Test: Kia Ceed 1,5 T-GDI GT-Line – po facelifte opäť na špici
Tretia generácia Ceedu, uvedená na trh v roku 2018, poriadne zamiešala predajné štatistiky. Aby Kia udržala Ceed v dobrej kondícii, po necelých štyroch rokoch jej naordinovala hĺbkovú revíziu. A tá išla nad rámec toho, čo sa bežne skrýva pod pojmom facelift. Vidieť to nielen na vzhľade, ale je to aj cítiť za volantom. Ceed je stále skvelou voľbou v populárnom segmente nižšej strednej triedy. Nám sa dostala do rúk atraktívna verzia 1,5 T-GDI s paketom GT-Line. Pod kapotou teda reprezentuje významnú zmenu, hoci bez elektrifikácie. A navonok sa pýši agresívnejším dizajnom. To aj preto, že hatchback už v ostrej verzii GT nedostanete.
Na polceste ku GT
Štylistických zmien je naozaj dosť. Kia si totiž dala záležať, aby jednotlivé verzie viac odlíšila. Nevynímajúc GT-Line, ktoré je na polceste ku GT. Má úplne prepracovaný nárazník s výraznými čiernymi vložkami. Maska dostala čiernu výplň a hliníkové lišty v tvare tigrieho nosa. Kapotu zdobí nové logo. Všetky svetelné funkcie sú teraz integrované do predných full-LED svetiel s matným pozadím a novou grafikou troch šípok. Aj preto zmizli z nárazníkov hmlovky. Zato tu nájdeme veľký sací otvor a hliníkové lišty evokujúce spojler.
Efektné 17-palcové disky s „diamantovým“ výbrusom obúvajú pneumatiky s rozumným profilom 225/45. Zboku zaujmú lesklé čierne lišty na podbehoch či matný chróm okolo okien. Nechýba väčší strešný spojler ani náznak difúzora. Škoda len falošných výfukov. No najväčšou vychytávkou GT-Line sú nepochybne neprehliadnuteľné zadné svetlá so 48 individuálnymi diódami a dynamickými smerovými svetlami. GT-Line tak pôsobí ešte autonómnejšie ako v minulosti. Zvlášť ak je lakovaný oranžovým odtieňom Orange Fusion. Dynamickou vizážou poráža aj skutočný Golf GTI. Možno aj preto, že Ceed GT už v cenníku nenájdete. Ostrá verzia ostala výsadou ProCeedu.
Známy interiér podstúpil ďalšie množstvo úprav. To základné však nestratil. Stále prekvapuje priam prémiovým spracovaním a hodnotnými materiálmi. GT-Line je navyše obdarené kožou obšitým športovým splošteným volantom, saténovými a klavírnymi dekoráciami, čiernym stropom či špecifickým čalúnením, ktoré kombinuje textíliu s umelou kožou a kontrastným čalúnením. Sedadlá poskytujú lepšiu bočnú oporu, no sú stále pohodlné. Pochvalu si zaslúži aj nastaviteľná lakťová opierka. Našťastie, verzia GT-Line sa ubránila digitálnemu kokpitu, hoci Ceed ho mať môže. Pred sebou máte naďalej dva nádherné tubusy s analógovým rýchlomerom a otáčkomerom. Ostatné údaje sú sústredené v centrálnom farebnom TFT displeji.
Digitalizácia s mierou
Digitalizácii sa však Ceed nevyhýba. Týka sa to najmä infotainmentu UVO Connect s novou 10,25-palcovou dotykovou obrazovkou, ktorý umožňuje diaľkové aktualizácie, napríklad mapových dát, sledovanie polohy vozidla na diaľku či rozpoznávanie hlasu. Má rýchle reakcie a brilantnú grafiku. A čo je najpodstatnejšie, nechýbajú dva otočné ovládače, hardvérové tlačidlá pre vstup do hlavných vetiev menu a tiež samostatný panel klimatizácie. Takže ovládanie rôznych funkcií je jednoduché, rýchle a intuitívne. Škoda, že táto epocha pomaly končí.
Bezproblémové je aj zrkadlenie telefónov cez Apple CarPlay či Android Auto. Ergonomické chyby sa hľadajú naozaj ťažko. Chýba azda už len nastaviteľná stehenná podpora sedákov. Odkladacie priestory nájdete vo dverách aj v stredovej konzole. Tie na nápoje medzi sedadlami sú elegantne kryté roletkou. Ceed nesklame ani priestorom. Dokonca aj vzadu ponúka slušnú rezervu na nohy a nad hlavou. Nešetrí ani na dĺžke sedákov, ktoré bývajú zväčša krátke. Cestujúci vzadu majú k dispozícii výklopnú lakťovú opierku aj USB-port. Kufor má objem 395 litrov, dvojitú podlahu, súmerný tvar a po sklopení operadiel dokáže vytvoriť vodorovnú ložnú plochu a celkový objem 1 291 litrov.
Vitálny motor s dobrou spotrebou
Hoci aj vynovený Ceed sa môže pochváliť 48 V mild-hybridnou sústavou, GT-Line je klasikou bez elektrifikácie. Ale to nie je výčitka. Pod kapotou má totiž novučičký 4-valec 1,5 T-GDI z rodiny motorov Smartstream, takže sa môže pochváliť variabilným časovaním ventilov CVVD či nízkotlakovou recirkuláciou výfukových plynov a časticovým filtrom. V ponuke nahrádza starší motor 1,4 T-GDI. Má výkon až 118 kW a krútiaci moment 253 Nm. V oboch parametroch tak poráža konkurenčný 4-valec Volkswagenu. Prekvapí chuťou po otáčkach a ostrejším zvukom, ktorý svedčí športovému charakteru GT-Line. O hluku však hovoriť nemožno. Je totiž dobre tlmený.
Spojenie so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou je v podstate bezproblémové, no charakter tohto typu prevodovky je zjavný pri rozjazdoch, ktoré nie sú vždy plynulé. A druhou výčitkou je veľmi ekonomické nastavenie radenia, ktoré sa snaží držať agilný motor na čo najnižších otáčkach. Takže občas prídu vhod krídelká pod volantom či režim Sport, ktorý dovolí motoru viac sa nadýchnuť. Za volantom je hneď viac zábavy. Inak, Ceed nemá volič jazdných režimov. K dispozícii je iba športový mód prevodovky. V základe sa však tvári, akoby jazdil v móde Eco. No ak šliapnete na plyn, stovku máte na tachometri za 8,6 sekundy, čo nie je zlé. A pritom si za svoje služby nová jednapäťka nepýta veľa paliva.
Náš priemer skončil údajom 6,6 litra na 100 km. V meste je to tesne nad sedem a na okreskách podlezie konzumácia šesť litrov. Možno by sme pri tomto vitálnom agregáte a verzii GT-Line volili radšej 6-stupňový manuál, pri ktorom budete mať potenciál motora viac pod kontrolou. Zvlášť ak vám Ceed dopraje pomerne ostré zaobchádzanie. Stále sa totiž môže v zákrutách oprieť o nezávislé zavesenie zadných kolies, ktoré je dnes vzácnosťou. Takže v konkurenčnom zápolení predstavujú jeho jazdné vlastnosti to najlepšie, čo si môžete dopriať. Čo je skvelé, tuhšie odpruženie nejde na úkor komfortu. Filtrácia nerovností a hluková izolácia podvozku je príkladná. Porovnanie s prémiou nie je vôbec zveličené.
Treba aj priplácať
Za športovo ladený Ceed GT-Line s benzínovým motorom a automatom si Kia pýta 23 690 eur. Naozaj to nie je zlá ponuka, ak uvážime, že GT-Line je neprehliadnuteľný a skvelo vybavený. Veď vychádza z úrovne Gold. Takže na palube máte dvojzónovú klimatizáciu, monochromatické spätné zrkadlo, elektricky nastaviteľnú bedrovú opierku, 10,25-palcový infotainment s navigáciou, bezplatné telematické služby, indukčné nabíjanie telefónov či parkovaciu kameru. Ale tiež full-LED svetlá s automatickým prepínaním diaľkového režimu alebo udržiavanie v jazdnom prúde. Bohužiaľ, za rozšírený paket asistentov Safety pack, ktorý obsahuje aj asistent pre jazdu na diaľnici či adaptívny tempomat si treba priplatiť 1 390 eur.
Súčasťou tohto paketu sú aj ďalšie prvky, ktoré s bezpečnosťou nesúvisia, no potešia. Napríklad elektronická parkovacia brzda, riadiace páčky pod volantom, bez ktorých nemá automat v Ceede GT-Line význam, či dokonca nastaviteľná lakťová opierka a prieduchy ventilácie pre zadných cestujúcich. Investovať sa preto oplatí, no cena vzrastie na 25 080 eur. A ak si k tomu pripočítate 550 eur za metalízu, dostaneme sa nad 26 000 eur. I tak považujeme ponuku za korektnú. Ceed patrí stále na špičku segmentu i keď mnoho zákazníkov dnes dáva prednosť SUV.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 325 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 800 |
Výška (mm) | 1 442 |
Rázvor náprav (mm) | 2 650 |
Objem batožinového priestoru (l) | 395 – 1 291 |
Objem palivovej nádrže (l) | 50 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 285 – 1 412 |
Technické údaje
Model | Kia Ceed 1,5 T-GDI GT-Line |
---|---|
Počet valcov/ventilov | 4/16 |
Zdvihový objem (ccm) | 1 482 |
Max. výkon (kW/ot.) | 118/5 500 |
Max. krútiaci moment (Nm/ot.) | 253/1 500 – 3 500 |
Prevodovka | 7DCT |
Max rýchlosť (km/h) | 210 |
0 – 100 km/h (s) | 8,6 |
Spotreba podľa výrobcu (l/100 km) | 5,8 – 6,1 |
Spotreba počas testu (l/100 km) | 6,6 |
Ceny
Cena od | 21 890 € |
---|---|
Cena verzie | 23 690 € |
Cena testovaného vozidla | 26 630 € |
© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ