Je nafta ‘na odpis‘? V Európe sa prepadla až na úplný chvost popularity
Nafta bola dlhé dekády synonymom európskej efektivity – autá, ktoré ju využívali ako palivo mali dlhý dojazd, nízku spotreba a dostatok sily. Štatistiky za rok 2025 však naznačujú, že jej éra v osobných autách sa definitívne chýli ku koncu a tento proces je nezvratný. Otázka už neznie, či diesel ustupuje, ale v ktorých segmentoch a ako dlho ešte dokáže prežiť.
Podľa najnovších údajov z európskeho trhu, ktoré zverejnila asociácia európskych výrobcov automobilov ACEA, dosiahli naftové osobné autá v Európskej únii za prvých desať mesiacov 2025 podiel približne 9,2 percenta nových registrácií, pričom objem predaja medziročne klesol takmer o 25 percent. V rámci samotnej EÚ má teda diesel stále o niečo vyšší podiel než plug-in hybridy, ktoré dosahujú približne 9,1 percenta. Na konci roka to tak už zrejme nebude. Svedčí o tom aj širšia štatistika, zahŕňajúca krajiny Európskej únie, EFTA a Spojené kráľovstvo. V tejto štatistike klesne podiel dieslov zhruba na osem percent, zatiaľ čo plug-in hybridy sa dostávajú na 9,4 percenta a prvýkrát tak v popularite prekonali naftu.
Situácia na trhu EÚ
Ale späk k EÚ: V období január až október 2025 bolo v Európskej únii zaregistrovaných 1 473 447 nových batériových elektromobilov. V prepočte na trhový podiel to znamená 16,4 percenta všetkých nových osobných áut. Elektrické autá už dávno nie sú okrajovou voľbou pre nadšencov technológií, ale stabilným pilierom trhu. Najväčšiu váhu majú v štyroch kľúčových krajinách, ktoré spoločne tvoria 62 percent všetkých registrácií batériových elektromobilov v EÚ. Ide o Nemecko, kde ich počet medziročne stúpol o 39,4 percenta, Belgicko s rastom 10,6 percenta, Holandsko s nárastom 6,6 percenta a Francúzsko, ktoré „rástlo“ o 5,3 percenta.
Ešte výraznejšie je preusporiadanie síl viditeľné pri hybridných autách. Do konca októbra 2025 pribudlo v EÚ 3 109 362 nových hybridných vozidiel, ktoré tak tvoria až 34,6 percenta celého trhu. Hybridné systémy sa stali novým „normálom“, najmä vďaka rastu na štyroch najväčších trhoch. V Španielsku sa registrácie hybridov zvýšili o 27,1 percenta, vo Francúzsku o 26,3 percenta, v Nemecku o 10,3 percenta a v Taliansku o 8,9 percenta. Kombinovanie spaľovacieho motora s elektromotorom tak zjavne oslovuje zákazníkov, ktorí hľadajú nižšiu spotrebu a emisie, no zároveň nechcú byť odkázaní výlučne na nabíjaciu infraštruktúru.
Najväčšia zmena nastala pri plug-in hybridoch (PHEV), ktoré zákazníci na kľúčových trhoch konečne začali akceptovať. Počet nových registrácií týchto vozidiel dosiahol za prvých desať mesiacov 2025 úroveň 819 201 kusov. Ich podiel na trhu sa tak zvýšil na vyššie spomenutých 9,1 percenta, kým v rovnakom období minulého roka predstavoval sedem percent. Tento rast pritom nie je rovnomerný, ale ťahajú ho predovšetkým tri veľké trhy. V Španielsku sa registrácie plug-in hybridov viac než zdvojnásobili, keď vzrástli o 109,6 percenta, v Taliansku o 76,5 percenta a v Nemecku 63,4 percenta. V medziročnom porovnaní čisto za október plug-in hybridy stúpli až o 43,2 percenta, zatiaľ čo batériové elektromobily rástli o 38,6 percenta a hybridy o 9,4 percenta.
Ústup tradičných pohonov
V opačnej situácii sú benzín a nafta. Registrácie benzínových áut sa do konca októbra 2025 prepadli o 18,3 percenta, pričom pokles zasahuje všetky veľké trhy. Najvýraznejší je vo Francúzsku, kde sa počet nových benzínových áut znížil o 32,3 percenta. Nasleduje Nemecko s poklesom 22,5 percenta, Taliansko so 16,9 percenta a Španielsko, kde registrácie klesli o 13,7 percenta. V absolútnych číslach to znamená, že v EÚ pribudlo 2 459 151 nových benzínových áut a ich podiel na trhu spadol na 27,4 percenta, kým v rovnakom období minulého roka to bolo ešte 34 percent.
Ešte horšie je na tom nafta. Trh s dieselovými autami sa v prvých desiatich mesiacoch 2025 v EÚ zmenšil o 24,5 percenta a ich podiel na nových registráciách klesol na 9,2 percenta. Medziročné porovnanie októbrových výsledkov ukazuje, že benzínové autá si v tomto mesiaci pohoršili o 14,3 percenta, zatiaľ čo dieselové o 21,9 percenta. Tradičný obraz európskych ciest, kde dominovali najprv benzínové a neskôr dlhé roky najmä naftové autá, sa tak mení rýchlejšie, než by mnohí ešte pred pár rokmi čakali.
V historickom kontexte ide o dramatický obrat. Ešte v rokoch 2015 – 2016 tvorili naftové motory v západnej Európe približne 50 percent všetkých nových registrácií a aj v roku 2023 mali v celej EÚ podľa dlhodobých prehľadov ACEA stále podiel okolo 13,6 percenta. Za necelú dekádu tak diesel klesol z pozície dominantnej technológie na úplný okraj záujmu.
Napriek tomu by bolo predčasné hovoriť o úplnom „zániku“ naftových áut. Napríklad v kategórii ťažkých nákladných áut si podľa štatistík ACEA nafta stále drží absolútnu dominanciu – podiel naftových motorov presahuje 90 percent a pri autobusoch je to približne 89 percent.