Ešte ste neprezuli? Toto je 5 dôvodov, prečo nejazdiť v lete na zimných

Tomáš Andrejčák | 29.06.2023 06:00
Nie je to nelegálne, ale jazdiť v lete na zimných pneumatikách môže byť veľmi rizikové.
Nie je to nelegálne, ale jazdiť v lete na... Foto: ADAC
ADAC - test letných pneumatík 2021 Nie je to nelegálne, ale jazdiť v lete na zimných pneumatikách môže byť veľmi rizikové. Zimný plášť môže mať v lete brzdnú dráhu dlhšiu až o 20 %.

Naša legislatíva neprikazuje povinné použitie letných pneumatík. Povinné sú len zimné pneumatiky, a to od 15. novembra do 31. marca. Aj to len v prípade, že sa na vozovke nachádza súvislá vrstva snehu a ľadu. To ale znamená, že kým celoročné použitie letných pneumatík naráža na legislatívu, tých zimných sa to netýka. V podstate ich môžete používať 12 mesiacov v roku. Nemôže vás za to pokutovať polícia a ani poisťovne by v prípade poistnej udalosti nemali robiť problémy a mali by škodu uhradiť v plnej výške.

Čo dokáže urobiť prasknutá pneumatika za jazdy s kamiónom?

Video
ADAC - test letných pneumatík R16 - 2023 Čítajte viac ADAC: Toto je prvý megatest 50 letných pneumatík. Pozor na Čínu

Samozrejme, väčšina motoristov poctivo prezúva, a tento úkon, ak teda nepoužívajú celoročné plášte, má už dávno za sebou. Napríklad podľa nedávneho prieskumu spoločnosti Continental prezuje zo zimných na letné pneumatiky do konca apríla až 90 % vodičov a ďalších šesť percent tak urobí do konca mája. To znamená, že na letné pneumatiky potom z rôznych dôvodov neprezujú iba štyri percentá motoristov. Najčastejším dôvodom je buď používanie celoročných plášťov, alebo snaha dojazdiť opotrebované zimné pneumatiky. Nie je to však dobrý nápad.

Zimná pneumatika má odlišné zloženie gumovej... Foto: Tyre Reviews
Test zimných pneumatík - Tyre Reviews 2019 Zimná pneumatika má odlišné zloženie gumovej zmesi aj odlišný dezén. Je jasné, že v lete nemôže podávať dobré výkony.
AČR - test letných pneumatík 2023 Čítajte viac Česi otestovali 20 letných pneumatík. Hviezdami sú Semperit a Continental

Ako vyplýva z označenia zimných pneumatík vločkou a písmenami M+S (Mud+Snow), sú určené do blata a snehu v chladnom počasí. Aj preto majú v porovnaní s letnými plášťami výrazne odlišnú konštrukciu a vysoké letné horúčavy im rozhodne neprospievajú. Ešte horšie je, že majú negatívny vplyv na bezpečnosť. Ak teda patríte k tým, ktorí to chcú v lete skúšať na zimných pneumatikách, tu sú dôvody, prečo to radšej nerobiť. Minimálne by ste mali byť za volantom veľmi opatrní. Negatív je viac, než si myslíte.

1. Horšie ovládanie a brzdenie

Zimné pneumatiky sú vyrobené z mäkšej gumovej zmesi. V zime je to výhoda, ale pri vysokých teplotách dezén pneumatiky príliš zmäkne. To znamená, že takéto pneumatiky nevedú vozidlo tak presne ako letné plášte. Cítiť to na riadení, a najmä pri brzdení. Zimná pneumatika môže v lete predĺžiť brzdnú dráhu aj o 20 percent!

2. Menšia odolnosť proti akvaplaningu

Zimné pneumatiky majú aj odlišný dezén. Tento dezén je stavaný skôr na odvod snehovej kaše ako na odvod vody. O to menej odolná je zimná pneumatika v lete proti akvaplaningu. Pri vyšších rýchlostiach sa pred pneumatikou vytvorí vodný klin a nakoniec vznikne medzi plášťom a asfaltom vodný film. Oveľa skôr ako pri letnom plášti. A to nie je nič príjemné.

2. Menšia odolnosť proti akvaplaningu

3. Vyššia spotreba paliva

Mäkšia zmes zimnej pneumatiky spôsobuje pri vysokých teplotách väčší valivý odpor. Je to, ako keď máte na bicykli podhustený plášť. Prekonanie tohto odporu si vyžaduje spálenie väčšieho množstva paliva. Takže úmerne tomu rastie spotreba vášho auta. Rozdiel môže byť aj desať percent. Pri aute so spotrebou siedmich litrov to predstavuje 0,7 litra benzínu navyše.

4. Väčšie riziko defektu

Toto si málokto uvedomuje. Väčší valivý odpor zimnej pneumatiky v lete spôsobuje nielen vyššiu spotrebu, ale aj neprimerané zahrievanie dezénu. V takto prehriatej pneumatike stúpa teplota vzduchu, ktorá môže viesť až k defektu, keďže použitá zmes skrátka nevydrží takú záťaž alebo sa ľahko poškodí ostrými predmetmi ako napríklad kameňmi na cestách.

5. Nižší komfort jazdy

Odlišný dezén zimnej pneumatiky a mäkká zmes spôsobujú pri vysokých teplotách väčšiu hlučnosť v porovnaní s letným obutím. Väčší hluk vás síce „nezabije“, ale znižuje komfort jazdy. Najmä pri dlhých cestách to môže pôsobiť unavujúco a zvyšovať nervozitu na palube. A to už s bezpečnosťou súvisí.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ