Doliať motorový olej nie je žiadna veda. Ak dodržíte týchto 6 rád, nezničíte si motor
S výmenou motorového oleja asi zamierite rovno do servisu, ale doplniť ho, to by ste mali zvládnuť aj sami. To aj preto, že ak sa náhle rozsvieti kontrolka, servis nemusí byť nablízku. Len treba vedieť kedy, ako a koľko. Hlavne pozor na preliatie. Veľa oleja môže motor zničiť skôr, ako keď jeho málo.
Čítajte viac Consumer Reports: Ktoré motory ‘žerú‘ najviac oleja? Nemecké veru nepotešia1. Majte vždy v kufri liter rezervného oleja
Niektorí vodiči nosia v kufri náhradný liter motorového oleja. A robte to aj vy. Ak dôjde k situácii, že treba náhle doplniť olejovú náplň, nemusíte riešiť, kde a aký olej kúpiť. Navyše sa môže stať, že si auto vypýta olej práve vtedy, ak ste ho požičali niektorému z rodinných príslušníkov alebo známemu. Veľmi im uľahčíte, ak ich odbremeníte od takýchto starostí.
2. Olej dolejte, len keď je to potrebné
Informáciu o potrebe doplniť olej vám dá palubný počítači alebo k nej dospejete po odčítaní mierky hladiny oleja. V prvom prípade je to jednoduché, stačí postupovať podľa pokynov počítača. Ak meriate olej mierkou, je dôležité, aby pri meraní hladiny oleja auto stálo na rovnom povrchu a aby od vypnutia motora uplynulo niekoľko minút. Meranie tesne po vypnutí motora bude chybné, pretože väčšina oleja ešte nestiekla z hornej časti motora do olejovej vane. Nezabúdajte tiež, že ak je hladina oleja na mierke na minime, netreba hneď panikáriť. Pokračovať v jazde môžete, ale motor zbytočne nepreťažujte dynamickou jazdou. Alarmujúca je iba úroveň pod minimálnou hodnotou alebo úplne suchá olejová mierka.
3. Vyberte správny olej
Všeobecne platí, že v núdzovej situácii je lepšie pridať akýkoľvek olej, ako pokračovať v jazde bez neho či s veľmi nízkou hladinou. Ak to ale situácia dovoľuje, je najlepšie pridať olej, ktorý predpisuje výrobca, najmä dodržať viskozitný index. V motorovom priestore možno nájdete aj štítok s dátumom poslednej výmeny oleja a jeho typ. Predpísanú viskozitu môžete nájsť aj na vnútornej strane stĺpika dverí, v servisnej knižke alebo v príručke od auta. Ak nie ste úspešní, zavolajte rovno do servisu, pripadne sa pokúste túto informáciu vygoogliť.
Čítajte viac Na Slovensku začali predávať naftu z ‘hranoliek‘. Je kvalitná, no draháSamozrejme sa môže stať, že nebudete mať prístup na internet alebo budete musieť konať okamžite. V tomto prípade vyberte čo najuniverzálnejší olej a doplňte hladinu aspoň na minimálnu úroveň. Ale to len na čas, kým sa dostavíte do servisu a vymeníte dočasný olej za nový. Väčšina súčasných olejov je univerzálna, vhodná do naftových aj benzínových motorov, ale ak bude mať obchod produkty pre oba typy, určite si vyberte podľa druhu motora. Pri novších vozidlách sa oplatí siahnuť po oleji, ktorý spĺňa požiadavky na motory s filtrom pevných častíc. Ide totiž o olej s nízkym obsahom popola.
4. S lacným olejom jazdite opatrne
Rozdiely v cenách motorových olejov dostupných na čerpacích staniciach vás môžu prekvapiť. O to viac, keď cestujete do zahraničia. Potom stojíte pred otázkou, či bude stačiť na doplnenie najlacnejší dostupný olej, napríklad minerálny, alebo je nutné investovať viac. Ak ide len o menšie doplnenie a starší model auta s vysokým počtom najazdených kilometrov, pravdepodobne sa motoru s doliatym lacným olejom nič nestane. Lenže termín „starší model“ je relatívny.
Čítajte viac Nafta z ‘hranoliek‘? Nemci povolili palivo zo 100 % použitých gastro olejovMôže sa totiž týkať rovnako 30-ročného dieselového mercedesu, ktorý bude jazdiť s akýmkoľvek olejom, ale môže ísť aj o 20-ročný VW 1.9 TDI, ktorý si vyžaduje olej, spĺňajúci normy pre motory s priamym vstrekovaním (napr. 505.01). Starší model môže byť tiež 15-ročný Citroën 2.0 HDI, ktorý už môže mať filter pevných častíc (povinný po roku 2010), a preto bude vyžadovať olej s nízkym obsahom popola. Samozrejme, ani pri takýchto autách by krátkodobé dopĺňanie najlacnejšieho oleja nemalo poškodiť motor, ale ak máte na výber, bude dobré pri nákupe podobné detaily zvážiť.
5. Dolejte len potrebné množstvo
Dopĺňanie by sa malo vykonávať s citom, pretože vypúšťať olej je oveľa náročnejšie ako ho doliať. Dolievajte preto po malých dávkach, napríklad po 250 ml s priebežnou kontrolou hladiny. Oleju je totiž potrebné dať čas, aby po naliatí vtiekol do olejovej vane, čo zaberie asi minútu. Orientačne sa dá povedať, že vzdialenosť na mierke od minima k maximu je asi jeden liter. Ak do minimálnej úrovne chýba pol centimetra, pridajte asi pol litra. Pochopiteľne, olej treba naliať do správneho otvoru. Ten je označený kanvičkou. Pozor, aby olej neskončil v hrdle chladiacej či nebodaj brzdovej kvapaliny.
6. Olej nikdy neprelejte!
Pri pridávaní oleja dávajte pozor, aby ste to neprehnali. Príliš veľké množstvo oleja je pre motor veľmi škodlivé, pretože prebytok sa „pokúsi“ uniknúť cez tesnenia a môže ich nenávratne poškodiť. Oprava je naozaj drahá. Prebytok oleja je pre motor oveľa nebezpečnejší, ako keď je hladina oleja nízka (pri spodnej ryske). Ak bude hladina oleja po doplnení mierne, ale naozaj len mierne nad maximom, pravdepodobne sa nič nestane. Pokiaľ ale bude napríklad o centimeter vyššie, motor radšej ani neštartujte. Olej je nevyhnutné vypustiť. To si však vyžiada „odťahovku“ a servis.
Čítajte viac Výmena oleja za pár sekúnd? Dá sa to! Ale musíte mať Aston MartinČo je viskozita motorového oleja
Viskozita oleja, čiže miera vnútorného trenia mazacieho oleja, nie je konštantná veličina, ale mení sa v závislosti od vonkajších podmienok. So stúpajúcou teplotou sa viskozita znižuje – olej je redší. Viskozita vo všeobecnosti vyjadruje tekutosť kvapaliny. Oleje s nižšou viskozitou sú tekutejšie, teda redšie a majú menší vnútorný odpor proti prúdeniu. Naopak, oleje s vyššou viskozitou sú hustejšie a majú vyšší odpor a tým pomalší tok. Keď to uplatníme na motor, hustejšie oleje spôsobujú vyšší odpor pri pohybe dvoch mazaných častí v motore.
Počas činnosti motora prichádza k zmenám teploty a tlaku a je potrebné, aby sa viskozita oleja v týchto podmienkach menila čo najmenej. Závislosť viskozity oleja od teploty je vyjadrená takzvaným viskozitným indexom (VI). Čím vyššia je hodnota VI, tým menej sa mení viskozita pri zmenách teploty motora a tým je olej kvalitnejší. Viskozitný index býva uvedený na obale oleja.
Pre bežné označenie viskozitných vlastností motorového oleja sa používa výlučne klasifikácia SAE (Society of Automotive Engineers, USA). Táto norma používa pre klasifikáciu olejov 6 zimných tried (označených číslom a písmenom „W“) a 5 letných tried (označených číslom). Číslo je len názvom triedy a nevyjadruje vzťah k žiadnej fyzikálnej veličine. Zimné triedy sú: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W a 25W. Letné triedy sú: 20, 30, 40, 50 a 60.
Zimné označenie
Vyjadruje hustotu oleja, alebo takzvanú štartovateľnosť motora pri nízkych teplotách. Všeobecne platí, že čím nižšie je číslo zimnej triedy, tým nižšia môže byť teplota okolia pri zachovaní tekutosti oleja dostatočnej pre ľahké štartovanie motora. Oleje 0W umožňujú bezproblémové štartovanie motora aj pri teplotách pod –30 °C, oleje 5W pri teplotách okolo – 25 °C atď. Platí to však len orientačne, tento údaj do značnej miery závisí od typu a veľkosti motora.
Letné označenie
Vyjadruje viskozitu oleja pri 100°C, čo je približná prevádzková teplota oleja. Z toho vyplýva, že oleje 15W-40, 10W-40 a 5W-40 majú pri prevádzkovej teplote motora približne rovnakú viskozitu. Ale pri nízkych teplotách, hlboko pod bodom mrazu sa ich vlastnosti veľmi líšia. Napríklad oleje 5W-40 umožňujú oveľa jednoduchšie a pre motor šetrnejšie štartovanie pri mrazoch. Oveľa rýchlejšie sa tak dostanú pri studených štartoch na všetky potrebné mazané miesta, čím predchádzajú nadmernému opotrebeniu vnútorných motorových častí. V súčasnosti sa prakticky výhradne používajú takzvané viacstupňové (multigrade) motorové oleje, ktoré umožňujú celoročné bezpečné mazanie motora v rozličných klimatických podmienkach. Označujú sa kombináciou zimnej a letnej triedy, typické sú napr.: 0W-40, 5W-40, 5W-50, 10W-40 a 15W-40.
© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ