Za letné pneumatiky na snehu zaplatíte pokutu

Na súvislej vrstve snehu a ľadu budeme v súlade s novým cestným zákonom už druhý zimu povinní používať zimné pneumatiky.

27.10.2009 06:39
Zimná pneumatika Foto:
Zimná pneumatika
debata

Nejde síce o striktnú povinnosť prezuť vozidlo, ale na vágnu formuláciu v zákone sa radšej nespoliehajte. Polícia je podľa Viktora Plézela, hovorcu policajného prezídia, pripravená trestať všetkých vodičov, ktorí podcenia zimné prezutie a budú jazdiť s autami na snehu s letnými gumami.

Vodič si musí uvedomiť zodpovednosť

Môže sa vám teda ľahko stať, že kým v Bratislave alebo Komárne budete za dobrého počasia jazdiť v januári na letných pneumatikách celkom legálne, cestou napríklad do Tatier sa situácia zmení. Stačí aby nasnežilo a z vášho letného obutia sa stane prehrešok proti pravidlám cestnej premávky. „Nechceme vodičov strašiť, ale ak sa niekto v zime vyberie do Tatier na letných pneumatikách, je to čistá nezodpovednosť. Takýto vodič ohrozuje seba aj ostatných. V takomto prípade budeme postupovať presne v súlade s tým, čo nám umožňuje zákon.“ hovorí Viktor Plézel.

Zadný náhon vás bez poriadnych pneumatík na... Foto: Václav Lipavský
BMW 123d Zadný náhon vás bez poriadnych pneumatík na snehu "vyškolí".

Podľa Milana Anjela, riaditeľa odboru dopravnej polície Prezídia Policajného zboru SR sa nie všetko dá vtesnať do legislatívy, ale vodič si jednoducho musí zvážiť okolnosti svojej cesty. Napríklad sa v zime zaujímať aj o počasie.

Na letných aj zákaz jazdy

Pokuta za letné pneumatiky sa môže vyšplhať až na 60 eur. To však nie je všetko. Polícia má právo nielen pokutovať, ale aj zakázať vodičovi jazdu alebo ho odkloniť na inú cestu. V extrémnom prípade sa môže stať, že bude vodič nútený vozidlo odstaviť a počkať na zlepšenie počasia alebo jednoducho privolať odťahovú službu a zaplatiť všetko, čo s tým súvisí.

Zimné "obutie" potrebujú aj... Foto: Václav Lipavský
Jeep Cherokee Zimné "obutie" potrebujú aj terénne autá.

Podľa Anjela môže však nastať aj opačný prípad. Ak policajt posúdi, že vodič na letných pneumatikách nepredstavuje nebezpečenstvo, môže sa skončiť celý prípad len dohovorom. „Netreba tiež zabúdať, že ak je vodič s postupom polície nespokojný, má možnosť sa brániť. Napríklad postúpiť prípad správnemu orgánu, kde môže preukázať, že je nevinný.“

Určite prezujte

Napriek teoretickej možnosti jazdiť v zime na letných pneumatikách s prezutím neváhate. Štatistiky sú neúprosné. Riziko dopravnej nehody vzrastá v zime až šesťnásobne. O prínose zimných pneumatík pre bezpečnosť pritom niet najmenších pochybností. Ich gumová zmes obsahuje viac prírodného kaučuku, ktorý zabezpečuje pružnosť zmesi až do mínus šesťdesiatich stupňov. Ich dezén obsahuje viac lamiel, ktoré zlepšujú trakciu na snehu a ľade. Dézen zimnej pneumatiky má tiež samočistiacu funkciu a dokáže z drážok vytláčať sneh či kašu. Za takýchto podmienok je letná pneumatika prakticky bezmocná. Už na suchej vozovke pri nula stupňoch Celzia je brzdná dráha vozidla obutého letnými pneumatikami dlhšia o šesť až desať percent. Na snehu a klzkom povrchu sa rozdiely znásobujú.

Aj quattro bude na letných pneumatikách v zime... Foto: Václav Lipavský
Audi A6 3.0 TFSI Aj quattro bude na letných pneumatikách v zime bezmocné. 

Prečo používať zimné pneumatiky

Výhody
+ kratšia brzdná dráha
+ lepšia akcelerácia
+ lepšia smerová stabilita
+ samočistiaci efekt

Nevýhody
- mierne nižší kilometrový výkon
- mierne vyššia hlučnosť
- nutnosť finančnej investície do prezutia

Koľko približne stojí prezutie s vyvážením
Úkon cena
Prezutie na oceľových diskoch + vyváženie (podľa rozmeru) 25–50 €
Prezutie na hliníkových diskoch + vyváženie (podľa rozmeru) 35–50 €
Výmena kolies + vyváženie 20 €
Plnenie inertným plynom 4 €

Kedy sú zimné pneumatiky povinné

Osobné vozidlá (do 3,5 tony) – ak sa na vozovke nachádza súvislá vrstva snehu alebo ľadu
Nákladné vozidlá (nad 3,5 tony) – aspoň na jednej z hnacích náprav počas celej zimy
Autobusy – počas celej zimy

Ako jazdiť na zimných cestách

1. Príprava
- Auto prezujete do zimných pneumatík.
- Nezaškodí krátka servisná kontrola technického stavu, najmä bŕzd, svetiel, geometrie a akumulátora.
- Na cestu v zimnom počasí si vyhraďte viacej času, aby ste sa nedostali do stresu.
- Ak je na aute námraza, očistite si nielen čelné sklo, ale všetky okná, tento čas môžete využiť na zahriatie motora.
- Jazdite pomalšie a s väčším odstupom!

2. Brzdenie
- Jazdite pomalšie a s väčším odstupom!
- Snažte sa využívať nielen pedál brzdy, ale aj brzdný účinok motora.
- Brzdite pozvoľne, aby nedošlo k zablokovaniu kolies a strate kontroly nad vozidlom.
- Ak sa kolesá zablokujú (okrem ABS), okamžite uvoľnite brzdový pedál, aby sa trakcia obnovila, a potom brzdite znovu a čo najplynulejšie.
- Pri jazde z kopca zaraďte nižší prevodový stupeň, než aký by ste použili pri suchom počasí. To vám umožní naplno využiť brzdný účinok motora.

3. Rozjazd a akcelerácia
- Rozbiehajte sa čo najplynulejšie. Ak začnú kolesá preklzávať (okrem TCS), stáva sa vozidlo smerovo neovládateľné. V takom prípade uberte plyn, aby sa obnovila trakcia.
- Pri jazde do svahu zaraďte radšej vyšší prevodový stupeň ako ten, ktorý by ste použili pri jazde za suchého počasia.

4. Prejazd zákrutami
- Pred vjazdom do zákruty spomaľte na požadovanú rýchlosť, teda ešte v priamom smere jazdy!
- V zákrute udržujete plynulú rýchlosť.
- Ak to nie je nevyhnutné, v zákrute už nebrzdite.

debata chyba
Články podľa značiek