Oprava preliačiny stála Američana nehoráznu sumu. Boj s poisťovňou vzdal
Písali sme o tom viackrát. Niektoré elektromobily môžu byť pri poškodeniach náročnejšie na opravu než tradičné autá. Platí to najmä v prípadoch, keď sa konštrukcia spolieha na veľké odliatky a batéria tvorí súčasť nosnej platformy. Ak dôjde k jej poškodeniu, výmena môže byť extrémne drahá. A ak ide o integrálnu batériu, ktorá zvyšuje tuhosť karosérie, situáciu to ešte komplikuje. Technológia megacastingu, dnes používaná aj pri niektorých moderných spaľovacích modeloch, síce prospieva pevnosti, ale výrazne zdražuje výmenu poškodených častí. Preto nie je výnimočné, že oprava môže stáť viac, než je zostatková hodnota vozidla. Práve vyššie náklady na diely a postupy sú dôvodom, prečo poisťovne pri niektorých modeloch nastavujú vyššie poistné.
S čímsi podobným sa stretol aj jeden americký podnikateľ, ešte nedávno šťastný vlastník elektrického pikapu Rivian R1T. Omylom doň na parkovisku nacúval jeden zo zamestnancov a preliačil pravý zadný blatník v oblasti nákladného priestoru. Batéria zasiahnutá nebola. Poškodený teda oslovil poisťovňu zamestnanca, a tá vyslala k prípadu odhadcu, ktorý vyčíslil škodu približne na 1 700 dolárov. Asi na základe skúseností s inými americkými pikapmi. Napríklad Fordom F-150. To však robiť nemal. Majiteľ pikapu sa následne obrátil na autorizovaný servis Rivian, mimochodom vzdialený 480 km. Tam však prišla prvá studená sprcha. V servise odhadli škodu na 16 000 dolárov. Aj napriek nedotknutej batérii, dopláca totiž Rivian pri opravách na veľké lisované diely. Blatník je spojený s kabínou aj časťou strechy.
Vyzerá to dobre a iste to prospieva tuhosti karosérie, ale opravy sú ukrutne drahé. Stále však nie sme na konci, pretože konečný účet za opravu, ktorá by pri Forde F-150 trvala možno tri dni aj s lakovaním a nestála viac ako odhadovaných 1 700 dolárov zo strany likvidátora, sa vyšplhala na 22 000 dolárov. Vraj kvôli dodatočne zisteným poškodeniam. Asi tušíte, že niečo také sa poisťovni nepáčilo. Tvrdila, že cena opravy bola neprimerane vysoká a bola ochotná preplatiť len 13 000 dolárov. Majiteľ Rivianu sa rozhodol, že zvyšok opravy doplatí, aby mohol auto používať, kým sa začne s poisťovňou dohadovať o uhradení celej škody formou žaloby. Nebudeme vás trápiť ďalšími detailmi. Skončilo to tak, že poisťovňa bola ochotná zaplatiť dodatočne ešte 5 100 dolárov.
Na radu právnikov Američan na toto riešenie pristúpil, i keď sa musel zmieriť s faktom, že 3 900 dolárov pôjde z jeho vrecka. Za poškodený blatník je to naozaj nehorázna suma. Podľa jeho slov si auto ďalej užíva. O svojej skúsenosti však aspoň informoval na sociálnej sieti, aby varoval prípadných záujemcov o elektrické modely Rivianu, pred nákladnými opravami. Predpokladáme, že nebude jediný, ktorému sa čosi také stalo. A to môže byť americký podnikateľ rád, že nedošlo na poškodenie akumulátora. To by možno svoje auto už nikdy nevidel. Rivianu odporúča, aby zlepšil konštrukciu tak, aby umožnila lacnejšie opravy bežných preliačin. Tiež navrhuje proces kontroly certifikovaných autoservisov, aby sa zabezpečilo, že budú poskytovať potrebné opravy za rozumnú cenu.
© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ