Koľko ‘žerú‘ elektromobily naozaj? Tu sú výsledky 116 áut

Tomáš Andrejčák | 29.10.2024 05:00
NAF - letný test dojazdu elektromobilov 2024 Foto:
Reálna spotreba elektrických áut má veľký rozptyl. Najmä z dôvodu vonkajšej teploty. Ukázalo sa to aj v teste spotreby 116 elektromobilov. Takú Škodu Enyaq nájdete v tabuľke hneď niekoľkokrát. Ale nikdy nie pri sebe. Podobné je to aj s elektromobilmi, ktoré sú technicky príbuzné, hoci nesú odlišné logo.
Reálny dojazd elektromobilov je stále horúcou témou. Veď práve z dojazdu majú potenciálni záujemcovia o elektrické autá najväčšie obavy. Platí totiž, že na oficiálne údaje výrobcu sa veľmi spoľahnúť nedá. Skreslené sú ešte viac ako pri autách so spaľovacími motormi. Dôvod? Spotreba elektromobilov sa meria s vypnutou klimatizáciu a kúrením. Lenže nemecký AutoBild preveril elektromobily tak, ako by ste ich používali vy. Tu sú výsledky spotreby všetkých od roku 2021.

Technológia elektromobilov napreduje. Kapacita akumulátorov rastie a s nimi aj vzdialenosť, ktorú sú schopné absolvovať na jedno nabitie. Napriek tomu ostáva „úzkosť z dojazdu“ jedným z faktorov, popri vysokej nákupnej cene a dlhšom čase nabíjania v porovnaní s tankovaním, ktoré potenciálnych záujemcov odrádzajú od kúpy čisto elektrických áut. Naozaj platí, že vo väčšine prípadov nemôžete brať údaj výrobcu ako bernú mincu. Spotreba elektromobilov a z nej vyplývajúci dojazd sa totiž meria za podmienok, ktoré nie veľmi zodpovedajú realite. Napríklad s vypnutou klimatizáciou a kúrením. V oficiálnych parametroch tak bežne nájdete informáciu, že na jedno nabitie prejdete 500, či dokonca viac ako 600 km. Nám sa ale nikdy nič také nepodarilo. Maximum bolo asi 450.

Najnižšiu spotrebu medzi elektromobilmi, ktoré... Foto: Dacia
Dacia Spring Electric - 2021 Najnižšiu spotrebu medzi elektromobilmi, ktoré testuje AutoBild od roku 2021, dosiahla Dacia Spring s výsledkom 15,4 kWh/100 km. Ale čo máte z toho, keď prejde ledva 180 km a ešte k tomu si do nej nič nezbalíte.

Netvrdíme, že to nestačí. V porovnaní so skromnými začiatkami spred desiatich rokov je to obrovský pokrok, ale mať relevantnú predstavu o skutočnom dojazde je veľmi prospešné. Vyhnete sa tak prehnaným očakávaniam a najmä riziku, že ostanete visieť kdesi na kraji diaľnice. Preto prinášame výsledky reálnej spotreby 116 elektromobilov, ktoré zverejnil nemecký automagazín AutoBild. Ten meria spotrebu energie elektrických áut na rovnakom okruhu, ako testuje bežné autá so spaľovacími motormi. Elektromobily nie sú nijako zvýhodnené. Samozrejme, klimatizácia je zapnutá. Meria sa na trase dlhej 115 km, kde tretina pripadá na mestskú premávku, tretina na okresky a zvyšok na diaľnice, kde testovací jazdci elektromobily nijako nešetria.

Crawow - test dojazdu elektromobilov Čítajte viac Dojazd elektromobilov na diaľnici? Len osem zo 73 zvládne viac ako 400 km

Skúsenosť AutoBildu je taká, že veľká batéria nemusí byť automaticky zárukou veľkého dojazdu. Podstatná je totiž spotreba. A tá závisí od mnohých faktorov – hmotnosti, aerodynamiky, výkonu, vonkajšej teploty, tepelného manažmentu batérie či od toho, či je elektromobil vybavený tepelným čerpadlom alebo nie. Je tiež známe, že niektorí výrobcovia dokážu elektrický pohon optimalizovať lepšie než ostatní, takže dosahujú aj lepšie výsledky. K zlepšeniam môže dochádzať dokonca priebežne, a to vďaka aktualizáciám softvéru. Koľko teda elektromobily naozaj žerú? Výsledky nájdete v nasledujúcej tabuľke. A sú pomerne prekvapivé. Rozptyl je totiž obrovský.

Najvyššou spotrebou, až 36,7 kWh/100 km, sa... Foto: BMW
BMW i7 - 2023 Najvyššou spotrebou, až 36,7 kWh/100 km, sa „blyslo“ luxusné BMW i7. To znamená, že aj batéria s kapacitou nad 100 kWh stačí len na 300 km.

Rozdiely sú dokonca aj medzi príbuznými elektromobilmi jedného výrobcu, či dokonca medzi tými istými elektromobilmi, pri ktorých je rozdiel iba v kapacite akumulátora alebo dokonca len v karosérii. Niektoré výsledky neladia ani s našimi skúsenosťami. Tým ale nechceme povedať, že nie sú pravdivé. Práve naopak, tak to s elektromobilmi je. Testované boli vo všetkých ročných obdobiach, teda aj v zime, ktorá vie s ich spotrebou poriadne „zamávať“. Pripravení musíte byť na to, že v lete budete jazdiť so spotrebou napríklad 17 kWh na 100 km, takže váš dojazd môže atakovať 400-kilometrovú hranicu, ale v chladnom počasí hlboko pod nulou stúpne spotreba o 30 či 40 % a vy neprejdete ani len 300 km. Škoda, že AutoBild neuvádza aspoň mesiac, v ktorom boli jednotlivé modely testované.

Test reálnej spotreby elektromobilov

Výrobca Model Spotreba na 100 km (kWh) Dojazd (km)
Dacia Spring Extreme 65 15,4 174
Renault Twingo Electric 16,4 130
DS 3 E-Tense 16,5 360
Fiat 500e 16,7 284
Opel Astra Electric 16,8 321
Škoda Enyaq Coupé iV80 17 452
MG 4 Electric 64 kWh (Brutto) 17 385
VW ID.3 Pro 58 kWh (Netto) 17,6 358
Škoda Enyaq iV60 17,8 367
Mercedes EQT 200 17,8 264
Citroen e-C4X 17,9 280
Peugeot e-2008 18 325
Fiat 500e 18,8 197
Hyundai Kona EV 18,8 330
Toyota bZ4X 19,1 270
BMW iX1 xDrive 30 19,1 369
Smart #1 Brabus 19,7 335
Smart #3 Premium 19,7 348
Aiways U6 SUV-Coupé 20 370
Cupra Born VZ 20,1 438
Hyundai Kona Elektro 160 kW 20,2 357
Jeep Avenger Elektro 20,3 285
VW ID.7 Tourer Pro 20,5 411
Tesla Model 3 Performance 20,6 410
Opel Combo Electric 20,9 239
Peugeot E-308 Elektromotor 156 21 250
Audi Q4 e-tron 40 21,1 360
Genesis Electrified G80 AWD Luxury 21,2 410
VW ID.3 Pro S 150 kW 21,3 272
Genesis GV60 Dual Motor AWD Sport (318 PS) 21,5 390
Kia EV6 AWD (325 PS) 21,6 390
VW ID.7 (Limousine) 21,6 356
BYD Seal AWD 21,9 451
MG 4 Electric Standard 51 kWh (Brutto) 21,9 268
Opel Mokka-e Ultimate 21,9 210
Škoda Enyaq iV 80 21,9 350
VW ID.4 Pro 4Motion 21,9 350
Fiat 500e Icon 22 193
Volvo XC40 Recharge Twin Motor 22,3 374
Mazda MX-30 22,4 158
Ora Funky Cat GT 22,5 304
Xpeng G9 AWD 22,5 435
Mercedes EQB 300 4Matic 22,6 330
Genesis Electrified GV70 23 365
Škoda Enyaq Coupé iV RS 23,2 330
BMW i5 eDrive40 Touring 23,1 388
Polestar 2 Long Range Dual Motor 23,3 335
Renault Megane E-Tech EV60 220 hp optimum charge 23,3 300
Mustang Mach-e AWD 23,4 376
Mercedes EQA 250 23,5 280
Honda e:NY1 23,6 315
Škoda Enyaq 85 23,7 368
Volvo XC40 Recharge Pure Electric Single Motor 23,7 320
BMW i4 M50 23,8 358
Hyundai Ioniq5 23,8 300
Citroen e-C4 Electric 23,9 200
Nio ET5 24 448
Audi Q4 50 e-tron quattro 24,1 395
BMW iX3 Impressiv 24,1 300
Nissan Ariya E-4ORCE (306 PS) 24,3 388
Nio ET5 Touring 24,3 431
Opel Zafira e-Life 24,3 309
Cupra Born 24,5 237
Mercedes EQE 500 4Matic SUV (X294) 24,5 393
Abarth 500e 24,5 170
Hyundai Ioniq6 77,4 kWh AWD 24,6 368
VW ID.4 GTX 24,6 319
Nissan Ariya 2WD 178 kW 24,7 422
Kia Niro EV 24,8 310
Ford Mustang Mach-E RWD Extended Range 24,8 379
Mercedes EQB 350 4Matic 24,9 300
Volvo EX30 Single Motor Extended Range 24,9 274
BMW i5 eDrive 40 25 380
Mercedes EQE 350 25,2 400
BMW iX50 xDrive 50 25,3 415
VW ID.Buzz 25,5 364
SsangYong Korando E-Motion 25,7 260
VW ID.5 GTX 25,7 365
MG ZS EV 25,8 290
Mercedes EQE 350 4Matic SUV (X294) 26 372
Nio EL7 100 kWh (Brutto) 26,2 290
Audi e-tron GT Quattro 26,3 310
Porsche Taycan 4S Sport Turismo 26,5 409
Audi Q8 e-tron 55 Quattro 26,7 447
Ora 07 GT 26,8 448
Tesla Model Y Maximum Range 26,8 385
Mercedes EQS 580 4Matic 26,9 401
Nissan Ariya E-4ORCE (394 PS) 27,2 365
BMW i5 M60 xDrive 27,3 335
VW ID.4 Pro 4Motion 27,3 334
Peugeot e-Rifter 27,6 181
MG 5 28 190
Nio ET7 100 kWh (Brutto) 28 373
BMW iX M60 28,3 410
MG Marvel R Performance 28,4 292
Škoda Enyaq 85× 28,6 315
Audi RS e-tron GT 28,8 290
Ford Mustang Mach-e GT 29 350
Nio EL6 100 kWh (Brutto) 29,1 395
Porsche Taycan Turbo 29,1 318
Nissan Ariya 2WD 63 kWh Evolve Pack 29,3 249
Mercedes EQV 300 Avantgarde Line 29,4 306
Hyundai Ioniq5 Allrad 29,5 300
Škoda Enyaq RS iV 30,1 305
BMW i7 M70 xDrive 30,8 372
Volvo C40 Recharge Twin 31 241
Toyota bZ4X 4WD 31,4 240
Subaru Solterra 4WD 31,4 250
Airways U5 31,4 239
Audi SQ8 e-tron 31,9 349
Mercedes EQS 580 4Matic SUV 33,8 385
BMW i4 M50 33,9 250
Kia EV9 AWD 34,1 347
Mercedes-AMG EQS 53 4Matic+ 34,5 383
Mercedes-AMG EQE 53 4Matic+ 35,6 288
BMW i7 xDrive60 36,7 310

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ