Hoci sa dojazd elektrických áut v posledných rokoch výrazne predĺžil, stále je asi polovičný v porovnaní s klasickými autami na benzín, nehovoriac o tých naftových. To by ani nebol až taký problém, ak by nabíjanie netrvalo mnohonásobne dlhšie ako tankovanie auta. Lenže trvá. A scenár sa komplikuje, keď sa rozhodnete dať vášmu elektromobilu zabrať viac, ako je bežné – napríklad rýchlou jazdou na diaľnici alebo ťahaním prívesu. Presne to si vyskúšal youtuber Petrol Ped. Jednoducho ho zaujímalo, o koľko sa skráti dojazd elektrického auta na takej dovolenkovej ceste s prívesom. A na zostave nešetril.
Čítajte viac Nóri zmerali zimný dojazd 29 elektromobilov. Veľká batéria ešte nič neznamenáJeho súpravu tvorilo pekelne výkonné elektrické SUV BMW iX 60M (455 kW, 1 100 Nm) s pohotovostnou hmotnosťou 2 695 kg a parádny dvojnápravový karavan s hmotnosťou 1 639 kg. Napokon za iX 60M môžete legálne ťahať 2,5-tonový luxus. Celá súprava teda vážila približne 4,4 tony. Najprv prešiel Petrol Ped v súlade s dopravnými predpismi úsek dlhý 154 km bez prívesu. Palubný počítač ukázal spotrebu 4,5 km/kWh, čo je veľmi slušných 22,22 kWh na 100 km. To znamená, že s batériou, ktorá má v tomto prípade nadštandardných 105,2 kWh, by dokázal absolvovať 473,4 km. Potom sa vydal na tú istú trasu aj s prívesom.
Asi očakávate, že spotreba energie bola vyššia. A máte pravdu. Vyskočila na 2,2 km/ kWh, teda po prepočte na 45,45 kWh na 100 km. Razom sa akčný rádius na jedno nabitie skrátil na 231 km, čo je menej ako polovica. To už neznie na dovolenkovej ceste práve lákavo. A teraz si predstavte, že by ste príves ťahali za elektromobilom, ktorý má akumulátor s oveľa bežnejšou kapacitou do 60 alebo do 80 kWh. V takom prípade by sa dojazd scvrkol hlboko pod 200 kilometrov. Čo z toho vyplýva? Elektromobily zatiaľ na takéto výlety nestačia. Nie že by to nebolo možné, ale vyžaduje to veľa plánovania a veľkú trpezlivosť pri nabíjačkách, pretože pri nich strávite dvojnásobok času.
Čakajú vás ale aj iné starosti. K nabíjačkám sa s prívesom na rozdiel od bežných čerpacích staníc nedostanete. Už len kvôli pozícii tankovacieho konektora, ktorý je pri BMW umiestnený presne tam, kde majú veko nádrže klasické autá. Takže najprv treba odpojiť príves, auto dobiť, samozrejme, ak vám zatiaľ niekto neobsadí nabíjačku, a potom príves opäť zapojiť. Ak sa chystáte na cestu dlhú tisíc kilometrov, musíte tento postup zopakovať minimálne päťkrát. A to nie je nič príjemné. Predstavte si to v zlom počasí či v noci. Navyše 100 % kapacity batérie nikdy nevyužijete. Potrebujete si nechať rezervu aspoň 10 %, pre prípad, že bude plánovaná nabíjačka nefunkčná a podobne. Takže reálne etapy medzi nabíjanúm budú ešte kratšie.
Čítajte viac Tesla dopláca na výroky svojho šéfa o životnosti batérií. V Nemecku čelí žalobámJe tu ale predsa len jedna dobrá správa. Obrovský rozdiel v spotrebe s prívesom a bez hovorí vlastne aj o vysokej efektivite elektromobilov. Pri benzínovom či dieselovom motore nie je rozdiel taký veľký, pretože aj bez prívesu sa v spaľovacom motore veľká časť energie premení na teplo. Tie najlepšie spaľovacie agregáty dokážu na pohyb premeniť maximálne 40 % energie obsiahnutej v palive, aj to len v úzkom spektre otáčok s najvyššou účinnosťou. Účinnosť elektromotorov je naproti tomu až 90-percentná. Takže ak za ne zapriahnete ešte hmotnosť ďalšieho „auta“ a pridáte odpor vzduchu, musí sa to aj napriek rekuperácii prejaviť výraznejšie ako v súprave tankujúcej benzín.