KPMG: Dôvera automobiliek k elektromobilom klesla. Stačil na to rok

Nie je to tak dávno, čo šéf Toyoty Akio Toyoda prehlásil, že manažéri v automobilov priemysle majú strach hovoriť otvorenie o svojich pochybnostiach k elektromobilom. Jednoducho, vystupovať proti trendu tlačenému politikmi sa nepatrí. Skeptikov, ktorí taja svoje názory, dokonca označil termínom „mlčiaca väčšina“. A asi nebol ďaleko od pravdy, pretože najnovší prieskum agentúry GPMB, ktorý oslovil viac ako 900 manažérov v automobilovom priemysle, od výroby až po predaj, ukázal, že pochybnosti tu nielenže sú, ale dokonca rastú. A čím bližšie sú títo manažéri k zákazníkom, tým je ich skepsa k elektromobilite väčšia.

Kým ešte vo vlaňajšom prieskume manažéri predpokladali, že v roku 2030 dosiahne podiel elektromobilov na predaji nových áut 20 až 70 %, tento rok svoj odhad znížili na 10 až 40 %. To bude ale už len päť rokov pred európskym zákazom predaja áut so spaľovacími motormi. Odhad amerických šéfov je dokonca ešte nižší – na konci dekády majú predstavovať elektromobily len zhruba 30 % registrácií. Lenže díleri, ktorí sú v kontakte so zákazníkmi, neveria na viac ako 22 %. Dôvody obáv nie sú nové. Až 76 % opýtaných vidí ako najväčšiu prekážku vysokú cenu elektrických áut spojenú s infláciou. A potom sú tu obavy z nedostatočnej nabíjacej infraštruktúry.

Na rozdiel od Európy, ktorá tlačí na elektromobilitu najviac, sú tu navyše regióny, ktoré vidia väčší zmysel napríklad v etanole (Brazília), hybridoch alebo vo vodíku (Japonsko) ako v čisto batériových autách. Zo štúdie teda vyplýva, že elektromobil nie je univerzálnym riešením pre budúcnosť a že v niektorých častiach planéty nedáva zmysel. Štúdia, ktorá prebehla v 30 krajinách sveta sa ale pýtala manažérov aj na iné trendy v automobilovom priemysle. Napríklad na autonómne riadenie. Asi neprekvapí, že aj tu dôvera poklesla. Kým však autonómne riadenie nebude povinné, elektromobily, aspoň v Európe, áno.
© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ