Brusel potvrdil, že elektromobily nie sú až také čisté. Čo s tým?
Green NCAP poznáme ako organizáciu, ktorá už zopár rokov hodnotí ekologický dopad áut na životné prostredie. Doteraz však vychádzala len z produkcie emisií počas prevádzky. Z tohto pohľadu mali elektromobily v metodike obrovskú výhodu. Lenže bruselské laboratórium už dávnejšie avizovalo, že metodiku zmení. A to tak, že bude brať do úvahy celý životný cyklus áut. Od výroby, cez prevádzku až po recykláciu. A aj sa tak stalo. Po prvýkrát zverejnilo výsledky posudzovania emisnej stopy, ktorá má k realite pomerne blízko. Aj keď nie úplne. I tak musí byť štatistika pre zástancov elektromobilov poriadne studenou sprchou, pretože zázraky sa naozaj nekonajú.
Elektrický zázrak sa nekoná
Green NCAP vychádzalo z predpokladu, že vozidlá budú v prevádzke 16 rokov a za ten čas najazdia 240 000 km. Pravdepodobne to ladí s priemernými údajmi európskeho autoparku. Do vzorca pridalo emisie pri výrobe vozidla, emisie pri výrobe spotrebovaného paliva a energie aj s výhľadom do budúcnosti, emisie vznikajúce pri údržbe a emisie pri recyklácii. Nič podrobnejšie tu zatiaľ naozaj nebolo. Metodiku s názvom Life Cycle Assessment (LCA), teda hodnotenia životného cyklu od „kolísky až po hrob“, vyvinula spoločnosť Joanneum Research. Pod lupu Green NCAP sa dostalo celkom 61 aktuálne predávaných modelov áut.
Tieto reprezentovali všetky druhy pohonov – benzínové, naftové, hybridné, plug-in hybridné, plynové (LPG, CNG), vodíkové aj čisto elektrické. A tiež autá všetkých tried od malých mestských až po veľké SUV. Výsledky ukazujú, že elektrifikácia nie je z hľadiska ochrany životného prostredia až také veľké terno, respektíve, že elektromobily zásadne neznižujú emisie skleníkového CO2. Elektrický VW ID.3 vyprodukuje v danom cykle 35 ton tohto plynu, kým hybridná Toyota Prius 40 ton a dieselová Škoda Octavia 42 ton. Najhoršie z toho vychádzajú benzínové autá, napríklad BMW 118i, ktoré má na svedomí 52 ton CO2. A to patrí k veľmi úsporným autám so zážihovým motorom.
Čítajte viac Šéf BMW: Elektromobily len prehĺbia závislosť na problémových štátochNáskok elektromobilu nie je teda zásadný. Má síce výhodu v celkovo nižšej produkcii CO2 pri prevádzke, čo je dané vyššou účinnosťou, ale túto výhodu zmazáva obrovským batohom CO2, ktorý vzniká pri jeho výrobe. Je to dvojnásobok CO2 v porovnaní s výrobou áut so spaľovacími motormi, samozrejme kvôli batériám. Sčasti to elektrické autá sanujú vyššou mierou recyklácie, čo sa z ich emisnej stopy odpočítava. Ak by sme však parametre zmenili, mohli by sa elektromobily ľahko dostať do závesu. Metodika totiž neráta napríklad s novou súpravou batérií alebo aspoň recyklovaným akumulátorom, ktorý počas 16 rokov budú určite potrebovať. Veď sami výrobcovia na ne dávajú záruku maximálne osem rokov. Pritom len batéria predstavuje asi osem ton vypusteného CO2.
Zatiaľ bez hviezdičiek
Po výmene batérie by sa karta obrátila v prospech hybridov a naftových motorov, ktoré sú aj napriek jednoznačne nižšej spotrebe paliva zatracované a odsudzované ako ekologický mor. Podobná situácia by nastala, ak by životný cyklus predstavoval menší počet najazdených kilometrov. Napríklad nižší ako 200 000 kilometrov. Potom by elektromobily nedokázali dohnať svoj emisný „dlh“ z výroby, pretože len v tejto časti životného cyklu majú ekologický prínos. Metodika je k nim teda relatívne zhovievavá a tiež počíta s rastúcim podielom výroby čistej energie, teda so zlepšovaním európskeho energetického mixu v nasledujúcich rokoch.
Prechod na výrobu energie z obnoviteľných zdrojov však nemusí mať také tempo, ako Európa plánuje. Vplyvom vojny na Ukrajine bude možno EÚ nútené svoje emisné ciele v energetike prehodnotiť. To je však veľmi dôležité, pretože z hľadiska celkovej spotrebovanej energie potrebnej pre životný cyklus auta, bez ohľadu na to, odkiaľ pochádza, sú už teraz elektromobily až za autami s naftovým motorom. Príkladom zo štúdie je Škoda Octavia 2,0 TDI ktorá si počas životného cyklu vyžaduje 164 MWh, kým VW ID3 183 MWh a také benzínové BMW 118i až 213 MWh. Green NCAP tvrdí, že vplyv na emisnú stopu má aj hmotnosť vozidla. A ako vieme, elektromobily sú kvôli batériám ťažšie. Celkový výsledok ovplyvňuje aj štýl jazdy. Preto Green NCAP uvádza v hodnotení nielen priemerné emisie CO2 a priemernú potrebu primárnej energie, ale aj najnižšie a najvyššie hodnoty.
Čítajte viac Lacný elektromobil nemôže zatiaľ nik sľúbiť. Tvrdí šéf vývoja MercedesuNapríklad aj vplyvom vonkajšej teploty, na ktorú sú elektromobily podstatne citlivejšie z hľadiska efektivity ako autá so spaľovacími motormi. A to nehovoríme o rozdieloch, ktoré vykazujú plug-in hybridy, keď jazdia s nabitými alebo vybitými batériami. Bruselská organizácia zatiaľ hovorí, že je ešte priskoro, aby tento typ hodnotenia označovala hviezdičkami, no výsledky sú v podstate sklamaním. Prínos elektromobilov je sporný. Ak nechceme mať čistú planétu len na papieri, mal by Brusel prehodnotiť príliš striktný postoj k autám so spaľovacími motormi a najmä k dieselom, ktoré sú na energiu vo svojom životnom cykle najmenej náročné.
Spotreba energie v životnom cykle (MWh)
Model | Priemerná spotrebovaná energie | Minimálna | Maximálna |
---|---|---|---|
Škoda Octavia Combi 2.0 TDI | 164 MWh | 151 MWh | 193 MWh |
Toyota Prius 1,8 PHEV | 167 MWh | 123 MWh | 232 MWh |
Peugeot 208 1.5 Blue HDI 100 | 169 MWh | 144 MWh | 191 MWh |
Fiat 500 87 kW EV | 171 MWh | 134 MWh | 198 MWh |
Toyota Yaris 1,5 hybrid | 175 MWh | 140 MWh | 220 MWh |
Mazda 2 Skyactiv-G 55kW | 182 MWh | 173 MWh | 202 MWh |
Honda Jazz 1,5 i-MMD hybrid | 183 MWh | 146 MWh | 237 MWh |
VW ID.3 PRO 150 kW EV 4×2 automat | 185 MWh | 168 MWh | 286 MWh |
Audi A3 Sportback 35 TDI | 186 MWh | 148 MWh | 219 MWh |
SEAT Leon STr 2.0 TDI | 190 MWh | 170 MWh | 214 MWh |
VW Golf 1,5 TSI | 190 MWh | 159 MWh | 206 MWh |
Mercedes-Benz triedy A A180d | 192 MWh | 167 MWh | 220 MWh |
Kia Niro 1.6 GDI PHEV | 195 MWh | 134 MWh | 270 MWh |
Škoda Fabia 1,0 TSI | 195 MWh | 162 MWh | 223 MWh |
DS 3 Crossback 1,5 BlueHDi | 197 MWh | 163 MWh | 229 MWh |
Ford Puma Titanium | 198 MWh | 178 MWh | 232 MWh |
Nissan LEAF e+ A03 EV | 200 MWh | 176 MWh | 251 MWh |
Dacia Sandero 1,0 Sce 75 | 203 MWh | 155 MWh | 229 MWh |
Opel Corsa 1,2 DI turbo | 204 MWh | 176 MWh | 237 MWh |
Fiat Panda 1,2 8V | 205 MWh | 163 MWh | 228 MWh |
Lexus UX 300e EV | 207 MWh | 154 MWh | 273 MWh |
Ford Kuga 2.0 EcoBlue | 208 MWh | 187 MWh | 241 MWh |
Renault Captur E-TECH 160 PHEV Intens | 211 MWh | 158 MWh | 280 MWh |
BMW radu 1 118i | 213 MWh | 191 MWh | 235 MWh |
Citroën C3 1.2 PureTech | 213 MWh | 169 MWh | 247 MWh |
Audi A3 Sportback 1,5 TSI | 218 MWh | 209 MWh | 244 MWh |
VW Golf GTE 180 kW PHEV | 220 MWh | 123 MWh | 305 MWh |
Honda Civic 1.0 Turbo | 223 MWh | 204 MWh | 249 MWh |
BMW X1 xDrive 18d | 224 MWh | 198 MWh | 265 MWh |
Mini Cooper Steptronic | 226 MWh | 170 MWh | 252 MWh |
Mazda CX-30 Skyactiv-X 180 | 240 MWh | 190 MWh | 276 MWh |
Ford Mustang Mach-E EV | 246 MWh | 223 MWh | 311 MWh |
Hyundai NEXO vodík | 268 MWh | 176 MWh | 320 MWh |
Volvo XC60 B4 | 270 MWh | 233 MWh | 316 MWh |
Hyundai Tucson 1.6 GDI | 271 MWh | 251 MWh | 303 MWh |
Land Rover Discovery Sport D180 2.0 | 281 MWh | 239 MWh | 301 MWh |
Mitsubishi Outlander 2,4 PHEV | 295 MWh | 203 MWh | 373 MWh |
Množstvo CO2 vyprodukované v životnom cykle
Model | Priemerný objem CO2 | Minimálny | Maximálny |
---|---|---|---|
Fiat 500 87 kW EV | 31 ton | 26 ton | 35 ton |
VW ID.3 PRO 150 kW EV 4×2 automat | 35 ton | 33 ton | 49 ton |
Nissan LEAF e+ A03 EV | 38 ton | 34 ton | 45 ton |
Lexus UX 300e EV | 38 ton | 31 ton | 48 ton |
Toyota Prius 1,8 PHEV | 40 ton | 30 ton | 54 ton |
Škoda Octavia Combi 2.0 TDI | 42 ton | 38 ton | 49 ton |
Peugeot 208 1.5 Blue HDI 100 | 43 ton | 37 ton | 48 ton |
Toyota Yaris 1,5 hybrid | 44 ton | 35 ton | 55 ton |
Mazda 2 Skyactiv-G 55kW | 45 ton | 43 ton | 50 ton |
Honda Jazz 1,5 i-MMD hybrid | 46 ton | 37 ton | 59 ton |
Ford Mustang Mach-E EV | 46 ton | 43 ton | 55 ton |
Audi A3 Sportback 35 TDI | 47 ton | 38 ton | 55 ton |
Kia Niro 1.6 GDI PHEV | 47 ton | 33 ton | 64 ton |
SEAT Leon STr 2.0 TDI | 48 ton | 43 ton | 54 ton |
VW Golf 1,5 TSI | 48 ton | 40 ton | 52 ton |
Mercedes-Benz triedy A A180d | 49 ton | 43 ton | 56 ton |
Škoda Fabia 1,0 TSI | 49 ton | 41 ton | 56 ton |
Ford Puma Titanium | 49 ton | 45 ton | 58 ton |
DS 3 Crossback 1,5 BlueHDi | 50 ton | 41 ton | 58 ton |
Renault Captur E-TECH 160 PHEV Intens | 50 ton | 38 ton | 65 ton |
Dacia Sandero 1,0 Sce 75 | 51 ton | 39 ton | 57 ton |
Opel Corsa 1,2 DI turbo | 51 ton | 44 ton | 59 ton |
Fiat Panda 1,2 8V | 51 ton | 41 ton | 57 ton |
VW Golf GTE 180 kW PHEV | 52 ton | 30 ton | 72 ton |
Ford Kuga 2.0 EcoBlue | 53 ton | 48 ton | 61 ton |
BMW radu 1 118i | 53 ton | 48 ton | 59 ton |
Citroën C3 1.2 PureTech | 53 ton | 42 ton | 61 ton |
Audi A3 Sportback 1,5 TSI | 55 ton | 52 ton | 61 ton |
Honda Civic 1.0 Turbo | 56 ton | 51 ton | 62 ton |
Mini Cooper Steptronic | 56 ton | 43 ton | 63 ton |
BMW X1 xDrive 18d | 57 ton | 51 ton | 68 ton |
Hyundai NEXO vodík | 58 ton | 39 ton | 68 ton |
Mazda CX-30 Skyactiv-X 180 | 60 ton | 48 ton | 69 ton |
Hyundai Tucson 1.6 GDI | 68 ton | 63 ton | 76 ton |
Volvo XC60 B4 | 69 ton | 60 ton | 81 ton |
Mitsubishi Outlander 2,4 PHEV | 70 ton | 49 ton | 88 ton |
Land Rover Discovery Sport D180 2.0 | 71 ton | 61 ton | 76 ton |
© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ