Test: Honda CR-V prvýkrát s plug-in hybridom. Oplatí sa?

Martin Domček | 03.12.2023 07:00
Honda CR-V zaujala netradičným, avšak efektívnym riešením pohonu, priestorom v kabíne a dôrazom na kvalitu. Nie je však lacná.
Honda pri novej CR-V upustila od extravagancie... Foto: Pravda, Martin Domček
Honda CR-V Plug-in hybrid (2023) Honda pri novej CR-V upustila od extravagancie a vrátila sa ku konzervatívnejšiemu imidžu. Podľa nás je to krok správnym smerom.

Vyzerá to tak, akoby Honda bola značkou dvoch tvárí. Len nedávno vydala prestížna analytická spoločnosť Interbrand rebríček 100 najhodnot­nejších značiek sveta a medzi automobilkami v ňom skončila Honda na piatom mieste, ocenená bola na 24,4 miliardy dolárov. Z tohto pohľadu má značka Honda väčšiu hodnotu ako napríklad Porsche, Volkswagen alebo Ford. Model CR-V, ktorého test práve čítate, pritom patrí k najpredávanejším autám na svete. V roku 2022 sa z neho globálne predalo vyše 600-tisíc kusov a stal sa šiestym najpredávanejším autom svete, pričom len s relatívne malou stranou na piate miesto, patriace dlhoročnému globálnemu bestselleru Toyote Camry.

Honda si pri novom CR-V naozaj dala záležať na... Foto: Pravda, Martin Domček
Honda CR-V Plug-in hybrid (2023) Honda si pri novom CR-V naozaj dala záležať na ergonómii a vnímanej kvalite.

Ak sa však pozrieme na európske predaje Hondy v tomto roku, tak táto japonská značka za 10 mesiacov (január až október) dokázala predať v Európe len necelých 27-tisíc áut. To značí takmer 23-percentný medziročný pokles v období, keď celý automobilový trh v EÚ rástol o vyše 16 percent.

A veľa vody Honda nenamútila zatiaľ ani na Slovensku. Za prvých desať mesiacov bolo na Slovensku zaregistrovaných len 355 nových automobilov Honda. Viac má na svojom konte napríklad Suzuki, Nissan, Mazda a až trojnásobne viac kórejský SsangYong. Najpredávanejším modelom značky Honda na Slovensku je automobil, ktorého test práve čítate – CR-V. Predalo sa z neho za 10 mesiacov 130 kusov.

Viac verzií, jeden motor

A to je vo svojom najnovšom vydaní na trhu fakticky iba s jediným motorom – benzínovým dvojlitrom i-MMD s výkonom 109 kW, resp. 148 koní s elektrickou výpomocou v dvoch variantoch, ktorá maximálny výkon dokáže zdvihnúť na 135 kW (184 koní). Honda CR-V s ním môže jazdiť ako full-hybridná predokolka, štvorkolka a s pridanou 17,7 kWh batériou aj ako plug-in hybrid, avšak iba s pohonom prednej nápravy, zatiaľ čo klasický hybrid je dostupný aj ako štvorkolka.

Test: Honda Civic Type R
Video

Po konštrukčnej stránke však k elektrifikácii modelu CR-V pristúpila Honda úplne inak ako ostatné značky. Zvolila unikátne riešenie, ktoré spolu s Nissanom používajú na európskom trhu ako jediní. Kým sa však dostaneme k technológiám, zastavme sa najprv pri dizajne.

Na rozdiel od niektorých iných japonských značiek sa nová Honda CR-V vyznačuje dynamickým vzhľadom s jednoduchými líniami bez množstva rôznych prelisov. Zaujme pomerne dlhou prednou kapotou a najmä výraznou prednou maskou s čiernym výpletom (je odlišná pri hybride a plug-in hybride) a športovým nárazníkom. Pokiaľ ide o konkrétne rozmery, auto má dĺžku až 4 706 mm, čo je o vyše 80 mm viac než ponúkal predchodca, je tiež širšia ( 1 942 mm), výšku má 1 673 mm a rázvor má 2 700 mm. Väčšie rozmery novej CR-V, hlavne rázvoru, sa premietli aj do priestoru v kabíne.

Honda CR-V Plug-in hybrid (2023)
Honda CR-V Plug-in hybrid (2023)
+16Honda CR-V Plug-in hybrid (2023)

Dôraz na priestor a kvalitu

Len pre zaujímavosť – v prípade cestujúcich v druhom rade má CR-V najlepší priestor na nohy vo svojej triede, ale tiež väčší batožinový priestor. A keď sme už pri ňom, testovaná plug-in hybridná verzia má väčší kufor než hybrid, čo je absolútny unikát. Jeho základný objem je v prípade plug-in hybridu 617 litrov, čo je o 38 litrov viac, než ponúka „obyčajný“ hybrid. Táto malá ale zaujímavá anomália súvisí s odlišným uložením batérie pri oboch verziách.

Honda CR-V Plug-in hybrid (2023)
Honda CR-V Plug-in hybrid (2023)
+10Honda CR-V Plug-in hybrid (2023)

Interiér patrí jednoznačne k silným stránkam auta. A to nielen z hľadiska priestoru a vnímanej kvality, na ktorej si Honda pri tomto modeli dala naozaj záležať, ale aj vďaka výbornej ergonómii a rozumnému rozdeleniu ovládačov na dotykové a hardvérové. Infotainment je tiež jednoduchý a prehľadný. Veľmi sa nám v tomto smere páčil digitálny prístrojový štít, ktorý zbytočne nehýril farbami, údaje v ňom sa dali ľahko a prehľadne meniť a bol veľmi dobre čitateľný. Potešila aj taká maličkosť, ako tlačidlo pre vyhrievanie volantu, umiestnené samostatne v spodnom z jeho troch ramien. Vo výbave auta nechýbal ani head-up displej. Úplne nás nenadchlo tlačidlové ovládanie prevodovky, dizajnovo je vec, ktorá sa hodí skôr do lacnejších áut.

Ide vlastnou cestou

Ako sme spomenuli už vyššie: obe verzie (hybrid aj plug-in hybrid) sú postavené na rovnakom 2,0-litrovom štvorvalcovom benzínovom motore s priamym vstrekovaním paliva s Atkinsonovým cyklom, ktorý prešiel sériou úprav. Vylepšenia zahŕňajú vysokotlakový viacstupňový systém priameho vstrekovania paliva, zatiaľ čo nízkoteplotný, vysoko výkonný aktívny katalyzátor zlepšuje ekologické vlastnosti. Zväčšená bola aj plocha výfukového otvoru, aby sa ešte viac zvýšil výkon, zatiaľ čo celouretánový kryt motora, izolácia proti hluku a vibráciám a zvýšená tuhosť kľukového hriadeľa pomáhajú ďalej zlepšovať kultivovanosť.

Výkon tohto motoru (109 kW/180 Nm) možno neoslní, no nevadí to, pretože tento motor neslúži primárne na pohon auta. Je v podstate len generátorom, vyrábajúcim energiu pre štartér-generátor a elektromotor, ktorý má na starosti pohyb auta. „Spaľovák“ mu len občas pomôže pri vyšších rýchlostiach. Je to vlastne taký „plug-in hybrid naopak“. Samozrejme, podpisuje sa to aj na jazdnom prejave, najmä pri jazde s vybitou batériou. Zatiaľ čo v takomto prípade väčšina iných plug-in hybridov „zvädne“ pretože prídu o pomoc elektromotoru, pri Honde CR-V tento neželaný efekt nenastáva. Energiu totiž elektromotoru dodáva spaľovací agregát. A keďže primárnym hnacím motorom je elektrický, máte prakticky od nulových otáčok k dispozícii aj maximálny krútiaci moment 335 Nm.

Vnútri nás dizajnovo vyrušoval len tento... Foto: Pravda, Martin Domček
Honda CR-V Plug-in hybrid (2023) Vnútri nás dizajnovo vyrušoval len tento tlačidlový ovládač prevodovky. Podľa nás je to skôr riešenie, vhodné do lacnejších áut.

Samozrejme, ako každý iný plug-in hybrid, aj nová Honda CR-V umožňuje jazdu čisto na elektrinu, deklarovaný dojazd je 82 kilometrov, my sme v pomerne chladnom počasí dokázali spraviť 60 až 70, čo je ešte stále super. Pokiaľ jazdíte s nabitou batériou, tak priemerná spotreba na sto kilometrov sa bude v pohode držať okolo dvoch litrov. Ak jazdíte s vybitou batériou, bude to, v závislosti od štýlu jazdy, okolo 6 až 7 litrov, skôr sa však k s priemerom budete blížiť k tým šiestim.

Ďalšia zaujímavosť sa týka prevodovky. K existujúcemu vysokému prevodovému pomeru pribudol nový nízky prevodový pomer, čím sa zlepšila hnacia sila pri nízkych rýchlostiach v režime pohonu motora a frekvencia jazdy v tomto efektívnom režime priameho pohonu. Najnovšie CR-V ponúka režimy jazdy Normal, Sport a Econ, EV a Advanced Eco. Pribudol aj špeciálny režim pre jazdu v snehu, ktorý znižuje odozvu na stlačenie plynu, čím sa minimalizuje pretáčanie kolies a zlepšuje trakcia.

V rámci svojej triedy sa nová CR-V môže... Foto: Pravda, Martin Domček
Honda CR-V Plug-in hybrid (2023) V rámci svojej triedy sa nová CR-V môže pochváliť najväčším priestorom pre nohy cestujúcich v druhom rade.

Plug-in hybrid má už v základe adaptívne tlmiče, zlepšujúce cestovný komfort. Podvozok je naladený skôr komfortne, v zákrutách sa karoséria mierne nakláňa, no smerová stabilita je veľmi dobrá a auto znesie aj pomerne dynamickú jazdu. Pocit z nej ešte zlepšuje progresívne riadenie, ktoré je priame a presné.

Nie je lacná

Testované auto bolo v najvyššej výbave Advance Tech, ku ktorej v podstate ani niet čo prikúpiť. Tu ani podrobnejšia enumerácia nemá zmysel, v cene tejto výbavy je aj strešné okno, kožený interiér, zatmavené zadné okná, vyhrievané a ventilované predné sedadlá, automatická dvojzónová klimatizácia, head-up displej, prémiové audio Bose so subwooferom a 12 reproduktormi, parkovacie senzory, vzadu aj s kamerou, adaptívne LED svetlá, adaptívne tlmiče a naozaj silná bezpečnostná výbava.

Zadné svetlá sú veľké, s výrazným a ľahko... Foto: Pravda, Martin Domček
Honda CR-V Plug-in hybrid (2023) Zadné svetlá sú veľké, s výrazným a ľahko rozpoznateľným svetelným podpisom.

Z nášho pohľadu by v prípade plug-in hybridného CR-V bolo predsa len vhodné, ak by sa dal zadovážiť nielen v najvyššej výbave, ale bol k dispozícii aj v o niečo skromnejšej verzii, ktorá by základnú cenu tohto modelu pomohla znížiť aspoň o pár tisíc. Takmer 57-tisíc sa nám zdá za tento model predsa len trošku priveľa aj napriek tomu, že vyzerá dobre, skvele jazdí a má mimoriadne efektívny a zaujímavo riešený plug-in hybridný pohon.

Rozmery, objemy, hmotnosti Honda CR-V e:PHEV
Dĺžka (mm) 4 706
Šírka (mm) 1 942 (sklop. zrkadlá)
Výška (mm) 1 673
Rázvor (mm) 2 700
Objem batožinového priestoru(l) 617
Objem palivovej nádrže (l) 46,5
Prevádzková hmotnosť (kg) 1 916 (s vodičom 75 kg)
Technické údaje Honda CR-V e:PHEV 2WD 135 kW
Typ motora benzínový motor + elektromotor
Zdvihový objem motora (cm3) 1 993
Počet valcov/ventilov 4/16
Výkon (kW/k pri ot. za min.) 109/148 pri 6 100
Max. krútiaci moment (Nm pri ot./min) 189 pri 4 500
Elektromotor výkon (kW/k) 135/184
Elektromotor max. krútiaci moment (NM) 335
Kapacita batérie (kWh 17,7
Čas nabitia z 0 na 100 % z domácej zásuvky (8A) 7,7h
Čas nabitia z 0 na 100 % z wallboxu 6,8 kW max. 2,5h
Prevodovka automatická
Poháňaná náprava predná
Max. rýchlosť (km/h) 195
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 9,4
Spotreba (kombinovaná, WLTP) (l/100km) 0,8 (v režime Hybrid)
Spotreba (kombinovaná, WLTP) (kWh/100km) 15,5 (v režime Elektro)
Spotreba, test (kombinovaná, režim hybrid/bez nabitej batérie) (l/100km) 1,9/6,7
Ceny (vrátane DPH)  
Základná cena Honda CR-V e:HEV (1 993 cm3, 135 kW, AT) 45 490 eur
Základná cena plug-in hybridu CR-V e:PHEV(135 kW, AT) 56 990 eur
Cena testovaného auta CR-V e:PHEV aj s doplnkovou výbavou 60 190 eur

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ