Príde konečne druhá vlna dotácií na elektromobily? Vylúčené to nie je
Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA) privítala schválenie nového Akčného plánu rozvoja elektromobility, ktorý pripravila dočasne poverená vláda odborníkov. SEVA pri tejto príležitosti predstavila návrh na alokáciu nevyužitých zdrojov z Plánu obnovy a odolnosti na priamu podporu nákupu elektromobilov.
Alokácia nevyužitých finančných prostriedkov z Plánu obnovy a odolnosti na priamu podporu nákupu elektrických vozidiel je plne v súlade s usmernením od Európskej komisie, ktoré vydala k implementácii Plánu obnovy v členských štátoch EÚ. Takúto dotačnú schému sa podarilo úspešne realizovať už vo viacerých krajinách Únie a Slovensku by pomohla odlepiť sa od dna v rebríčku krajín EÚ podľa počtu elektromobilov na cestách.
Ako by teda podpora mala vyzerať? Podpora by mala byť smerovaná na firemné flotily aj fyzické osoby, pričom by nemala byť limitovaná počtom vozidiel na jeden subjekt. Výška dotácie by podľa návrhu SEVA mala byť 5000 eur vo forme priameho príspevku pri kúpe nového vozidla s emisiami 0 g CO2/km. Podľa odhadov SEVA by dotačnú schému mohlo do konca prvého polroka 2026 využiť 9000 vodičov, čo by si vyžiadalo sumu 45 miliónov eur.
Predpokladané čerpanie:
– | 2024 | 2025 | 2026 (H1) | SPOLU |
---|---|---|---|---|
Počet podporených vozidiel | 2 700 | 4 400 | 1 900 | 9 000 |
Alokovaná suma (eur) | 13,5 mil. | 22 mil. | 9,5 mil. | 45 mil. |
Výška finančnej podpory by mala byť 5000 eur na vozidlo (čistý elektromobil alebo vodíkové auto) bez obmedzenia výšky obstarávacej ceny a bez limitovania počtu nakúpených dotovaných vozidiel na jeden subjekt. Podľa nás sú to až priveľmi veľkoryso nastavené podmienky, ktoré by mohli viesť k následným špekulatívnym odpredajom.
Dotačná schéma pre nákup elektromobilov kategórie M1 a N1 (osobné a dodávkové vozidlá) má podporiť dosiahnutie hranice 5-percentného podielu batériových elektromobilov na celkových predajoch vozidiel.
Dotačná schéma pre nákup elektromobilov kategórie N2 a N3 (nákladné v rozmedzí 3,5 – 12 t resp. nad 12 t) by mala podporiť zavedenie bezemisných nákladných vozidiel v mestskej a prímestskej logistike resp. v jednodňovej logistike. SEVA navrhuje alokovať na podporu nákladnej dopravy sumu 10 miliónov eur, ktoré by umožnili získať podporu do výšky 35 tisíc eur v kategórii N2 a 130 tisíc eur v kategórii N3 s maximálnym počtom vozidiel 5 na jeden subjekt.
© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ