Brusel potvrdil, že elektromobily nie sú až také čisté. Čo s tým?

Tomáš Andrejčák | 27.04.2022 05:00
Bruselská organizácia Green NCAP predstavila novú metodiku merania emisnej stopy áut. Elektromobily z nej vychádzajú s odretými ušami. A to sú parametre nastavené v ich prospech.
Elektrické autá majú ekologickú výhodu len pri... Foto: Hyundai
ADAC - ecotest elektromobilov Elektrické autá majú ekologickú výhodu len pri prevádzke a pri recyklácii. V ostatných fázach života stoja za vyššou produkciou CO2.

Green NCAP poznáme ako organizáciu, ktorá už zopár rokov hodnotí ekologický dopad áut na životné prostredie. Doteraz však vychádzala len z produkcie emisií počas prevádzky. Z tohto pohľadu mali elektromobily v metodike obrovskú výhodu. Lenže bruselské laboratórium už dávnejšie avizovalo, že metodiku zmení. A to tak, že bude brať do úvahy celý životný cyklus áut. Od výroby, cez prevádzku až po recykláciu. A aj sa tak stalo. Po prvýkrát zverejnilo výsledky posudzovania emisnej stopy, ktorá má k realite pomerne blízko. Aj keď nie úplne. I tak musí byť štatistika pre zástancov elektromobilov poriadne studenou sprchou, pretože zázraky sa naozaj nekonajú.

Elektrický zázrak sa nekoná

Green NCAP vychádzalo z predpokladu, že vozidlá budú v prevádzke 16 rokov a za ten čas najazdia 240 000 km. Pravdepodobne to ladí s priemernými údajmi európskeho autoparku. Do vzorca pridalo emisie pri výrobe vozidla, emisie pri výrobe spotrebovaného paliva a energie aj s výhľadom do budúcnosti, emisie vznikajúce pri údržbe a emisie pri recyklácii. Nič podrobnejšie tu zatiaľ naozaj nebolo. Metodiku s názvom Life Cycle Assessment (LCA), teda hodnotenia životného cyklu od „kolísky až po hrob“, vyvinula spoločnosť Joanneum Research. Pod lupu Green NCAP sa dostalo celkom 61 aktuálne predávaných modelov áut.

Toto je kľúčový graf, ktorý ukazuje emisie CO2... Foto: Green NCAP
Green NCAP - emisie áut v životnom cykle 2022 Toto je kľúčový graf, ktorý ukazuje emisie CO2 áut s rôznymi pohonmi od výroby až po recykláciu. Náskok elektrického VW ID.3 ukazuje, že prínos je zatiaľ zanedbateľný.

Tieto reprezentovali všetky druhy pohonov – benzínové, naftové, hybridné, plug-in hybridné, plynové (LPG, CNG), vodíkové aj čisto elektrické. A tiež autá všetkých tried od malých mestských až po veľké SUV. Výsledky ukazujú, že elektrifikácia nie je z hľadiska ochrany životného prostredia až také veľké terno, respektíve, že elektromobily zásadne neznižujú emisie skleníkového CO2. Elektrický VW ID.3 vyprodukuje v danom cykle 35 ton tohto plynu, kým hybridná Toyota Prius 40 ton a dieselová Škoda Octavia 42 ton. Najhoršie z toho vychádzajú benzínové autá, napríklad BMW 118i, ktoré má na svedomí 52 ton CO2. A to patrí k veľmi úsporným autám so zážihovým motorom.

BMW - Oliver Zipse Čítajte viac Šéf BMW: Elektromobily len prehĺbia závislosť na problémových štátoch

Náskok elektromobilu nie je teda zásadný. Má síce výhodu v celkovo nižšej produkcii CO2 pri prevádzke, čo je dané vyššou účinnosťou, ale túto výhodu zmazáva obrovským batohom CO2, ktorý vzniká pri jeho výrobe. Je to dvojnásobok CO2 v porovnaní s výrobou áut so spaľovacími motormi, samozrejme kvôli batériám. Sčasti to elektrické autá sanujú vyššou mierou recyklácie, čo sa z ich emisnej stopy odpočítava. Ak by sme však parametre zmenili, mohli by sa elektromobily ľahko dostať do závesu. Metodika totiž neráta napríklad s novou súpravou batérií alebo aspoň recyklovaným akumulátorom, ktorý počas 16 rokov budú určite potrebovať. Veď sami výrobcovia na ne dávajú záruku maximálne osem rokov. Pritom len batéria predstavuje asi osem ton vypusteného CO2.

Zatiaľ bez hviezdičiek

Po výmene batérie by sa karta obrátila v prospech hybridov a naftových motorov, ktoré sú aj napriek jednoznačne nižšej spotrebe paliva zatracované a odsudzované ako ekologický mor. Podobná situácia by nastala, ak by životný cyklus predstavoval menší počet najazdených kilometrov. Napríklad nižší ako 200 000 kilometrov. Potom by elektromobily nedokázali dohnať svoj emisný „dlh“ z výroby, pretože len v tejto časti životného cyklu majú ekologický prínos. Metodika je k nim teda relatívne zhovievavá a tiež počíta s rastúcim podielom výroby čistej energie, teda so zlepšovaním európskeho energetického mixu v nasledujúcich rokoch.

Dieselové autá spotrebujú v životnom cykle... Foto: VW
VW - logo TDI Dieselové autá spotrebujú v životnom cykle najmenej energie. Menej ako elektromobily a menej ako hybridy a plug-in hybridy. Pritom sú na čiernej listine.

Prechod na výrobu energie z obnoviteľných zdrojov však nemusí mať také tempo, ako Európa plánuje. Vplyvom vojny na Ukrajine bude možno EÚ nútené svoje emisné ciele v energetike prehodnotiť. To je však veľmi dôležité, pretože z hľadiska celkovej spotrebovanej energie potrebnej pre životný cyklus auta, bez ohľadu na to, odkiaľ pochádza, sú už teraz elektromobily až za autami s naftovým motorom. Príkladom zo štúdie je Škoda Octavia 2,0 TDI ktorá si počas životného cyklu vyžaduje 164 MWh, kým VW ID3 183 MWh a také benzínové BMW 118i až 213 MWh. Green NCAP tvrdí, že vplyv na emisnú stopu má aj hmotnosť vozidla. A ako vieme, elektromobily sú kvôli batériám ťažšie. Celkový výsledok ovplyvňuje aj štýl jazdy. Preto Green NCAP uvádza v hodnotení nielen priemerné emisie CO2 a priemernú potrebu primárnej energie, ale aj najnižšie a najvyššie hodnoty.

Markus Schäfer, Mercedes-Benz, Čítajte viac Lacný elektromobil nemôže zatiaľ nik sľúbiť. Tvrdí šéf vývoja Mercedesu

Napríklad aj vplyvom vonkajšej teploty, na ktorú sú elektromobily podstatne citlivejšie z hľadiska efektivity ako autá so spaľovacími motormi. A to nehovoríme o rozdieloch, ktoré vykazujú plug-in hybridy, keď jazdia s nabitými alebo vybitými batériami. Bruselská organizácia zatiaľ hovorí, že je ešte priskoro, aby tento typ hodnotenia označovala hviezdičkami, no výsledky sú v podstate sklamaním. Prínos elektromobilov je sporný. Ak nechceme mať čistú planétu len na papieri, mal by Brusel prehodnotiť príliš striktný postoj k autám so spaľovacími motormi a najmä k dieselom, ktoré sú na energiu vo svojom životnom cykle najmenej náročné.

Spotreba energie v životnom cykle (MWh)

Model Priemerná spotrebovaná energie Minimálna Maximálna
Škoda Octavia Combi 2.0 TDI 164 MWh 151 MWh 193 MWh
Toyota Prius 1,8 PHEV 167 MWh 123 MWh 232 MWh
Peugeot 208 1.5 Blue HDI 100 169 MWh 144 MWh 191 MWh
Fiat 500 87 kW EV 171 MWh 134 MWh 198 MWh
Toyota Yaris 1,5 hybrid 175 MWh 140 MWh 220 MWh
Mazda 2 Skyactiv-G 55kW 182 MWh 173 MWh 202 MWh
Honda Jazz 1,5 i-MMD hybrid 183 MWh 146 MWh 237 MWh
VW ID.3 PRO 150 kW EV 4×2 automat 185 MWh 168 MWh 286 MWh
Audi A3 Sportback 35 TDI 186 MWh 148 MWh 219 MWh
SEAT Leon STr 2.0 TDI 190 MWh 170 MWh 214 MWh
VW Golf 1,5 TSI 190 MWh 159 MWh 206 MWh
Mercedes-Benz triedy A A180d 192 MWh 167 MWh 220 MWh
Kia Niro 1.6 GDI PHEV 195 MWh 134 MWh 270 MWh
Škoda Fabia 1,0 TSI 195 MWh 162 MWh 223 MWh
DS 3 Crossback 1,5 BlueHDi 197 MWh 163 MWh 229 MWh
Ford Puma Titanium 198 MWh 178 MWh 232 MWh
Nissan LEAF e+ A03 EV 200 MWh 176 MWh 251 MWh
Dacia Sandero 1,0 Sce 75 203 MWh 155 MWh 229 MWh
Opel Corsa 1,2 DI turbo 204 MWh 176 MWh 237 MWh
Fiat Panda 1,2 8V 205 MWh 163 MWh 228 MWh
Lexus UX 300e EV 207 MWh 154 MWh 273 MWh
Ford Kuga 2.0 EcoBlue 208 MWh 187 MWh 241 MWh
Renault Captur E-TECH 160 PHEV Intens 211 MWh 158 MWh 280 MWh
BMW radu 1 118i 213 MWh 191 MWh 235 MWh
Citroën C3 1.2 PureTech 213 MWh 169 MWh 247 MWh
Audi A3 Sportback 1,5 TSI 218 MWh 209 MWh 244 MWh
VW Golf GTE 180 kW PHEV 220 MWh 123 MWh 305 MWh
Honda Civic 1.0 Turbo 223 MWh 204 MWh 249 MWh
BMW X1 xDrive 18d 224 MWh 198 MWh 265 MWh
Mini Cooper Steptronic 226 MWh 170 MWh 252 MWh
Mazda CX-30 Skyactiv-X 180 240 MWh 190 MWh 276 MWh
Ford Mustang Mach-E EV 246 MWh 223 MWh 311 MWh
Hyundai NEXO vodík 268 MWh 176 MWh 320 MWh
Volvo XC60 B4 270 MWh 233 MWh 316 MWh
Hyundai Tucson 1.6 GDI 271 MWh 251 MWh 303 MWh
Land Rover Discovery Sport D180 2.0 281 MWh 239 MWh 301 MWh
Mitsubishi Outlander 2,4 PHEV 295 MWh 203 MWh 373 MWh

Množstvo CO2 vyprodukované v životnom cykle

Model Priemerný objem CO2 Minimálny Maximálny
Fiat 500 87 kW EV 31 ton 26 ton 35 ton
VW ID.3 PRO 150 kW EV 4×2 automat 35 ton 33 ton 49 ton
Nissan LEAF e+ A03 EV 38 ton 34 ton 45 ton
Lexus UX 300e EV 38 ton 31 ton 48 ton
Toyota Prius 1,8 PHEV 40 ton 30 ton 54 ton
Škoda Octavia Combi 2.0 TDI 42 ton 38 ton 49 ton
Peugeot 208 1.5 Blue HDI 100 43 ton 37 ton 48 ton
Toyota Yaris 1,5 hybrid 44 ton 35 ton 55 ton
Mazda 2 Skyactiv-G 55kW 45 ton 43 ton 50 ton
Honda Jazz 1,5 i-MMD hybrid 46 ton 37 ton 59 ton
Ford Mustang Mach-E EV 46 ton 43 ton 55 ton
Audi A3 Sportback 35 TDI 47 ton 38 ton 55 ton
Kia Niro 1.6 GDI PHEV 47 ton 33 ton 64 ton
SEAT Leon STr 2.0 TDI 48 ton 43 ton 54 ton
VW Golf 1,5 TSI 48 ton 40 ton 52 ton
Mercedes-Benz triedy A A180d 49 ton 43 ton 56 ton
Škoda Fabia 1,0 TSI 49 ton 41 ton 56 ton
Ford Puma Titanium 49 ton 45 ton 58 ton
DS 3 Crossback 1,5 BlueHDi 50 ton 41 ton 58 ton
Renault Captur E-TECH 160 PHEV Intens 50 ton 38 ton 65 ton
Dacia Sandero 1,0 Sce 75 51 ton 39 ton 57 ton
Opel Corsa 1,2 DI turbo 51 ton 44 ton 59 ton
Fiat Panda 1,2 8V 51 ton 41 ton 57 ton
VW Golf GTE 180 kW PHEV 52 ton 30 ton 72 ton
Ford Kuga 2.0 EcoBlue 53 ton 48 ton 61 ton
BMW radu 1 118i 53 ton 48 ton 59 ton
Citroën C3 1.2 PureTech 53 ton 42 ton 61 ton
Audi A3 Sportback 1,5 TSI 55 ton 52 ton 61 ton
Honda Civic 1.0 Turbo 56 ton 51 ton 62 ton
Mini Cooper Steptronic 56 ton 43 ton 63 ton
BMW X1 xDrive 18d 57 ton 51 ton 68 ton
Hyundai NEXO vodík 58 ton 39 ton 68 ton
Mazda CX-30 Skyactiv-X 180 60 ton 48 ton 69 ton
Hyundai Tucson 1.6 GDI 68 ton 63 ton 76 ton
Volvo XC60 B4 69 ton 60 ton 81 ton
Mitsubishi Outlander 2,4 PHEV 70 ton 49 ton 88 ton
Land Rover Discovery Sport D180 2.0 71 ton 61 ton 76 ton

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ