Francúzi chcú mimoriadne zdaniť biznis letenky a súkromné lety

Martin Domček | 18.11.2025 20:00
Lietadlo Air France Foto:
Predstavitelia Air France nie sú nadšení z iniciatívy vlastnej vlády, smerujúcej k zvýšeniu ceny prémiových leteniek.
Analýzy naznačujú, že cielená daň z luxusného lietania by mohla v globálnom meradle prinášať ročne desiatky až stovky miliárd eur. Tie by boli spätne investované do environmentálnych opatrení.

Francúzsko a Španielsko spolu s ďalšími siedmimi štátmi presadzujú na svetovej konferencii OSN o klíme (COP30) v Brazílii zavedenie mimoriadnej dane na letenky v biznis triede a lety súkromnými lietadlami. Obe krajiny otvorene tvrdia, že luxusné lietanie znamená väčšiu záťaž klímy a preto by si tí, čo ho využívajú, mali priplatiť. Preto sa snažia vytvoriť väčšiu koalíciu, potrebnú na presadenie mimoriadneho zdanenia minimálne v rámci EÚ, optimálne však globálne. Výnos z týchto daní má smerovať predovšetkým na financovanie klimatických opatrení a rozvojovej pomoci.

Analýzy, na ktoré sa iniciátori odvolávajú, naznačujú, že cielená daň z luxusného lietania by mohla v globálnom meradle prinášať desiatky až stovky miliárd eur ročne. Tieto prostriedky by mali slúžiť na financovanie adaptačných projektov, obnovu po klimatických katastrofách, ale aj na podporu prechodu na čisté technológie v chudobnejších regiónoch. Samotné vlády však priznávajú, že úspech závisí od toho, koľko krajín sa pridá a či sa podarí vytvoriť ucelený rámec, nielen súbor izolovaných národných daní.

Francúzsko neostalo len pri politických vyhláseniach a už zmenilo aj vlastnú legislatívu. V rámci rozpočtu na rok 2025 výrazne upravilo tzv. solidárnu daň z leteniek, ktorá existuje od roku 2006. Kým doteraz išlo skôr o symbolický poplatok, po novom už je aj ekonomicky zaujímavý.

asca-2 Čítajte viac Medzi Tokiom a New Yorkom má začať pravidelne lietať raketoplán

Daň za ekonomickú triedu pri letoch v rámci Európy sa zvýšila len mierne (v jednotkách eur) a bežného cestujúceho zasiahne minimálne. Skutočná zmena sa týka najmä prvej a biznis triedy a súkromných letov. Pre prémiové triedy (prvú a biznis) na komerčných linkách sa nové sadzby pohybujú v desiatkach eur, pri biznis jetoch však štát uplatňuje poplatky v stovkách až tisícoch eur na osobu v závislosti od typu lietadla a dĺžky letu.

Aby sme boli konkrétni: od marca 2025 sa daň za ekonomickú triedu pri krátkych letoch v rámci Európy zvýšila z 2,63 eura na 7,40 eura, pri stredných letoch na 15 eur a pri diaľkových na 40 eur. Pre prémiové triedy na komerčných linkách sa sadzby pohybujú v desiatkach eur až po trojcifernú sumu, pri súkromných biznis jetoch však ide o sumy od 210 do 2 100 eur na osobu v závislosti od typu lietadla a vzdialenosti.

Letecké spoločnosti a prevádzkovatelia súkromných lietadiel však varujú pred negatívnymi dôsledkami. Air France aj ďalšie aerolínie upozorňujú, že vyššie zdanenie zvyšuje náklady na prevádzku na francúzskych letiskách a môže viesť k presunu liniek do susedných krajín s miernejšími poplatkami. Podľa kritikov je Francúzsko už dnes na čele rebríčka daňového zaťaženia leteckej dopravy v Európe, čo môže z dlhodobého hľadiska znižovať atraktivitu tamojších letísk.

quantas Čítajte viac Qantas pripravuje najdlhší nonstop let, už na rok 2027. Bude trvať vyše 19 hodín

Španielsko zatiaľ nemá tak podrobný vnútroštátny systém daní z leteniek ako Francúzsko, politicky však postupuje podobným smerom. Španielska vláda aktívne presadzuje, aby sa téma mimoriadneho zdanenia prémiových tried a súkromných lietadiel stala súčasťou rokovaní na klimatických summitoch.

Obe krajiny zdôrazňujú potrebu minimálnych spoločných štandardov či aspoň základnej koordinácie, aby nové dane nepôsobili len symbolicky. Bez širšej dohody môžu totiž mať výrazne menší vplyv na objem luxusného lietania. Obe krajiny sa budú v budúcom roku snažiť presadiť jednotný postup v rámci EÚ, ktorý by takéto špeciálne zdanenie zaviedol povinne.