Test: Honda CR-V prvýkrát s plug-in hybridom. Oplatí sa?
Vyzerá to tak, akoby Honda bola značkou dvoch tvárí. Len nedávno vydala prestížna analytická spoločnosť Interbrand rebríček 100 najhodnotnejších značiek sveta a medzi automobilkami v ňom skončila Honda na piatom mieste, ocenená bola na 24,4 miliardy dolárov. Z tohto pohľadu má značka Honda väčšiu hodnotu ako napríklad Porsche, Volkswagen alebo Ford. Model CR-V, ktorého test práve čítate, pritom patrí k najpredávanejším autám na svete. V roku 2022 sa z neho globálne predalo vyše 600-tisíc kusov a stal sa šiestym najpredávanejším autom svete, pričom len s relatívne malou stranou na piate miesto, patriace dlhoročnému globálnemu bestselleru Toyote Camry.
Ak sa však pozrieme na európske predaje Hondy v tomto roku, tak táto japonská značka za 10 mesiacov (január až október) dokázala predať v Európe len necelých 27-tisíc áut. To značí takmer 23-percentný medziročný pokles v období, keď celý automobilový trh v EÚ rástol o vyše 16 percent.
A veľa vody Honda nenamútila zatiaľ ani na Slovensku. Za prvých desať mesiacov bolo na Slovensku zaregistrovaných len 355 nových automobilov Honda. Viac má na svojom konte napríklad Suzuki, Nissan, Mazda a až trojnásobne viac kórejský SsangYong. Najpredávanejším modelom značky Honda na Slovensku je automobil, ktorého test práve čítate – CR-V. Predalo sa z neho za 10 mesiacov 130 kusov.
Viac verzií, jeden motor
A to je vo svojom najnovšom vydaní na trhu fakticky iba s jediným motorom – benzínovým dvojlitrom i-MMD s výkonom 109 kW, resp. 148 koní s elektrickou výpomocou v dvoch variantoch, ktorá maximálny výkon dokáže zdvihnúť na 135 kW (184 koní). Honda CR-V s ním môže jazdiť ako full-hybridná predokolka, štvorkolka a s pridanou 17,7 kWh batériou aj ako plug-in hybrid, avšak iba s pohonom prednej nápravy, zatiaľ čo klasický hybrid je dostupný aj ako štvorkolka.
Po konštrukčnej stránke však k elektrifikácii modelu CR-V pristúpila Honda úplne inak ako ostatné značky. Zvolila unikátne riešenie, ktoré spolu s Nissanom používajú na európskom trhu ako jediní. Kým sa však dostaneme k technológiám, zastavme sa najprv pri dizajne.
Na rozdiel od niektorých iných japonských značiek sa nová Honda CR-V vyznačuje dynamickým vzhľadom s jednoduchými líniami bez množstva rôznych prelisov. Zaujme pomerne dlhou prednou kapotou a najmä výraznou prednou maskou s čiernym výpletom (je odlišná pri hybride a plug-in hybride) a športovým nárazníkom. Pokiaľ ide o konkrétne rozmery, auto má dĺžku až 4 706 mm, čo je o vyše 80 mm viac než ponúkal predchodca, je tiež širšia ( 1 942 mm), výšku má 1 673 mm a rázvor má 2 700 mm. Väčšie rozmery novej CR-V, hlavne rázvoru, sa premietli aj do priestoru v kabíne.
Dôraz na priestor a kvalitu
Len pre zaujímavosť – v prípade cestujúcich v druhom rade má CR-V najlepší priestor na nohy vo svojej triede, ale tiež väčší batožinový priestor. A keď sme už pri ňom, testovaná plug-in hybridná verzia má väčší kufor než hybrid, čo je absolútny unikát. Jeho základný objem je v prípade plug-in hybridu 617 litrov, čo je o 38 litrov viac, než ponúka „obyčajný“ hybrid. Táto malá ale zaujímavá anomália súvisí s odlišným uložením batérie pri oboch verziách.
Interiér patrí jednoznačne k silným stránkam auta. A to nielen z hľadiska priestoru a vnímanej kvality, na ktorej si Honda pri tomto modeli dala naozaj záležať, ale aj vďaka výbornej ergonómii a rozumnému rozdeleniu ovládačov na dotykové a hardvérové. Infotainment je tiež jednoduchý a prehľadný. Veľmi sa nám v tomto smere páčil digitálny prístrojový štít, ktorý zbytočne nehýril farbami, údaje v ňom sa dali ľahko a prehľadne meniť a bol veľmi dobre čitateľný. Potešila aj taká maličkosť, ako tlačidlo pre vyhrievanie volantu, umiestnené samostatne v spodnom z jeho troch ramien. Vo výbave auta nechýbal ani head-up displej. Úplne nás nenadchlo tlačidlové ovládanie prevodovky, dizajnovo je vec, ktorá sa hodí skôr do lacnejších áut.
Ide vlastnou cestou
Ako sme spomenuli už vyššie: obe verzie (hybrid aj plug-in hybrid) sú postavené na rovnakom 2,0-litrovom štvorvalcovom benzínovom motore s priamym vstrekovaním paliva s Atkinsonovým cyklom, ktorý prešiel sériou úprav. Vylepšenia zahŕňajú vysokotlakový viacstupňový systém priameho vstrekovania paliva, zatiaľ čo nízkoteplotný, vysoko výkonný aktívny katalyzátor zlepšuje ekologické vlastnosti. Zväčšená bola aj plocha výfukového otvoru, aby sa ešte viac zvýšil výkon, zatiaľ čo celouretánový kryt motora, izolácia proti hluku a vibráciám a zvýšená tuhosť kľukového hriadeľa pomáhajú ďalej zlepšovať kultivovanosť.
Výkon tohto motoru (109 kW/180 Nm) možno neoslní, no nevadí to, pretože tento motor neslúži primárne na pohon auta. Je v podstate len generátorom, vyrábajúcim energiu pre štartér-generátor a elektromotor, ktorý má na starosti pohyb auta. „Spaľovák“ mu len občas pomôže pri vyšších rýchlostiach. Je to vlastne taký „plug-in hybrid naopak“. Samozrejme, podpisuje sa to aj na jazdnom prejave, najmä pri jazde s vybitou batériou. Zatiaľ čo v takomto prípade väčšina iných plug-in hybridov „zvädne“ pretože prídu o pomoc elektromotoru, pri Honde CR-V tento neželaný efekt nenastáva. Energiu totiž elektromotoru dodáva spaľovací agregát. A keďže primárnym hnacím motorom je elektrický, máte prakticky od nulových otáčok k dispozícii aj maximálny krútiaci moment 335 Nm.
Samozrejme, ako každý iný plug-in hybrid, aj nová Honda CR-V umožňuje jazdu čisto na elektrinu, deklarovaný dojazd je 82 kilometrov, my sme v pomerne chladnom počasí dokázali spraviť 60 až 70, čo je ešte stále super. Pokiaľ jazdíte s nabitou batériou, tak priemerná spotreba na sto kilometrov sa bude v pohode držať okolo dvoch litrov. Ak jazdíte s vybitou batériou, bude to, v závislosti od štýlu jazdy, okolo 6 až 7 litrov, skôr sa však k s priemerom budete blížiť k tým šiestim.
Ďalšia zaujímavosť sa týka prevodovky. K existujúcemu vysokému prevodovému pomeru pribudol nový nízky prevodový pomer, čím sa zlepšila hnacia sila pri nízkych rýchlostiach v režime pohonu motora a frekvencia jazdy v tomto efektívnom režime priameho pohonu. Najnovšie CR-V ponúka režimy jazdy Normal, Sport a Econ, EV a Advanced Eco. Pribudol aj špeciálny režim pre jazdu v snehu, ktorý znižuje odozvu na stlačenie plynu, čím sa minimalizuje pretáčanie kolies a zlepšuje trakcia.
Plug-in hybrid má už v základe adaptívne tlmiče, zlepšujúce cestovný komfort. Podvozok je naladený skôr komfortne, v zákrutách sa karoséria mierne nakláňa, no smerová stabilita je veľmi dobrá a auto znesie aj pomerne dynamickú jazdu. Pocit z nej ešte zlepšuje progresívne riadenie, ktoré je priame a presné.
Nie je lacná
Testované auto bolo v najvyššej výbave Advance Tech, ku ktorej v podstate ani niet čo prikúpiť. Tu ani podrobnejšia enumerácia nemá zmysel, v cene tejto výbavy je aj strešné okno, kožený interiér, zatmavené zadné okná, vyhrievané a ventilované predné sedadlá, automatická dvojzónová klimatizácia, head-up displej, prémiové audio Bose so subwooferom a 12 reproduktormi, parkovacie senzory, vzadu aj s kamerou, adaptívne LED svetlá, adaptívne tlmiče a naozaj silná bezpečnostná výbava.
Z nášho pohľadu by v prípade plug-in hybridného CR-V bolo predsa len vhodné, ak by sa dal zadovážiť nielen v najvyššej výbave, ale bol k dispozícii aj v o niečo skromnejšej verzii, ktorá by základnú cenu tohto modelu pomohla znížiť aspoň o pár tisíc. Takmer 57-tisíc sa nám zdá za tento model predsa len trošku priveľa aj napriek tomu, že vyzerá dobre, skvele jazdí a má mimoriadne efektívny a zaujímavo riešený plug-in hybridný pohon.
Rozmery, objemy, hmotnosti | Honda CR-V e:PHEV |
---|---|
Dĺžka (mm) | 4 706 |
Šírka (mm) | 1 942 (sklop. zrkadlá) |
Výška (mm) | 1 673 |
Rázvor (mm) | 2 700 |
Objem batožinového priestoru(l) | 617 |
Objem palivovej nádrže (l) | 46,5 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 916 (s vodičom 75 kg) |
Technické údaje | Honda CR-V e:PHEV 2WD 135 kW |
---|---|
Typ motora | benzínový motor + elektromotor |
Zdvihový objem motora (cm3) | 1 993 |
Počet valcov/ventilov | 4/16 |
Výkon (kW/k pri ot. za min.) | 109/148 pri 6 100 |
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) | 189 pri 4 500 |
Elektromotor výkon (kW/k) | 135/184 |
Elektromotor max. krútiaci moment (NM) | 335 |
Kapacita batérie (kWh | 17,7 |
Čas nabitia z 0 na 100 % z domácej zásuvky (8A) | 7,7h |
Čas nabitia z 0 na 100 % z wallboxu 6,8 kW max. | 2,5h |
Prevodovka | automatická |
Poháňaná náprava | predná |
Max. rýchlosť (km/h) | 195 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 9,4 |
Spotreba (kombinovaná, WLTP) (l/100km) | 0,8 (v režime Hybrid) |
Spotreba (kombinovaná, WLTP) (kWh/100km) | 15,5 (v režime Elektro) |
Spotreba, test (kombinovaná, režim hybrid/bez nabitej batérie) (l/100km) | 1,9/6,7 |
Ceny (vrátane DPH) | |
---|---|
Základná cena Honda CR-V e:HEV (1 993 cm3, 135 kW, AT) | 45 490 eur |
Základná cena plug-in hybridu CR-V e:PHEV(135 kW, AT) | 56 990 eur |
Cena testovaného auta CR-V e:PHEV aj s doplnkovou výbavou | 60 190 eur |
© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ