Ako sa zmenila výbava áut za 30 rokov? Brutálne!
Dnes vám asi klimatizácia, elektrické ovládanie okien, airbagy, protiblokovací brzdový systém ABS či stabilizačný systém ESP pripadá ako samozrejmý štandard. Lenže pred 30 rokmi to bolo celkom inak. Niektoré z týchto prvkov ste nenašli ani v prémiových autách. Vráťme sa teda v čase do deväťdesiatych rokov, keď naše cesty ovládala Škoda Favorit, Škoda Felicia a samozrejme Škoda 105 až 130. O „klíme“ sa vám vtedy nemohlo ani snívať. A už vôbec nie v ďalších modeloch z východného bloku, ako boli Lady, Moskviče, Wartburgy, Trabanty alebo Dacie.
Ako uvádza spoločnosť Aures Holdings, ktorá je najväčším predajcom ojazdených a zánovných vozidiel, má dnes každé auto v ponuke aspoň jeden airbag, posilňovač riadenia, elektrické okná, ABS alebo klimatizáciu a asi tri štvrtiny automobilov disponujú stabilizačným systémom ESP alebo tempomatom. V roku 1992 nič takého neexistovalo, teda ak ste si nekúpili západné modely z Tuzexu, na ktoré však rozhodne nemal každý. Modernizácia v oblasti bezpečnosti a komfortu sa rozbehla až v nasledujúcich rokoch, presnejšie v roku 1994 s príchodom cenovo dostupnej Škody Felicie.
Čítajte viac Koľko stáli autá za 'socíku'? Pozrite si cenník Mototechny z roku 1978Felicia bola výrazne modernizovaným Favoritom a jej súčasťou mohla byť už aj klimatizácia. Medzi zahraničnými vozidlami hrali v ponuke ojazdených áut prím napríklad Ford Escort, Ford Sierra, Opel Kadett a Astra, Fiat Tipo, Fiat Uno, VW Golf alebo Renault 19. Airbag mal v tom čase každý štvrtý automobil. Posilňovač riadenia tiež nebol samozrejmosťou, objavil sa len v každom druhom aute. Elektrickými oknami disponovalo každé tretie, ABS každé šieste a klimatizáciou len jedno z desiatich vozidiel. Ešte vzácnejší bol tempomat – malo ho len jedno vozidlo zo sto.
No a stabilizačný systém ESP žiadne, pretože táto technológia sa predstavila až v roku 1995 – aj to len v najluxusnejších modeloch. Viac sa systém proti šmyku rozšíril až na prelome milénia. Z obľúbených českých vozidiel mohla mať airbag, posilňovač riadenia, elektrické okienka, ABS alebo klimatizáciu za príplatok prvýkrát až Škoda Felicia, ktorá na čele predajných štatistík vystriedala Favorit až v roku 1999. S ESP a tempomatom sa vodiči pri tuzemských vozidlách prvýkrát stretli až vo Fabii a Octavii, ktoré predajným štatistikám v bazároch začali dominovať ešte neskôr.
Čítajte viac Tuzexové autá: Sen spoza opony nebol pre každéhoNo sú tu aj prvky, ktoré boli v minulosti veľmi rozšírené a dnes je podiel áut, ktoré sú nimi vybavené totožný alebo dokonca nižší. Na začiatku deväťdesiatych rokov malo napríklad ťažné zariadenie 20 % áut, zatiaľ čo teraz ich je okolo štvrtiny, takže ich podiel rastie iba pomaly. Ešte lepším príkladom je otváracie strešné okno. Dnes ho má zhruba 10 % vozidiel, zatiaľ čo predtým to bolo takmer každé tretie. A napríklad CD menič, predtým žiadaný symbol luxusu, dnes z vozidiel takmer vymizol. Spolu so samotnou technológiou.
„Nebude to trvať dlho a na ojazdený automobil s CD meničom prakticky nebude možné naraziť,“ uvádza Petr Vaněček, prevádzkový riaditeľ Aures Holdings. Najčastejšie býval v priehradke spolujazdca, pod jeho sedačkou alebo v batožinovom priestore a umožňoval striedavé prehrávanie asi šiestich CD bez toho, aby ich vodič musel vymieňať priamo v prehrávači. Túto technológiu prevalcovali digitálne nosiče a mobilné telefóny. V každom prípade sme sa počas troch dekád posunuli vpred. To znamená, že aj keď si kupujete ojazdené auto staré desať či viac rokov, máte istotu, že je oveľa bezpečnejšie a komfortnejšie ako tie z porevolučného obdobia.
ZDROJ: Aures Holdings
Aká bola výbava áut v minulosti a teraz
Typ výbavy | Podiel 90-te roky | Podiel rok 2022 |
---|---|---|
ABS | 20 % | 100 % |
Airbag | 25 % | 100 % |
Posilňovač riadenie | 50 % | 98 % |
Elektricky ovládané okná | 33 % | 99 % |
Klimatizácia 10 % | 80 % | |
Tempomat | 1 % | 75 % |
ESP | 0 % | 75 % |
Ťažné zariadenia | 20 % | 25 % |
Strešné okno | 33 % | 10 % |
CD menič | 10 % | 1 % |
© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ