Elektromobily devalvujú raketovým tempom. Stačia tri roky a ste pod ‘spaľovákom‘

Tomáš Andrejčák | 12.08.2024 16:00
Kým na trhu nových áut sú elektromobily stále drahšie ako klasické autá, po troch rokoch sa karta obráti. Pokles ich hodnoty je doslova brutálny.
Ak si chcete kúpiť elektromobil, vyberte si... Foto: Aures Holdings
autobazar Ak si chcete kúpiť elektromobil, vyberte si radšej ten z bazáru. Už po dvoch rokoch prevádzky môže byť elektrická „jazdenka“ o polovicu lacnejšia ako stála keď bola nová.

Toto je dobrá správa pre tých, čo majú záujem o kúpu ojazdeného elektromobilu, ale veľmi zlá pre tých, čo zvažujú kúpu nového. Podľa údajov spoločnosti Cap HPI je totiž po troch rokoch priemerný elektromobil približne o 8,5 % lacnejší ako jeho benzínový alebo naftový náprotivok, pričom tento rozdiel sa po štyroch rokoch zvýši na 14 %. Je na to niekoľko dôvodov. Stojí za tým napríklad rýchly rozvoj technológie elektrických áut a slabšia dôvera spotrebiteľov v staršie modely. Aj preto sa hodnota väčšiny elektromobilov zvyčajne zníži na polovicu už za dva roky.

Najciteľnejšia strata hodnoty je pri menších... Foto: Peugeot
Peugeot e-208 - 2023 Najciteľnejšia strata hodnoty je pri menších elektromobiloch. Napríkald aj pri Peugeot e-208.

To znamená, že na trhu s ojazdenými vozidlami možno nájsť veľa výhodných ponúk. Samozrejme, ceny sa výrazne líšia od modelu k modelu. Cap HPI to demonštruje číslami z britského trhu. Napríklad priemerná cena trojročného modelu Opel Corsa Ultimate s nájazdom 60 000 km je okolo 9 925 libier pre benzínovú verziu a 8 750 libier pre elektrickú verziu, aj keď bola ekologická verzia pri kúpe nového vozidla približne o 6 000 libier drahšia. Existujú však aj výnimky. Napríklad Hyundai Kona Electric s rovnakým vekom a nájazdom ako spomínaná Corsa, ktorá je prakticky za rovnakú cenu ako jej mild-hybridná verzia.

Výnimkou je BMW i7, ktoré si drží svoju hodnotu... Foto: BMW
BMW i7 M70 x Drive 1 Výnimkou je BMW i7, ktoré si drží svoju hodnotu oveľa lepšie ako jeho hybridný súrodenec so spaľovacím motorom.

Na opačnom konci spektra je elektrické BMW i7, ktoré si drží svoju hodnotu oveľa lepšie ako jeho hybridný súrodenec, aj keď obe verzie podliehajú veľmi vysokému stupňu straty hodnoty. Špecialista na ojazdené elektromobily zo spoločnosti Cap HPI Chris Plumb vysvetlil, že rastúca dostupnosť ojazdených elektrických modelov zvyšuje dopyt, keďže motoristi chcú znížiť svoju emisnú stopu a ušetriť na vysokých nákladoch na benzín a naftu. Dramatický rozdiel v strate hodnoty by mohla zlepšiť „štandardizácia informácií o stave batérií“. Práve tie sú dôvodom nedôvery spotrebiteľov, keďže podliehajú degradácii a sú najdrahším komponentom elektromobilu.

Tesla-Model Y Čítajte viac Slabota: Ku koncu roku 2023 tvorili elektromobily len 1,7 % vozového parku EÚ

Očakáva sa, že takáto schéma by mohla mať formu pasov pre batérie elektromobilov, ktoré už testuje spoločnosť Volvo. Táto technológia by umožnila kupujúcim prístup k údajom prostredníctvom QR kódu na ich telefóne vrátane informácií o ekologickom dopade auta a stave batérie. No sú tu aj ďalšie prekážky. Napríklad vysoké náklady na poistenie znamenajú, že mnoho ľudí nedokážu motivovať ku kúpe elektromobilu ani atraktívne ceny ojazdených elektrických áut. Výskum z cenového porovnávača Quotezone ukázal, že elektromobily si obvykle vyžadujú poistné, ktoré je o 54 % drahšie ako pri benzínových alebo naftových autách.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ