Test: Radikálne nový - vyskúšali sme praktický Peugeot 308 v prevedení kombi

Martin Domček, Pravda | 19.12.2021 06:00
Nový kombík sme vyskúšali najmä v plug-in hybridnej verzii. Oslovil nás dizajnom, kvalitou podvozku a aj špičkovým infotainmentom.
Auto nás oslovilo nielen vzhľadom, ale aj... Foto: Pravda, Martin Domček
Nový Peugeot 308 SW (2021) Auto nás oslovilo nielen vzhľadom, ale aj praktickými vlastnosťami. Napríklad vyše 600-litrovým kufrom.

Pri niektorých modeloch je občas aj pri predstavovaní novej generácie problém nájsť desať zásadných rozdielov – tak veľmi sa podobajú. Pri testovanom Peugeote SW, teda kombíku, je skôr problém nájsť desať vecí, ktoré má s predošlou generáciou spoločné. Líšia sa dokonca aj logom.

Peugeot 308 je totiž prvý model značky Peugeot, ktorý sa predstavuje s novým logom, všimnite si ho na fotografiách. A nejde iba o zmenu vizuálu. Logo na testovanom aute, umiestnené v strede prednej masky má aj jednu technologickú zvláštnosť: radar slúžiaci pre jazdné asistenčné systémy je za ním úplne skrytý (použitá je radomová technológia využívajúca indium, prepúšťajúce radarové vlny).

Nový Peugeot 308 SW (2021)
Nový Peugeot 308 SW (2021)
+8Nový Peugeot 308 SW (2021)

Logo tým pádom zostáva dominantným prvkom mriežky chladiča, ktorú po dizajnovej stránke takto absolútne nič nenarušuje. Z nášho pohľadu je nové logo krajšie a pôsobí honosnejšie, to staré však bolo jednoduchšie a lepšie rozpoznateľné. Práve kvôli prepracovanej grafike na malej ploche z diaľky to nové trochu zaniká.

Popri benzíne zostala aj nafta, pribudol plug-in

To sú ale detaily, pozrime sa na nový kombík trochu podrobnejšie. Na prvý pohľad pôsobí mimoriadne dynamicky a elegantne. Spredu zaujme typickými „klami“ denného svietenia, zadná časť je prepracovaná kompletne. Svetlá už nespája lišta, sú vyššie nad zadným prelisom a majú kompletne nový svetelný podpis, tvorený 3D full LED svetlami spolu s pre Peugeot typickými výraznými „tromi pazúrmi“. Zadné svetlá sú z nášho pohľadu naozaj vydarené, posúďte sami na fotografiách.

Páči sa vám nové logo? Foto: Pravda, Martin Domček
Nový Peugeot 308 SW (2021) Páči sa vám nové logo?

A keď sme už pri zadnej časti – kufor má objem 608 litrov, v prípade plug-in hybridu je to približne o 60 litrov menej (kvôli uloženiu batérií a nabíjacích káblov). Navyše ho otvoríte nielen motoricky tlačidlom, ale vďaka senzoru pod jeho spodnou časťou aj bezdotykovo, stačí pod ňou prejsť nohou.

Kombík sme testovali v dvoch motorizáciách, väčšiu pozornosť sme venovali plug-in hybridnej verzii, pretože tá je celkom nová. Kým sa však k nej dostaneme, musíme francúzsku značku pochváliť za to, že naozaj dôsledne dbá o to, čo nazýva „slobodou vo voľbe pohonu“. Nové modely sa totiž snaží uvádzať s tak širokou škálou pohonov, aby si na svoje mohol prísť skutočne každý.

Nový Peugeot 308 SW (2021)
Nový Peugeot 308 SW (2021)
+19Nový Peugeot 308 SW (2021)

Pri kombi verzii to značí prítomnosť benzínových motorov s objemom 1,2 litra v dvoch výkonových verziách (110 a 130 koní) a pri silnejšej navyše aj s možnosťou 8-stupňovej automatickej prevodovky. Super je, že nechýba ani naftový motor s objemom 1,5 litra a výkonom 130 koní (automat alebo manuál) a hybrid, taktiež v dvoch výkonových verziách.

My sme sa v teste kombíku zamerali viac na hybrid, aj keď sme mali možnosť odjazdiť aj 130-koňovú benzínovú 1,2-ku. Tej sme sa však viac venovali v teste hatchbacku, ktorý sme vo Francúzsku skúšali tiež, nájdete ho na tomto odkaze.

Pokiaľ ide o testovaný hybrid, ten pod kapotou kombinuje benzínový motor 1,6 PureTech s výkonom 150 koní (110 kW) a elektromotor s výkonom 81 kW (110 koní). To značí celkový výkon 132 kW, teda 180 koní. Agregát je kombinovaný s 8-stupňovou automatickou prevodovkou e-EAT8 a využíva batériu s kapacitou 12,4 kWh, ktorá mu umožňuje dojazd až 60 kilometrov (podľa prísnejšej normy WLTP ) v čisto elektrickom režime. Tento benzínový motor môže byť naladený aj na vyšší výkon 132 kW, respektíve 180 koní. Systémový výkon je potom 225 koní.

Trochu o cenách a výbavách

Pre menej výkonnú verziu sme sa rozhodli jednak preto, lebo 180 koní je pre kombík nižšej strednej triedy naozaj dosť a navyše predpokladáme, že bude predávanejší. Keďže výkonnejšia verzia je dostupná výlučne v najsilnejšej výbave GT a GT Pack, cenový rozdiel je značný. Nami testované plug-in hybridné auto si môžete v základe kúpiť už za 31 990 eur, za výkonnejšiu verziu si priplatíte minimálne o 8 000 eur viac. Ak by boli obe verzie vo výbave GT, za silnejšiu si priplatíte dve tisícky.

Na vnímanú kvalitu bol kladený veľký dôraz. Tá... Foto: Pravda, Martin Domček
Nový Peugeot 308 SW (2021) Na vnímanú kvalitu bol kladený veľký dôraz. Tá zvláštna zelená vec v strede je puzdro na okuliare, ktoré si sami môžete vytlačiť doma na 3D tlačiarni. Peugeot ponúka niekoľko vzorov doplnkov pre takúto "domácu tlač".

GT výbava (prípadne rozšírená s názvom GT Pack) znamená, že v cene máte full LED matrix predné svetlá, exkluzívne zadné svetlá, 18-palcové disky, klimatizáciu, schopnú čistiť vzduch v kabíne, čierne lyžiny, 3D prístrojový panel Quartz, športový balík so zmenou reakcií plynu, prevodovky a aj umelým športovým zvukom z vnútorných reproduktorov, čo je vec, ktorej jednoducho v žiadnom aute nevieme prísť na chuť. Do základu by sme tiež nešli, GT výbava je dosť drahá, ale stredná výbava Allure (rozšíriteľná na Allure pack) je celkom dobrým kompromisom.

V nej dostanete testovaný plug-in hybrid za 33 990 eur aj s navigáciou, 10-palcovým dotykovým displejom s programovateľnými ovládačmi a nastaviteľnými skratkovými príkazmi, parkovacími senzormi vpredu a vzadu (aj so zadnou kamerou), s automatickou klimatizáciou, tempomatom, ambientným podsvietením, 17-palcovými diskami a pár ďalšími drobnosťami.

Špičkový infotainment

Ten displej, ktorý spomíname vyššie je dôležitý, pretože pri infotainmente prišlo k radikálnemu vylepšeniu. Zatiaľ čo ten predošlý bol naozaj pomalý a zastaraný, aktuálne sa svojou kvalitou, schopnosťami a rýchlosťou môže smelo merať s tými najlepšími systémami v prémiových autách – a nejde iba o dizajnovú zmenu, zásadne bol zmenený a upgradnutý aj kompletný hardvér. Ak vlastníte staršiu verziu 308-ky, toto si naozaj vyskúšajte. Z nášho pohľadu ak auto dizajnovo prišlo v novej generácii, tak infotainment preskočil hneď dve generácie.

Tieto zadné svetlá vyzerajú veľmi dobre. Foto: Pravda, Martin Domček
Nový Peugeot 308 SW (2021) Tieto zadné svetlá vyzerajú veľmi dobre.

Z hlbokého podpriemeru je teraz na absolútnej špičke. Pre nás to bolo v tomto aute jedno z najväčších a najpríjemnejších prekvapení. (Druhým bol podvozok, ale o tom neskôr). Infotainment ovládate podobne ako smartfón. Podobne si, samozrejme do určitej miery, môžete prispôsobovať aj obrazovky (rovnako ako na mobile ich máte k dispozícii viac) a pridávať ovládačom funkcie na želanie. A to až do hĺbky ich menu. Tak, ako pri smartfóne, ale treba mať chuť sa s tým pohrať. Obávame sa, že rovnako ako pri pokročilých mobiloch tieto „fičúrky“ využije len menšia časť klientov, ostatní zostanú pri prednastavených voľbách, čo bude trochu škoda.

K infotainmentu možno navyše pripojiť dva smartfóny súčasne, podpora Android Auto a Apple CAR Play je samozrejmosťou a nechýba ani hlasové ovládanie. A všetko to (vrátane navigácie) funguje presne a hlavne naozaj rýchlo. Celý systém je aj podstatne prehľadnejší a podporuje aj trojdotyk – dotyk tromi prstami slúži ako skratka do hlavného menu, čo je dosť praktické.

Ako jazdí plug-in hybrid

A pozrime sa aj na plug-in hybrid. Ako prvú vec chválime vyššie zmienený podvozok. Je naladený skôr komfortne, vynikajúco tlmí priečne aj pozdĺžne nerovnosti, takže jazda je naozaj pohodlná a ani vám nepríde, že sedíte v kombíku s váhou cca 1,8 tony. Celý plug-in hybridný systém spolupracuje na jednotku, v hybridnom režime nepočujte a prakticky ani necítite, keď k slovu príde spaľovací motor a keď sa prepne opäť späť na elektrinu. Hluk sa ozve jedine pri kickdowne, respektíve motor budete trochu počuť pri športovejšej jazde, čo je ale úplne normálne. Pri nej skôr treba myslieť na to, že auto je predsa len trochu nedotáčavé.

Najazdili sme s ním pomerne málo kilometrov, čisto elektrický dojazd si netrúfame posúdiť, ale vyzerá to tak, že pri bežnej jazde bude určite niekde cez 50 kilometrov, čo je na plug-in hybrid už celkom praktická hodnota.

Z nášho pohľadu je plug-in hybrid po jazdnej stránke výborný, má slušný dojazd, ale aj tak by sme asi volili výkonnejší benzín alebo (ak plánujete dlhé trasy) diesel, oba v silnejšej 130 -koňovej verzii a s automatom, ktorý sa tentokrát Peugeotu naozaj vydaril. Dôvod je jednoduchý a dá sa vyjadriť číslami 9 000, respektíve 7 900 – to je totiž cenový rozdiel medzi benzínovým, respektíve naftovým motorom a plug-in hybridom.

Peugeot 308 1.2 PureTech 130k EAT8 (2021) Čítajte viac Prvá jazda: Vo Francúzsku sme vyskúšali nový Peugeot 308

Plug-in hybrid je predsa len z nášho pohľadu trochu drahý. Je to dočasná technológia stojaca na rozhraní dvoch kvalitatívne odlišných technológií (spaľovacie a elektrické motory), ktorá aj napriek akejkoľvek sofistikovanej argumentácii výrobcov nie je vyvinutá primárne pre klienta, ale preto, aby pomáhala automobilkám znižovať ich priemerné emisie a vyhnúť sa vysokým pokutám. Samozrejme, pri určitom štýle využívania a jazdenia môže dávať ekonomický zmysel. Ale príliš s ňou, najmä pri čoraz vyšších cenách za elektrinu, neušetríte, respektíve cenový rozdiel, ktorým plug-in preplatíte na začiatku, sa vám bude vracať neúmerne dlho.

To ale nie je problém testovaného auta, ale plug-in hybridnej technológie ako takej. Peugeot 308 SW sám osebe skvele vyzerá a veľmi dobre a najmä komfortne jazdí – či už s benzínovým motorom, s naftou, alebo aj s hybridným pohonom. Aj keď dizajnové zmeny sú výrazné a viditeľné na prvý pohľad, ešte dôležitejšie sa vnútorné, týkajúce sa najmä elektroniky. Použitý je nielen výkonnejší hardvér, ale od základu je prepracovaná aj celá jej architektúra. A nesmieme zabúdať ani praktickú stránku.

Tmavé auto na fotkách je plug-in hybrid, pár... Foto: Pravda, Martin Domček
Nový Peugeot 308 SW (2021) Tmavé auto na fotkách je plug-in hybrid, pár kilometrov sme najazdili aj s touto 130-koňovou verziou s automatom.

Kombík ponúka dosť miesta nielen vpredu, ale aj pre cestujúcich vzadu a k tomu má veľký, vyše 600-litrový kufor. S ohľadom na cenu by sme asi volili spaľovací motor, ale to neznamená, že plug-in jazdí zle. Po tejto stránke sme s ním boli úplne spokojní. Skôr si len myslíme, že za túto technológiu sa v súčasnosti neoplatí tak veľa priplácať. To si ale každý dokáže zrátať sám so zohľadnením vlastných trás a vlastného jazdného štýlu. Ak niekto jazdí naozaj veľa po meste a môže auto komfortne dobíjať doma alebo v práci, aj plug-in hybrid môže napokon dávať ekonomický zmysel.

Pre jazdy na dlhšie trasy by sme však zatiaľ zostali verní asi nafte, aj keď na základe najazdených kilometrov mal testovaný kombík príjemnú spotrebu aj pri jazde s využitím výlučne spaľovacieho motora. Vyzerá to tak, že s priemerom by ste aj v tomto prípade mali zostať pri miernej prevahe ciest v meste nad okreskami a diaľnicami niekde pod sedemlitrovou hranicou. V hybridnom režime viete urobiť s plne nabitou batériou 100 kilometrov aj so spotrebou benzínu pod dva litre.

Ceny, rozmery a technické údaje

Peugeot 308 SW, plug-in hybrid: Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 636
Šírka (mm) 1 860 (sklop. zrkadlá)
Výška (mm) 1 442
Rázvor náprav (mm) 2 732
Objem kufra (l) 608 (548 plug-in hybrid)
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 734 – 1 839

Peugeot 308 SW, plug-in hybrid: Technické údaje

Spaľovací motor  
Počet valcov/ventilov 4/16
Zdvihový objem (ccm) 1598
Max. výkon spaľovacieho motora (kW(k)/ot.) 110 (150)/6 000
Max. krút. moment spaľovacieho motora (Nm/ot.) 250/1 750
Max. výkon elektromotora (kW/k) 81/110 (na prednej náprave)
Max. krút. moment elektromotoru (Nm/ot.) 320/2 500
Max. systémový krút. moment (Nm/ot.) 360
Max. systémový výkon (kW/k) 133/180
Kapacita batérií (kWh) 12,4
Objem nádrže (l) 40
Prevodovka 8 AT
0 – 100 km/h (s) 7,6
Max. rýchlosť (km/h) 225 (135 v el. režime)
Spotreba na 100 km, WLTP (l) od 6,3 – 6,6 (benzínový motor)
Spotreba na 100 km, WLTP (l) od 1,0 – 1,3 (hybridný režim)
Spotreba na 100 km, WLTP (kWh) 14,8 – 15,2 (elektrický režim)
Dojazd v EV režime (km), WLTP 58 – 60

Čas nabíjania

Výkon nabíjačky Čas
domáca zásuvka 230 V / 12,5 A (100 %) 7 h
Wall-box 7,4 kW (100 %) menej ako 2 h

Cena

Základná cena Peugeot 308 SW (1.2 PureTech 110k, manuál) 19 490 €
Základná cena Peugeot 308 SW plug-in hybrid (1.6 Hybrid 180k, e-EAT8) 31 990 €

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ