Dobrá správa: Škoda sa nikdy nevzdá hardvéru. Potvrdil to jej šéf

Tomáš Andrejčák | 08.08.2025 13:00
Škoda Superb a Kodiaq - interiér 2023 Foto:
Systém otočných ovládačov Smart Dials v novom Superbe a Kodiaqu slávi úspech. Stretnúť s ním by sme sa preto mali aj v ďalších pripravovaných novinkách Škody.
Kontroverzné dotykové obrazovky z áut už nikdy nezmiznú, ale mali by spolupracovať s dostatkom fyzických tlačidiel. Presne takýto plán má česká Škoda.

Škoda patrí v koncerne Volkswagen k tým pragmatickejším značkám. Hoci využíva unifikovanú techniku, jej konštruktéri vedeli vždy poskladať z tých istých „surovín“ oveľa praktickejší produkt. Aj preto je Škoda vnímaná ako rodinná značka. Zdravý rozum si dokázala zachovať dokonca aj v ére elektrifikácie a digitalizácie. Nepodľahla bezhlavo ani móde dotykových obrazoviek či kapacitných tlačidiel. Dôkazom je nielen úspech Enyaqu a Elroqu, ktoré často porážajú v predajoch svojich vznešenejších súrodencov, ale aj systém Smart Dials, ktorý debutoval v novom Superbe a Kodiaqu.

Ide o tri otočné hardvérové ovládače s centrálnymi displejmi, pomocou ktorých je možné nastavovať množstvo funkcií – od hlasitosti rádia, teploty klimatizácie, vyhrievania či ventilácie sedadiel až po nastavenie jazdných režimov. Jednoducho, vodič nemusí pátrať v zložitom menu infotainmentu a potrebnú funkciu aktivuje alebo deaktivuje intuitívne. Škoda je na Smart Dials hrdá a tvrdí, že s hardvérom má plány aj do budúcnosti. Kombinácia displejov a tlačidiel má byť tým správnym receptom, ako urobiť ovládanie ľahkým a zároveň bezpečným, pretože nebude zbytočne vyrušovať vodiča pri riadení.

Škoda Vision 0 - 2025 Čítajte viac Škoda Vision O: Elektrická Octavia Combi vystrkuje rožky. Do predaja má ešte ďaleko

„Toto je smer, ktorým sa treba uberať,“ uviedol pre britský magazín The Independent šéf mladoboleslavskej automobilky Klaus Zellmer. „Potrebujeme tlačidlá. A potrebujeme aj displeje. Potrebujeme niečo, čo môžete nahmatať a čo nebude rozptyľovať vašu pozornosť,“ dodal. Zároveň priznal, že systém Smart Dials mal na začiatku svoje muchy, no nakoniec sa ich podarilo odstrániť. „Myslím si, že v oblasti softvéru sme prešli dlhú cestu. Spočiatku sme s tým naozaj bojovali, ale výhodou je, že softvér môžete kedykoľvek aktualizovať. A presne to sme urobili,“ uviedol. A čo príde ďalej?

Zellmer tvrdí, že to je jedna z hlavných úloh. „Chceme všetko zjednodušiť a nie ovládanie skomplikovať. Naopak, musí byť ešte intuitívnejšie. Jedna z otázok, ktorú si vždy kladiem, je, či to ľudia naozaj potrebujú. A ak to znižuje ich pozornosť, potom je takéto riešenie potrebné zlepšiť,“ dodal Zellmer. O hardvér sa teda nemusíme v budúcnosti pri Škode báť. Systém Smart Dials plánuje nasadiť aj do ďalších noviniek. Vidieť by sme ho preto mohli v pripravovanom 7-miestnom SUV Škoda „Eviatiq“, menšom SUV Epiq a možno aj v elektrickom nástupcovi Octavie, ktorý sa predstaví v podobe konceptu Vision 0 už na autosalóne v Mníchove.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ