Octavia ‘valcuje‘, francúzi sa stratili. Pozrite si najpredávanejšie autá v tomto roku
Tento rok v januári sa na Slovensku podľa údajov Zväzu automobilového priemyslu (ZAP SR) zaregistrovalo 7 935 nových osobných áut (kategória M1). V januári 2023 to bolo len 6 680 vozidiel, čo v medziročnom porovnaní znamená pomerne výrazný nárast na úrovni 18,8 percenta. V porovnaní s predošlým mesiacom, teda s decembrom 2023, ide dokonca o nárast na úrovni takmer 49 percent. Toto porovnanie by však bolo trochu mätúce, pretože december už tradične patrí k najslabším mesiacom v roku.
Porovnanie s decembrom je dôležité z iného dôvodu – v ňom totiž po 14 mesiacoch sústavného medziročného rastu došlo prvýkrát k poklesu registrácií nových áut. Nestalo sa tak len na Slovensku, ale aj v celoeurópskom meradle. Najnovšie údaje ukazujú, že išlo zrejme len o jednorazový výkyv a predaje by mohli aj naďalej rásť, hoci už nie tak výrazne, ako v roku 2023. Z hľadiska registrácií nových áut analytici totiž očakávajú v roku 2024 skôr stagnáciu, resp. ak rast, tak len veľmi mierny.
VIDEO: Špičkový motorár o nejasnej budúcnosti spaľovacích motorovVývoj na slovenskom trhu s novými automobilmi tak kopíruje pozitívny trend, ktorý pozorujeme naprieč celou Európou, respektíve slovenské „čísla“ za január 2024 sú dokonca o niečo lepšie, než celoeurópske. Podľa najnovších údajov počet zaregistrovaných osobných áut v EÚ sa v januári 2024 zvýšil medziročne o 12,1 % na 851 700 kusov, čím sa zotavil z poklesu o 3,3 % v decembri 2023. Všetky hlavné trhy bloku nahlásili výrazný rast predaja.
Vráťme sa však na slovenský trh. Postupne rastie aj podiel elektrifikovaných áut (elektromobily + plug-in hybridy). V januári tohto roku sa ich predalo 459, čo predstavuje trhový podiel na úrovni 5,79 percenta. V medziročnom porovnaní to predstavuje významný nárast o 85,83 percenta. Predaje elektromobilov a plug-in hybridov boli vzácne vyrovnané (217 a 235 kusov).
Pokiaľ sa pozrieme na čisté elektromobily (BEV), tak v januári 2024 sa ich na Slovensku predalo 217, zatiaľ čo pred rokom to bolo len 105, čo značí vyše 100-percentný nárast predaja. To síce vyzerá dobre, no väčšiu výpovednú hodnotu ma trhový podiel elektromobilov. Ten bol v januári 2024 na úrovni 2,74 percenta, zatiaľ čo v januári 2023 to bolo 1,57 percenta. V tomto smere patríme prakticky na úplný chvost v celej EÚ.
Čítajte viac Duster lepší ako Sportage. Toto je 20 najpredávanejších SUV v EurópeV tomto čísle však nie je zarátaná Tesla, ktorá nemá na Slovensku oficiálne zastúpenie a preto nefiguruje v štatistikách ZAP SR. To je dosť zásadný rozdiel, pretože podľa štatistík, ktoré poskytla Pravde SEVA (Slovenská asociácia pre elektromobilitu) je Tesla jednoznačne najúspešnejšou elektroznačkou na Slovensku.
Údaje za prvý mesiac roku z hľadiska dlhodobého trendu nemajú veľkú výpovednú hodnotu, preto skôr pre zaujímavosť uvádzame, že Škoda, ktorá v predaji elektromobilov dominovala prakticky celý minulý rok, bola v januári až tretia (29 predaných áut). Druhé miesto patrilo v tejto kategórii Kii (34 predaných áut) a januárovým lídrom v predaji batériových elektromobilov bol Volkswagen s predajom 38 kusov.
– | Značka | Predaj 01/24 (ks) |
---|---|---|
1. | Škoda | 2 117 |
2. | Toyota | 918 |
3. | Kia | 829 |
4. | Hyundai | 732 |
5. | Volkswagen | 538 |
6. | Dacia | 446 |
7. | Mercedes-Benz | 346 |
8. | Suzuki | 243 |
9. | BMW | 212 |
10. | Renault | 178 |
(kategória M1, zdroj: ZAP SR)
V kumulatívnych predajoch podľa značky vidno, ako Škoda doslova valcuje trh a má obrovský náskok pred Toyotou a Kiou. V prvej desiatke je len jediná francúzska značka – Renault, aj ten ju však uzatvára. Treba však povedať, že Peugeot a Citroën sú hneď za ním, patrí im priebežná 11. a 12. priečka. Zaujímavosťou je 16. miesto kórejského SsangYongu, ktorý v januári dokázal na Slovensku predať viac áut než napríklad Ford, Nissan, Seat alebo Opel.
Ak sa pozrieme na najpredávanejšie autá za január (kategória M1), vidno, že Škoda Octavia pokračuje vo svojej minuloročnej dominancii, rovnako ako celá mladoboleslavská značka, ktorá má v prvej 15-ke najpredávanejších áut až sedemnásobné zastúpenie.
V januári sa do najlepšej 15-ky zatiaľ nevošli dve malé Toyoty – Yaris a Yaris Cross, no výborne sa pre zmenu predávali C-HR a predovšetkým Corolla. Do top 15 sa prepracovalo aj Suzuki S-Cross, ktoré v posledných mesiacoch možno kúpiť za naozaj zaujímavé ceny.
Keď sa pozriete na nižšie uvedený rebríček, asi by bolo namieste spýtať sa, kde sú populárne francúzske modely. Najlepší z nich je Citroën C3, nachádzajúci sa na 25. mieste, o desať priečok za ním je Peugeot 308 a až 47. je Peugeot 208. Samozrejme, ide zatiaľ o čísla za jediný mesiac, ktoré v žiadnom prípade nemusia predznamenávať nejaký trend, no sú aj tak zaujímavé.
Viac ukazuje nasledujúca tabuľka 15 najpredávanejších áut na Slovensku za uplynulý mesiac aj s medziročným porovnaním.
Najpredávanejšie autá na Slovensku za január 2024, vrátane medziročného porovnania
– | Model | Predaj 1/24 (ks) | Predaj 1/23 (ks) | Pozícia 1/23 |
---|---|---|---|---|
1. | Škoda Octavia | 585 | 131 | 12. |
2. | Hyundai i30 | 338 | 229 | 4. |
3. | Škoda Fabia | 280 | 270 | 1. |
4. | Škoda Kamiq | 278 | 258 | 2. |
5. | Kia Sportage | 271 | 211 | 7.-8. |
6. | Škoda Karoq | 249 | 160 | 10. |
7. | Škoda Scala | 237 | 214 | 6. |
8. | Toyota Corolla | 232 | 134 | 11. |
9. | Dacia Duster | 220 | 189 | 9. |
10. | Kia Ceed | 215 | 211 | 7.-8. |
11. | Škoda Kodiaq | 191 | 110 | 13.-14. |
12. | Škoda Superb | 168 | 110 | 13.-14. |
13. | Toyota C-HR | 161 | 82 | 22. |
14. | Hyundai Tucson | 155 | 235 | 3. |
15. | Volkwagen Tiguan | 149 | 90 | 18. |
(kategória M1, zdroj: ZAP SR)
© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ