Test: Renault Rafale. Nie je pre vlajkovú loď 3-valec s elektrickou výpomocou málo?

Renault sa nikdy nebál experimentovať a nie vždy mu to vyšlo, no v prípade modelu Rafale sa z hľadiska dizajnu vybral podľa nás dobrým smerom. A to je dôležité, pretože Rafale má byť „crème de la crème“, respektíve vlajková loď v portfóliu francúzskej automobilky. Aj preto dostal modelové označenie po lietadle Caudron Renault Rafale, čo bola v roku 1934 stíhačka, ktorá stanovila vo svojej triede rýchlostný rekord.
Kým sa však dostaneme k detailom, pozrime sa najprv na to, ako sa auto predáva. Predobjednávky boli na Rafale spustené vo februári, no reálne sa auto dostalo do predaja až pred letom, takže 66 predaných kusov do konca novembra považujeme za slušné číslo pri aute, ktoré začína na cene takmer 40-tisíc eur. Bestsellery Renaultu sú totiž na opačnom konci cenového spektra – sú nimi Clio (340 kusov) a Captur (485 kusov).
Púta pozornosť
Rafale je postavený na platforme CMF-CD, rovnako ako napríklad Austral alebo Espace a vsádza na módny dizajn SUV-kupé. Má na dĺžku 4 710 mm, len o 12 mm menej ako Espace, šírku 1 860 mm a výšku 1 613 mm. Rázvor náprav s hodnotou 2 740 mm je rovnaký ako pri Espace.

Tým však podobnosť končí. Karoséria je však prakticky nová. Renault dokonca tvrdí, že Rafale štartuje novú epochu dizajnu, inšpirovanú logom automobilky. Diamantové motívy sa tak premietli do zložito štruktúrovanej masky aj ostrých fazetových prelisov. Platí to aj o grafike svetiel, podobnej s modernizovaným Cliom. Z profilu upúta plynulá krivka kabíny v štýle fastbacku a vzadu svetlá umiestnené čo najďalej od seba, aby podporili pocit šírky. Oceňujeme aj jeho proporčnú vyváženosť (dĺžka previsov, prednej kapoty, rázvor, uhol klesania strechy), keď celkový dizajn pôsobí veľmi prirodzene, v rámci svojej kategórie to je podľa nás jedno z najkrajších áut.
Dominantnými prvkami na prístrojovej doske sú dva displeje – 12,3-palcový digitálny štít a 12-palcový vertikálne orientovaný „tabletový“ displej, ktoré ešte môže doplniť 9,3-palcový príplatkový (700 eur) head-up displej. Ten je ale dostupný len pre strednú a najvyššiu výbavu. Vďaka previazaniu s obchodom Google Play si môžete vybrané aplikácie stiahnuť priamo do auta. K dispozícii navyše máte Google Maps s aktuálnymi dátami o doprave.
Multimediálny systém OpenR Link je intuitívny, rýchly a do veľkej miery, aj vďaka možnosti sťahovania aplikácií, individualizovateľný. Ergonomické sedadlá s prešívaním vo farbách francúzskej trikolóry a s možnosťou vyhrievania, ventilácie a masáže (u vodiča) poskytujú dostatočný komfort aj na dlhších cestách. Vzadu sa nachádza aj naozaj veľkoryso poňatá lakťová opierka s integrovaným držiakom na mobily, respektíve tablet.
Všimnite si veľké madlo v stredovom tuneli, ktoré by možno niekto mohol považovať za volič automatickej prevodovky – ale nie je to tak. Je to naozaj obyčajné a zbytočne obrovské madlo, slúžiace na manipuláciu so stredovou opierkou, kde je aj indukčná nabíjačka.
Vnútorný priestor je na úrovni priamych konkurentov. Cestujúci na zadných sedadlách majú dostatok miesta na nohy a napriek zvažujúcej sa streche aj na hlavu a kufor ponúka naozaj veľkorysý objem až 630 litrov.
Podobne ako elektrický Scenic, ktorý sme testovali nedávno, sa aj Rafale môže pochváliť takou vymoženosťou, akou je panoramatická strecha Solarbay s technológiou tekutých kryštálov. Pri nej možno regulovať priehľadnosť samostatne v prednej a zadnej časti – od úplne priehľadnej až po zatmavenú, trvá to len pár sekúnd. Po opustení vozidla strecha vždy stmavne, aby znížila prehrievanie interiéru pri parkovaní, po naštartovaní sa vráti do pôvodného nastavenia. Renault tvrdí, že toto riešenie ušetrí v porovnaní s klasickou roletkou šesť až osem kilogramov hmotnosti a zvýši priestor nad hlavou o vôbec nie zanedbateľných 30 mm. Priplatíte si zaň 1 500 eur.
Je „malý“ motor aj slabý?
Pod kapotou Renaultu Rafale je zaujímavá kombinácia, ktorá by niekoho mohla zviesť k pochybovaniu o adekvátnosti použitého agregátu. Auto totiž poháňa 1,2-litrový trojvalcový motor, spojený s dvoma elektromotormi, ktoré majú spolu kombinovaný výkon 200 koní (147 kW). Tento hybridný systém využíva batériu s kapacitou 1,7 kWh, ktorá umožňuje krátkodobú jazdu na čisto elektrický pohon, najmä v mestských podmienkach. (Renault tvrdí, že v meste Rafale zvláda na elektrinu až 80 percent jázd).
Spaľovací motor má 130 koní (96 kW), hlavný elektromotor dodáva ďalších 68 koní (50 kW) a tretím do partie je klasický štartér generátor s výkonom 34 koní (25 kW). Motory dopĺňa multimodálna automatická prevodovka, ktorá má štyri stupne vyhradené pre spaľovací motor a dva pre elektromotor.
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvládne Rafale za 8,9 sekundy, čo síce nepôsobí nijako impozantne, no pre SUV tejto veľkosti je to slušná hodnota. Navyše subjektívne sa nám zdala akcelerácia podstatne lepšia, než ukazuje „tabuľková“ hodnota, za veľmi slušné rozjazdy vďačí Rafale najmä elektromotoru s maximálnym krútiacim momentom, dostupným prakticky hneď po naštartovaní.
Pri mestských rýchlostiach jazdí Rafale často na elektrický pohon, čím znižuje spotrebu paliva. V meste sa dostanete na 4,5 litra, dlhodobý priemer sa dá dosiahnuť okolo 5,5 litra, avšak pri dynamickejšej jazde alebo na diaľnici spotreba môže presiahnuť 7 litrov.
Podvozok Rafale je naladený skôr komfortne, čo znamená, že dokáže elegantne zvládnuť nerovnosti na cestách – a to aj na veľkých 20-palcových kolesách. V zákrutách sa správa stabilne, hoci pri ostrejšom prejazde cítiť mierne náklony karosérie. Auto sa môže pochváliť aj natáčaním zadných kolies (4Control Advance), čo oceníte nielen pri dynamickejšej jazde, ale aj pri parkovaní a všeobecne pri jazde v meste v stiesnenejších uličkách. Riadenie je presné, ale nie príliš ostré – ide o zlatú strednú cestu medzi športovým SUV a rodinným autom.

Rafale exceluje v mestskej premávke, kde jeho hybridný pohon prispieva k tichej a plynulej jazde. Na diaľnici však poznať, že motor musí pracovať intenzívnejšie, čo trochu cítiť na hlučnosti a aj na strate pružnosti. Inak je však auto odhlučnené veľmi dobre, v meste a na okreskách motor prakticky vôbec nepočuť.
Renault Rafale je vybavený množstvom asistenčných systémov. Patria k nim napríklad adaptívny tempomat, udržiavanie v jazdnom pruhu, parkovací asistent, rozpoznávanie dopravných značiek, automatické núdzové brzdenie, celkovo ich sú približne tri desiatky, mnohé však patria k príplatkovým. Chválime, že opakovaním stlačením špeciálneho tlačidla naľavo od volantu možno niektoré výstražné funkcie vypnúť a dokonca si sami môžete nakonfigurovať, ktoré.

Testovaný Renault Rafale 1.2 E-Tech 200 na slovenskom trhu začína s cenou tesne pod 40-tisícovou hranicou, čo je vzhľadom na veľkosť a výbavu rozumne nastavená cena. V základe pritom už sú adaptívne LED svetlá, parkovacie senzory vpredu aj vzadu (vzadu aj s kamerou), dvojzónová automatická klimatizácia, možnosť voľby jazdných režimov, bezkľúčový prístup, multimediálny systém aj s navigáciou od Google, 20-palcové kolesá a pár ďalších drobností.
Nami testovaná stredná výbava Esprit Alpine auto zdraží o štyri tisícky, no do základu pribudnú napríklad systém natáčania zadných kolies 4Control, elektrické ovládanie kufra, sledovanie mŕtveho uhla aj s korekciou dráhy a množstvo dizajnových drobností. S príplatkovou výbavou za vyše 7-tisíc eur (časť z nej spomíname vyššie) sa cena testovaného auta dostala nad 50-tisícovú hranicu, čo už nie je málo.
Záver
Pokiaľ ide o kombináciu trojvalca s elektromotorom, tak z nášho pohľadu dáva zmysel. Elektromotor pridáva autu na dynamike pri rozjazdoch a predbiehaní, navyše v meste naň dokáže auto spraviť naozaj pomerne veľkú porciu kilometrov, čo sa podpisuje na nízkej spotrebe. Energiu získava účinnou rekuperáciou, ktorá sa dá navyše dá regulovať v štyroch stupňoch (intenzitách).

Ale čo pokladáme za dôležité – subjektívne sme nedostatok výkonu absolútne nepociťovali. Rafale je až prekvapivo dynamický a ako sme už spomenuli – pohodlný aj na veľkých 20-palcových kolesách. Oceňujeme na ňom aj natáčanie zadných kolies, ktoré rozhodne nemožno považovať len za nejakú kozmetickú výpomoc. A v neposlednom rade vyzdvihujeme dizajn, ktorý je naozaj vydarený a robí z Rafale atraktívne auto za rozumnú cenu, najmä v kombinácii so základnou výbavou, ktorú považujeme za dostatočnú a dobre nakonfigurovanú.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 710 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 866 (bez zrkadiel) |
Výška (mm) | 1 613 |
Rázvor náprav (mm) | 2 738 |
Objem kufra (l) | 630 |
Objem nádrže (l) | 55 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1 728 – 1 735 |
Technické údaje
Verzia | E-Tech full hybrid 200 |
---|---|
Počet valcov | 3 |
Zdvihový objem (ccm) | 1 199 |
Výkon spaľ. motora (kW/k pri ot. za min.) | 96/130 pri 4 500 |
Krútiaci moment spaľ. motora (Nm pri ot./min.) | 205 pri 1 750 |
Výkon elektromotora (kW/k) | 50/68 + 25/34 (štartér generátor) |
Krútiaci moment elektromotora (Nm) | 205 + 50 (štartér generátor) |
Systémový výkon (kW/k) | 147/200 |
Prevodovka | automat, multimódová 4 + 2 st. (spaľ.motor + elekromotor) |
0 – 100 km/h (s) | 8,9 |
Max. rýchlosť (km/h) | 175 |
Spotreba na 100 km, hybrid (l) | 4,7 |
Spotreba počas testu (l) | 6,0 – 6,3 |
Elektrický dojazd (km) | – |
Kapacita batérie (kWh) | 1,7 |
Ceny
Cena zákl. verzie Techno full hybrid 200 | 39 900 € |
---|---|
Cena verzie Esprit Alpine full hybrid 200 | 43 900 € |
Cena testovaného auta | 51 600 € |
© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ