Európa má byť schopná vyrábať elektromobily za 25 000 €. Už za dva roky

Tomáš Andrejčák | 21.09.2023 16:00
VW ID.Life Concept - 2021 Foto:
Lacný elektromobil by mohol mať batériu s kapacitou 40 kWh a dojazd 300 km.
Elektromobil s cenou od 25 000 eur by mohol Európu ochrániť pred prílevom lacnej čínskej konkurencie. Vraj sa to dá, tvrdí bruselská organizácia Transport & Environment.

Podľa T&E by už v roku 2025 mohli európske automobilky ponúknuť kompaktné elektromobily s cenou od 25 000 eur, a to s maržou štyri percentá. Práve táto cenová hranica sa považuje za zlom, ktorý by viedol k väčšiemu rozšíreniu elektromobilov v Európe. „Malý elektromobil za 25 000 eur zmení hru, čo sa týka prijatia elektrických áut,“ uviedla Julia Poliscanova, šéfka divízie e-mobility v T&E. „Rýchle a masové uvedenie týchto modelov na trh je pre európskych výrobcov kľúčové, aby mohli konkurovať čínskym automobilkám, ktoré tu už ponúkajú lacné malé elektrické autá,“ dodala.

Elektromobily sú aj o mentálnom nastavení – pre niekoho nabíjanie trvá poldruha sekundy

Video
Renault 5 Concept - 2021 Čítajte viac Renault 5: Ikona sa vracia na scénu! A neostane sama

Európu naozaj strašia čínske elektromobily, najmä značiek BYD a MG. Ťažia nielen z nižších výrobných nákladov kvôli lepšej dostupnosti surovín a štátnych dotácií do tohto priemyslu, ale aj z nízkeho cla. Pri dovoze EÚ platia čínski producenti clo len vo výške 10 %, kým pri vývoze európskych áut do Číny, sú európski producenti vystavený clu vo výške 15 až 25 %. Aj preto EÚ minulý týždeň oznámila, že spustí vyšetrovanie cien čínskej konkurencie, pričom prezidentka EÚ Ursula van der Leyenová uviedla, že svetový trh je doslova zaplavený lacnými čínskymi autami.

elektromobil - nabíjanie Čítajte viac Elektromobily vraj čaká bod zlomu. Podobne ako ‘mikrovlnky‘

Odborníci sa obávajú toho, že sa zopakuje scenár s fotovoltikou, keď Čína najprv dampingovými cenami takmer zruinovala európsky fotovoltický priemysel a potom ceny zvýšila. T&E tvrdí, že ak by cena európskych elektromobilov klesla na 25 000 eur, mohlo by to európskych výrobcov ochrániť pred čínskym rizikom. T&E v správe uviedla, že „za priaznivých trhových podmienok“ by to bolo možné dosiahnuť už v roku 2025. Takto elektromobil by mal mať batériu s kapacitou 40 kWh, využívajúcu lacnejšiu lítium-železo-fosfátovú (LFP) chémiu, a dojazd 250 až 300 km. Karty však môže zamiešať množstvo premenných, napríklad nevýhodný kurz eura alebo rast cien surovín a polovodičov.

VW ID.GTI Concept - 2023 Čítajte viac VW ID.GTI: Toto je budúci ostrý ‘Golf‘. Benzín mu chutiť nebude

Viacero automobiliek už ohlásilo, že pracujú na takomto elektromobile. Volkswagen uvedie na trh malý hatchback ID.2 v roku 2025. Na budúci rok ho ale Renault predbehne s elektrickým Renaultom 5, ktorý má byť o 25 až 30 % lacnejší ako súčasný Mégane E-Tech, čo vychádza na asi 26 000 eur. Citroën zas pripravuje lacný model ë-C3 a Fiat zas elektrickú „Pandu“. Nasledovať by mali aj podobne lacné elektromobily značiek Škoda a Cupra. Podľa prieskumu T&E, ktorý sa uskutočnil na vzorke 3 000 opýtaných, by nástup lacnejších elektromobilov zvýšil podiel spotrebiteľov ochotných, kúpiť si v nasledujúcich 12 mesiacoch elektrické auto, zo súčasných 25 na 35 %. To by znamenalo viac ako milión predaných elektromobilov navyše.

Fiat Centoventi Conce t - 2019 Čítajte viac Fiat Panda: Nová generácia sa už rodí. Bude z nej aj SUV

Pripomeňme, že v súčasnosti majú elektromobily v Európe na celkových predajoch podiel 15 %. T&E ale navrhuje súčasne so snahou prísť na trh s lacnými elektromobilmi, znevýhodniť predaj veľkých a ťažkých SUV. Navrhuje tiež znížiť spotrebu elektromobilov zo súčasných 15–16 kWh na 100 km na 13–14 kWh. Ak by boli totiž účinnejšie, mohli by mať ešte menšiu, a teda lacnejšiu batériu. Tá dnes tvorí pri malých elektromobiloch aj 40 % ceny. Tak či tak ostane elektromobil pre mnohých nedostupný. Obrovská časť trhu sa totiž ešte donedávna pohybovala v cene od 15 000 do 20 000 eur. Za túto sumu ste si mohli dopriať prakticky akékoľvek auto nižšej strednej triedy vrátane kombi či menších SUV.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ