Týchto 6 nenápadných a lacných áut z bazáru nepozná servis. Neváhajte

Tomáš Andrejčák | 26.10.2023 05:00
Popularita nemusí znamenať spoľahlivosť. Týchto šesť áut bolo na trhu neprávom v tieni oveľa slávnejších bestsellerov. Napriek tomu dokážu ako ojazdené ponúknuť viac a za menej peňazí.
Ak nechcete mať s "jazdenkou"... Foto: Ľuboš Pilc
Kia e-Niro - servis Ak nechcete mať s "jazdenkou" problémy, vyberte si tú správnu. Nemusí byť drahá.

Ceny nových áut vystrelili po pandémii a čipovej kríze do závratných výšok. Mnoho záujemcov o autá tak plánuje zamieriť do autobazárov. Tu sa ceny tiež zvýšili, no kúpou „jazdenky“ sa dajú predsa len ušetriť tisíce eur. Len to chce vybrať to správne auto. Často však naše oči spočinú na niektorom z modelov, ktorý je na cestách veľmi frekventovaný. Lenže ako upozorňuje nemecký Autobild, popularita či veľký počet registrácií ešte nemusí automaticky znamenať dobrú kúpu.

ADAC - žltí anjeli Čítajte viac ADAC: Toto je ‘10 nespoľahlivých‘. Toyoty sklamali, Suzuki prekvapilo

Preto prichádza s výberom šiestich modelov, ktoré sú cenovo dostupné, veľmi kvalitné, spoľahlivé aj praktické, no akosi prehliadané. Často v tieni oveľa známejších modelov. Lenže štatistiky TÜV, nemeckej siete technických kontrol, či štatistika poruchovosti nemeckého autoklubu ADAC neklamú. Práve tie katapultovali nasledujúce modely do rebríčka najlepších a pritom cenovo veľmi dostupných. Pozrite si ich aj informáciami o ich plusoch a mínusoch.

Honda Civic – 9. generácia (2011 – 2017)

Honda Civic Type-R Foto: Honda
Honda Civic Type-R Honda Civic Type-R

V porovnaní s prvým „ufom“ bola deviata generácia tohto japonského kompaktu vizuálne úhľadnejšia. Aj tak nikdy nepatrila k bestellerom typu Golf či Astra. Pritom má úsporné motory, vrátane dieselu, variabilný interiér a geniálne sklopné zadné sedadlá Magic Seats, vďaka ktorým disponuje najväčším batožinovým priestorom v triede s objemom od 478 až do 1 378 litrov. Kombi Tourer dokonca zvláda odviezť 624 až 1 668 litrov batožín. Okrem toho Civic vyniká agilným ovládaním a pohodlnými sedadlami. K nevýhodám patrí stále zlý výhľad vzad, komplikovanejší prístup k zadným sedadlám pre kopulovitú strechu. Atmosférické motory 1,4 a 1,8 VTEC sa zas javia ako slabé. Pozor si však treba dávať najmä na brzdový systém, kde môže dôjsť k opotrebeniu kotúčov. Dávajte pozor aj na to, či má Civic vymenený airbag v rámci zvolávačky, pretože Honda odoberala vo veľkom chybné bezpečnostné vankúše od spoločnosti Takata.

Cena: 13 000 eur (cca 60 000 km)

Kia Venga – IN (2010 – 2019)

Kia Venga Foto: Kia
Kia Venga - 2015 Kia Venga

Kia Venga nebola nikdy úspešná, mnohí zákazníci uprednostňovali konkurentov ako Citroën C3 Picasso alebo Honda Jazz. Keďže minivan odvodený z Kie Soul si odniesol z testov Euro NCAP len štyri hviezdičky, automobilka prišla prakticky okamžite s 5-hviezdičkovou modernizáciou. Venga vie očariť variabilným interiérom s množstvom odkladacích priestorov a štandardne nastaviteľnými zadnými operadlami, dobrým výhľadom a inovatívnymi riešeniami ako obrazom cúvacej kamery v spätnom zrkadle. Benzínové motory sú spoľahlivé a majú nízke náklady na údržbu a opravy. Päťročné modely majú ešte stále záruku. Medzi slabé stránky patria vŕzgajúce stredové konzoly. Aj klepotajúce časti obkladových panelov interiéru odhaľujú priemernú kvalitu spracovania. Ak Venga jazdila na zlých cestách, čakajte tiež defekty podvozka, ako opotrebované kĺby, tlmiče a pružiny. Pri kúpe majte na pamäti, že zážihové motory potrebujú kontrolu ventilovej vôle každých 90 000 kilometrov. Kia Venga vie byť tiež veľmi smädná na diaľnici.

Cena: 12 000 € (cca 50 000 km)

Toyota Auris – E180 (2013 – 2019)

Toyota Auris Foto: Toyota
Toyota Auris - 2015 Toyota Auris

Triezvo štylizovaná Toyota Auris mala ďaleko k tomu, aby sa presadila v kompaktnej triede proti Volkswagenu Golf, Opelu Astra alebo Fordu Focus. Nebolo to ale rozhodne vinou nízkej kvality. Práve naopak, tou Auris vždy vytŕčal z radu, nehovoriac o jeho hybridnej verzii. Tá vie byť navyše veľmi úsporná. Ak vám chýba priestor, Auris ponúkal aj kombi Touring Sports dlhšie o 30 cm, vrátane dlhšieho rázvoru náprav. Má teda aj viac miesta pre zadných cestujúich. Medzi slabé stránky patrí priemerná dynamika. Pri preplňovanom motore 1,2 Turbo sa zas vyskytujú problémy s vynechávaním zapaľovania pre chybné zapaľovacie cievky. Rizikom je aj batéria hybridnej verzie. Ak zlyhá, stáť vás to môže aj 3 000 eur. Vymeniť sa však dajú aj jednotlivé poškodené moduly batérie, čím sa oprava výrazne zlacní.

Cena: 11 000 € (cca 100 000 km)

Hyundai i20 – GB (2014 – 2020)

Hyundai i20 N Sport Foto: Hyundai
Hyundai i20 N Sport Hyundai i20 N Sport

Keď prišiel Hyundai i20 v roku 2014 na trh, súdobé Polo pri ňom vyzeralo akosi retro. Hyundai však bodoval aj vysokou kvalitou materiálov a spracovania a tiež akustickým komfortom, ktorý zákazníci ocenili na dlhých trasách. Rovnako ako slušný priestor, pohodlné sedadlá a dobrý komfort pruženia. Kvalita sa odzrkadlila aj v TÜV Reporte s nadpriemernými známkami. Nedostatkom sú slabšie benzínové motory z počiatku výroby. Od roku 2016 však pribudol živý preplňovaný 3-valec s výkonom až 88 kW. A k tomu všetkému ponúkol Hyundai aj zvýšenú outdoorovú verziu i20 Active. Medzi slabé stránky patrí starší 4-stupňový automat, ktorý hnal spotrebu tohto malého auta hore a dynamiku presne opačným smerom. Tomu sa rozhodne vyhnite. Občasné problémy môžu nastať s ložiskom spojky. A i20 nevyniká ani kvalitou laku.

Cena: 11 000 eur (cca 60 000 km)

Suzuki Swift – RZ/AZ (od 2017)

Suzuki Swift Foto: Suzuki
Suzuki Swift - 2021 Suzuki Swift

S dĺžkou necelých štyroch metrov zostal Swift veľmi malým autom. Ford Fiesta, VW Polo či Toyota Yaris ponúkajú preto viac priestoru, no nie sú také obratné. Raritou Swiftu sú verzie s pohonom oboch náprav (Allgrip). Vďaka nízkej hmotnosti, len okolo jednej tony, patrí tiež Swift k najekonomickejším autám. Nehovoriac o mild-hybridných verziách. A potom je tu Swift Sport s výkonom 140 koní, skvelými jazdnými vlastnosťami, živou dynamikou a relatívne vysokou úrovňou komfortu. Všetky motory majú bezúdržbovú rozvodovú reťaz a motor takmer nestráca olej. Jednou z mála slabých stránok je biedna akustická izolácia. Swift patrí k tým hlučnejším autám v triede. Verzie s automatickou alebo bezstupňovou prevodovkou CVT sa stretli s malým nadšením, takže ponuka je veľmi vzácna. Pozor si dajte na napínač klinového remeňa a koróziu karosérie.

Cena: 11 000 € (cca 40 000 km)

Mitsubishi ASX – 1. generácia (2010 – 2021)

Mitsubishi ASX Foto: Mitsubishi
Mitsubishi ASX - 2017 Mitsubishi ASX

Mitsubishi ponúkalo prvú generáciu robustného ASX neuveriteľných 11 rokov. Počas dlhého obdobia výroby podstúpilo toto SUV dve modernizácie (2012 a 2019). ASX pozitívne vyčnieva v štatistikách TÜV aj v hodnotení poruchovosti ADAC. Pri ponúkaných ojazdených autách majú verzie s pohonom všetkých štyroch kolies podiel viac ako 20 %, čo dokazuje, že ASX sa využívalo aj v náročnejších podmienkach. Pri VW T-Roc je pohon všetkých kolies oveľa vzácnejší. Nadpriemerný počet kupujúcich volili aj jeden z troch naftových motorov (114 až 150 k). Tento crossover zvládne príves s hmotnosťou 1 300 kilogramov, takže je naozaj univerzálnym autom. Diesle sú o niečo drahšie a majú za sebou viac kilometrov. Slabou stránkou je podpriemerná ochrana proti hrdzi. Často sa nachádza na podvozku, takže ho treba skontrolovať. ASX máva tiež problém s ručnou brzdou a potrápiť vie aj turbodúchadlo v naftových motoroch.

Cena: 12 000 € (90 000 km)

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ