EÚ možno zruší clá na čínske Volkswageny. V hre je alternatívna ponuka
Európska komisia spustila revíziu antidotačných ciel na elektromobily koncernu Volkswagen vyrobené v Číne. Ide o krok, ktorý môže mať významné dôsledky nielen pre samotný Volkswagen, ale aj pre širší rámec obchodnej politiky EÚ voči čínskym elektrickým vozidlám. Podstatou konania je preverenie, či by sa súčasné dodatočné clá mohli nahradiť systémom záväzku minimálnej dovoznej ceny, teda mechanizmom, pri ktorom by sa výrobca zaviazal nepredávať autá pod stanovenou hranicou.
Impulzom k revízii je ponuka cenového záväzku zo strany spoločnosti Volkswagen (Anhui), ktorá v Číne vyrába modely určené aj pre európsky trh. Komisia týmto postupom testuje, či je takýto prístup pri produktoch s vysokou technologickou variabilitou a širokým rozpätím výbav, výkonových verzií a cenových stratégií vôbec realizovateľný v praxi. Na rozdiel od tradičných tovarových kategórií sú totiž autá komplexné produkty, pri ktorých sa minimálna cena nastavuje a kontroluje omnoho ťažšie.
Revízia prichádza v kontexte už existujúcich opatrení EÚ voči elektrickým autám vyrobeným v Číne. K základnému dovoznému clu sa po vyšetrovaní pridali antidotačné sadzby, ktoré majú obmedzovať vplyv štátnych dotácií na cenovú konkurenciu. Pre výrobcov, ktorí pri vyšetrovaní spolupracovali, boli stanovené individuálne sadzby, pričom Volkswagen sa nachádza v skupine spoločností s pevne určeným dodatočným zaťažením.
Najviditeľnejším príkladom dopadu tejto politiky je Cupra Tavascan, vyrábaná v Číne. Práve Cupra aj Seat dlhšie upozorňujú, že kombinácia základného a dodatočného cla výrazne komplikujú cenotvorbu a oslabuje konkurencieschopnosť modelu na európskom trhu. Cupra na Tavascan preto ponúka dlhodobú niekoľkotisícovú zľavu, inak by po zohľadnení ceny aj s clami bol tento model fakticky nepredajný. Táto výrazná zľava však ide na úkor marže výrobcu, takže aktuálne je pre Cupri de facto stratový.
Ak by Komisia cenový záväzok napokon prijala, Volkswagen by namiesto platenia dodatočných ciel musel dodržiavať dohodnutú minimálnu dovoznú cenu, čo by mu uľahčilo import do Európy. Výsledok revízie môže naznačiť, či sa EÚ posúva k pružnejšiemu, selektívnejšiemu modelu ochranných opatrení, alebo zostane pri súčasnom colnom režime, ktorý vyústil do obchodného napätia medzi EÚ a Čínou.
© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ