Koľko ‘žerú‘ elektromobily naozaj? Tu sú výsledky 116 áut
Technológia elektromobilov napreduje. Kapacita akumulátorov rastie a s nimi aj vzdialenosť, ktorú sú schopné absolvovať na jedno nabitie. Napriek tomu ostáva „úzkosť z dojazdu“ jedným z faktorov, popri vysokej nákupnej cene a dlhšom čase nabíjania v porovnaní s tankovaním, ktoré potenciálnych záujemcov odrádzajú od kúpy čisto elektrických áut. Naozaj platí, že vo väčšine prípadov nemôžete brať údaj výrobcu ako bernú mincu. Spotreba elektromobilov a z nej vyplývajúci dojazd sa totiž meria za podmienok, ktoré nie veľmi zodpovedajú realite. Napríklad s vypnutou klimatizáciou a kúrením. V oficiálnych parametroch tak bežne nájdete informáciu, že na jedno nabitie prejdete 500, či dokonca viac ako 600 km. Nám sa ale nikdy nič také nepodarilo. Maximum bolo asi 450.
Netvrdíme, že to nestačí. V porovnaní so skromnými začiatkami spred desiatich rokov je to obrovský pokrok, ale mať relevantnú predstavu o skutočnom dojazde je veľmi prospešné. Vyhnete sa tak prehnaným očakávaniam a najmä riziku, že ostanete visieť kdesi na kraji diaľnice. Preto prinášame výsledky reálnej spotreby 116 elektromobilov, ktoré zverejnil nemecký automagazín AutoBild. Ten meria spotrebu energie elektrických áut na rovnakom okruhu, ako testuje bežné autá so spaľovacími motormi. Elektromobily nie sú nijako zvýhodnené. Samozrejme, klimatizácia je zapnutá. Meria sa na trase dlhej 115 km, kde tretina pripadá na mestskú premávku, tretina na okresky a zvyšok na diaľnice, kde testovací jazdci elektromobily nijako nešetria.
Čítajte viac Dojazd elektromobilov na diaľnici? Len osem zo 73 zvládne viac ako 400 kmSkúsenosť AutoBildu je taká, že veľká batéria nemusí byť automaticky zárukou veľkého dojazdu. Podstatná je totiž spotreba. A tá závisí od mnohých faktorov – hmotnosti, aerodynamiky, výkonu, vonkajšej teploty, tepelného manažmentu batérie či od toho, či je elektromobil vybavený tepelným čerpadlom alebo nie. Je tiež známe, že niektorí výrobcovia dokážu elektrický pohon optimalizovať lepšie než ostatní, takže dosahujú aj lepšie výsledky. K zlepšeniam môže dochádzať dokonca priebežne, a to vďaka aktualizáciám softvéru. Koľko teda elektromobily naozaj žerú? Výsledky nájdete v nasledujúcej tabuľke. A sú pomerne prekvapivé. Rozptyl je totiž obrovský.
Rozdiely sú dokonca aj medzi príbuznými elektromobilmi jedného výrobcu, či dokonca medzi tými istými elektromobilmi, pri ktorých je rozdiel iba v kapacite akumulátora alebo dokonca len v karosérii. Niektoré výsledky neladia ani s našimi skúsenosťami. Tým ale nechceme povedať, že nie sú pravdivé. Práve naopak, tak to s elektromobilmi je. Testované boli vo všetkých ročných obdobiach, teda aj v zime, ktorá vie s ich spotrebou poriadne „zamávať“. Pripravení musíte byť na to, že v lete budete jazdiť so spotrebou napríklad 17 kWh na 100 km, takže váš dojazd môže atakovať 400-kilometrovú hranicu, ale v chladnom počasí hlboko pod nulou stúpne spotreba o 30 či 40 % a vy neprejdete ani len 300 km. Škoda, že AutoBild neuvádza aspoň mesiac, v ktorom boli jednotlivé modely testované.
Test reálnej spotreby elektromobilov
Výrobca | Model | Spotreba na 100 km (kWh) | Dojazd (km) |
---|---|---|---|
Dacia | Spring Extreme 65 | 15,4 | 174 |
Renault | Twingo Electric | 16,4 | 130 |
DS | 3 E-Tense | 16,5 | 360 |
Fiat | 500e | 16,7 | 284 |
Opel | Astra Electric | 16,8 | 321 |
Škoda | Enyaq Coupé iV80 | 17 | 452 |
MG | 4 Electric 64 kWh (Brutto) | 17 | 385 |
VW | ID.3 Pro 58 kWh (Netto) | 17,6 | 358 |
Škoda | Enyaq iV60 | 17,8 | 367 |
Mercedes | EQT 200 | 17,8 | 264 |
Citroen | e-C4X | 17,9 | 280 |
Peugeot | e-2008 | 18 | 325 |
Fiat | 500e | 18,8 | 197 |
Hyundai | Kona EV | 18,8 | 330 |
Toyota | bZ4X | 19,1 | 270 |
BMW | iX1 xDrive 30 | 19,1 | 369 |
Smart | #1 Brabus | 19,7 | 335 |
Smart | #3 Premium | 19,7 | 348 |
Aiways | U6 SUV-Coupé | 20 | 370 |
Cupra | Born VZ | 20,1 | 438 |
Hyundai | Kona Elektro 160 kW | 20,2 | 357 |
Jeep | Avenger Elektro | 20,3 | 285 |
VW | ID.7 Tourer Pro | 20,5 | 411 |
Tesla | Model 3 Performance | 20,6 | 410 |
Opel | Combo Electric | 20,9 | 239 |
Peugeot | E-308 Elektromotor 156 | 21 | 250 |
Audi | Q4 e-tron 40 | 21,1 | 360 |
Genesis | Electrified G80 AWD Luxury | 21,2 | 410 |
VW | ID.3 Pro S 150 kW | 21,3 | 272 |
Genesis | GV60 Dual Motor AWD Sport (318 PS) | 21,5 | 390 |
Kia | EV6 AWD (325 PS) | 21,6 | 390 |
VW | ID.7 (Limousine) | 21,6 | 356 |
BYD | Seal AWD | 21,9 | 451 |
MG | 4 Electric Standard 51 kWh (Brutto) | 21,9 | 268 |
Opel | Mokka-e Ultimate | 21,9 | 210 |
Škoda | Enyaq iV 80 | 21,9 | 350 |
VW | ID.4 Pro 4Motion | 21,9 | 350 |
Fiat | 500e Icon | 22 | 193 |
Volvo | XC40 Recharge Twin Motor | 22,3 | 374 |
Mazda | MX-30 | 22,4 | 158 |
Ora | Funky Cat GT | 22,5 | 304 |
Xpeng | G9 AWD | 22,5 | 435 |
Mercedes | EQB 300 4Matic | 22,6 | 330 |
Genesis | Electrified GV70 | 23 | 365 |
Škoda | Enyaq Coupé iV RS | 23,2 | 330 |
BMW | i5 eDrive40 Touring | 23,1 | 388 |
Polestar | 2 Long Range Dual Motor | 23,3 | 335 |
Renault | Megane E-Tech EV60 220 hp optimum charge | 23,3 | 300 |
Mustang | Mach-e AWD | 23,4 | 376 |
Mercedes | EQA 250 | 23,5 | 280 |
Honda | e:NY1 | 23,6 | 315 |
Škoda | Enyaq 85 | 23,7 | 368 |
Volvo | XC40 Recharge Pure Electric Single Motor | 23,7 | 320 |
BMW | i4 M50 | 23,8 | 358 |
Hyundai | Ioniq5 | 23,8 | 300 |
Citroen | e-C4 Electric | 23,9 | 200 |
Nio | ET5 | 24 | 448 |
Audi | Q4 50 e-tron quattro | 24,1 | 395 |
BMW | iX3 Impressiv | 24,1 | 300 |
Nissan | Ariya E-4ORCE (306 PS) | 24,3 | 388 |
Nio | ET5 Touring | 24,3 | 431 |
Opel | Zafira e-Life | 24,3 | 309 |
Cupra | Born | 24,5 | 237 |
Mercedes | EQE 500 4Matic SUV (X294) | 24,5 | 393 |
Abarth | 500e | 24,5 | 170 |
Hyundai | Ioniq6 77,4 kWh AWD | 24,6 | 368 |
VW | ID.4 GTX | 24,6 | 319 |
Nissan | Ariya 2WD 178 kW | 24,7 | 422 |
Kia | Niro EV | 24,8 | 310 |
Ford | Mustang Mach-E RWD Extended Range | 24,8 | 379 |
Mercedes | EQB 350 4Matic | 24,9 | 300 |
Volvo | EX30 Single Motor Extended Range | 24,9 | 274 |
BMW | i5 eDrive 40 | 25 | 380 |
Mercedes | EQE 350 | 25,2 | 400 |
BMW | iX50 xDrive 50 | 25,3 | 415 |
VW | ID.Buzz | 25,5 | 364 |
SsangYong | Korando E-Motion | 25,7 | 260 |
VW | ID.5 GTX | 25,7 | 365 |
MG | ZS EV | 25,8 | 290 |
Mercedes | EQE 350 4Matic SUV (X294) | 26 | 372 |
Nio | EL7 100 kWh (Brutto) | 26,2 | 290 |
Audi | e-tron GT Quattro | 26,3 | 310 |
Porsche | Taycan 4S Sport Turismo | 26,5 | 409 |
Audi | Q8 e-tron 55 Quattro | 26,7 | 447 |
Ora | 07 GT | 26,8 | 448 |
Tesla | Model Y Maximum Range | 26,8 | 385 |
Mercedes | EQS 580 4Matic | 26,9 | 401 |
Nissan | Ariya E-4ORCE (394 PS) | 27,2 | 365 |
BMW | i5 M60 xDrive | 27,3 | 335 |
VW | ID.4 Pro 4Motion | 27,3 | 334 |
Peugeot | e-Rifter | 27,6 | 181 |
MG | 5 | 28 | 190 |
Nio | ET7 100 kWh (Brutto) | 28 | 373 |
BMW | iX M60 | 28,3 | 410 |
MG | Marvel R Performance | 28,4 | 292 |
Škoda | Enyaq 85× | 28,6 | 315 |
Audi | RS e-tron GT | 28,8 | 290 |
Ford | Mustang Mach-e GT | 29 | 350 |
Nio | EL6 100 kWh (Brutto) | 29,1 | 395 |
Porsche | Taycan Turbo | 29,1 | 318 |
Nissan | Ariya 2WD 63 kWh Evolve Pack | 29,3 | 249 |
Mercedes | EQV 300 Avantgarde Line | 29,4 | 306 |
Hyundai | Ioniq5 Allrad | 29,5 | 300 |
Škoda | Enyaq RS iV | 30,1 | 305 |
BMW | i7 M70 xDrive | 30,8 | 372 |
Volvo | C40 Recharge Twin | 31 | 241 |
Toyota | bZ4X 4WD | 31,4 | 240 |
Subaru | Solterra 4WD | 31,4 | 250 |
Airways | U5 | 31,4 | 239 |
Audi | SQ8 e-tron | 31,9 | 349 |
Mercedes | EQS 580 4Matic SUV | 33,8 | 385 |
BMW | i4 M50 | 33,9 | 250 |
Kia | EV9 AWD | 34,1 | 347 |
Mercedes-AMG | EQS 53 4Matic+ | 34,5 | 383 |
Mercedes-AMG | EQE 53 4Matic+ | 35,6 | 288 |
BMW | i7 xDrive60 | 36,7 | 310 |
© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ