Sny diktátora: Lukašenko chce vlastný elektromobil

Pravda, Martin Domček | 28.01.2021 13:50
elektromobil bieloruský Foto:
Bieloruský národný elektromobil by sa mal na cesty dostať najneskôr v roku 2025.
Bielorusi nielen uvažujú nad vlastným elektromobilom, ale aj nad technologickou zmenou pri batériách. Namiesto lítia by chceli využiť grafén. Nemusí to byť hlúpy nápad.

Bieloruský prezident Alexander Lukašenko je považovaný za posledného európskeho diktátora. A ako každý správny diktátor je presvedčený, že v jeho moci je čokoľvek. Stačí povedať – a veci sa pohnú. A tak si v minulom roku povedal, že na zlepšenie vlastného imidžu iniciuje vytvorenie „nového národného auta“, dokonca elektromobilu.

Elektrické experimenty

A bieloruskí vedci a inžinieri sa do tohto ambiciózneho projektu pustili. Výsledkom je, že už máji sa objavili prvé prototypy, vrátane návrhu roadsteru. Ten je klasicky dvojmiestny, mal by mať dojazd 270 km a maximálku obmedzenú na 170 km/h. Potom sa však dlhší čas nedialo nič, nové informácie sa objavili nedávno.

Prezident Lukašenko si prezerá automobilové... Foto: president.gov.by
lukašenko Prezident Lukašenko si prezerá automobilové návrhy v súvislosti s plánom na výrobu bieloruského elektromobilu.

Tou najdôležitejšou z nich je, že už onedlho sa začne s testami batérií. To však bude zaujímavé, pretože bieloruská akadémia vied odmieta lítivo-iónové alebo lítiovo-polymérové batérie. Tvrdia totiž, a v tom sa odlišujú od väčšiny analytikov, že cena batérií na báze lítia nebude v súvislosti s rozširovaním elektromobilov klesať tak, ako si experti predstavujú, skôr naopak. Začne stúpať, pretože problémom sa stane samotné lítium, ktorého začína byť nedostatok.

Nie každá informácia, ktorá príde z Bieloruska musí byť automaticky hoax, tento názor má určite minimálne racionálny základ. Buďme konkrétni – aby Únia dosiahla svoje ciele, ktoré sú spojené s masovým nástupom elektromobility, potom musí do roku 2030 navýšiť odber lítia 18-krát a kobaltu päťnásobne. A to ešte nehovoríme o cieľoch, spojených s rokom 2050.

Keď sa teda pozrieme na to, ako to má s elektromobilitou vyzerať v polovici storočia, tak EÚ bude v porovnaní so súčasný stavom potrebovať 60-násobne viac lítia a 15-násobne viac kobaltu. A hádajte, ktorá krajina je druhým najväčším svetovým producentom oboch prvkoch? Samozrejme Čína. Teda krajina, s ktorou môže kedykoľvek vypuknúť obchodná vojna.

Grafénovo-polymérové batérie by teoreticky... Foto: Trexa
trexa-electric-car-1 Grafénovo-polymérové batérie by teoreticky mohli umožniť dobiť elektromobil za 10 minút na dojazd na úrovni tisíc kilometrov.

Ak vás táto téma zaujíma, viac sa o nej dočítate v našej analýze Lítiová nočná mora: Plány EÚ na rozšírenie elektromobilov môžu skončiť ekologickou katastrofou

Grafén namiesto lítia

A čo navrhujú Bielorusi? Chcú využiť čisto grafénové alebo grafénovo-olovené batérie. Tie majú naozaj niekoľko výhod – umožňujú rýchlejšie dobíjanie a vďaka nižšej vnútornej teplote by mali takéto batérie teoreticky až 5-násobne dlhšiu životnosť. Takéto batérie by však v súčasnosti aj pri optimistických odhadoch boli minimálne o tretinu drahšie. Pravdou je, že cena grafénu je vyššia ako cena zlata.

No ak by cena lítia rástla naozaj rýchlo, čo sa môže stať a grafénu by bola stabilnejšia, uvažovanie týmto smerom nie je vôbec krokom vedľa. Navyše grafén je pre Bielorusov ďaleko dostupnejší a aj pre Európu by znamenal zníženie závislosti na Číne.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ