Toto je 12 najväčších chýb, ktorými vodiči ničia prevodovky. Robíte ich aj vy?

Tomáš Andrejčák | 16.05.2023 06:00
Oprava prevodovky môže zruinovať váš rozpočet. Najmä potom, čo na aute skončí garancia výrobcu. Môžete však tomu predísť.
V servise nie je nič drahšie ako oprava motora... Foto: Ľuboš Pilc
Kia e-Niro - servis V servise nie je nič drahšie ako oprava motora a prevodovky.

Prevodovka je jednou z najkompliko­vanejších a najviac zaťažovaných súčastí auta. Potom sa netreba čudovať, že oprava akejkoľvek poruchy prevodovky je v servise poriadne „mastná“. Platí to pre tie manuálne a zvlášť pre automatické, ktoré sa šíria automobilovou produkciou rýchlosťou blesku. Niektoré modely už manuálnu prevodovku ani neponúkajú. Ak sa teda chcete vyhnúť zbytočným výdavkom, správajte sa k vašej prevodovke „slušne“ a nerobte nasledujúce chyby.

Týmto chybám sa vyhnite pri manuálnych prevodovkách

Manuálne prevodovky sú na ústupe. Nerozumejú si... Foto: Toyota
Toyota - prevodovka Manuálne prevodovky sú na ústupe. Nerozumejú si totiž s hybridnými a asistenčnými systémami.

1. Ruka na radiacej páke

Zdá sa to ako maličkosť, ale nie je. Aj malý tlak na hlavicu radiacej páky prenáša sily na tiahla a tým aj na vidlice, ktorými prebieha zmena prevodových stupňov. Takto môže dochádzať k zvýšenému treniu medzi vidlicami a ozubenými kolesami či synchronizačnými krúžkami. Výsledkom je rýchlejšie opotrebenie a zvýšené zahrievanie oleja. Jednoducho, ruka na radiacej páke skracuje životnosť prevodovky.

2. Státie so zaradenou rýchlosťou

Ak stojíte na križovatke alebo v zápche so zaradenou rýchlosťou, znamená to, že zároveň máte vytlačenú spojku. A to nie je dobré. Spojka totiž nie je určená na dlhodobé odpojenie motora od prevodovky. Zbytočne tým namáhate spojkové ložisko, ktoré je dimenzované len na krátkodobú záťaž. Takto môžete jeho životnosť skrátiť aj pod 100 000 km. Správne je stáť s neutrálom a nohou na brzde. Modernejšie autá vám to uľahčujú automatickým zabrzdením počas státia či asistentom rozjazdu do svahu.

ADAC - test letných pneumatík R16 - 2023 Čítajte viac ADAC: Toto je prvý megatest 50 letných pneumatík. Pozor na Čínu

3. Plný plyn pri nízkych otáčkach

Ak používate zbytočne vysoký prevod pri nízkej rýchlosti, podtáčate motor. A to nerobí dobre celej hnacej sústave. A ešte horšie je, ak sa snažíte na päťke alebo šestke akcelerovať na plný plyn. Škodí to najmä motoru, ale tiež dvojhmotovému zotrvačníku, ktorého výmena je veľmi drahá. Správne je pri akcelerácii podradiť o stupeň či dva nižšie. Každý rýchlostný stupeň je totiž stavaný pre určité pásmo rýchlosti. Ak to tak nie je, avízom sú zvýšené vibrácie alebo vysoká hlučnosť. Moderné autá vás o správnom prevodovom stupni informujú asistentom radenia na prístrojovom paneli.

4. Odkladanie nohy na spojkový pedál

Tento zlozvyk je podobný zlozvyku mať ruku na radiacej páke. Je ale ešte drahší. Aj mierny tlak na pedál, zvlášť pri moderných autách, kde spojkový pedál zaberá hneď vo vrchnej polohe, pôsobí na spojkové ložisko, ktoré sa zbytočne opotrebováva. Navyše môže dochádzať k neustálemu preklzu spojky. Asi netreba vysvetľovať, že spojkové lamely sa tým zbytočne zahrievajú a ničia. Navyše takýmto spôsobom zvyšujete spotrebu paliva. Spojka sa má používať len krátkodobo počas preraďovania prevodových stupňov.

5. Agresívna jazda

Prevodovke dáte zabrať aj agresívnou jazdou. Je síce stavaná s rezervou, ale časté „drsné“ radenie s preskakovaním jedného alebo viacerých prevodových stupňov jej dobre nerobí. Najmä synchronizačným krúžkom. Ak musia eliminovať veľké rozdiely otáčok motora a prevodovky, napríklad pri podradení zo šiesteho na tretí prevodový stupeň, alebo z päťky na dvojku, majú čo robiť. A svoje si užije aj spojka a motor. Pritom všetky opravy týchto komponentov sú extrémne drahé. Už len pre cenu práce, pretože sa nezaobídu bez rozobratia „polovice“ vášho auta.

Čo skontrolovať na aute pred dovolenkou?

Video

6. Zanedbanie údržby

Viaceré automobilky síce uvádzajú, že náplň oleja v prevodovke je celoživotná, no treba si uvedomiť, že plánovaná životnosť áut sa za posledných 30 rokov skrátila. Ak teda chcete udržať prevodovku v dobrej kondícii, stojí za to zvážiť výmenu prevodového oleja. Odborníci tvrdia, že je dobré meniť olej každých 60– až 70-tisíc km. Záleží to aj na tom, kde a ako jazdíte. Ak často ťaháte príves, jazdíte veľmi dynamicky alebo v drsnom teréne, je dobré interval výmeny skrátiť. Naopak, ak jazdíte málo, stačí meniť olej v prevodovke raz za päť rokov. Olej totiž starne a jeho vlastnosti s vekom degradujú.

Týmto chybám sa vyhnite pri automatických prevodovkách

Automatické prevodovky sú stále bežnejšie. V... Foto: Volkswagen
VW - prevodovka DSG Automatické prevodovky sú stále bežnejšie. V niektorých modeloch áut už iné ani nedostanete.

1. Zaraďovanie neutrálu počas jazdy

Táto chyba je dosť častá, pretože motoristi si myslia, že pri vyradení na neutrál šetria palivo. V skutočnosti svojmu autu škodia. Samotné preradenie na neutrál síce nevadí, pre prevodovku je ale oveľa horšie opätovné zaradenie jazdného režimu D. Niektoré automatické prevodovky takýto postup ani neumožňujú, niektoré typy zase samy vo vhodnej chvíli „vyradia“ a nechajú auto plachtiť. V takomto prípade, keď o neutrále rozhoduje elektronika, nemusia mať vodiči obavy. Je to stále častejšie v súvislosti s nástupom mild-hybridných a hybridných pohonov, ktoré počas jazdy motor dokonca vypínajú.

2. Zaraďovanie spiatočky ešte predtým, než auto stojí

Ak zaradíte režim spätného chodu ® vo chvíli, keď sa ešte točia kolesá, vznikne nadmerné trenie, s ktorým sa síce prevodovka v danej chvíli vyrovná, ale vedie to k jej zbytočnému opotrebovaniu alebo predčasnému zlyhaniu. Tejto neresti sa naozaj vyhnite.

3. Zaraďovanie parkovacieho režimu pred úplným zastavením vozidla

Zaradenie režimu pre parkovanie (P) vo chvíli, keď je auto ešte v pohybe, je veľmi riskantné. Na parkovaciu západku, ktorá v parkovacom režime bráni otáčaniu prevodovky, je v takom prípade vyvinutý veľký tlak a západka sa môže zlomiť. Moderné automaty vám takú chybu nedovolia, u starších ale riskujete zničenie prevodovky.

auto príprava na dovolenku Čítajte viac Video: Chystáte sa autom na dovolenku? Odborník radí čo skontrolovať

4. Zaraďovanie neutrálu na semaforoch

Použitie neutrálu pri státí na križovatke síce prevodovke neublíži, ale nemá žiaden zmysel. A navyše sa môže ľahko stať, že na vyradenie zabudnete a ako náhle sa rozsvieti zelené svetlo, zošliapnete plyn. Auto zostane stáť, a tak rýchlo zaradíte jazdný režim D. Motor už je ale vo zvýšených otáčkach a prevodovka trpí. Oveľa vhodnejšie je preto nechať zaradený jazdný režim D a držať zošliapnutú brzdu, až kým sa nerozbehnete.

5. Nepoužívanie ručnej brzdy

Používaním ručnej brzdy (ak ju máte) môžete automatickej prevodovke zaistiť dlhšiu životnosť. Stojace auto, ktoré nie je na úplnej rovine, by ste mali zaistiť tak, že zatiahnete ručnú brzdu a až potom zaradíte parkovací režim P a vypnete motor. Na prevodovke tak nebude spočívať celá váha vozidla a prevodovka sa vďaka tomu nebude opotrebovávať. Moderné autá s elektrickou parkovacou brzdou vám v tom pomôžu samy.

6. Zanedbanie údržby

Automatická prevodovka vyžaduje nielen správne zaobchádzanie, ale aj údržbu. Často sa zabúda na výmenu oleja, ktorý prevodovka nutne potrebuje. Napriek tomu, že niektorí výrobcovia výmenu oleja v servisnom pláne vôbec nepredpisujú a pôvodnú náplň označujú za doživotnú, je vhodné olej pravidelne meniť. Správny čas na výmenu oleja sa líši podľa typu prevodovky. Niektorá potrebuje nový olej po 60 000 km, iná zvládne na jednu náplň aj dvojnásobok. Poraďte sa v servise. Ak olej vymeníte skôr, nič neriskujete.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ