Trump šokuje: Amerika potrebuje miniautá! Také, aké majú Japonci

Martin Domček | 22.12.2025 16:00
micro Foto:
Trump chce, aby po uliciach amerických miest začali jazdiť mikroautá.
Trump radikálne zmenil rétoriku. Teraz je jeho novým heslom: "Make America Small Again!" Avšak platí výhradne pre automobilový priemysel.

Americký prezident Donald Trump v decembri prišiel s nápadom, ktorý by ešte nedávno znel skôr ako vtip než ako súčasť oficiálnej štátnej politiky: chce, aby sa v USA začali vyrábať veľmi malé a lacné mestské autá pripomínajúce japonské „kei cars“. Tie sú v Japonsku dlhé približne do 3,4 metra, majú obmedzenú rýchlosť a sú určené najmä do preplnených ulíc veľkých miest. Fungujú so špeciálnymi pravidlami, vďaka ktorým nemusia spĺňať všetky bezpečnostné limity „veľkých áut“. Trump tým de facto priznal, že aj v krajine „posadnutej“ pikapmi a SUV existuje veľká skupina ľudí, pre ktorých je kľúčová čo najnižšia cena a jednoduchá mobilita, nie veľkosť, výkon a prestíž.

Politický odkaz je jasný – prezident chce ukázať, že vie „odbrzdiť“ trh a zvýšiť cenovú dostupnosť nových áut. Preto podľa zverejnených informácií poveril ministra dopravy Seana Duffyho, aby okamžite začal hľadať cesty, ako odstrániť regulačné bariéry, ktoré dnes bránia tomu, aby sa mikroautá dali v USA predávať ako bežné nové vozidlá. Zároveň pritvrdzuje v rétorike proti tomu, čo označuje za byrokratický tlak na elektrifikáciu, a jeho vízia „malých áut pre Ameriku“ sa priamo viaže na širší obrat v automobilovej politike, keď nebude jedinou prioritou ekológia.

Citroen C3 Aircross - 2024 Čítajte viac Európske „kei cars“ sú na dohľad. Znížia cenu na 15 000 eur

Kľúčovým pilierom tohto obratu je návrh výrazne zmäkčiť federálne flotilové štandardy spotreby paliva CAFE. Kým východiskové nastavenie smerovalo k priemernej spotrebe približne 4,7 litra na 100 kilometrov, nový návrh posúva cieľ na zhruba 6,8 litra na 100 kilometrov do roku 2031. Súčasná americká administratíva tvrdí, že prísnejšie limity zvyšovali výrobné náklady, komplikovali konštrukciu áut a nepriamo tlačili automobilky do drahších technológií. Výsledok podľa nej pocítili najmä zákazníci – autá zdraželi a pre časť domácností sa stali jednoducho nedostupné. Súčasťou rovnakého balíka je aj snaha obmedziť mechanizmy, ktoré podľa prezidenta deformujú trh v prospech elektrických áut, napríklad systém kreditov, ktorý umožňuje výrobcom s menej úspornými modelmi „vykupovať“ emisné kredity od firiem s úspornejším portfóliom.

Nápad s kei cars autami však naráža na tvrdú realitu, a to prenesene i doslova. Americké bezpečnostné pravidlá sú totiž nastavené pre podstatne väčšie a ťažšie autá. Mikroautá navrhnuté pre nižšie rýchlosti a mestský režim by v zrážke s masívnym pikapm alebo veľkým SUV dopadli veľmi zle. Ak by mali „kei cars“ začať jazdiť v USA bez zníženia bezpečnostných požiadaviek, autá by museli prejsť nákladnými úpravami. Napríklad by sa vyžadovala pevnejšia karoséria, väčšie deformačné zóny, robustnejšie výstuhy, viac airbagov. A mikroautá by následne nielen zdraželi, ale boli aj ťažšie a zvýšila by sa ich spotreba a tým pádom by sa vytratil zysel a hlavná výhoda mestského mikroauta.

Honda N-One e - 2025 Čítajte viac Honda N-One e: Je toto nástupca neúspešného mestského elektromobilu?

Trump zároveň tlačí aj na ďalší rozmer – mikroautá áno, ale len „Made in USA“, ide teda o zmenu známeho volebného sloganu na „Make America Small Again“ – aspoň v automobilovom priemysle. Otázkou však je, ktorý veľký americký výrobca bude ochotný investovať miliardy do úplne nového segmentu, ktorý v USA prakticky neexistuje a roky sa nevytváral ani dopyt, ani výrobná infraštruktúra. Američania si zvykli na veľké autá, a ak niekto chce menšie, siahne skôr po overených importovaných modeloch. Z tohto pohľadu môže prezidentov príkaz pôsobiť skôr ako politické gesto, resp. deklarovaná snaha posilniť domáci priemysel, než ako okamžite realizovateľný výrobný plán.

Prvé reakcie trhu však naznačujú, že návrh nemusí zostať len v rovine sloganu. Napríklad Fiat už verejne naznačil zámer uviesť v USA model Topolino, čo by mohlo byť testom, či sa v USA dá nájsť reálny priestor pre mikroautá. Mnohí o tom totiž pochybujú.