Toyota vyvíja univerzálne ‘spaľováky‘. A platformy obráti naruby

Toyota síce pripravuje novú generáciu elektromobilov, no jej postup v elektrifikácii je pragmatickejší než prístup európskej konkurencie. Nikdy totiž nezanevrela na vývoj spaľovacích motorov. Dokonca spojila svoje sily s japonskými značkami Subaru a Mazda na vývoji celkom novej rodiny benzínových „spaľovákov“. Hlavný technologický riaditeľ Hiroki Nakajima ich už dávnejšie opísal ako menšie a ľahšie, čo uvoľní ruky konštruktérom aj dizajnérom.
Ide o nové štvorvalcové agregáty s objemom 1,5 a 2,0 litra, ktoré chce nasadiť vo viacerých typoch pohonov. Viceprezidentka Toyota Europe pre produktovú stratégiu a marketing Andrea Carlucci pre Automotive News uviedla, že ich najväčšou prednosťou je univerzálnosť: „Snažíme sa optimalizovať nový motor pre akýkoľvek typ aplikácie, či už ide o elektrický, hybridný, alebo vodíkový.“

Je napríklad známe, že v Číne plánuje Toyota ponúknuť elektromobily s predĺženým dojazdom (EREV) prostredníctvom spoločného podniku s čínskou automobilkou GAC. SUV Highlander a minivan Sienna tak dostanú malé spaľovacie motory, ktoré nebudú mechanicky prepojené s kolesami. Slúžiť budú len na výrobu elektriny na predĺženie dojazdu.
Nové agregáty majú byť schopné spaľovať nielen klasický benzín, ale aj biopalivá, vodík a umelé syntetické palivá. Popri hybridoch a elektromobiloch s predĺženým dojazdom skúma Toyota aj plug-in hybridy s dlhým elektrickým dojazdom. Carlucci považuje ako „bod zlomu“ hranicu 100 kilometrov bez spálenia kvapky benzínu.

Atmosférické aj preplňované 4-valce majú mať tepelnú účinnosť nad 41 %. Veď túto hranicu sa podarilo Toyote dosiahnuť už v roku 2018. Najvýkonnejší dvojliter pre športové modely Gazoo Racing vraj dosiahne výkon až 600 koní. Carlucci tiež upozorňuje, že doteraz väčšina výrobcov adaptovala platformy spaľovacích áut na elektrický pohon. Toyota chce ísť presne opačnou cestou.
Chce vytvoriť platformu navrhnutú od začiatku pre elektromobily, ktorú však bude možné využiť aj pre plug-in hybridy a full-hybridy bez toho, aby stratila svoje silné stránky. Podobne ako Akio Toyoda, ktorý už dávnejšie vyhlásil, že elektromobily nikdy nepresiahnu 30 % podiel na trhu, aj Carlucci odmieta predstavu, že ide o jedinú cestu k uhlíkovej neutralite a zdôrazňuje potrebu technologickej rozmanitosti a slobody zákazníckeho výberu. „Nebudeme tlačiť elektromobily na trhy, kde po nich nie je dopyt,“ uzavrela.
© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ