť (km/h) 180
Komb. spotreba na 100 km WLTP (l) 6,2
Komb. spotreba na 100 km, test (l) 7,3
Ceny (vrátane DPH)  
Základná cena Dacia Duster (9O TCe 67 kW) 15 790 eur
Základná cena Dacia Duster Journey (TCe 150, 110 kW, automat od 21 130 eur

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ