Test: Hyundai Ioniq 6. Ohúril dizajnom, prekvapil spotrebou, potešil na ceste

Martin Domček | 30.07.2023 07:00
Ioniq 6 prekvapil vnútorným priestorom a nízkou spotrebou, dokonca aj na diaľnici. Na digitálne zrkadlá však radšej zabudnite.
Ioniq 6 má takmer trojmetrový rázvor, v tomto... Foto: Pravda, Martin Domček
Hyundai Ioniq 6 Ioniq 6 má takmer trojmetrový rázvor, v tomto smere je porovnateľný aj s Mercedesom-Benz triedy E.

Ak by sme mali Hyundai Ioniq 6 stručne predstaviť, stačí azda spomenúť, že ovládol anketu Svetové auto roka, stal sa Svetovým elektromobilom roka a ešte získal aj cenu za najlepší dizajn. Z nášho pohľadu úplne oprávnene, je to najlepší elektromobil, aký sme za posledné mesiace testovali.

Len pred pár dňami sme zverejnili test modernizovaného Volkswagenu ID.3, ktorý sme taktiež pochválili. V porovnaní s predchodcom dizajnovo dospel, má nižšiu spotrebu a z hľadiska vnímanej kvality je na tom o triedu lepšie. Oproti Ioniqu mu však chýba jedna zásadná vec – osobitosť, charizma, alebo ak chcete – „duša“. Obe autá sa v maximálne možnej miere podriadili diktátu aerodynamiky, no zatiaľ čo ID.3 je síce elegantné, ale z hľadiska vzhľadu tak trochu chladné až sterilné, Ioniq 6 nepostráda výnimočnosť, je excentrický a má svoju nezameniteľnú tvár.

Polarizujúci vzhľad

Je tak excentrický, že buď sa vám bude páčiť, alebo ho okamžite odmietnete, ale nenechá vás chladnými. Ale niet sa čo diviť – keď sa pozrieme na posledné novinky Hyundaiu, vidno, že jeho dizajnéri sú úplne inde, než väčšina ostatných automobiliek a už dlhší čas hrajú svoju vlastnú ligu.

Hyundai Ioniq 6
Hyundai Ioniq 6
+11Hyundai Ioniq 6

Z hľadiska dizajnu je Ioniq 6 inšpirovaný konceptom Hyundai Prophecy EV. Na prvý pohľad zaujme čistými a jednoduchými líniami. Skúste si pri ňom predstaviť napríklad takú Toyotu C-HR, sú to autá akoby z dvoch úplne odlišných svetov.

Ioniq 6 má vďaka tomu mimoriadne nízky koeficient odporu vzduchu – len 0,21. Dopomáha mu k tomu aj jeho nízka predná časť, aktívne vzduchové klapky umiestnené vpredu, zadný spojler, kompletne prekrytý podvozok, optimalizované deflektory a zmenšená medzera medzi podbehmi kolies. Samozrejme aj voliteľné úzke digitálne bočné zrkadlá, ktoré malo aj testované auto.

Prístrojovka má čistý a minimalistický vzhľad. Foto: Pravda, Martin Domček
Hyundai Ioniq 6 Prístrojovka má čistý a minimalistický vzhľad.

Prvýkrát sme ich testovali už v Audi e-trone, v Ioniqu je to už naša tretia skúsenosť s nimi. Ani v jednom prípade nás však o svojej praktickosti nepresvedčili. A to ich v Ioniqu majú vymyslené dobre – displeje majú výborné rozlíšenie, čipy sú dostatočne citlivé aj v šere. Ide o technológiu, ktorá je drahá, ťažko sa na ňu zvyká, z hľadiska bezpečnosti neprináša posádke nič navyše a trochu „klamú“ skresľovaním vzdialenosti. Cúvať s nimi na parkovacie miesto tiež nie je žiadna sranda.

Je malý zázrak, že v priebehu prvých dvoch-troch dní sme vďaka nim nespôsobili žiadnu kolíznu situáciu, potom sme si už na ne ako-tak zvykli. Ak sa spoza volantu, respektíve z miesta šoféra pozrieme na tri relatívne novšie technológie, ktoré bezprostredne asistujú pri jazde, tak z nášho pohľadu je head-up displej jednoznačne prínosom, navigácia s rozšírenou realitou možno, digitálne zrkadlá určite nie. Aktuálne ich môžete mať iba k najvyššej výbave Premium a priplatíte si za ne 1 300 eur. Miňte ich radšej na niečo praktickejšie.

Video: V Nemecku sme vyskúšali novú Astru Electric. Zvláda rýchlosť vyše 170 km/h

Auto je postavené na elektrickej modulárnej platforme E-GMP, ktorá umožnila konštruktérom „roztiahnuť“ interiér vpredu aj vzadu, čo cítiť najmä v priestore pre nohy. Zvonku to tak možno nepôsobí, ale Ioniq 6 má impozantný (takmer trojmetrový) rázvor, porovnateľný s Mercedesom-Benz triedy E. Takže priestor v kabíne je naozaj veľkorysý.

Určitou daňou za aerodynamiku a zvažujúcu sa strechu je o niečo menej miesta na hlavu vzadu, registrovať to však budete až s výškou nad cca 180 cm. Predné sedadlá sú pohodlné, nastaviteľné v 8 smeroch a po stlačení tlačidla ich možno sklopiť takmer do roviny, čo je pri relaxácii na odpočívadle počas dlhších jázd super.

Hyundai Ioniq 6
Hyundai Ioniq 6
+20Hyundai Ioniq 6

Modulárna palubná doska s dotykovou obrazovkou integruje 12-palcový plne dotykový displej infotainmentu a 12-palcový digitálny prístrojový panel. 4-bodové interaktívne pixelové svetlá na volante (v jeho strede) zároveň umožňujú jednoduchú komunikáciu medzi vodičom a vozidlom Stredová konzola poskytuje veľký úložný priestor s niekoľkými odkladacími priehradkami.

Prekvapivo úsporné

Kufor (zadný) však má len priemerných 401 litrov, pod prednou kapotou ho však dopĺňa sekundárny s kapacitou 45 litrov. Keďže sme však jazdili na štvorkolke, jeho objem sa „scvrkol“ na 14 litrov. Tým sa dostávame k pohonnému agregátu. Pod kapotou sme mali dva elektromotory s kumulovaným výkonom 239 kW, čo je 325 koní ( 74 kW vpredu a 165 kW vzadu). K tomu treba prirátať impozantný krútiaci moment 605 Nm a pohon 4×4. Vo výsledku s touto kombináciou Ioniq 6 zvláda maximálku až 185 km/h a zrýchlenie na stovku má 5,1 sekundy.

Nastavovať v aute môžete jazdný režim, špeciálne posilňovač, výkon, úroveň rekuperácie, citlivosť plynového pedála, pohon a samozrejme aj zvuk, takže si ho môžete dokonale vyladiť od komfortnej až po ostrú športovú verziu.

Digitálne spätné zrkadlá by sme si asi nevybrali. Foto: Pravda, Martin Domček
Hyundai Ioniq 6 Digitálne spätné zrkadlá by sme si asi nevybrali.

Na športovú jazdu má Ioniq 6 vlohy aj vďaka výbornému podvozku, ktorý nijako neuberá na komforte, no v zákrutách s ním auto drží stopu veľmi dobre. Pri rýchlejšej jazde na diaľnici objavíte aj ďalší benefit špičkovej aerodynamiky – auto je mimoriadne tiché. Pri elektromotore to samozrejme možno predpokladať, no minimalizovaný je aj aerodynamický hluk a hluk odvaľujúcich sa kolies.

Obrovským benefitom je 800 V architektúra (auto je kompatibilné aj so 400 V), umožňujúca nabíjanie s výkonom až 350 kW. V praxi to znamená, že za ideálnych podmienok dobijte batériu z 10 na 80 percent iba za osemnásť (!) minút. Pri pomalšej 50 kW nabíjačke vám stále stačí na dobitie z 15 na 80 percent približne hodinka. Dobíjať možno nielen auto, ale aj autom iné spotrebiče. Ide to pomocou palubnej 230V zástrčky a technológie Vehicle-to-Load a dokonca vďaka meniču, ktorý sa pripája do obojsmerného vonkajšieho nabíjacieho portu, to ide aj keď je auto vypnuté.

Displeje zrkadiel sú umiestnené tak, že treby... Foto: Pravda, Martin Domček
Hyundai Ioniq 6 Displeje zrkadiel sú umiestnené tak, že treby výraznejšie odvracať pohľad od cesty.

Ioniq pritom využíva „iba“ 77 kWh batériu, vďaka skvelej aerodynamike má však naozaj nízku spotrebu. My sme auto nijako nešetrili a po približne 700 najazdených kilometroch, z ktorých takmer polovicu tvorili diaľnice, sme dosiahli priemer len 15,4 kWh na sto kilometrov, na diaľniciach sme pritom jazdili približne 120-kilometrovou rýchlosťou.

Práve na nich Ioniq 6 ťaží z dobrej aerodynamiky a aj pri týchto rýchlostiach mal spotrebu výrazne pod 20 kWh hranicou. Pri dlhších jazdách padne vhod aj špeciálna „elektromobilová“ navigácia – stačí zadať cieľ a automaticky vám vzhľadom na stav batérie odporučí „dobíjacie zastávky“.

Záver

Vzhľad zadnej časti vyvoláva dosť kontroverzií.... Foto: Pravda, Martin Domček
Hyundai Ioniq 6 Vzhľad zadnej časti vyvoláva dosť kontroverzií. Výrazne však prispieva k špičkovej aerodynamike.

Dizajn Ioniqu 6 polarizuje, niektorým pripadá príliš futuristický, iným príliš retro a ďalší mu zas vyčítajú určitú podobnosť s Porsche. Je to vec vkusu, podľa nás vyzerá skvele. K tomu navyše pridáva veľmi slušný priestor v kabíne, mimoriadne nízku spotrebu, dokonca aj na diaľniciach, čo v praxi znamená, že dojazd na úrovni 500 kilometrov je úplne reálny.

Z nášho pohľadu je jedným z najlepších elektrických sedanov, v akých sme mali možnosť jazdiť a jedným z najlepších aktuálne dostupných elektromobilov. Cenu, ktorá začína na úrovni 46 490 za základnú verziu s výkonom 111 kW, 53 kWh batériou a pohonom zadnej nápravy a končí sumou 63 990 eur (v akcii) za nami testovanú najvyššiu verziu vo výbave Premium, s pohonom 4×4, výkonom 239 kW a 74 kWh batériou pokladáme za primeranú.

Technické údaje, rozmery a ceny

Rozmery, objemy, hmotnosti Hyundai Ioniq 6 4×4
Dĺžka (mm) 4 855
Šírka (mm) 1 880
Výška (mm) 1 495
Rázvor náprav (mm) 2 950
Objem kufra (dm3) 401 + 12 vpredu
Pohotovostná hmotnosť (min., kg) 2 020 – 2 096
Technické údaje, spotreba a dojazd Hyundai Ioniq 6 4×4
Motor synchrónny s permanentným magnetom (predný a zadný el. motor)
Max. výkon (kW/k) 239/325
Max. krút. moment (Nm) 605
Prevodovka jednostupňová, automatická
Kapacita batérií (kWh) 77,4
0 – 100 km/h (s) 5,1
Maximálna rýchlosť km/h 185
Spotreba na 100 km (podľa WLTP, kWh) 15,1 (16,9 pre 20-palcové kolesá)
Spotreba počas testu (l) 15,4
Dojazd (km, WLTP) 583 (519 pre 20-palcové kolesá)
Dojazd počas testu (km) cca 480 – 510 km
Čas nabíjania Hyundai Ioniq 6 4×4
DC 350 kW 10% – 80% (min) 18 min
DC 50 kW 10% – 80% (min) 73 min
Wallbox, AC 11 kW 0% – 100% (h) cca 7 h
Ceny a výbavy Hyundai Ioniq 6
Zákl. cena Hyundai Ioniq 6(4×2, 111 kW, batéria 53 kWh)(€) 47 990
Zákl. cena Hyundai Ioniq 6 (4×4, 239 kW, batéria 77,4 kWh) (€) 65 490
Cena testovaného auta(€) 66 050

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ