TÜV 2023: Toto sú najporuchovejšie autá bez ohľadu na vek. Treba sa mať pri nich na pozore

Matej Mikula | 28.11.2022 06:00
Najnovšia štatistika nemeckých technických kontrol potvrdzuje tradičné pozície starších Dácií, no okrem nich sa medzi najmenej spoľahlivé autá dostali aj modely iných značiek.

Sieť nemeckých staníc technických kontrol známa pod menom TÜV každoročne uverejňuje súhrnnú štatistiku poruchovosti jednotlivých modelov. Ide síce o výsledky predpísaných kontrol, ktoré nezohľadňujú iné ako predpísané poruchy, ale i tak ide o cenný zdroj informácií pre záujemcov o kúpu auta z druhej ruky.

TUV - kontrola vozidiel Čítajte aj TÜV Report 2023: Megarebríček spoľahlivosti áut je vonku. Toto sú jeho hviezdy a prepadáky

V prospech tzv. TÜV reportov hovorí aj skutočnosť, že od júla 2021 až do júna 2022 prešlo rukami technikov celkovo 9,5 milióna vozidiel a kvalifikovaný počet kusov dosiahlo 226 modelov. Celkové výsledky ukázali, že priemerná poruchovosť sa oproti minuloročným výsledkom zhoršila zo 17,9 % na 20,2 %. Autá boli už tradične rozdelené do piatich skupín podľa veku, pričom počet najazdených kilometrov sa do úvahy nebral. A keďže každá štatistika má víťazov aj porazených, tentoraz sa zameriame na autá, ktoré sa ukázali ako najporuchovejšie.

Dacia Dokker, Dacia Duster, Dacia Logan

Dacia Logan 2013 Foto: Dacia
Dacia Logan 2013 Dacia Logan 2013

Rumunská značka sa už niekoľko rokov pravidelne umiestňuje na spodných priečkach v jednotlivých vekových kategóriách. Najmenej spoľahlivým modelom je Dacia Logan, ktorej poruchovosť pri najstarších kusoch je až 35,6 %. Problémy sa objavujú pri riadení, pri brzdách, pri svetlách, pri zavesení kolies a nedostatočná býva úprava spalín a tesnosť výfukového potrubia.

Podobné starosti mávajú aj majitelia Dacie Dokker, ktorej sa nevyhýbajú ani úniky oleja. Index poruchovosti je 24,4 %. O niečo horšie je na tom Dacia Duster prvej generácie, teda vozidlá vyrobené do roku 2018. V jej prípade neprešlo technickou kontrolou 28,4 % áut a problémy sa týkali všetkých vyššie uvedených oblastí.

BMW 2 Active Tourer, BMW radu 5, BMW radu 6

BMW radu 5 2015 Foto: BMW
BMW radu 5 2015 BMW radu 5 2015

Pri prémiovej značke ide o prekvapivý výsledok, no aj mníchovské modely sa ocitli v spoločnosti najmenej spoľahlivých automobilov. Model BMW 2 Active Tourer má mieru poruchovosti až 16,7 % . Najčastejšie ho pritom trápia poruchy svetiel, pohonnej jednotky a vysoká hodnota emisií.

Ešte horší výsledok si pripísali BMW radu 5 a radu 6, ktorých miera poruchovosti je 23,8 %. Najčastejším dôvodom negatívneho výsledku kontrol boli problémy s pružinami, tlmičmi a zavesením kolies.

Renault Clio, Renault Twingo

Renault Clio 2013 Foto: Renault
Renault Clio 2013 Renault Clio 2013

Obe francúzske autá dosahujú vysokú mieru nespoľahlivosti. Twingo (35,9 %) trápia hlavne tlmiče, pružiny, kĺby riadenia, svetlá a brzdy. Clio (36,4 %) je na tom v podstate rovnako, i keď k spomínaným problémom dochádza až pri starších kusoch. K zmieneným poruchám sa pridáva aj nadmerná strata oleja.

Citroën C3 Aircross

Citroën C3 Aircross 2018 Foto: Citroën
Citroen C3 Aircross 2018 Citroën C3 Aircross 2018

Francúzsky crossover je na trhu päť rokov, no už si vytvoril reputáciu menej spoľahlivého modelu. Dôvodom sú problémové brzdy, pružiny, tlmiče a únik oleja. Miera poruchovosti je 9,4 %.

Fiat Punto

Fiat Punto 2012 Foto: Fiat
Fiat Punto 2012 Fiat Punto 2012

Model, ktorý sa už niekoľko rokov nevyrába, je veľmi populárny na trhu s ojazdenými autami. Treba si dať však pozor na exempláre staršie ako desať rokov. Poruchy sa najčastejšie objavujú v spojitosti s riadením, tlmičmi, pružinami, parkovacou brzdou, únikom oleja a poškodeným výfukovým potrubím. Miera poruchovosti je 31,1 %.

Volkswagen Sharan

Volkswagen Sharan 2016 Foto: Volkswagen
Volkswagen Sharan 2016 Volkswagen Sharan 2016

Obľúbené MPV sa ocitlo na nelichotivej strane štatistiky vo svojej druhej generácii. Pri starších autách je miera poruchovosti 17, 1 %. Najčastejším problémom býva zavesenie náprav, ale poruchy sa nevyhýbajú ani svetlám a brzdám.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ