Dojazd elektromobilov na diaľnici? Z 50 ich zvládne viac ako 400 km len päť
Elektromobily sa za posledné roky zlepšujú raketovým tempom. Ohurujú však najmä dynamikou. Naopak, dojazd ostáva naďalej ich neuralgickým bodom. Môžu za to batérie, ktorých kapacita síce rastie, ale stále nie je dostatočne veľká na to, aby sa mohli v dojazde rovnať benzínovej, nebodaj dieselovej klasike. Zvlášť evidentné je to pri jazde po diaľnici. Rýchlosť je totiž nepriateľom elektrických áut. Už od 80 km/h začína prudko narastať aerodynamický odpor a tým aj spotreba energie. No a pri stotridsiatke padajú percentá nabitia extrémne rýchlo. Koľko teda zvládnu elektromobily prejsť na jedno nabitie pri diaľničných presunoch?
Presne na to sa pozrel nemecký Auto Bild. Na základe reálnych testov zostavil rebríček podľa dojazdu pri rýchlosti 130 km/h. Celkovo sa mu dostalo do rúk 50 elektromobilov – od malých mestských až po luxusné elektrické limuzíny či SUV. Výsledok? Z päťdesiatich elektromobilov dokáže prejsť na diaľnici viac ako 300 km bez nabíjania len 26 a viac ako 400 km len päť. Receptom na dlhý dojazd je jednoznačne veľká batéria a dobrá aerodynamika. Lenže práve za tieto vlastnosti si poriadne priplatíte. Veď víťaz testu Mercedes-Benz EQS 450+ s viac ako 100 kWh batériou, ktorý dokáže uháňať stotridsiatkou 482 km, začína cenou na 107 000 eurách.
Naopak, na chvoste rebríčka nájdeme malé mestské elektromobily japonskej výroby ako Mazdu MX-30 či Hondu e. Kvôli zlej aerodynamike a len priemernej kapacite batérie vychádzajú z testov nie príliš pozitívne úžitkové autá ako Peugeot e-Rifter. Na mestskú prevádzku to stačí, no na diaľkové presuny tovaru alebo ľudí je dojazd do 200 km nedostatočný. Na zlú aerodynamiku doplácajú aj SUV. Preto dojazdom nenadchne Toyota bZ4X či Mercedes-Benz EQB. Jednoducho, elektromobily musia prejsť ešte dlhú cestu vývoja, aby sa vyrovnali v dojazde autám so spaľovacím motorom. Nádejou sú nové li-ion batérie s kremíkovými anódami či batérie s tuhým elektrolytom. Prvá z technológií príde na trh už v budúcom roku.
Dojazd elektromobilov pri rýchlosti 130 km/h
Poradie | Model | Dojazd |
---|---|---|
50. | Mazda MX-30 | 140 km |
49. | Honda e | 153 km |
48. | Peugeot e-Rifter | 164 km |
47. | Opel Combo e-Life | 171 km |
46. | MG 5 | 178 km |
45. | Mercedes EQB 350 | 200 km |
44. | SsangYong Korando e-motion | 203 km |
43. | VW ID.3 Pro 150 kW | 216 km |
42. | Toyota bZ4X | 217 km |
41. | Mercedes EQA 250 | 222 km |
40. | Cupra Born 170 kW | 226 km |
39. | Volvo XC-40 Recharge | 227 km |
38. | Subaru Solterra | 244 km |
37. | Opel Zafira-e Life M | 250 km |
36. | Polestar 2 DM LR | 258 km |
35. | Hyundai Ioniq 5 | 261 km |
34. | Aiways U5 | 266 km |
33. | Renault Megane E-Tech EV60 | 268 km |
32. | MG ZS EV | 272 km |
31. | Mercedes EQV 300 | 273 km |
30. | Kia e-Soul | 280 km |
29. | Hyundai Ioniq 5 AWD | 290 km |
28. | Renault Zoe E-Tech EV50 | 292 km |
27. | BMW i4 M50 | 299 km |
26. | VW ID.Buzz Pro | 301 km |
25. | Kia EV6 | 305 km |
24. | Škoda Enyaq iV80 | 318 km |
23. | Audi Q4 e-tron 40 | 326 km |
22. | Kia Niro EV | 326 km |
21. | VW ID.4 Pro | 328 km |
20. | Mercedes-AMG EQE 53 4MATIC+ | 328 km |
19. | Genesis GV60 AWD Dual Motor Sport Plus | 330 km |
18. | VW ID.4 GTX | 332 km |
17. | Porsche Taycan Turbo S Sport Turismo | 336 km |
16. | Hyundai Kona Electric 150 kW | 336 km |
15. | Ford Mustang Mach-E GT | 337 km |
14. | VW ID.5 Pro Performance | 340 km |
13. | Nio ET7 | 345 km |
12. | Tesla Model Y LR | 361 km |
11. | Tesla Model 3 | 363 km |
10. | Audi RS e-tron GT | 367 km |
9. | Polestar 2 SM LR | 374 km |
8. | Nissan Ariya 2WD 178 kW | 378 km |
7. | Skoda Enyaq Coupe iV RS | 380 km |
6. | BMW i7 | 388 km |
5. | Mercedes EQE 350+ | 423 km |
4. | Genesis Electrified G80 | 427 km |
3. | BMW iX M60 xDrive | 430 km |
2. | BMW iX xDrive 50 | 434 km |
1. | Mercedes EQS 450+ | 482 km |
© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ