Nemci zrušenie neobmedzenej rýchlosti zmietli zo stola, pridali sa aj Zelení

Martin Domček, Pravda | 21.10.2021 18:00
nemecko-130-km-h-clanok W Foto:
Nemci o neobmedzenú rýchlosť na diaľniciach takmer naisto v najbližších štyroch rokoch neprídu.
Analytici ešte nedávno tvrdili, že zrušenie neobmedzenej rýchlosti na nemeckých diaľniciach je po voľbách len otazkou času. Zrazu je ale všetko inak.

Diskusia o tom, či majú v Nemecku zrušiť neobmedzenú rýchlosť na niektorých diaľničných úsekoch alebo nie, prebieha už roky. Argumenty podporovateľov jej zrušenia sú jednoznačné – zvýšenie bezpečnosti a zníženie emisií CO2.

Podporovatelia súčasného stavu argumentujú opakovanými prieskumami, podľa ktorých neobmedzená rýchlosť nijako v daných úsekoch nezvýšila nehodovosť a tvrdia, že táto dlhoročná výsada je nemeckým špecifikom a právo na rýchlu jazdu treba chrániť.

Po najnovších voľbách sa však k moci dostane v Nemecku koalícia Zelených, sociálnych demokratov a FDP, v ktorej budú mať navrch práve strany, odmietajúce neobmedzenú rýchlosť, vrátane Zelených, ktorí to opakovane deklarovali. Preto sa ešte koncom septembra v médiách analytici vyjadrovali vcelku jednoznačne spôsobom, že neobmedzená rýchlosť v Nemecku je už de facto minulosťou a je otázkou najbližších mesiacov, kedy k jej zrušeniu príde.

Lamborghini-Huracan Evo Spyder-2019-1024-0e Čítajte viac Dáni zhabali Lamborghini vodičovi, ktorý na diaľnici prekročil rýchlosť o stovku

Dokonca by to stranám ani neublížilo, pretože prieskum zo začiatku tohto roku ukázal, že až dve tretiny Nemcov sú za zrušenie neobmedzenej rýchlosti.

Prešiel však mesiac a všetko je zrazu inak. Tri strany, ktoré plánujú spoluvytvoriť vládnu koalíciu nečakane vyhlásili, že otázka zrušenia neobmedzenej rýchlosti „nie je a ani nebude na programe dňa“. A pridali sa aj Zelení, pre ktorých bolo jej zrušenie jedným z dôležitých bodov predvolebného programu a ešte pred pár týždňami opakovane tvrdili, že tento krok budú tvrdo presadzovať. Tak čo sa teda vlastne stalo?

Proti sa jednoznačne postavila liberálna strana FDP a jednania o povolebnej spolupráci sa vyvíjali tak, že pre Zelených bolo jednoduchšie ustúpiť z tejto svojej požiadavky preto, aby dosiahli v iných oblastiach podporu pre svoj ľavicovo orientovanejší program. To priznali aj sami, keď vyhlásili, že zrušenie rýchlostného limitu na povolebných koaličných rokovaniach narazilo na „neprekonateľný odpor“.

Paríž 30 km/h Čítajte viac Paríž sa búri. Obmedzenie maximálky na 30 km/h vraj spôsobuje chaos

Všetky strany však deklarovali podporu ďalšiemu rozvoju elektromobility, najmä nabíjacej infraštruktúry, ktorej budovanie zaostáva v celej Európe. Ich cieľom je, aby sa z Nemecka stal počas ich vládnutia najsilnejší európsky trh s elektromobilmi. A to je aj z ekologického hľadiska pre Zelených dôležitejšie, než zrušenie neobmedzenej rýchlosti. A to aj napriek tomu, že štúdie ukazujú, že zavedenie „maximálky“ na diaľnici na úrovni 130 km/h by viedlo k zníženiu emisií CO 2 približne o 1,9 milióna ton ročne.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ