Test: rodinný Fiat Dobló s dieslom. Takéto autá tu chýbajú ako soľ

Fiat Dobló Combi sme získali na test v zaujímavej kombinácii s naftovým motorom s objemom 1,5 litra v jeho silnejšom prevedení, v ktorom ponúka maximálny výkon 96 kW, respektíve 130 koní a maximálny krútiaci moment 300 Nm, dostupný už od 1 750 otáčok. Kombinovaný bol so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou, pri tejto verzii je dostupnou alternatívou ešte 8-stupňový automat. Tento agregát je v ponuke aj so zníženým výkonom 75 kW (102 koní), alternatívou k naftovému motoru je klasická benzínová 1,2-ka PureTech s výkonom 81 kW, čo je 110 koní. V „dodávkovej“ verzii je na výber aj s čisto elektrickým pohonom ako e-Dobló.
Povedomé auto
Zvonku a ešte viac zvnútra vám toto auto možno bude pripadať povedomé. A zdanie v tomto prípade neklame. Odkedy totiž Fiat prešiel pod krídla koncernu Stellantis, začal zdieľať aj koncernovú techniku. Veľmi podobné autá s rovnakou technikou preto ponúka aj Peugeot, Citroën a Opel. Líšia sa de facto len drobnými dizajnovými úpravami prednej masky a prevedením interiéru.
V osobnej verzii si nové Dobló Combi môžete kúpiť len v kratšom prevedení s dĺžkou 4,4 metra, v dodávkovom prevedení je na výber aj Dobló s dĺžkou 4,75 metra. Ak píšeme, že sme jazdili v „osobnej verzii", máme na mysli 5 miestne usporiadanie so základným batožinovým priestorom s veľkosťou 775 litrov po plató. Predáva sa však ako úžitková verzia N1, čo v praxi znamená, že sa musíte zmieriť s mrežou oddeľujúcou priestor pre posádku od priestoru pre náklad. Teda – teoreticky ju môžete odstrániť, dokonca aj v aute bol návod ako na to, ale nemali by ste tak robiť, pretože z hľadiska legislatívy je táto mreža povinná.
Auto je vybavené bočnými posuvnými dverami na oboch stranách a nahor sa otvárajúcimi piatymi dverami v ktorých sa nachádza (príplatkové) samostatné výklopné okno. Ak vám viac vzadu vyhovujú asymetrické dvojkrídlové dvere, k dispozícii sú za rozumných 250 eur navyše. A keď sme už pri sklápaní a vyklápaní, v zadnom rade sú tri samostatné sklopné sedlá a na sedadle vpredu možno operadlo jednoducho preklopiť dopredu, čo zvyšuje praktickosť auta pri preprave dlhších predmetov.
Interiér je veľmi príbuzný koncernovým súrodencom od Peugeotu, Citroënu a Oplu. Dominujú v ňom samozrejme tvrdšie plasty, ale je jednoduchý a ergonomicky dobre zvládnutý. Celkovo je v ňom dosť odkladacích priestorov, len na prístrojovke sú tri zatváracie priehradky a niekoľko ďalších poličiek, takže vám absencia stredového tunelu z tohto pohľadu nevadí.
V kabíne je dosť miesta pre cestujúcich vpredu aj vzadu, vyzdvihujeme najmä to „vzadu“, kde sa ani s nadštandardnou výškou nebudete cítiť nijako stiesnene. Privítali by sme tam však výduchy klimatizácie, ktoré absentujú. Dominantným prvkom prístrojovky bol samostatne stojaci (príplatkový) 8-palcový displej, dáte zaň 600 eur, vrátane podpory Apple Car Play a Android Auto. V základe je rádio s 5-palcovým displejom. V spodnej časti priestoru pre spolujazdca je aj zásuvka na 220 V.
My ale jednoznačne odporúčame priplatiť si 1 100 eur za Paket Tech, ktorý okrem vyššie spomínaného displeja zahŕňa aj navigáciu, predné, zadné a bočné parkovacie senzory aj s kamerou vzadu, stmievacie vnútorné zrkadlo a vylepšenú detekciu mŕtveho uhla. Priestor pre náklad má po plató objem 775 litrov a po strop 1 355 litrov. V tomto aute to možno využiť celkom jednoducho práve vďaka prítomnosti vyššie spomínanej deliacej mreže.
Úsporné
Jazda v tomto aute je prekvapivo pohodlná, pocitovo veľmi blízka jazde v nejakom štandardnom kombi alebo hatchbacku, samozrejme, za volantom máte vzpriamenejší posed. Jednou z mála drobností, ktoré by sme tomuto modeli mohli vyčítať, je o niečo horší výhľad šikmo dopredu, problémom sú masívne A-stĺpiky. Naopak, treba pochváliť odhlučnenie interiéru a príjemne nás prekvapil aj jazdný komfort a to, ako si auto vedelo poradiť s nerovnosťami.

S výkonnejším variantom 1,5-litrového naftového agregátu sme napokon dosiahli po najazdení vyše 1 200 kilometrov, z čoho takmer polovica pripadala na diaľnice, štvrtina na okresky a štvrtina na mesto priemer na úrovni 5,6 litra, čo pokladáme, aj vzhľadom na to, že auto nemá práve najaerodynamickejší tvar, za veľmi slušnú hodnotu. Na okreskách sme sa s prázdnym autom a ľahšou nohou na plyne bez problému zmestili aj pod 5-litrovú hranicu.
Dynamické parametre nie sú na tento typ auta ani oslňujúce, ani zlé – maximálka je 184 km/h a na stovku dokáže zrýchliť za 10,5 sekundy. Takže, aj vzhľadom na maximálny krútiaci moment 300 Nm a jeho dostupné maximum v relatívne nízkych otáčkach auto veľmi dobre „ťahá“ odspodu, no pružné zrýchlenie vo vyšších rýchlostiach je už slabšie. Najmä pri predbiehaní na diaľnici preto treba rátať s rezervou.

A teraz to dôležité – cena. Tá je z nášho pohľadu nastavená pomerne priateľsky, avšak tento model v štandardnom cenníku Fiatu na webe nenájdete. Keďže ide o úžitkovú verziu, treba si vyhľadať divíziu Fiat Professional. Tam zistíte, že Dobló Combi s benzínovým motorom začína na cene pod hranicou 21-tisíc eur, slabšia naftová verzia stojí v základe 22 390 eur a silnejšia s manuálom, ktorú sme aj testovali, má základnú cenu 24 190 eur.
Záver
To nie je veľa za veľké a praktické auto, ktoré rovnako dobre poslúži ako rodinné a zároveň aj pracovné auto (napríklad pre živnostníka) , má nízku spotrebu, veľký variabilný vnútorný priestor a dobre sa s ním jazdí. Škoda, že takýchto áut na trhu nie je viac. Aj tie, ktoré zostali, boli exkomunikované medzi „úžitkáče“ a v civilnom prevedení ich Stellantis ponúka len ako elektromobily s dojazdom, ktorý ich robí z praktického hľadiska takmer nevyužiteľnými.

Hon na naftové motory s ich súčasnými emisiami a nízkou spotrebou z nášho pohľadu v súčasnosti skutočne postráda reálny zmysel. My sme s jednoduchým dieslom v aute, ktoré s aerodynamiku nemá veľa spoločného, dosiahli z hľadiska spotreby (a tým pádom aj celkových emisií) veľmi slušné hodnoty, no len pre zaujímavosť – na dlhodobý test máme v súčasnosti celkom novú Octaviu s dvojlitrovým diselom a manuálom. Aj napriek tomu, že ju len zabiehame, nie je problém jazdiť s ňou so spotrebou pod hranicou 4 litrov. To je už síce o inom, no nejako sme si túto odbočku po teste ďalšieho auta so zaujímavou spotrebou a takmer tisíckilometrovým dojazdom na nádrž akosi nemohli odpustiť.
Rozmery, objemy, hmotnosti | Fiat Dobló Combi |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 403 |
Šírka (mm) | 1 921 (bez zrkadiel) |
Výška (mm) | 1 837 |
Rázvor (mm) | 2 785 |
Objem batožinového priestoru(l) | 775 |
Objem palivovej nádrže (l) | 53 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 505 – 1 592 |
Technické údaje | Fiat Dobló Combi 1,5 BlueHDI 130 |
---|---|
Typ motora | vznetový |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 499 |
Počet valcov | 4 |
Výkon (kW/k pri ot. za min.) | 96/130 pri 3 750 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 300 pri 1 750 |
Prevodovka | manuál 6st. |
Poháňaná náprava | predná |
Max. rýchlosť (km/h) | 184 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 10,5 |
Spotreba (kombinovaná, WLTP) (l/100km) | 5,4 – 5,7 |
Spotreba (test) (l/100km) | 5,6 |
Ceny (vrátane DPH) |
Základná cena Fiat F'Dovló Combi (1,2 PureTecg) | 20 990 eur |
Základná cena Renault Kangoo 1,5 BllueHDU 96 kW, man 6st.) | od 23 690 eur |
© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ