Test: SsangYong Korando. Auto, ktorého by sa mali európske SUV začať báť
SsangYong je juhokórejská automobilka, ktorá v posledných rokoch prešla pomerne turbulentným obdobím, ocitla sa dokonca na hranici krachu. Na prelome rokov 2020 a 2021 SsangYong z dôvodu neschopnosti splácať svoje dlhy (de facto vyhlásil insolvenciu) požiadal o tzv. autonómnu reštrukturalizáciu, čím získal dočasnú ochranu pred veriteľmi. Počas nej však získal nového investora a majiteľa, stal sa ním chemický a oceliarsky gigant KG Group.
Príbeh s dobrým koncom
A kórejskej značke sa začalo dariť nielen doma, ale aj vo svete a na Slovensku. Koncom novembra tohto roku sme mohli napísať, že SsangYong je z najhoršieho vonku. Kórejská automobilka totiž vtedy oznámila, že splatila úver určený na obnovný proces spoločnosti. Spoločnosť pripravuje aj modelovú ofenzívu, ktorá má podporiť dobré predajné výsledky z druhej polovice roku 2022. Na Slovensku sa napríklad model Korando držal na hranici prvej desiatky najpredávanejších SUV a v minulom roku sa z neho na našom trhu predalo 707 kusov.
Len pre zaujímavosť – Korando bolo v minulom roku v rámci svojej triedy na Slovensku úspešnejšie než také bestsellery ako Toyota CH-R, Nissan Qashqai alebo Suzuki Vitara. A to už je čo povedať. Dôvod záujmu o tento model netreba nijako komplikovane hľadať. Má totiž výborný pomer cena – hodnota. Môžeme byť konkrétni. Základná cena Koranda je s benzínovým 1,5-litrovým 120-koňovým motorom 22 900 eur. Za ňu pritom dostávate pomerne veľké auto. Na dĺžku má 4 450 mm, na šírku 1 870 mm, na výšku 1 620 mm a hlavne ponúka v rámci svojej triedy veľmi slušný rázvor 2 675 mm.
Korando je dlhšie a má väčší rázvor ako napríklad Škoda Karoq, ktorá je pre zmenu vyššia. Tá štartuje s porovnateľným motorom 1,5-litrovým 110 kW motorom na sume 27 360 eur. To je rozdiel takmer 4 500 eur. Benzínovú štvorkolku v prípade Koranda kúpite už za 24 880 eur, najlacnejšia (naftová, iná v ponuka nie je) štvorkolka v prípade Karoqu začína na sume 34 380 eur. A detailnejší pohľad do jednotlivých výbavových stupňov tieto rozdiely ešte umocní.
Rozdiely, na ktorých záleží
Vráťme sa po tomto porovnaní ešte k rázvoru. Ten totiž definuje vnútorný priestor – a to je prvá vec, čím nás Korando veľmi príjemne prekvapilo. Navonok to tak nevyzerá, ale kabína je nadštandardne priestranná vpredu aj vzadu a platí to tiež o kufri s objemom 551 litrov. Na niektorých fotkách v našej galérii to možno tak nepôsobí. To preto, že Korando má v kufri dvojité dno a aj „spodné poschodie“ je pomerne priestranné. Jediné, čo vám na ňom môže možno trochu prekážať, je o niečo vyššia nakladacia hrana.
Ďalšia vec, ktorú musíme na tomto kórejskom SUV pochváliť, je kvalita spracovania interiéru a šírka výbavy. Pozrime sa na tú najvyššiu, ktorá začína na sume 27 690 eur. Len pre ilustráciu – to je toľko, ako dáte za základný 1,5-litrový Karoq. Ibaže v Korande máte za túto sumu celokožený interiér s vyhrievanými a ventilovanými prednými sedadlami, bezkľúčové ovládanie, dvojzónovú automatickú klimatizáciu, parkovacie senzory vpredu a vzadu s kamerou, tempomat, ambientné podsvietenie interiéru, 18-palcové disky z ľahkých zliatin a LED svetlá vpredu aj vzadu.
Zaujímavé je, že telefón vám nezrkadlí len stredový multimediálny displej, ale viete ho premietnuť aj na displej, tvoriaci digitálny prístrojový štít. Pre názornosť, svoje Apple Mapy alebo Waze si teda viete z mobilu premietnuť priamo medzi budíky. S takouto vymoženosťou sme sa v inom aute ešte nestretli. Tento displej by však mohol mať väčší rozsah nastavenia jasu. Zaujímavé je, že na rozdiel od väčšiny iných áut, sa takmer všetko nastavuje práve cez digitálny prístrojový štít, ktorý reaguje pomerne rýchlo. Stredový displej je, až na pár drobností, takmer pasívny. Príjemne nás prekvapila kvalitou a rozlíšením zadná kamera, len sa dosť špinila.
Na ceste
Pod kapotou sme mali aktuálne jedinú ponúkanú motorizáciu – benzínový radový štvorvalec s objemom 1,5 litra s maximálnym výkonom 120 kW (163 koní) a maximálnym krútiacom momentom 280 Nm, dostupným už od 1 500 otáčok až do 4 000 otáčok. Štandardne je tento motor spojený so 6-stupňovým manuálom a výkon smeruje na predné kolesá.
Testované auto bolo vybavené príplatkovou 6-stupňovou automatickou prevodovkou, ktorá zvyšuje cenu auta o 1 790 eur (vo všetkých výbavách). Taktiež si možno pre všetky výbavy priplatiť pohon 4×4 (vrátane elektronickej parkovacej brzdy a funkcie "Auto Hold“) za cenu, ktorú dokáže zaplatiť každý, kto ho naozaj potrebuje – 1 890 eur. Ten sme v aute nemali.
A ani nám priveľmi nechýbal. Korando je celým svojím nastavením skôr pohodlné mestské SUV s – na svoju triedu – priemernou svetlou výškou 182 mm, zato však s naozaj pohodlným podvozkom, ktorý veľmi dobre dokázal odfiltrovať priečne aj pozdĺžne nerovnosti, rázy sa do kabíny prenášali len minimálne. Tá je navyše dobre odhlučnená, takže cestovný komfort je výborný.
Korando sa z hľadiska cestovného komfortu a veľkého vnútorného priestoru hodí aj na dlhšie jazdy. Pri nich, respektíve pri jazde niekde okolo hranice 130 km/h cítiť absenciu sedmičky. Auto točí zbytočne vysoké otáčky, čo už trochu počuť a prejaví sa to tiež na spotrebe. Tá sa môže vyšplhať na diaľnici až niekam na desať litrov.
V priemere sme s Korandom s miernou prevahou okresiek nad cestami v meste a diaľnicami dosiahli priemer tesne pod deväťlitrovou hranicou. Ocenili by sme nádrž s aspoň o desať litrov väčším objemom než je aktuálnych 50 litrov, ktorá by priemerný dojazd na natankovanie z hranice 500 kilometrov posunula do komfortnejších hodnôt.
Spotreba je o niečo vyššia, než sme čakali, nie však nejako dramaticky prehnaná. Nezabúdajte, že pod kapotou auta s hmotnosťou len 1,5-tony máte 163 koní a 280 Nm krútiaceho momentu, dostupného už v nízkych otáčkach. Korando sa s týmto agregátom správa tak živo a dynamicky, že subjektívne by sme mu bez mihnutia oka hádali 200 koní.
Čítajte viac Test: SsangYong Musso Grand – cenou a komfortom nemá súperaPodľa nás je Korando vo svojej kategórii z pohľadu cena/hodnota výbornou voľbou a okrem toho aj vyzerá dobre. Naozaj nás prekvapilo veľkým vnútorným priestorom, kvalitou spracovania interiéru a jazdnými vlastnosťami. Jeho jediným slabším miestom je o niečo vyššia priemerná spotreba, rozhodne však nejde do žiadnych extrémov. Ak by ste si však kúpili porovnateľné európske SUV s podobnou výbavou, zaplatili by ste rádovo o niekoľko tisíc eur viac.
Technické údaje, rozmery a ceny
Rozmery, objemy, hmotnosti | |
---|---|
SsangYong Korando 1.5 GDI TURBO 163 LE | . |
Dĺžka (mm) | 4 450 |
Šírka (mm) | 1 870 |
Výška (mm) | 1 620 |
Svetlá výška (mm) | 182 |
Rázvor náprav (mm) | 2 675 |
Objem kufra (l) | 551 |
Objem pal. nádrže (l) | 50 |
Prevádzková hmotnosť | 1 405 |
Technické údaje | |
---|---|
Motor | 1.5 GDI TURBO 163k |
Počet valcov/ventilov | 4/16 |
Zdvihový objem (ccm) | 1 497 |
Max. výkon (kW/k pri ot. za min.) | 120/163 pri 5 000 – 5 500 |
Max. krút. moment (Nm pri ot. za min.) | 280 pri 1 500 – 4 000 |
Prevodovka | automat 6 st. |
0 – 100 km/h (s) | – |
Max. rýchlosť (km/h) | 191 |
Komb. spotreba na 100 km WLTP (l) | 7,7 |
Komb. spotreba na 100 km, test (l) | 8,9 |
Ceny (vrátane DPH) | |
---|---|
Základná cena SsangYong Korando (1.5 GDI TURBO 163k, manuál 6 stupňov ) | od 22 990 eur |
Základná cena SsangYong Korando (1.5 GDI TURBO 163k, automat 6 stupňov ) | od 24 780 eur |
© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ