Test Škoda Superb L&K: Naftová štvorkolka je skvelá a úsporná. No má aj muchy

Martin Domček | 19.01.2025 07:00
Super s najsilnejším dieslom dokáže jazdiť so 6-litrovou spotrebou, no podvozok má o niečo hlučnejší a tvrdšie nastavený.
Nový Superb mierne narástol do dĺžky, rázvor... Foto: Pravda, Martin Domček
Škoda Superb L&K 2.0 TDI SCR EVO 142 kW (2025) Nový Superb mierne narástol do dĺžky, rázvor však zostal pôvodných 2 841 mm.

Nová Škoda Superb vo verzii liftback sa na Slovensku dostala do predaja približne v polovici minulého roku, my sme ju mali možnosť vyskúšať v kombinácii, ktorá je síce žiadaná, no veľa automobiliek ju už neponúka – ako silný takmer 200-koňový naftový dvojliter, navyše s pohonom 4×4.

Kým sa však s ňou zoznámime bližšie, pozrime sa, ako sa Superbu darilo v uplynulom roku. Minulý rok sa z neho predalo 1 440 kusov, čím sa stal 14. najpredávanejším autom na Slovensku. Zaujímavé je, že jeho predaje takmer presne kopírujú predaje z roku 2023, v ňom sa predalo len o 12 kusov menej. Rovnako stabilnú pozíciu má na Slovensku aj Octavia, ktorá sa so 4 474 predávanými autami stala v roku 2024 nielen najpredávanejšou škodovkou, ale aj najpredávanejším autom na Slovensku vôbec. V uplynulom roku sa z nej predalo len o 7 kusov menej, než v roku 2023.

Konzervatívno-elegantný

Vráťme sa však k Superbu a pozrime sa bližšie na modernizáciu, ktorou prešiel. Príslušnosť k značke demonštruje osemuholníková maska, tentoraz s povrchovou úpravou Dark Chrome a s kryštalickými prvkami vo svetlách. Tie môžu byť prvýkrát matrixové. Každý z dvoch bi-LED reflektorov obsahuje dva moduly po 36 diódach a k tomu efektný podsvietený detail v modrej farbe, takzvaný Crystalinium. Denné svetlá majú grafiku písmena L.

V interiéri cítiť veľký dôraz na vnímanú kvalitu Foto: Pravda, Martin Domček
Škoda Superb L&K 2.0 TDI SCR EVO 142 kW (2025) V interiéri cítiť veľký dôraz na vnímanú kvalitu

Elegantná silueta karosérie liftback zostáva zachovaná, mierne klesajúca strecha sa plynulo napája na zadnú časť, čo opticky zvýrazňuje veľkosť auta. Vzadu sú výrazným prvkom prepracované LED svetlá s novým svetelným podpisom, ktoré zdôrazňujú šírku vozidla a jeho príslušnosť k „rodine“ Škoda. Vo vyšších verziách dostal aj animované „smerovky“.

Kolesá s veľkosťou 18 až 19 palcov (podľa výbavy) ideálne vyplňujú podbehy a prispievajú k športovejšiemu vzhľadu. Celkový dojem je vyvážený – Superb vo verzii liftback neohuruje prílišnou extravaganciou, ale zachováva si nadčasový, reprezentatívny konzervatívno-elegantný vzhľad, ktorý je rovnako vhodný pre firemné flotily ako aj pre súkromných majiteľov. Koniec-koncov – na Slovensku je pri Superbe popularita verzie liftback len o niečo nižšia než kombi.

Vyskúšali sme cenovo najdostupnejšiu Octaviu
Video

A aby sme nezabudli na rozmery. Rázvor sa nezmenil, zostal 2 841 mm, keďže Superb stojí na modifikovanej platforme MQB. Mierne však narástol do dĺžky – o 43 mm na konečných 4 912 mm. Šírka a výška sa zmenili len minimálne, no oblejšie línie, ale aj prepracované detaily v podobe optimalizovaných nárazníkov, kolies, kľučiek a spätných zrkadiel priniesli nižší aerodynamický odpor. Liftback má koeficient Cd len 0,23, o dve stotinky nižší ako verzia kombi a vôbec jeden z najnižších v sériovej produkcii. To sa podpisuje aj na naozaj nízkej spotrebe, čo sa potvrdilo aj v našom teste.

Digitálny interiér

V kabíne na prvý pohľad upúta nová palubná doska, na ktorej dominujú dva veľké displeje – digitálny prístrojový štít s uhlopriečkou 10 palcov a stredový displej infotainmentu s uhlopriečku 13 palcov. Samozrejmosťou je plná konektivita, hlasové ovládanie či aktualizácia softvéru vzduchom. Po novom budete už radiť páčkou pod volantom a pribudol aj head-up displej (v sérii však iba v testovanej výbave Laurin & Klement, inak za príplatok necelých 500 eur, určite ho odporúčame) a tri multifunkčné hardvérové ovládače Smart Dials pod centrálnym displejom. Ich stlačením sa mení ovládaná funkcia, aktuálna sa zobrazí na malom displeji priamo na ovládači. Nastavujú sa nimi rôzne funkcie klimatizácie, ale aj hlasitosť audia, voľba jazdného režimu alebo mierka mapy.

Škoda Superb L&K 2.0 TDI SCR EVO 142 kW (2025)
Škoda Superb L&K 2.0 TDI SCR EVO 142 kW (2025)
+12Škoda Superb L&K 2.0 TDI SCR EVO 142 kW (2025)

Kvalita spracovania je na vysokej úrovni: mäkčené plasty, exkluzívne čalúnenie sedadiel a diskrétne matné chrómové doplnky vytvárajú príjemnú atmosféru. Predné sedadlá sú pohodlné s dostatkom bočného vedenia a polohovania, čo ocenia najmä vodiči na dlhých trasách. Veľkorysý priestor v oblasti kolien i hlavy zostáva jednou z najsilnejších stránok modelu Superb.

Vzadu je dostatok miesta pre vyšších pasažierov (priestor pre hlavu sa zväčšil o 11 mm), čo robí zo Superbu rovnako dobré rodinné, ako aj manažérske auto. Pravdu povediac, skúsili sme v ňom aj jednu stredne dlhú jazdu v 5-člennom obsadení, pričom hmotnosť pasažierov v súčte povážlivo atakovala hranicu 500 kg. V tejto zostave to už traja zadní v oblasti ramien nemali úplne jednoduché, no priestor pre nohy bol kráľovský.

Škoda Superb L&K 2.0 TDI SCR EVO 142 kW (2025)
Škoda Superb L&K 2.0 TDI SCR EVO 142 kW (2025)
+14Škoda Superb L&K 2.0 TDI SCR EVO 142 kW (2025)

Silnou stránkou Superbu je obrovský batožinový priestor, pod elektricky ovládaným vekom je neskutočných 645 litrov, o 20 viac ako v predchádzajúcej generácii. Po sklopení zadných sedadiel sa objem výrazne zväčší, a tak nie je problém prevážať aj rozmernejší náklad. Samotné vyhotovenie kufra je prehľadné, môžete tam mať (v sérii alebo za príplatok) rôzne upevňovacie oká, sieťky a praktické priečinky. Vďaka konštrukcii karosérie typu liftback je prístup do batožinového priestoru naozaj bezproblémový, vidno to aj na fotografii.

Pod kapotou

Pozrime sa pod kapotu. Na výber sú tri benzínové motory s výkonmi od 110 kW (150 k) do 195 kW (265 k), vrátane nového mild hybridu a dva naftové motory s výkonmi 110 kW (150 k) a 142 kW (193 k). Portfólio dopĺňa nový plug-in hybridný pohon, dostupný bude pre liftback niekedy v priebehu prvého polroka tohto roku. Všetky motory sú spojené s dvojspojkovou 7-stupňovou automatickou DSG prevodovkou.

My sme testovali dieselový štvorvalec 2.0 TDI s výkonom 142 kW (cca 193 k), ktorý je jednou z dvoch možností, ak chcete pohon 4×4. Tou druhou je benzínový 2.0 TSI s výkonom 195 kW. Výkonný diesel ponúka naozaj slušný krútiaci moment 400 Nm, dostupný už od 1 750 otáčok, takže táto verzia s dynamikou rozhodne problém nemá. Svedčí o tom aj veľmi slušné zrýchlenie na stovku za 7,5 sekundy. Maximálka tejto verzie je 238 km/h.

Prístup do 645-litrového kufra je veľkorysý, aj... Foto: Pravda, Martin Domček
Škoda Superb L&K 2.0 TDI SCR EVO 142 kW (2025) Prístup do 645-litrového kufra je veľkorysý, aj keď má liftback nakladaciu hranu o niečo vyššie než kombi.

Silnou stránkou oboch naftových agregátov nového Superbu je nízka potreba. Pri „našom“ testovanom aute je deklarovaný priemer 5,7 až 6,1 litra. My sme napokon skončili na priemere 6,3 litra, avšak v chladnejšom počasí, na zimných pneumatikách, pričom tretinu najazdených kilometrov sme absolvovali po diaľnici s vyššie zmieneným 500-kilogramovým „nákladom“. Keďže nádrž má objem 66 litrov, tisíc kilometrov na natankovanie sa v naftovom Superbe naozaj dá spraviť.

Samozrejmosťou je veľký dôraz na bezpečnosť. Balík asistenčných systémov obohatil úplne napríklad nový asistent odbočovania, varovanie pri vystupovaní, asistencia pri prejazde križovatkou a antikolízny asistent, ktorý pomáha pri prudkých vyhýbacích manévroch. Parkovanie zas uľahčuje parkovací asistent pre priečne aj pozdĺžne parkovanie, ktorý preberá riadenie, brzdenie aj akceleráciu.

Cestujúci vzadu sa na nedostatok miesta... Foto: Pravda, Martin Domček
Škoda Superb L&K 2.0 TDI SCR EVO 142 kW (2025) Cestujúci vzadu sa na nedostatok miesta rozhodne sťažovať nemôžu.

Najmä v zime na cestách so slabšou trakciou oceníte aj pohon 4×4, ktorý sa stará o lepšiu trakciu a pracuje na báze inteligentného rozdeľovania krútiaceho momentu medzi prednú a zadnú nápravu. V praxi to znamená, že počas bežného jazdenia sa využíva predovšetkým predná náprava, no v prípade potreby (napr. pri preklze alebo v zákrutách) sa výkon prenáša na zadné kolesá, čím je zaistená lepšia priľnavosť a väčšia stabilita vozidla.

Na ceste

Pri diaľničných rýchlostiach je Superb absolútne tichý a mierne počuť len aerodynamický hluk. V nižších rýchlostiach a hlavne v nižších otáčkach však už počuť diesel a to aj napriek tomu, že auto má už v sérii akustické sklá vpredu aj vzadu. V testovanej výbave je už v sérii podvozok DCC Plus s adaptívnymi tlmičmi s dvojicou ventilov pre samostatnú reguláciu tlmenia pri kompresii a odskoku.

Multifunkčné ovládače Smart Dials stačí stlačiť... Foto: Pravda, Martin Domček
Škoda Superb L&K 2.0 TDI SCR EVO 142 kW (2025) Multifunkčné ovládače Smart Dials stačí stlačiť na to, aby sa zmenila funkcia, ktorú ovládajú. Ako sú aktuálne nastavené vidno na ich malých displejoch.

Ten je po funkčnej stránke dobrý, len je podľa nášho názoru o niečo hlučnejší, než by sa patrilo. Väčšinu času sme strávili v štandardnom jazdnom režime, v ktorom sme, pravdu povedia, očakávali o niečo lepší cestovný komfort a komfortnejší prejazd priečnych nerovností. Možno by sme v tomto smere pomohli aj menšie než 19-palcové kolesá na testovanom aute, z nášho pohľadu by dávali celkom zmysel.

Na ceste je ale auto suverénne, má priame riadenie, účinné brzdy s dobrým dávkovaním a kvôli tvrdšiemu podvozku a s prispením pohonu 4×4 je sním naozaj radosť jazdiť v zákrutách. Pokiaľ však nechodíte často na hory, respektíve jednoznačne nepreferujete z nejakého praktického dôvodu pohon 4×4, možno by sme viac uvažovali nad slabším 110 kW (150 koní) dieslom, ktorý máme odjazdený a Superbu z hľadiska dynamiky bohato stačí, navyše s ním budete s ľahšou nohou na plyne vedieť jazdiť aj s päťlitrovým priemerom.

Záver

Pri rovnakej výbave je totiž rozdiel medzi oboma verziami takmer 5-tisíc eur. A ak by ste sa rozhodli pre výbavu Top Selection (bez adaptívneho podvozku), ktorá napríklad nám z pomeru cena/hodnota pripadá najzaujímavejšou, tak rozdiel sa vyšplhá až takmer k desiatim tisícom.

Prepracované zadné svetlá majú nový svetelný... Foto: Pravda, Martin Domček
Škoda Superb L&K 2.0 TDI SCR EVO 142 kW (2025) Prepracované zadné svetlá majú nový svetelný podpis.

Aby sme boli konkrétni. Naše testované auto vo výbave Laurin & Klement so 143 kW dieslom a pohonom 4×4 stálo vrátane príplatkovej výbavy 61 025 eur a bez nej 57 460. Ak by ste si odpustili pohon 4×4 a zvolili 110 kW diesel , tak v rovnakej výbave sa dostanete (bez príplatkov) na 52 750 eur, čo je rozdiel 4 710 eur. A pokiaľ by ste navyše zvolili aj výbavu Top Selection, dostanete sa na cenu 48 120 eur, čo je rozdiel 9 340 eur.

A pritom máte stále veľmi silne vybavené auto, v ktorom nechýbajú predné matrixové LED svetlá, zadné LED svetlá, bezkľúčový prístup a ovládanie, elektrický ovládaný kufor, vyhrievané sedadlá vpredu aj vzadu a vyhrievaný volant, 18-palcové disky z ľahkých zliatin, tempomat, asistent pri odbočovaní a prejazde križovatkou, monitorovanie únavy, parkovacie senzory vpredu aj vzadu (s kamerou), 3-zonóvá automatická klimatizácia a dokonca aj predné masážne sedadlá.


Rozmery, objemy, hmotnosti Superb liftback
Verzia Superb liftback
Dĺžka (mm) 4 912
Šírka (mm) 1 849
Výška (mm) 1 481
Rázvor náprav (mm) 2 841
Objem batožinového priestoru (l) 645
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1739 – 1 889

Technické údaje 2.0 TDI SCR EVO
Motor vznetový preplňovaný s priamym vstrekovaním, 4×4
Počet valcov/ventilov 4/16
Zdvihový objem (ccm) 1 968
Max. výkon (kW/k pri ot.) 142/193 pro 3 500 – 4 200
Max. krútiaci moment /Nm/ot.) 400/1 750 – 3 250
Prevodovka dvojspojková DSG, 7 st.
0 – 100 km/h (s) 7,5
Max. rýchlosť (km/h) 238
Spotreba na 100 km (l) 5,7 – 6,1
Spotreba na 100 km (l), test 6,3

Ceny Škoda Superb liftback
Zákl. cena (1,5 TSI, 110 kW, 7DSG) 41 730 €
Cena verzie 2,0 TDI 142 kW, 4×4 od 49 930 €
Cena verzie 2,0 TDI 142 kW, 4×4 Laurin & Klement od 57 460 €
Cena testovaného auta 61 025 €

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ