Test: Seat Leon s manuálom je tak trochu na okraji záujmu. Avšak neprávom
Keď sme si išli po testovane auto, známy taxikár sa spýtal, čo to teraz bude. Po odpovedi, že Seat Leon s manuálom, sa začudoval: „A to sa ešte vyrába?“ Bola to symptomatická otázka, ktorú sme v priebehu testu počuli s menšími obmenami niekoľkokrát. Ukazuje na to, že Leon je skutočne trochu „zabudnutý“ model, čo je škoda. Za rozumnú cenu totiž ponúka techniku VW a aj keď imidžovo neohúri, rozhodne ani neurazí. Je to skrátka len trochu konzervatívnejšie poňaté auto, ktoré však bude dizajnovo starnúť len veľmi pomaly a z nášho pohľadu si pozornosť rozhodne zaslúži.
V roku 2024 sa z neho predalo na Slovensku 356 kusov, čo síce nie je zlé a Leon bol najpredávanejším modelom Seatu na Slovensku, no v porovnaní s Golfom, z ktorého sa predalo vyše 1 250 kusov, by si určite zaslúžil „lepšie čísla“. Za prvých 7 mesiacov tohto roku sa z Leonu predalo 217 kusov, čo značí, že koncoročné predaje budú podobné tým z roku 2024. Len pre zaujímavosť – z podstatne drahšieho modelu Cupra Leon sa v uplynulom roku predalo 124 kusov a za prvých 7 mesiacov tohto roku 73 kusov.
Slušné auto za rozumnú cenu
Leon je totiž aktuálne asi jediný model, ktorý pod rovnakým menom ponúkajú dve značky. Okrem Seatu je to ešte aj Cupra. Tá si ho však „vycukríkovala“, čo sa prirodzene odráža aj na jeho cene. Len pre zaujímavosť: Seat ponúka základný Leon 1,5 TSI s výkonom 85 kW a 6-stupňovou manuálnou prevodovkou za necelých 22-tisíc eur, čo je rozhodne zaujímavá cena. V Cupre stojí Leon v základe s motorom s rovnakým objemom a 6-stupňovou manuálnou prevodovkou, avšak s výkonom 110 kW vyše 31-tisíc eur, v akcii ho dostanete aktuálne za 27 290 eur. A to je už zásadný rozdiel.
Aby sme boli féroví, rovnakú verziu Leonu ponúka aj Seat – a práve tú sme mali možnosť otestovať. Ibaže za ňu nezaplatíte 31-tisíc eur, ale 25 600 eur. Navyše tých 25 600 eur zaplatíte za najvyššiu výbavu FR. Iba v nej je totiž táto motorizácia dostupná. Takže za túto cenu dostanete možnosť voľby jazdných režimov (Eco, Comfort, Performance, Individual), športové predné sedadlá, ambientné podsvietenie, 17-palcové disky z ľahkých zliatin (na testovanom aute boli 18-palcové), 3-zónovú automatickú klimatizáciu, digitálny prístrojový štít, zatmavené okná od B-stĺpiku a samozrejme množstvo dizajnových doplnkov, súvisiacich s výbavou FR.
Navyše vpredu máte full LED svetlá a vzadu taktiež LED svetlá, prepojené podsvietenou lištou. Vodič má pred sebou 10,25-palcový plne konfigurovateľný prístrojový štít a palubnej doske dominuje 10-palcový displej s veľmi slušnou grafikou. Pod ním sa nachádza dotyková lišta na nastavenie zvuku a klimatizácie, čo je koncernový neduh, ktorý asi nemá rád nikto. Sedadlá vpredu sú pohodlné, no športovými by sme ich asi nenazvali, aj keď majú slušné bočné vedenie. Naopak, športový zospodu skosený volant má optimálnu hrúbku venca a veľmi dobre padne do ruky.
Vzadu je miesta tak-akurát, v tomto ohľade Leon ani nevyčnieva, ani nijako nezaostáva za priemerom svojej triedy. Možno trochu sklame veľkosť kufra 380 litrov, ale v reále vôbec nepôsobí malo.
Dobrá spotreba
SEAT Leon s agregátom 1,5 TSI s výkonom 110 kW a 6-stupňovou manuálnou prevodovkou, ktorý sme mali na test, používa motor zo skupiny Volkswagen EA211 Evo. Ide o preplňovaný štvorvalec s objemom 1 498 cm³, ktorý má hliníkový blok aj hlavu valcov. Tento motor je vybavený priamym vstrekovaním paliva, turbodúchadlom s variabilnou geometriou lopatiek (VTG) a aj systémom ACTplus (Active Cylinder Technology), teda vypínaním dvoch valcov pri nízkej záťaži. ACTplus v praxi znamená jemnejšie a rýchlejšie vypínanie valcov, a to aj pri vyšších otáčkach. Deje sa tak v skutočnosti naozaj veľmi citlivo a ak sa na túto možnosť jednoznačne nesústredíte, prakticky to ani nespozorujete.
A to, že funguje efektívne, dokazuje aj naozaj nízka spotreba. My sme z približne 700 odjazdených kilometrov polovicu absolvovali po diaľniciach (rýchlosťou okolo 130 km/h), štvrtinu po okreskách a štvrtinu po meste. Aj napriek vyššiemu podielu diaľnic sme po týždni dosiahli priemernú spotrebu 5,9 litra, čo je naozaj výborný údaj. Na vyššie zmienených diaľniciach sme sa dostali s priemerom približne na 6,5 – 6,6 litra, no na okreskách sme dokázali jazdiť s priemerom aj výrazne pod 5 litrov.
Určite treba pochváliť kultivovaný a primerane tvrdý podvozok, ktorý vám umožní užiť si aj rýchlejšiu jazdu po serpentínach. Vzhľadom k jeho naladeniu by sme však pravdepodobne volili predsa len 17-palcové disky, namiesto testovaných 18-palcových.
Taktiež chválime aj manuálnu prevodovku, ktorá je dostatočne presná, s motorom veľmi dobre zladená a myslíme si, že dokáže efektívnejšie využiť jeho výkonový potenciál než DSG. Tým samozrejme nechceme povedať, že dvojspojkový automat je zlý, práve naopak, je to veľmi dobrá voľba, ak si chcete v aute užiť komfort. No pritom ak výraznejšie stúpite na plyn, nemá problém podradiť aj o dva stupne. Celkovo je jazda kultivovaná a až do dosiahnutia diaľničného povoleného maxima aj tichá.
Z nášho pohľadu je Seat Leon neprávom opomínaný. S testovaným motorom a manuálom vie byť aj dostatočne dynamický, zrýchlenie na stovku má hodnotu 8,7 sekundy, čo je veľmi slušná hodnota. Maximálku má auto 217 km/h. Pritom jazdí kultivovane, podvozok je síce o niečo tvrdšie naladený, no rozhodne by sme ho neoznačili ako nekomfortný. Zároveň má Leon veľmi dobrý pomer cena/výbava a dizajn, ktorý možno neupúta na prvý pohľad, no rozhodne ani rýchlo nezostarne.
Rozmery, objemy hmotnosti
| Dĺžka (mm) | 4 368 |
|---|---|
| Šírka (mm) | 1 799 (bez sp. zrkadiel) |
| Výška (mm) | 1 456 |
| Rázvor (mm) | 2 669 |
| Objem batožinového priestoru(l) | 380 |
| Objem palivovej nádrže (l) | 45 |
| Skutočná hmotnosť (kg) | 1 346 |
Technické údaje
| Model | Seat Leon FR 1,5 TSI |
|---|---|
| Pošet valcov/ventilov | 4/16 |
| Zdvihový objem motora (ccm) | 1 498 |
| Výkon (kW/k) | 110/150 |
| Max. krútiaci moment (Nm/ot.) | 250/1 500 – 3 500 |
| Prevodovka | manuálna 6st. |
| Max. rýchlosť (km/h) | 217 |
| Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 8,7 |
| Spotreba l na 100 km) | 5,5 – 6,0 |
| Spotreba počas testu (l/100km) | 5,9 |
Ceny (vrátane DPH)
| Základná cena (1,5 TSI 85 kW, man. 6st.) | 22 120 € |
|---|---|
| Základná cena verzie 1,5 TSI 110 kW man. 6st. | 24 770 € |